Рішення
від 08.02.2022 по справі 924/982/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" лютого 2022 р. Справа № 924/982/21

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заярнюка І.В., за участю секретаря судового засідання І.А. Шевчук, розглянувши матеріали справи

за позовом Хмельницької міської ради ,м. Хмельницький,

до Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» смт. Славське, Сколівський район, Львівська область,

про внесення змін до договору оренди землі № 041074200162 від 16.08.2010, укладеного між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» , із внесеними змінами додатковою угодою № 925/02 від 18.11.2015, поновленого додатковою угодою № 395/02 від 16.11.2020

за участю представників учасників справи:

від позивача, Кучевська Г.В., згідно витягу з ЄДР

від відповідача, не з`явився.

Відповідно до ст.240 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ: На адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Хмельницької міської ради, м. Хмельницький, до Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» смт. Славське, Сколівський район, Львівська область, про внесення змін до договору оренди землі № 041074200162 від 16.08.2010, укладеного між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» , із внесеними змінами додатковою угодою № 925/02 від 18.11.2015, поновленого додатковою угодою № 395/02 від 16.11.2020

Вимоги мотивує тим, що Рішенням Хмельницької міської ради від 17.02.2021 № 62 змінено код КВЦПЗ земельної ділянки по Львівському шосе, 20/1А площею 3000 кв.м. кадастровий номер 6810100000:11:001:0047 з « 12.18 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг і допоміжних операцій» на « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» та вирішено відповідні зміни в договір оренди 041074200162 від 16.08.2010р. Проте, відповідачем не оформлено документи щодо зміни коду КВЦПЗ земельної ділянки та не внесено зміни в договір для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддям позовну заяву передано для розгляду судді Заярнюк І.В.

Ухвалою суду від 08.10.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 09.11.2021 р.

У засіданні 09.11.2021р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про продовження строку проведення підготовчого засідання на 30 днів та оголошення перерви до 10 год. 00 хв. 01.12.21р.

У засіданні 01.12.2021р. постановлено ухвалу (занесену до протоколу судового засідання) про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 11.01.2022 року.

Ухвалою суду від 11.01.2022р. відкладено судовий розгляд справи по суті на 08.02.022р.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Відповідач представника у судове засідання не направив,

У відзиві на позов відповідач проти позову заперечує та стверджує, що рішення ради про встановлення ставок з орендної плати є обов`язковим, за умови погодження сторонами у договорі можливості перегляду розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати. Умовами договору оренди землі №041074200162 від 16.08.2010 не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття орендодавцем рішення про зміну розмірів орендної ставки, а рішення міської ради не є випадком, передбаченим законодавством України.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» укладено договір оренди земельної ділянки № 041074200162 від 16.08.2010 , за яким Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять шостої сесії міської рази від 26.05.2010р. №26 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони і а іншого призначення, яка знаходиться в м.Хмельницькому, по вул. Львівське шосе. 20/1 А (розділ 1 договору). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3000 м.кв. Земельна ділянка передається в оренду разом з одноповерховою капітальною не житловою будівлею площею 455м 2 . Нормативна грошова оцінка земельної становить 718705.00 грн. (п.2,5 договору).

Договір укладено на 5 (п`ять) років до 26.05.2015р. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 ЗУ „Про оренду землі" та розмірі 86244.60грн. в рік. що становить 12(дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів, індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору-оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься не пізніше 30 числа місяця наступного за звітним. Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом (п.9-13).

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку (земельні ділянки) державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її (їх) цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору).

Пунктом 16 даного договору було визначене цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 36 договору).

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору). Договір підписано сторонами та скріплено їхніми печатками.

Вказаний договір поновлений додатковою угодою від 18.11.2015 № 925/02 терміном до 26.05.2025. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. П. 2 договору викладено у новій редакції: В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3000м 2 (кадастровий номер земельної ділянки: 6810100000:11:001:0047) . П. 5 договору викладено в новій редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2324405,00 грн. (два мільйони триста двадцять чотири тисячі чотириста п`ять грн. 00 коп.). П. 9 договору викладено в новій редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 ЗУ „Про оренду землі» та розмірі 278928,60 грн. в рік, що становить 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Невід`ємною частиною додаткової угоди є: витяг з рішення п`ятдесят першої сесії міської ради від 15.07.2015р. № 51; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від і 11.08.2015 року; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності грошова оцінка яких проведена на 11.08.2015року.

Рішенням Хмельницької міської ради від 17.06.2020 № 67 „Про поновлення договорів оренди земельних ділянок шляхом укладання додаткових угод, зміну коду КВЦПЗ земельних ділянок, внесення змін в договір оренди» змінено код КВЦПЗ земельної ділянки по вул. Львівське шосе,20/1 А, площею 3000 кв.м., кадастровий номер 6810100000:11:001:0047 з 12.08 для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг і допоміжних операцій на 12.11-для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу , відповідно до поданого клопотання управління земельних ресурсів та земельної реформи. Вирішено внести відповідні зміни в договір оренди землі №041074200162 від 16.08.2010.

Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернувся із листом №129/01-12 від 13.08.2021 року до міського голови з проханням доручити управлінню правового забезпечення та представництва міської ради звернутися до суду для вирішення питання щодо укладання додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі між Хмельницькою міською радою та AT Концерн Галнафтогаз щодо земельної ділянки загальною площею 3000 кв.м. по вул. Львівське шосе, 20/1 А, кадастровий номер 6810100000:11:001:0047. У листі наголошено на тому, що на виконання вищевказаного рішення AT Концерн Галнафтогаз було направлено два примірники проекту додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі для підписання, проте станом на теперішній час до управління земельних ресурсів підписаний проект угоди не повернувся.

На виконання зазначеного рішення було підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 78/02 від 02.03.2021. Відповідь на даний лист відповідача у матеріалах справи відсутня.

Із витягу до договору із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2021 року, НГО земельної ділянки площею 3000 кв.м., за адресою: м. Хмельницький , вул. Львівське шосе. 20/1 А , кадастровий номер 6810100000:11:001:0047, із цільовим призначенням 12.11 Для розміщення і експлуатації об`єктів дорожнього сервісу становить 3 529 125 грн.

З вищевикладеного, позивач звернувся з даним позовом до суду .

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, у зв`язку з чим, суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підстав позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

При цьому, особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) від 04.11.1950р. передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно з приписами ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів.

Частиною 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених Господарським кодексом України, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

В силу статті 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору, зокрема, на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Матеріалами справи стверджується, що між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» укладено договір оренди земельної ділянки № 041074200162 від 16.08.2010 , за яким Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на

підставі рішення тридцять шостої сесії міської рази від 26.05.2010р. №26 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони і а іншого призначення, яка знаходиться в м.Хмельницькому, по вул. Львівське шосе. 20/1 А (розділ 1 договору). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3000 м.кв. Земельна ділянка передається в оренду разом з одноповерховою капітальною не житловою будівлею площею 455м 2 . Нормативна грошова оцінка земельної становить 718705.00 грн. (п.2,5 договору).

Пунктом 16 даного договору було визначене цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Вказаний договір поновлений додатковою угодою від 18.11.2015 № 925/02 терміном до 26.05.2025. П. 5 договору викладено в новій редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2324405,00 грн. (два мільйони триста двадцять чотири тисячі чотириста п`ять грн. 00 коп.). П. 9 договору викладено в новій редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно ст. 22 ЗУ „Про оренду землі» та розмірі 278928,60 грн. в рік, що становить 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ст. ст. 1, 3 Закону України "Про оренду землі" (далі - Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

У відповідності до ст.13 та ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю, згідно частин 1, 2, 3 ст.21 Закону, це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підп.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України). Плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. (підп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України).

Згідно з ч.1 п.288.1, п.288.4, п.п.288.5.1, 288.5.2, 288.5.3 п.288.5 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Статтею 289 ПК України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, згідно ст.1, ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» , це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, відповідно до ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.(ч.1 ст.15 зазначеного Закону).

За приписами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» .

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.2 ст.20, ч.ч.1,3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» ).

З огляду на зазначені положення законодавства, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (відповідна правова позиція висвітлювалась Верховним Судом України у постановах № 3-34гс13 (5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15(922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016 року, у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 року у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18).

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489.

Згідно з п. п. 2, 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1. Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів проводиться згідно з формулою, якою передбачено необхідність врахування Кф - коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

З викладеного простежується наявність взаємозв`язку між коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, та остаточним розміром орендної плати, яка буде сплачуватись орендарем на користь орендодавця, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується із урахуванням затвердженого коефіцієнту.

Положеннями п. 5 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» укладено договір оренди земельної ділянки № 041074200162 від 16.08.2010 , пунктом 16 якого було визначене цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Вказаний договір поновлений додатковою угодою від 18.11.2015 № 925/02 терміном до 26.05.2025.

В подальшому, рішенням Хмельницької міської ради від 17.06.2020 № 67 „Про поновлення договорів оренди земельних ділянок шляхом укладання додаткових угод, зміну коду КВЦПЗ земельних ділянок, внесення змін в договір оренди» змінено код КВЦПЗ земельної ділянки по вул. Львівське шосе,20/1 А, площею 3000 кв.м., кадастровий номер 6810100000:11:001:0047 з 12.08 для_ розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг і допоміжних операцій на 12.11-для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу , відповідно до поданого клопотання управління земельних ресурсів та земельної реформи. Вирішено внести відповідні зміни в договір оренди землі №041074200162 від 16.08.2010.

Вказане рішення ради є чинним, доказів його оспорення чи скасування суду не надано .

За наслідками зміни коду КВЦП відбулася зміна коефіцієнту Кф із на 2,5 (для земель

із кодом КВЦП 12.11).

Щодо доводів відповідача в частині зміни цільового призначення земельної ділянки судом враховується, що основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і способу використання . Поділ земельного фонду країни на категорії встановлено ЗК України. Усі землі у межах України мають своє цільове використання, як це передбачено ст. 19 ЗК України.

За змістом ч. 1 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної ч. 1 ст. 19 ЗК України, в іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури .

Ураховуючи положення ч. 5 ст. 20 ЗК України, цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель встановлюється на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії визначається землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням вимог містобудівної документації та документації із землеустрою.

Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються у разі зміни цільового призначення (розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо) (постанова ВС від 14.07.2020 року у справі №916/1998/19).

Оскільки в даному випадку відбулася зміна виду використання земельної ділянки однієї категорії - з 12.08 для_ розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг і допоміжних операцій на 12.11-для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу , не є обов`язковим дотримання порядку, передбаченого для зміни цільового призначення земельної ділянки .

Частиною 3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до п.1 розділу 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.02.2021 року, виданий відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який за змістом і формою відповідає додатку 9 до зазначеного Положення, та згідно якого нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 3 529125 грн. (коефіцієнт Кф 2,5 ).

Відтак, наявними доказами встановлено, що внаслідок зміни власником земельної ділянки коду КВЦП , відбулася зміна розміру її нормативної грошової оцінки шляхом застосування іншого коефіцієнту Кф.

З огляду на те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст.289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у п. 5 договору про нормативну грошову оцінку землі в розмірі 2 324 405,00 грн. суперечить дійсному розміру нормативної оцінки земельної ділянки площею 3000 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Львівське шосе. 20/1 А. Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позов, не спростовують зміну нормативної грошової оцінки орендованої останнім земельної ділянки.

Згідно зі ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічно, тобто за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом допускається зміна або розірвання договору відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.651 ЦК України: договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

У п. 13 договору погоджено, що розмір орендної плати переглядається у разі зімни зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Матеріалами справи стверджується, що позивач звертався до відповідача з приводу внесення змін у договір у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проте, пропозиція позивача була залишена відповідачем без задоволення.

Оскільки земельна ділянка за адресою: м.Хмельницькому, по вул. Львівське шосе 20/1 А, відноситься до комунальної власності, зміна її нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду розміру орендної плати, що передбачено вищевикладеним положеннями та п. 13 договору оренди землі від 16.08.2010р. із врахуванням положень додаткової угоди від 18.11.2015р. № 925/02, а судом встановлено зміну розміру НГО, проте, невнесення відповідних змін в договір оренди сторонами в добровільному порядку, суд приходить до висновку про необхідність внесення таких змін судовим рішенням.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи наявність у Хмельницької міської ради права на оплату орендних платежів за користування земельною ділянкою комунальної власності із урахуванням вимог чинного законодавства, що відповідає принципам справедливості та добросовісності, приймаючи до уваги відсутність згоди відповідача на приведення договору у відповідність до положень чинного законодавства в частині визначення нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, суд доходить висновку про наявність правових підстав для задоволення позову Хмельницької міської ради до Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін до договору оренди землі № 041074200162 від 16.08.2010, укладеного між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» , із внесеними змінами додатковою угодою № 925/02 від 18.11.2015, поновленого додатковою угодою № 395/02 від 16.11.2020.

Витрати по сплаті судового збору у зв`язку з задоволенням позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

позов Хмельницької міської ради ,м. Хмельницький, до Акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» смт. Славське, Сколівський район, Львівська область, про внесення змін до договору оренди землі № 041074200162 від 16.08.2010, укладеного між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» , із внесеними змінами додатковою угодою № 925/02 від 18.11.2015, поновленого додатковою угодою № 395/02 від 16.11.2020 задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі № 041074200162 від 16.08.2010, укладеного між Хмельницькою міською радою та AT «Концерн Галнафтогаз» , із внесеними змінами додатковою угодою № 925/02 від 18.11.2015, поновленого додатковою угодою № 395/02 від 16.11.2020, а саме:

- пункт 5 викласти в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6810100000:11:001:0047, становить 3529125,00 грн. (три мільйони п`ятсот двадцять дев`ять тисяч сто двадцять п`ять грн. 00 коп)» ;

- пункт 9 викласти в новій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 423 495,00 грн. (чотириста двадцять три тисячі чотириста дев`яносто п`ять грн. 00 коп.) в рік, що становить 12% (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №UA 048999980334149812000022775, одержувач коштів ГУК у Хмельницькій області/Хмельницька тг/18010600, ЄДРПОУ 37971775, код платежу 18010600, банк

одержувача: казначейство України (ЕАП)» ;

- пункт 16 викласти в редакції: « Цільове призначення земельної ділянки (земельних ділянок) згідно КВЦПЗ - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу (12.11), категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.»

Стягнути з AT «Концерн Галнафтогаз» (вул. Івана Франка, 14а, смт. Славське, Сколівський район, Львівська область, код ЄДРПОУ 31729918) на користь Хмельницької міської ради (вул. Гагаріна, 3,м. Хмельницький, ід.код 33332218) 2270 грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 17.02.2022 року

Суддя І.В. Заярнюк

Віддрук. 3 прим. : реком з повід.

1 - до справи;

2 - ПОЗИВАЧ: rada@khm.gov.ua

3- ВІДПОВІДАЧ: Акціонерне товариство «Концерн Галнафтогаз» вул. Івана Франка, 14а, смт. Славське, Сколівський район, Львівська область, 82660

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення08.02.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103401784
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/982/21

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 12.06.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 02.12.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 12.11.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 08.10.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні