ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 грудня 2021 року Справа № 160/12952/21 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого суддіЦарікової О.В., секретаря судового засіданняГолубцової А.І., за участі: представника позивача представника відповідачаАлексєєва О.Є., Пономаренка О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу №160/12952/21 за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
30.07.2021 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №934104/2-2407-0417 від 10.06.2021 по орендній платі з фізичних осіб (код платежу 18010900) за 2019 рік у сумі 146208, 84 грн.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №934104/1-2407-0417 від 10.06.2021 по орендній платі з фізичних осіб (код платежу 18010900) за 2020 рік у сумі 219313, 27 грн.;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №934104-2407-0417 від 10.06.2021 по орендній платі з фізичних осіб (код платежу 18010900) за 2021 рік у сумі 219313, 27 грн.
Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані протиправністю оскаржених податкових повідомлень-рішень контролюючого органу. Позивач зазначив, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.08.2019 у справі № 904/2411/19 за позовом Синельниківської міської ради до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017 укладеною задоволено частково, визнано додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017 укладеною, у редакції зазначеній в резолютивній частині рішення. Водночас, ОСОБА_1 зауважила, що не приймала участі у суді першої інстанції і не знала про наявність означеного рішення суду, а відтак вона сплачувала орендну плату за умовами укладеного договору оренди до внесення в нього змін, що підтверджується долученими до позовної заяви копіями квитанцій за 2019-2021 рр.
ОСОБА_1 вважає, що відповідачем неправомірно нараховано їй орендну плату за 2019-2021 рр. та без урахування вже сплачених сум податку протягом спірного періоду. Також позивач звернув увагу не те, що вищевказане рішення господарського суду набрало законної сили 28.09.2019, у зв`язку з чим новий розмір орендної плати, нарахований контролюючим органом, мав складати 5 місяців (зокрема, з серпня по грудень 2019 року) та не повинен був перевищувати 91 380, 50 грн., у зв`язку з чим відповідачем невірно визначено позивачу розмір орендної плати за 2019 рік в сумі 219 313, 27 грн. При цьому, на думку позивача, податковим органом також невірно визначено суму орендної плати за 2021 рік у розмірі 219 313, 27 грн., оскільки за п. 9 договору сума зобов`язання становить 219 313, 26 грн. Крім того, ОСОБА_1 зауважила, що в провадженні господарського суду Дніпропетровської області перебуває господарська справа №904/2584/21 за позовом Синельниківської міської ради до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення 166 054, 00 грн. недоотриманого доходу.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.08.2021 відкрито провадження у справі №160/12952/21 та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 07.09.2021. Останнє судове засідання по справі відбулось 07.12.2021.
01.09.2021 до суду надійшов від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відзив (вх. №75186/21), в якому відповідач заперечив проти заявлених ОСОБА_1 позовних вимог. Відповідач посилався на диспозицію пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, яка чітко розрізняє розмір орендної плати, визначеної за договором, та річну суму платежу, що не може бути меншою від затвердженого законодавцем розміру. Враховуючи наведене, відповідач стверджує, що незалежно від встановленого розміру орендної плати сума річного платежу не повинна бути меншою від розміру, встановленого чинним законодавством, що регулює означені правовідносини. Також контролюючий орган зазначив, що нарахування орендної плати за 2019-2021 рр. позивачу здійснено вірно та з урахуванням даних державного земельного кадастру та правил математичного заокруглення. При цьому, контролюючий орган зауважив, що розмір орендної плати за 2019 рік розраховано окремо за період з січня по липень (7 місяців) із застосуванням ставки податку на рівні 3% та за період з серпня по грудень (5 місяців) із застосуванням ставки податку на рівні 7 %. З огляду на викладене, відповідач вважає позовні вимоги ОСОБА_1 безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
05.10.2021 до суду надійшла від ОСОБА_1 відповідь на відзив (вх. №86203/21), в якій наведено посилання на приписи п. 287.4 ст. 287, п. 288.1, п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України та ч. 2 ст. 21, 30 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 204, 629, ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України. Позивач зауважив, що пунктом 10 договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017 встановлено, що на підставі ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України сторони домовилися про те, що орендна плата вноситься орендарем з 20.06.2017 щомісяця до 30 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводиться оплата, у грошовій формі в розмірі 7832, 61 грн. Наведене, як стверджує позивач, свідчить про те, що прийняте Головним управління ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення №934104-2407-0417 від 10.06.2021 по орендній платі з фізичних осіб за період - 2021 рік в сумі 219 313, 27 грн. суперечить укладеному між позивачем та Синельниківською міською радою договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017. ОСОБА_1 вважає, що відповідний строк для оплати орендної плати у позивача за означеним договором за вересень-грудень 2021 року ще не настав.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.11.2022 замінено відповідача у справі №160/12952/21 на його правонаступника, а саме: замінено Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015) на його правонаступника Головне управління ДПС у Дніпропетровській області як відокремлений підрозділ (код ЄДРПОУ ВП 44118658).
26.11.2021 до суду надійшли від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області додаткові пояснення (вх. №105882), в яких відповідач зазначив, що не погоджується із позовними вимогами ОСОБА_1 та вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню. Контролюючий орган посилався на норми Податкового кодексу України та повторно виклав доводи аналогічні до тих, що були наведені у відзиві.
Представник позивача у судовому засіданні 07.12.2021 позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позовну заяву у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні 07.12.2021 заперечив проти задоволення позовних вимог, просив відмовити у задоволенні позовної заяви.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд зазначає таке.
04.07.2017 між Синельниківською міською радою (Орендодавець) і Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки місто Синельникове Дніпропетровської області за №1 (далі - Договір).
За умовами п. 1 Договору, Орендодавець на підставі рішення Синельниківської міської ради від 14 квітня 2017 року №336-19/VII надав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання - обслуговування міні ринку, з кадастровим номером 1213000000:01:543:0007, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (пункт 15 Договору).
За змістом пункту 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 3 133 046 грн. 68 коп.
Згідно із пунктом 9 Договору, орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 93 991 грн. 40 коп., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішень міської ради від 27.04.2012 №337-20/VІ "Про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради" та від 26.03.2015 №913-50/ VІ "Про внесення змін до Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради, затверджені рішенням міської ради від 27.04.2012 №337-20/VІ".
Пунктом 10 Договору встановлено, що на підставі ч. 3 ст. 631 Цивільного кодексу України сторони домовились, що орендна плата вноситься Орендарем з 20.06.2017 щомісяця до 30 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводиться оплата, у грошовій формі в розмірі 7832 грн. 61 коп.
Сторонами в пункті 12 Договору погоджено: "Розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" та згідно з цим договором раз на рік у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки із вини Орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності;
- у разі прийняття рішень міської ради щодо зміни ставок орендної плати;
- в інших випадках, передбачених законом.
Розмір орендної плати підлягає щорічній індексації відповідно до офіційного коефіцієнту індексації грошової оцінки земель.
При зміні розміру орендної плати Орендодавець односторонньо письмово повідомляє Орендаря".
Пунктом 32 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
За даними інформаційної довідки №164398563 від 22.04.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна договір оренди земельної ділянки зареєстрований 16.03.2018 державним реєстратором Зогаль А.І., номер запису про інше речове право: 25337330.
21.06.2018 Синельниківською міською радою прийнято рішення за №532-31/VII "Про внесення змін до порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 27.04.2012 №337-20/УІ", яким зокрема, вирішено:
- внести зміни до Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 27.04.2012 №337-20/VІ, виклавши його в новій редакції згідно з додатком, що додається. Дане рішення ввести в дію з 01.01.2019 (пункти 1,2);
- внести зміни до діючих договорів оренди земельних ділянок в частині розміру орендної плати, шляхом укладення додаткових угод відповідно до вище затвердженого Порядку (пункт 4.1.).
Пунктом 2.9 вищезазначеного Порядку визначено, що базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, з урахуванням коефіцієнта індексації, яка надається в оренду. Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон м. Синельникове згідно з нормативною грошовою оцінкою. Показники оцінки підлягають щорічному, станом на 1 січня, уточненню на коефіцієнт індексації відповідно до порядку, встановленому чинним законодавством України.
З пункту 2.11. Порядку встановлено, що розмір річної орендної плати за землі цільового призначення для будівництва та обслуговування будівель торгівлі встановлюється на рівні 7% від нормативної грошової оцінки.
У зв`язку з прийнятим рішенням на підставі пункту 12 договору орендодавцем було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017 №1, якою пункти 9,10 договору викладені в новій редакції:
пункт 9: "Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 219313 гри. 26 коп. /двісті дев`ятнадцять тисяч триста тринадцять гривень 26 копійок/ за рік, що становить 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішень міської ради від 27.04.2012 №337-20/VI "Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради" та від 21.06.2018 №532-31/VI1 "Про внесення змін до Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 27.04.2012 №337-20/V1";
пункт 10: "Сторони домовились, що орендна плата вноситься Орендарем щомісяця до 30 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводиться оплата, у грошовій формі в розмірі - 18 276 гри. 10 коп. /вісімнадцять тисяч двісті сімдесят шість гривень 10 копійок/ на розрахунковий рахунок №3321881504034, код бюджетної класифікації - 18010900, Банк - Казначейство України (ЕАП) м. Дніпро, МФО 899998, код ОКПО 37916468, одержувач - УК у м. Синельниковому Дніпропетровської області.
Розмір орендної плати щорічно коригується відповідно до індексації нормативної грошової оцінки землі згідно ст. 289 Податкового Кодексу України".
Синельниківською міською радою було підготовлено додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки №1 від 04.07.2017 та направлено ОСОБА_1 для ознайомлення та підписання засобами поштового зв`язку.
У подальшому Синельниківська міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про визнання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017, укладеною в редакції орендодавця.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.08.2019 у справі №904/2411/19 означений позов задоволено частково. Визнано додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 04.07.2017 року укладеною у наведеній в рішенні редакції, згідно з якою пункт 9 Договору, зокрема, викладено в наступній редакції:
Орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 219 313 гри. 26 коп. /двісті дев`ятнадцять тисяч триста тринадцять гривень 26 копійок/ за рік, що становить 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішень міської ради від 27.04.2012 №337-20/VI «Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради» та від 21.06.2018 №532-31/VI1 «Про внесення змін до Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 27.04.2012 №337-20/У1 , а пункт 10 Договору викладено в такій редакції: Сторони домовились, що орендна плата вноситься Орендарем щомісяця до 30 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводиться оплата, у грошовій формі в розмірі - 18 276 гри. 10 коп. /вісімнадцять тисяч двісті сімдесят шість гривень 10 копійок/ на розрахунковий рахунок №3321881504034, код бюджетної класифікації -18010900, Банк - Казначейство України (ЕАП) м. Дніпро, МФО 899998, код ОКПО 37916468, одержувач - УК у м.Синельниковому Дніпропетровської області.
Розмір орендної плати щорічно коригується відповідно до індексації нормативної грошової оцінки землі згідно ст. 289 Податкового rодексу України .
Означене рішення суду оскаржувалосz позивачем в апеляційному порядку.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.06.2021 у справі №908/2411/19 апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.08.2019 у справі №904/2411/19 залишено без змін.
Таким чином, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.08.2019 у справі №904/2411/19 набрало законної сили - 09.06.2021, а відтак відповідна додаткова угода до договору стала чинною (укладеною) з 09.06.2021.
10.06.2021 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області були сформовані наступні податкові повідомлення-рішення, а саме:
- податкове повідомлення-рішення (форми Ф ) за №934104/2-2407-0417, згідно з яким позивачу нараховано податкове зобов`язання за платежем Орендна плата з фізичних осіб (код 18010900) за 2019 рік на суму 146 208, 84 грн.;
- податкове повідомлення-рішення (форми Ф ) за №934104/1-2407-0417, згідно з яким позивачу нараховано податкове зобов`язання за платежем Орендна плата з фізичних осіб (код 18010900) за 2020 рік на суму 219 313, 27 грн.;
- податкове повідомлення-рішення (форми Ф ) за №934104-2407-0417, згідно з яким позивачу нараховано податкове зобов`язання за платежем Орендна плата з фізичних осіб (код 18010900) за 2021 рік на суму 219 313, 27 грн.
Не погодившись із прийнятими контролюючим органом податковими повідомленнями-рішеннями, ОСОБА_1 звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Правові засади адміністрування орендної плати за земельні ділянки регламентовані розділом XII Податок на майно Податкового кодексу України (далі - ПКУ; надалі в редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
У відповідності до пункту 288.1 статті 288 ПКУ, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
При цьому, платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 і п.288.3 ст.288 ПКУ).
Відповідно до пункту 287.1 статті 287 ПКУ, власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 ПКУ).
Відповідно до пункту 288.7 статті 288 ПКУ, податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу (абз. 1 п. 286.5 ст. 286 ПКУ).
Відповідно до п.289.1 ст.289 ПКУ, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території (п. 284.1 ст. 284 ПКУ).
Відповідно до п.287.10 ст.287 ПК України, податкове зобов`язання з цього податку може бути нараховано за податкові (звітні) періоди (роки) в межах строків, визначених пунктом 102.1 статті 102 цього Кодексу.
Згідно із п.п. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 ПКУ, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, у разі якщо, зокрема, згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Пунктом 286.5 статті 286 ПКУ, нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.
На підставі п. 287.5 ст. 287 ПКУ, податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею; земельні ВІДНОСНІ регулюються Конституцією України, цим Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Використання землі в Україні є платним; об`єктом плати за землю є земельна ділянка; плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).
Закон України "Про оренду землі" визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності .
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст.ст. 1, 2 Закону України "Про оренду землі").
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу.
Диспозиція пункту 288.5 статті 288 ПКУ чітко розрізняє розмір орендної плати, яка визначається договором, та річну суму платежу, яка не може бути меншою від затвердженого законодавцем розміру.
Отже, незалежно від установленого договором розміру орендної плати сума річного платежу не повинна бути меншою від розміру, встановленого чинним законодавством, що регулює означені правовідносини.
Зважаючи на законодавче закріплення мінімального та максимального розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, суд вважає, що після набрання чинності Податковим кодексом України позивач мав самостійно перерахувати розмір орендної плати з урахуванням обмежень, визначених підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПКУ.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже неодноразово була висловлена Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 24.04.2015 у справі №131а15), від 14.03.2017 у справі №21-2246а16, а також Верховним Судом у постановах від 24.01.2018 у справі №817/206/15, від 07.03.2018 у справі №813/6875/14, від 29.08.2018 у справі №804/1866/16, від 20.11.2018 у справі №813/269/18, від 28.03.2019 у справі №814/1834/16, і відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховується судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Стосовно проведеного контролюючим органом нарахування позивачу орендної плати за 2019-2021 рр. суд зазначає таке.
Відповідно до абзацу 1 пункту 286.1. статті 286 ПКУ, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Позивачем не оскаржується той факт, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 1213000000:01:543:0007 становить 3 133 046, 68 грн. й наведене додатково підтверджується наявною у матеріалах справи копією витягу Відділу у Синельниківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за №106/0/204-19 від 16.01.2019.
Як повідомив відповідач, податкове зобов`язання по сплаті оренди з фізичних осіб за 2019 рік нараховано позивачу окремо за період з січня по липень (7 місяців) із застосуванням ставки податку на рівні 3% та за період з серпня по грудень (5 місяців) із застосуванням ставки податку на рівні 7 % та розраховано наступним чином:
1) За період з січня по липень 2019 року:
3 133 046,68 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) х 3% (ставка податку відповідно до норм ПКУ) = 93 991, 40 грн./12 = 7 832,62 грн.;
2) За період з серпня по грудень 2019 року:
3 133 046,68 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) х 7% (ставка податку відповідно до умов договору) = 219 313, 27 грн./12 = 18 276, 10 грн.
Враховуючи викладене, загальна сума податкового зобов`язання по сплаті оренди з фізичних осіб за 2019 рік повинна становити 146 208, 84 грн., що і було нараховано податковим органом позивачу за спірним податковим повідомленням-рішенням.
Стосовно податкового зобов`язання по сплаті орендної плати з фізичних осіб за 2020 і 2021 роки суд зазначає таке.
З 09.06.2021 набула чинності додаткова угода до Договору згідно рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.08.2019 у справі №904/2411/19, а відтак сума орендної плати позивачу мала бути вирахована за ставкою 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 219 313, 2676 грн.
Одночасно із цим, суд зауважує, що відповідно до пункту 4 постанови Правління Національної і банку України "Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів" №25 від 15.03.2018, під заокругленням (округленням) слід розуміти математичну операцію, яка полягає в заміні числа в бік збільшення або зменшення з відповідною точністю.
Отже, за правилами математичного заокруглення сума податку за ставкою 7 % становить 219 313, 27 грн.
Так, податкове зобов`язання по сплаті оренди з фізичних осіб за 2020-2021 рр. нараховано позивачу із застосуванням ставки податку на рівні 7 % та розраховано наступним чином:
1) за 2020 рік: 3 133 046,68 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) х 7% (ставка податку відповідно до умов договору) дорівнює 219 313, 2676 грн., що за правилами математичного заокруглення становить 219 313, 27 грн.;
2) за 2021 рік: 3 133 046,68 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки) х 7% (ставка податку відповідно до умов договору) дорівнює 219 313, 2676 грн., що за правилами математичного заокруглення становить 219 313, 27 грн.
Вищенаведене свідчить про вірність обчислення контролюючим органом позивачу відповідного податкового зобов`язання за оскарженими податковими повідомленнями-рішеннями, у зв`язку з чим суд не погоджується із доводами позивача щодо невірного нарахування останній сум податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за період 2019-2021 рр.
Стосовно посилань позивача щодо перебування у провадженні Господарського суду Дніпропетровської області справи №904/2584/21, в рамках якої розглядається позов щодо стягнення з позивача орендної плати, суд зазначає таке.
Верховним Судом у постанові від 27.01.2020 по справі №804/886/18 висловлено правову позицію про те, що податкове повідомлення-рішення має містити загальний розмір податкового зобов`язання і у разі його оскарження в судовому порядку останнє вважається неузгодженим. Фактично сплачені платником податків платежі не можуть враховуватись судами при наданні правової оцінки податковому повідомленню-рішенню, що є предметом позову, чого суди попередніх інстанцій у цій справі помилково не врахували і вирішили питання про правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, зменшивши його суму на самостійно сплачені позивачем платежі.
Проаналізувавши вищенаведене, суд доходить до висновку про правомірне донарахування сум орендної плати та винесення оскаржених податкових повідомлень -рішень.
Суд зазначає, що згідно з вимогами статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, протягом розумного строку.
Таким чином, суд доходить висновку про необґрунтованість заявлених ОСОБА_1 позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17а, м.Дніпро, 49000; код ЄДРПОУ ВП 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 10.06.2021: № 934104/2-2407-0417, № 934104/1-2407-0417, № 934104-2407-0417 відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 17 грудня 2021 року.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2021 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103379035 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні