ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2022 року Справа № 160/22947/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Олійника В. М.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ :
22 листопада 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій просить:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №829974-2409-0403 від 18.05.2021 року, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 15973,9 грн.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 18.05.2021 року було винесено податкове повідомлення-рішення №829974-2409-0403, яке позивач не отримав, про визначення суми податкового зобов`язання по орендній платі за землю у розмірі 53151,66 грн.
Позивач не погоджується із вказаним податковим повідомленням-рішенням, оскільки при його винесенні були порушені норми ст.ст.271,285,286 Податкового кодексу України, у зв`язку із чим звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
21 грудня 2021 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву вх.№117414/21, в якій представник не погоджується з позовними вимогами та вважає, що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна станом на 14.07.2021 року право власності на об`єкт за адресою АДРЕСА_1 зареєстрований за позивачем, тобто орендар продовжує користуватись земельною ділянкою.
З урахуванням викладеного представником відповідача наведено розрахунок орендної плати за користування земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0789 га.:
933856.61 грн. х 1.89721 х 3% = 53151.66 грн., де
933856,61 грн. - Нормативно грошова оцінка, згідно з рішенням Дніпровського районного суду;
3% - процентна ставка згідно з умовами договору оренди;
1,8972 - кумулятивний коефіцієнт індексу інфляції.
На підставі вказаного відповідачем сформовано оскаржуване податкове повідомлення-рішення форми Ф №829974-2409-0403 від 18.05.2021 року на суму 53151,66 грн. за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2021 рік за користування позивачем земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 .
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 02.02.2005 року між Дніпродзержинською міської радою та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки №02011), розташованої у АДРЕСА_1 .
Згідно п.3.1 договору орендна плата вноситься у розмірі 5175,00 грн./рік.
02 жовтня 2012 року Дніпровським районним судом м.Дніпродзержинська було винесено рішення по справі №2-1707/6085/12, яке залишене без змін ухвалою Апеляційного суду Дніпропетровської області від 21.01.2013 року, про внесення змін до вказаного договору оренди.
Цим рішенням внесено зміни до п.3.1 договору оренди від 02.02.2005 року, шляхом викладення п.3.1 в новій редакції: Річна орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету. Орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України .
Судом також встановлено, що розрахунок орендної плати за користування земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 0,0789 га. здійснено наступним чином:
933856.61 грн. х 1.89721 х 3% = 53151.66 грн., де
933856,61 грн. - нормативно грошова оцінка, згідно з рішенням Дніпровського районного суду;
3% - процентна ставка згідно з умовами договору оренди;
1,8972 - кумулятивний коефіцієнт індексу інфляції.
На підставі вказаного, відповідачем сформовано оскаржуване податкове повідомлення-рішення форми Ф №829974-2409-0403 від 18.05.2021 року на суму 53151,66 грн. за платежем орендна плата з фізичних осіб за 2021 рік за користування позивачем земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 .
Позивач не погоджується із вказаним податковим повідомленням-рішенням, оскільки при його винесенні були порушені норми ст.ст.271,285,286 Податкового кодексу України, у зв`язку із чим звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону України Про оренду землі , оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно із ч.1 ст.6 Закону України Про оренду землі орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.14 Закону України Про оренду землі ).
Статтею 15 зазначеного Закону визначені істотні умови договору оренди, серед яких є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно положень ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
За приписами п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Згідно із п.285.1 ст.285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Відповідно до п.285.2 ст.285 Податкового кодексу України базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Пунктом 286.5 ст.286 Податкового кодексу України передбачено, що нарахування фізичним особам сум податку проводиться органами державної податкової служби, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
За положеннями п.287.1 ст.287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Пунктом 288.1 ст.288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Пунктом 271.1.1 ст.271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
За приписами ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 02.02.2005 року між Дніпродзержинською міської радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки №02011), розташованої у АДРЕСА_1 .
Згідно п.3.1 договору орендна плата вноситься у розмірі 5175,00 грн./рік.
02 жовтня 2012 року Дніпровським районним судом м.Дніпродзержинська було винесено рішення по справі №2-1707/6085/12, залишене без змін ухвалою Апеляційного суду Дніпропетровської області від 21.01.2013 року, про внесення змін до вказаного договору оренди.
Як встановлено рішенням Кам`янської міської ради №1105-25/VII від 22.06.2018 року про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, ставка податку за земельні ділянки, незалежно від виду цільового призначення земель, нормативну грошову оцінку яких проведено, складає 1%.
Згідно Витягу №1940 від 16.06.2021 року із технічної документації нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 2384 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:01:011:0141 складає 3 744 477,28 грн.
Тобто, оцінка одного квадратного метра вказаної земельної ділянки становить 1570,67 грн. (3 744 477,28 грн. : 2384 кв.м.).
Як вбачається з договору оренди від 02 лютого 2005 року, площа орендованої позивачем земельної ділянки у АДРЕСА_1 , складає 789 кв.м. (0,0789 га).
Таким чином, нормативно-грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки становить 1 239 258,63 грн. (789 кв.м х 1570,67 грн.).
За таких обставин розмір орендної плати має складати 37 177,76 грн. (1 239 258,63 х 3%).
Розраховуючи позивачу розмір грошового зобов`язання з орендної плати, відповідач визначив його на рівні 53151,66 грн.
З огляду на викладене, оскаржуване податкове повідомлення-рішення у частині визначення суми орендної плати в розмірі 15973,90 грн. (53151,66 - 37177,76) є протиправним та підлягає скасуванню.
Доводи відповідача щодо підвищення розміру грошової оцінки землі судом відхиляються, оскільки будь-яких доказів даної обставини контролюючим органом не надано.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
Частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, правомірність податкового повідомлення-рішення в оскаржуваній його частині не доведена.
Оцінуючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.
Щодо судових витрат зі сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ч.1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до вимог ч.1 статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду із позовною заявою сплачено суму судового збору у розмірі 908,00 грн., що документально підтверджується квитанцією АТ "Ощадбанк" №45425 від 17 листопада 2021 року.
А отже, суд приходить до висновку про стягнення на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім гривень нуль копійок).
Керуючись ст.ст.241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №829974-2409-0403 від 18 травня 2021 року, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, в частині визначення ОСОБА_1 суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 15973,90 грн. (п`ятнадцять тисяч дев`ятсот сімдесят три гривні дев`яносто копійок).
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім гривень нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2022 |
Оприлюднено | 18.02.2022 |
Номер документу | 103341756 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні