Рішення
від 14.02.2022 по справі 580/10918/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2022 року справа № 580/10918/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Жашківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Жашківської міської ради, в якій просить:

- визнати незаконною бездіяльність відповідача щодо не розгляду клопотання позивача від 28.05.2021 щодо надання згоди на розробку проекту землеустрою із відведення земельної ділянки площею до 2 га за зазначеним у клопотанні кадастровим номером та бажаним місцем розташування;

- зобов`язати відповідача на найближчій (наступній) сесії з моменту набрання рішенням законної сили розглянути клопотання позивача від 28.05.2021 про надання згоди на розробку проекту землеустрою із відведення земельної ділянки площею не більше 2 га за зазначеним у клопотанні кадастровим номером та бажаним місцем розташування.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 28.05.2021 звернувся до відповідача із клопотанням про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована на території Жашківської міської об`єднаної територіальної громади Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації. Відповідач листом №06-04/1886-1941 від 25.06.2021 повідомив, що на засіданні постійної комісії Жашківської міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища було відмовлено у задоволенні клопотання позивача від 28.05.2021 з тієї підстави, що бажана земельна ділянка знаходиться в оренді і позивач не надав згоди землекористувача на вилучення земельної ділянки.

Позивач вважає, що відповідач відмовив йому у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою протиправно та у формі, яка не відповідає вимогам закону, оскільки єдиним органом відповідача, уповноваженим приймати рішення з питань розпорядження землею є Жашківська міська рада, яка реалізує свої повноваження шляхом прийняття рішень. Щодо перебування земельної ділянки в оренді, то ця обставина не є перешкодою для надання земельної ділянки у власність.

Відповідач проти позову заперечив. 14.01.2021 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що клопотання позивача від 28.05.2021 було розглянуто на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища та за результатами розгляду було прийнято рішення про відмову у його задоволенні з тих підстав, що бажана до відведення земельна ділянка входить до масиву площ, що перебувають в оренді у ПСП Олександрівка і ІП Агро Вільд Україна , а позивачем не було додано до клопотання згоди останніх на вилучення вказаної земельної ділянки.

Крім цього, заява позивача була повторно розглянута на засіданні постійної комісії 10.01.2022 та рекомендовано винести клопотання позивача на розгляд чергової сесії; враховуючи додані до клопотання документи, які не містять згоду землекористувача на вилучення земельної ділянки, рекомендовано у задоволенні клопотання відмовити. З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 20.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.

З`ясувавши доводи сторін, дослідивши надані письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини.

Позивач ОСОБА_1 28.05.2021 звернувся до Жашківської міської ради (відповідач у справі) із клопотанням, в якому просив розглянути питання щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована на території Жашківської об`єднаної територіальної громади Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації. До клопотання додав: копію паспорта; копію довідки про реєстрацію місця проживання; копію ідентифікаційного коду; графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.

Згідно з протоколом №9 від 17.06.2021 на засіданні постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього середовища було розглянуто клопотання позивача про надання згоди на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га (пункт 14 порядку денного) та встановлено, що земельна ділянка, зазначена у клопотанні позивача, знаходиться межах земельної ділянки кадастровий номер 7120980400:02:001:0785, що перебуває в оренді ІП Агро-Вільд Україна , і позивач не надав згоди останнього на вилучення земельної ділянки.

Відповідач листом №06-04/1886-1941 від 25.06.2021 повідомив представника позивача Лавкова О.С., що його клопотання від 28.05.2021 було розглянуто на засіданні постійної комісії Жашківської міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища, встановлено, що бажана до відведення земельна ділянка орієнтовною площею 2,0000 га входить до складу масивів загальною площею 9,2538 га, які перебувають в орендному користуванні ІП Агро-Вільд Україна та ПСП Олександрівка , а у поданих позивачем документах відсутня згода землекористувача на вилучення земельної ділянки, тому Жашківська районна рада на даний час не може задовольнити клопотання.

Згідно з протоколом засідання постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього середовища №16 від 10.01.2022 клопотання позивача було повторно розглянуто та рекомендовано зважаючи на те, що станом на 10.01.2022 року громадянами (зокрема позивачем) не подано до клопотань згоди землекористувача на вилучення земельних ділянок, відмовити громадянам, згідно додатку, у наданні згоди на розробку документації із землеустрою для надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га у зв`язку з відсутністю поданих до клопотань погоджень землекористувачів на вилучення земельних ділянок, що передбачено п. 6 ст. 118 Земельного кодексу України та винести відповідні проєкти рішень на розгляд сесії міської ради.

Вважаючи, що відповідач при розгляді клопотання від 28.05.2021 не прийняв розпорядчого акту у формі рішення, чим допустив протиправну бездіяльність, та наявність згоди землекористувача на вилучення земельної ділянки не є обов`язковою, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. При цьому, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Водночас ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.

Так, згідно ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України передбачає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Ч. 1 ст. 46 Закону №280/97-ВР передбачає, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян (ч. 13 вказаної статті).

Порядок роботи постійних комісій врегульований статтею 47 Закону №280/97-ВР, яка передбачає, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (ч. 1); постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями (ч. 4); за результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації" (ч. 10).

Відповідно до частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

За змістом вказаних приписів клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо надання земельних ділянок у власність попередньо розглядається постійною комісією ради, яка за результатами вивчення надає свої рекомендації та готує проєкт рішення для розгляду питання на сесії ради. Водночас рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою чи відмову у наданні дозволу приймає сесія ради.

Судом встановлено, що клопотання позивача від 28.05.2021 було розглянуто на засіданні постійної комісії Жашківської міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища, що підтверджується протоколом №9 від 17.06.2021, та листом від №06-04/1886-1941 від 25.06.2021 представника заявників (зокрема позивача) Лавкова О.С. повідомлено, що Жашківська міська рада не може розглянути клопотання, оскільки в поданих заявниками (зокрема позивачем) документах відсутня згода землекористувача на вилучення земельної ділянки.

Отже всупереч приписам ст. 46, 47 Закону №280/97-ВР постійна комісія Жашківської міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища проєкт рішення за клопотанням відповідача щодо надання згоди на розроблення проєкту землеустрою для передачі земельної ділянки у власність не підготувала, матеріали для розгляду клопотання на сесії ради не надала, внаслідок чого Жашківська міська рада у місячний термін, передбачений ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, клопотання позивача не розглянула і відповідне рішення не приймала.

У подальшому на засіданні постійної комісії Жашківської міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього природного середовища, яке відбулось 10.01.2022, прийнято рішення підготувати проект рішення на сесію ради щодо відмови позивачу у наданні згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки позивачем не надано згоди землекористувача на вилучення земельної ділянки.

Проте на час розгляду справи відповідач не надав докази того, що рішення за клопотанням позивача було прийнято.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи встановлені фактичні обставини та правові приписи суд дійшов висновку, що бездіяльність Жашківської міської ради щодо прийняття рішення за клопотанням позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є протиправною.

З огляду на п. 4 ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Жашківської міської ради на найближчій (наступній) сесії розглянути клопотання позивача від 28.05.2021 та прийняти відповідне рішення, тобто рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована на території Жашківської об`єднаної територіальної громади Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації за результатом перевірки виконання позивачем усіх визначених законом умов, необхідних для одержання дозволу на розробку проєкту землеустрою.

З огляду на зазначене позовна вимога про зобов`язання відповідача розглянути клопотання позивача від 28.05.2021 про надання згоди на розробку проекту землеустрою із відведення земельної ділянки площею не більше 2 га за зазначеним у клопотанні кадастровим номером та бажаним місцем розташування є обгрунтованою і підлягає задоволенню.

Щодо посилання позивача на ту обставину, що згода землекористувача на вилучення земельної ділянки не потрібна, то предметом даного спору є бездіяльність відповідача щодо прийняття рішення. Натомість вказана обставина підлягає оцінці судом у разі оскарження рішення міської ради.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання розглянути клопотання на найближчій (наступній) сесії з моменту набрання рішенням законної сили, то згідно ч. 5 ст. 46 Закону №280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Отже місячний строк розгляду питань відведення земельних ділянок законодавчо визначений, тому суд не наділений правом встановлювати такий строк, у зв`язку з чим вказана позовна вимога є безпідставною і задоволенню не підлягає.

Враховуючи зазначене позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню частково.

Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, то згідно ч. 1 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Тобто встановлення судового контролю є правом, а не обов`язком суду.

Враховуючи, що згідно протоколу засідання постійної комісії міської ради з питань земельних відносин, містобудування та охорони навколишнього середовища №16 від 10.01.2022 клопотання позивача було рекомендовано до розгляду на сесії Жашківської міської ради, суд не вбачає підстав для встановлення судового контролю за виконанням рішення суду.

Відповідно до вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до задоволених позовних вимог.

Позивач сплатив судовий збір у сумі 908 грн., тому підлягають стягненню на його користь судові витрати у розмірі 50%, що складає 454 грн.

Щодо витрат на правничу допомогу у сумі 7500 грн, то позивач у позовній заяві зазначив, що розрахунок витрат є попереднім і підтвердження витрат на правничу допомогу буде надано на стадії розгляду справи по суті.

Згідно ухвали судді від 20.12.2021 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі розгляд справи по суті розпочато з 19.01.2022, проте докази на підтвердження витрат на правничу допомогу не надав, у зв`язку з чим розподіл витрат на правничу допомогу судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Жашківської міської ради щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 від 28.05.2021 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована на території Жашківської об`єднаної територіальної громади Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації.

Зобов`язати Жашківську міську раду (вул. Захисників України, буд. 17, м. Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19201, код ЄДРПОУ 36000377) розглянути клопотання ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), зареєстроване за вх. №1919/06-04 від 28.05.2021 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована на території Жашківської об`єднаної територіальної громади Уманського району Черкаської області із земель комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з місцевого бюджету Жашківської міської ради (вул. Захисників України, 17, м. Жашків, Уманський район, Черкаська область, 19201, код ЄДРПОУ 36000377) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Головуючийз Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103323184
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/10918/21

Рішення від 14.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні