Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 січня 2022 року Справа№200/17051/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Смагар С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні без повідомлення сторін) адміністративну справу за позовною заявою Державної екологічної інспекції у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38034476, юридична адреса: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, 18а; адреса для листування: 84313, м. Краматорськ, пр. Миру, 8)
до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція у Донецькій області звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме тимчасово заборонити (зупинити) діяльність відповідача в частині приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку, та скиду зворотних (стічних) вод після споруд біологічної очистки у р. Водяна по випуску № 1, до усунення порушень умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, а саме проведення відповідачем реконструкції очисних споруд, КНС-1 та каналізаційного колектору, приведення відповідачем прибережної захисної смуги водного об`єкту в місці скиду у відповідності до діючого законодавства України з урахуванням вимог ст.89 Водного кодексу України, здійснення скиду зворотних (стічних) вод до водного об`єкту в межах встановлених ГДС.
6 грудня 2022 року суд прийняв до розгляду позовну заяву, відкрив провадження в адміністративній справі № 200/17051/21 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
За правилами пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Згідно з нормами частини третьої статті 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.
Позивач у позовній заяві зазначає, що у зв`язку з протиправними діями відповідача щодо невиконання вимог дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, що є порушенням вимог чинного законодавства та призводить до створення загрози життю та здоров`ю людей, у зв`язку з неможливістю технічних споруд здійснювати очистку зворотних (стічних) вод селища Новодонецьке, та потрапляння зворотних (стічних) вод в неочищеному виді водного об`єкту, Державна екологічна інспекція у Донецькій області вимушена звернутися із даним позовом до суду та просити застосувати заходи реагування у виді тимчасової заборони (зупинення) діяльності Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 , пов`язаної здійснення діяльності з приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку та скиду зворотних (стічних) вод.
Відповідач до суду надав відзив, де зазначає, що відповідно до відомостей з порталу електронних послуг Держводагентства, стан дозволу на спеціальне водокористування №73/ДН/49д-21 від 22.11.2021 на сьогодні є діючим. Таким чином, наразі дозвіл на спеціальне водокористування №186/ДН/49д-1 від 04.12.2018 є недіючим, тому до нього не можуть застосовуватись заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме тимчасової заборони (зупинення) діяльності позивача.
Судом встановлено, що позивачем на підставі ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу від 22 вересня 2021 року № 780 Про проведення позапланової перевірки Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 , прийнятого на підставі Доручення Прем`єр-Міністра України від 07 вересня 2021 року № 39200/1/1-21, в термін з 22 вересня 2021 року по 05 жовтня 2021 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері раціонального використання охорони та відтворення водних ресурсів, використання та охорони земель відповідачем за місцем провадження діяльності: АДРЕСА_2 .
За результатами перевірки складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 05.10.2021 № 115- 05, який було отримано та підписано відповідачем без зауважень.
Згідно акту за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 05.10.2021 № 115-05, перевіркою встановлено, що відповідач здійснює свою діяльність на підставі ліцензії на централізоване водопостачання та водовідведення № АД 073869 від 28.04.2014, виданої Донецькою ОДА, та надає послуги з комплексного обслуговування об`єктів водопостачання і водовідведення та передачу води населенню і вторинним споживачам смт. Новодонецьке.
Забір питної води відповідачем здійснюється від мереж Добропільського ВУВКГ Компанія Вода Донбасу згідно договору від 01.01.2017 № 522. Точкою підключення в чавунний трубопровід діаметром 300 мм є колодязь по вул. Залізнична, де встановлено прилад обліку води WP Dymanic-100|50, який має державну повірку до грудня 2020 року. Від точки підключення вода по водопроводу діаметром 150 мм і далі по розподільчим мережам діаметром 50-200 мм поступає споживачам.
Система водовідведення складається з каналізаційної мережі, 2 каналізаційних насосних станцій та біологічної очистки госпобутових стічних вод.
Загальна протяжність каналізаційної мережі селища діаметром від 150 мм до 400 мм складає 28,1 км, з яких 17,9 км - керамічні, 10,2 км - азбоцементні. Каналізаційні трубопроводи прокладені ще з 1950 року, тому у значній мірі потребують ремонту та заміни.
З мережі каналізації селища стічні води самопливом відводяться на дві каналізаційні станції. КНС № 1 побудована в 1957 році, має встановлену продуктивність 180 м3/годину, розташована у західній частині селища біля р. Водяна у будівлі з цегли. Із КНС стічна вода з початку по напірному трубопроводу діаметром 250 мм, а далі по самопливному колектору діаметром 500 мм подається на очисні споруди.
КНС № 2 побудована в 1974 році, має встановлену продуктивність 210 м3/годину, розташована на правому березі р. Водяна на північній околиці селища та біля с. Іверське Олександрівського району.
Очисні споруди тривалий час експлуатувалися Добропільським ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу . До комунальної власності територіальної громади смт. Новодонецьке передані у лютому 2013 року у незадовільному технічному стані, що підтверджено актом прийому - передачі, тому вони не забезпечують необхідної біологічної очистки. Після очисних споруд стоки поступають у біоставок, засаджений водною рослинністю, у якому проходить додаткове відстоювання та доочистка стічних вод. Із біоставка стічні води по залізобетонному колектору діаметром 500 мм та довжиною 35 м поступають безпосередньо у р. Водяна, яка також заросла водною рослинністю. Скид здійснюється у с.Іверське Олександрівського району.
Відповідач здійснює свою водогосподарську діяльність відповідно дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, виданому Державним агентством водних ресурсів України.
Відповідач надає послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а також з утримання водно-каналізаційного господарства та технічного обслуговування мереж водопостачання та водовідведення селища Новодонецьке згідно договору з виконавчим комітетом Новодонецької селищної ради № 03/2021 від 26.02.2021.
Аналіз якості стічних вод здійснюється лабораторією Добропільського ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу згідно договору № 15108 від 13.11.2015.
За результатами аналізів стічних та поверхневих вод за серпень 2021 року, проведених лабораторією Добропільського ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу є перевищення ГДК за наступними речовинами: завислі речовини - в 1,27 рази, БСК5 - в 1,33 рази, сульфати - в 1,12 рази, АПАР - в 1,2 рази.
За результатами аналізів стічних та поверхневих вод за липень 2021 року, проведених лабораторією Добропільського ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу є перевищення ГДК за наступними речовинами: завислі речовини - в 1,2 рази, БСК5 - в 1,13 рази, азот амонійний - в 1,3 рази, хлориди - в 1,03 рази, сульфати - в 1,29 рази.
Під час проведення перевірки відділом інструментально-лабораторного контролю № 1 Державної екологічної інспекції у Донецькій області було здійснено виїзд з метою відбору поверхневих та зворотних вод, але в ході огляду очисних споруд, які знаходяться в незадовільному стані, відбір проб зворотних вод не було здійснено, так як відсутнє надходження каналізаційних стоків на очисні споруди, а також був відсутній скид стічних вод до р. Водяна.
Контрольні створи для контролю поверхневих вод та випуск не обладнані згідно діючого законодавства, КНД 211.1.2.008.-94, Відповідачем не виконуються вимоги п.6 ст.44 Водного кодексу України (утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарського-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої).
За результатами перевірки встановлено, що очисні споруди і технічні пристрої утримуються в неналежному стані, що є порушенням ст.44 Водного кодексу України, а саме:
- відсутнє водозабезпечення очисних споруд;
- відсутнє енергозабезпечення очисних споруд;
- відсутнє обладнання для очищення стоків;
- відсутнє обладнання для перекачки стоків;
- відсутні будівлі та споруди очисних стоків;
- відсутні будівлі для обслуговуючого персоналу;
- відсутній постійний персонал, що забезпечує експлуатацію очисних споруд;
- територія очисних споруд захаращена бур`янами, що перешкоджає вільному доступу до технічних споруд і контролю за їх станом;
- не виконуються умови дозволу в частині виконання природоохоронних заходів - не проведена реконструкція очисних споруд, КНС-1 та каналізаційного колектору (термін виконання 2019 - 2020).
За фактом порушення природоохоронного законодавства позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено стягнення у виді штрафу у сумі 1700,00 грн. та за ч. 2 ст. 61 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено стягнення у виді штрафу у сумі 136 грн. Постанови про накладення адміністративного стягнення відповідачем не оскаржувались.
З метою усунення виявлених порушень, позивачем видано відповідачу припис від 06.10.2021 № 115-05, яким зобов`язано відповідача з 06.10.2021 забезпечити виконання умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018. Припис прийнятий відповідачем до виконання без заперечень.
Надаючи правову оцінку даним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України від 05 квітня 2007 року Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877- V (далі - Закон № 877) передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Відповідно до частини 1 статті 8 Закону № 877 орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Згідно статті 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 №1264-ХІІ (далі - Закон №1264-ХІІ) державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовуванні в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Частиною 3 статті 16 Закону № 1264-ХІІ встановлено, що державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та інші державні органи, до компетенції яких законами України віднесено здійснення зазначених функцій.
Відповідно до пункту а частини 1 статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами, у тому числі вимог законодавства про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів.
Також, згідно пункту й частини 1 статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища відноситься право вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.
Згідно Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно пункту 1 розділу І положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області (нова редакція, ідентифікаційний код 38034476), Державна екологічна інспекція у Донецькій області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Відповідно до пункту 2 розділу II Положення Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема наявності та додержання умов дозволів.
Усі води (водні об`єкти) на території України є національним надбанням Українського народу, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту. Водні ресурси забезпечують існування людей, тваринного і рослинного світу і є обмеженими та уразливими природними об`єктами. В умовах нарощування антропогенних навантажень на природне середовище, розвитку суспільного виробництва і зростання матеріальних потреб виникає необхідність розробки і додержання особливих правил користування водними ресурсами, раціонального їх використання та екологічно спрямованого захисту. Водний кодекс, в комплексі з заходами організаційного, правового, економічного і виховного впливу, сприяє формуванню водно-екологічного правопорядку і забезпеченню екологічної безпеки населення України, а також більш ефективному, науково обґрунтованому використанню вод та їх охороні від забруднення, засмічення та вичерпання.
Згідно із частиною 1 статті 2 Водного кодексу України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування. Так, кодексу України передбачено, що водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
За приписами статті 46 Водного кодексу України, водокористування може бути загальним та спеціальним.
Статтею 48 Водного кодексу України передбачено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Відповідно до ст. ст. 44, 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним і здійснюється тільки на підставі дозволу.
Суд зазначає, що відповідно до умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, цей дозвіл виданий відповідачу з метою водокористування: питні і санітарно-гігієнічні та виробничі потреби підприємства, передача води населенню, вторинним водокористувачам з мереж Добропільського ВУВКГ КП Компанія Вода Донбасу , приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку, скид зворотних (стічних) вод після споруд біологічної очистки у р. Водяна по випуску № 1.
Дозволом встановлені для відповідача наступні умови спеціального водокористування:
1) дотримуватися вимог водного законодавства, зокрема статті 44 Водного кодексу України щодо обов`язків водокористувачів;
2) згідно п.1.5 Порядку ведення державного обліку водокористування, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.2015 № 78 щорічно, не пізніше 1 лютого наступного за звітним року, надавати звіт про використання води за ф.№ 2ТП-водгосп (річна);
3) з метою охорони вод, зменшення рівня забруднення та забезпечення раціонального використання водних ресурсів забезпечити виконання природоохоронних заходів;
4) утримувати прибережну захисну смугу водного об`єкту в місці скиду у відповідності до діючого законодавства України з урахуванням вимог ст.89 Водного кодексу України;
5) скид зворотних (стічних) вод до водного об`єкту здійснювати в межах встановлених ГДС;
6) порушення умов спеціального водокористування та охорони вод є підставою для анулювання дозволу відповідно до вимог ст.55 Водного кодексу України.
Статтею 44 Водного кодексу України встановлено, що водокористувачі зобов`язані:
1) економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;
2) використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання;
3) дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;
4) використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї;
5) не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища;
6) утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої;
7) здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами;
8) здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод;
9) здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу;
10) безперешкодно допускати на свої об`єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію;
11) своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства;
12) своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень;
13) здійснювати невідкладні роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об`єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;
14) виконувати інші обов`язки щодо використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів згідно з законодавством.
Умовами дозволу також встановлено обов`язок Відповідача виконати наступні природоохоронні заходи:
1) виконати проектно-кошторисну документацію на реконструкцію об`єктів каналізації смт. Новодонецьке (очисні споруди, КНС-1 та каналізаційний колектор від КНС до очисних споруд) та провести її експертизу з терміном виконання 1018 рік;
2) надати в установленому порядку пакет документів до Донецької облдержадміністрації на включення об`єктів каналізації смт. Новодонецьке у план економічного і соціального розвитку області з терміном виконання 2018 рік;
3) провести реконструкцію очисних споруд, КНС-Іта каналізаційного колектору з терміном виконання 2019 - 2020 роки;
4) виконувати плановий ремонт водопровідних та каналізаційних мереж і споруд згідно щорічних планів з терміном виконання 2019-2021 роки;
5) оперативно виконувати ремонтні роботи у разі виникнення аварійних ситуацій на об`єктах водопостачання та водовідведення з терміном виконання - постійно;
6) своєчасно здійснювати ремонт та повірку приладів обліку води з терміном виконання - згідно плану;
7) здійснювати атестованою лабораторією контроль якості зворотної води та у контрольних створах у р. Водяна з терміном виконання - згідно плану;
8) вести первинний облік водокористування та надання звітності за формою 2ТП-водгосп (річна) з терміном виконання - у встановлені терміни.
Отже, перевіркою встановлено, що відповідачем не виконуються вимоги п. 6 ст. 44 Водного кодексу України, не виконані протягом майже 3 років природоохоронні заходи, передбачені дозволом на спеціальне водокористування, а саме не здійснено реконструкцію очисних споруд, КНС- 1 та каналізаційного колектору, яка повинна бути здійснена до кінця 2020 року, і навіть не розпочаті зазначені роботи, що свідчить про відсутність наміру відповідача забезпечити їх виконання.
Суд зазначає, що вимоги припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 06.10.2021 № 115-05, про забезпечення виконання умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1, в установлений термін, тобто 6 жовтня 2021 року відповідачем не виконані, порушення не усунуті, що підтверджується відсутністю повідомлень відповідача про виконання п.2 Припису Державної екологічної інспекції у Донецькій області від 06.10.2021 № 115-05 в установлені строки.
На переконання суду, допущені відповідачем порушення, виявленні в ході перевірки, є суттєвими, оскільки стосуються напрацювання системи очистки зворотних (стічних) вод, тому подальша діяльність Відповідача з приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку, скид зворотних (стічних) вод після споруд біологічної очистки у р. Водяна по випуску № 1 створює загрозу життю та здоров`ю людей, навколишньому природному середовищу, що є підставою для застосування до відповідача крайніх заходів реагування у вигляді тимчасового повного зупинення діяльності відповідача з приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку та скиду зворотних (стічних) вод після споруд біологічної очистки у р. Водяна по випуску № 1 до повного виконання умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, а саме проведення реконструкції очисних споруд, КНС-1 та каналізаційного колектору; приведення прибережної захисної смуги водного об`єкту в місці скиду у відповідності до діючого законодавства України з урахуванням вимог ст. 89 Водного кодексу України; здійснення скиду зворотних (стічних) вод до водного об`єкту в межах встановлених ГДС.
Суд не приймає посилання відповідача на те, що дозвіл від 4 грудня 2018 року є не чинним, оскільки на час проведення перевірки на винесення припису даний дозвіл був чинний. Крім того, позивач зазначає, що на даний час існує новий дозвіл від 22 листопада 2021 року, який чинний на даний момент та який було надано з тими самими умовами, що й дозвіл від 4 грудня 2018 року, а тому можна дійти до висновку, що порушення відповідача є аналогічними.
Враховуючи, що існує реальна загроза життю та здоров`ю людей, суд приходить до висновку про можливість застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення його експлуатації (роботи).
Водночас, суд звертає увагу сторін, що відповідно до абзацу 2 частини п`ятої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Закріплений у частині 1 статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Предметом доказування, відповідно до частини 2 статті 73 КАС України є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд, з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд доходить до висновку щодо задоволення позовних вимог позивача у повному обсязі.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Частиною 2 статті 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2-17, 19-20, 42-47, 55-60, 72-77, 90, 94-99, 122, 124-125, 132, 139, 143, 159-165, 168, 171, 173, 192-196, 224, 225-228, 229-230, 241, 243, 245, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Державної екологічної інспекції у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38034476, юридична адреса: 85114, Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Театральна, 18а; адреса для листування: 84313, м. Краматорськ, пр. Миру, 8) до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити повністю.
Застосувати до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме тимчасово заборонити (зупинити) діяльність Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 в частині приймання стічних вод від населення та інших водокористувачів на очистку, та скиду зворотних (стічних) вод після споруд біологічної очистки у р. Водяна по випуску № 1, до усунення порушень умов дозволу на спеціальне водокористування № 186/ДН/49д-1 від 04.12.2018, а саме проведення реконструкції очисних споруд, КНС-1 та каналізаційного колектору, приведення прибережної захисної смуги водного об`єкту в місці скиду у відповідності до діючого законодавства України з урахуванням вимог ст. 89 Водного кодексу України, здійснення скиду зворотних (стічних) вод до водного об`єкту в межах встановлених ГДС.
Рішення ухвалене у нарадчій кімнаті 31 січня 2022 року. Повне судове рішення складено 31 січня 2022 року.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Смагар
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2022 |
Оприлюднено | 17.02.2022 |
Номер документу | 103289158 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Смагар С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні