ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2022 року Справа № 160/27165/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коренева А.О.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю"Істрейт" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
29 грудня 2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Істрейт" з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому позивач просить суд:
визнати протиправною відмову, викладену в листі Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.10.2021 року № 5231/6/32-00-04-03-02-09, в поверненні грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 60 000,00 (шістдесят тисяч гривень та військового збору у сумі 18 000,00 (вісімнадцять тисяч) гривень за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Істрейт від 13.09.2021 № Ш-2021-000037 про повернення помилково (надміру) перерахованих коштів та зобов`язати Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків сформувати та надати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 60 000,00 (шістдесят тисяч гривень та військового збору у сумі 18 000,00 (вісімнадцять тисяч) гривень за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Істрейт від 13.09.2021 № Ш-2021-000037 про повернення помилково (надміру) перерахованих коштів.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейд подано до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків заяву від 13.09.2021р. № Ш-2021-000037 про повернення помилково (зайве) перерахованих коштів зі сплати податків за договором купівлі - продажу від 26.08.2021 р. № 892 в загальній сумі 78 000 грн, шляхом зарахування на рахунок з податку на прибуток в рахунок майбутніх платежів. 22.10.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю Істрейд отримало лист Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.10.2021 №5231/6/32-00-04-03-02-09 за результатами розгляду вищенаведеної заяви, яким було письмо повідомлено про відмову в поверненні зайве сплачених грошових коштів. Наведену відмову, висловлену в листі Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.10.2021 №5231/6/32-00-04-03-02-09, Позивач вважає протиправною та такою, що порушує права платника податків на повернення помилково сплачених грошових коштів.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04 січня 2022 року відкрито провадження у справі за цим позовом та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
03 лютого 2022 року представник відповідача Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову посилаючись на те, що при продажу житлового (садового) будинку та земельної ділянки, на якій розташований такий будинок, окремими цивільно-правовими договорами, слід розглядати як продаж більш як одного з об`єктів протягом звітного податкового року з відповідним оподаткування за ставкою 5%. У зв`язку з набранням чинності з 01.01.2015 року Закону України від 28.12.2014 року №71 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" на фізичних осіб поширюється порядок оподаткування військовим збором, з урахуванням норм ст. 174 ПКУ, за ставкою 1,5 відсотка. Таким чином, у Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків відсутні підстави для повернення сплачених сум грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 60000,00грн.(код бюджетної класифікації 11010400) та військового збору у сумі 18000,00грн. (код бюджетної класифікації 11011000), в наслідок купівлі ТОВ ІСТРЕЙТ (код ЄДРПОУ 37213365) земельної ділянки та житлового будинку.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року заяву Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, залишена без розгляду.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
26 серпня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю Істрейт (код ЄДРПОУ 37213365) уклало з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) договір купівлі - продажу житлового будинку від 26.08.2021 р., зареєстрований в реєстрі за номером №891, за яким Позивач придбав у ОСОБА_1 житловий будинок загальною площею 90,8 (дев`яносто цілих вісім десятих) кв. м, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
Вказаний житловий будинок розташований на наступних земельних ділянках: земельна ділянка площею 0,1000 га, кадастровий номер 6325110700:00:080:0001, місце розташування АДРЕСА_1 , яка знаходиться у власності ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, реєстраційний номер 332, виданого 21.07.2021, ОСОБА_2 , приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області; та земельна ділянка площею 0,0121 га, кадастровий номер 6325110700:00:080:0002, місце розташування: АДРЕСА_1 , яка знаходиться у власності ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, реєстраційний номер 333, виданого 21.07.2021, ОСОБА_2 , приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області. (п.1.4. договору купівлі - продажу №891).
На підтвердження права власності на вказаний житловий будинок, позивачем надано до матеріалів справи Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу: 271903922 від 26.08.2021 р.), в якому зазначено, що право власності на житловий будинок загальною площею 90,8 (дев`яносто цілих вісім десятих) кв. м, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , опис об`єкта: загальна площа 90,8 кв. м., житлова площа, 51,4 кв.м.
Позивачем надано до матеріалів позову: платіжне доручення №3296 від 26.08.2021 року, що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт грошових коштів на користь ОСОБА_1 у розмірі 1360000,00 грн згідно договору купівлі - продажу житлового будинку №891 від 26.08.21 р.; платіжне доручення №3292 від 25.08.2021 р., що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт податку на доходи фізичних осіб при покупці нерухомого майна за ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) у розмірі 68000,00 грн.; платіжне доручення №3289 від 25.08.2021 року, що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт військового збору у розмірі 1,5 % з покупки нерухомого майна у розмірі 20400,00 грн.
Також судом встановлено, що 26 серпня 2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт (код ЄДРПОУ 37213365) та ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) було укладено договір купівлі - продажу земельної ділянки, який зареєстровано в реєстрі за номером 892. Згідно вказаного договору купівлі - продажу земельної ділянки, Товариство з обмеженою відповідальністю Істрейт придбало у ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,1000 га, кадастровий номер:6325110700:00:080:0001, місце розташування: АДРЕСА_1 .
Відповідно до п. 1.3 договору купівлі -продажу земельної ділянки, на земельній ділянці знаходиться житловий будинок загальною площею 90,8 (дев`яносто цілих вісім десятих) кв. м, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
На підтвердження права власності на вказану земельну ділянку, позивачем надано до матеріалів справи Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу: 271912271 від 26.08.2021 р.), в якому зазначено, що право власності на земельну ділянку кадастровий номер:6325110700:00:080:0001 належить Товариству з обмеженою відповідальністю Істрейт (код ЄДРПОУ 37213365).
Позивачем надано до матеріалів позову: платіжне доручення №3297 від 26.08.2021 року що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт грошових коштів на користь ОСОБА_1 у розмірі 1 200 000,00 (один мільйон двісті тисяч) гривень 00 копійок згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 26.08.2021 року №892; платіжне доручення №3294 від 25.08.2021 року, що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт податку на доходи фізичних осіб при покупці земельної ділянки за ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ) у розмірі 60000,00 грн.; платіжне доручення №3291 від 25.08.2021 року, що підтверджує сплату Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейт військового збору у розмірі 1,5 % з покупки земельної ділянки у розмірі 18000,00 грн.
Листом від 30.08.2021 року №Ш-2021-000031 Товариство з обмеженою відповідальністю Істрейт звернулося до в.о. начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків ОСОБА_3 з проханням перерахувати суму переплати податків у розмірі 88 400 (вісімдесят вісім тисяч чотириста) гривень (які були сплачені за договором купівлі - продажу житлового будинку, що зареєстрований в реєстрі за номером 891) на розрахунковий рахунок податку на прибуток, а саме з платіжного доручення №3292 від 25.08.2021 р., грошові кошти у розмірі 68000,00 грн. та з платіжного доручення №3289 від 25.08.2021 р., грошові кошти у розмірі 20400,00 грн.
Відповідно до відомостей електронного кабінету платника, наданих позивачем до матеріалів позову, податковим органом було здійснено перерахування грошових коштів, а саме: 26.11.2021 року - 20 400,00 грн. та 29.11.2021 року - 68000,00 грн.
Також, листом від 13.09.2021 року №Ш-2021-000037 Товариство з обмеженою відповідальністю Істрейт звернулося до в.о. начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками ОСОБА_3 з проханням перерахувати суму переплати податків у розмірі 78000 (сімдесят вісім тисяч) гривень (які були сплачені за договором купівлі - продажу земельної ділянки, зареєстрований в реєстрі за номером 892) на розрахунковий рахунок податку на прибуток позивача, а саме з платіжного доручення №3294 від 25.08.2021 року грошові кошти у розмірі 60000,00 грн.; платіжне доручення №3291 від 25.08.2021 року грошові кошти у розмірі 18000,00 грн.
У відповідь на вказаний лист, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків надіслало Товариству з обмеженою відповідальністю Істрейт лист №5231/6/32-00-04-03-02-09 від 12.10.2021 року про надання інформації , в якому зазначило, що відповідно до п. 172.1 ст. 172 ПКУ не оподатковується один раз протягом звітного податкового року, за умови перебування такого майна у власності платника податку більше трьох років, дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну):житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи об`єкт незавершеного будівництва таких об`єктів, земельну ділянку, на якій розташовані такі об`єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці); земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначені статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення; земельної ділянки сільськогосподарського призначення, безпосередньо отриманої платником податку у власність у процесі приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій або приватизації земельних ділянок, які перебували у користуванні такого платника, або виділеної в натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю), а також таких земельних ділянок, отриманих платником податку у спадщину. Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку більше трьох років не поширюється на майно, отримане платником податку у спадщину. Дохід від відчуження господарсько-побутових споруд, що розташовані на одній ділянці з житловим або садовим (дачним) будинком та продаються разом з ним, для цілей оподаткування окремо не визначається. Отже, на думку податкового органу, оподаткування доходу отриманого від продажу нерухомого майна, визначеного у п. 172.1. ст. 172 ПКУ залежить від кількості цивільно -правових договорів, а саме при продажу житлового будинку та земельної ділянки окремими цивільно - правовими договорами, слід розглядати як продаж більш як одного об`єктів протягом звітного податкового року з відповідним оподаткуванням за ставкою 5%. На підставі зазначеного Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків не вбачає підстав для повернення сплачених сум грошових зобов`язань внаслідок купівлі продажу земельної ділянки кадастровий номер:6325110700:00:080:0001.
Позивач вважаючи, що відповідачем протиправно відмовлено у складанні та поданні висновку про повернення з відповідного бюджету на його користь помилково сплаченого податку на доходи та військового збору, звернувся до суду з позовом для захисту своїх прав та законних інтересів.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Так, згідно з п.п. 14.1.115, 14.1.182 п. 14.1 ст. 14 ПК України, як надміру сплачені грошові зобов`язання розуміють суму коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату, а як помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.
При цьому, порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об`єктів нерухомого майна регламентований ст. 172 ПК України.
Відповідно до п. 172.1, п. 172.2 ст. 172 ПК України, дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об`єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується.
Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не розповсюджується на майно, отримане таким платником у спадщину.
Дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об`єктів нерухомості, зазначених у пункті 172.1 цієї статті, або від продажу об`єкта нерухомості, не зазначеного в пункті 172.1 цієї статті, підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 цього Кодексу.
У такому самому порядку оподатковується дохід від продажу (обміну) об`єкта незавершеного будівництва.
Згідно з абз. 1 п. 172.3 п. 172.3 ПК України, дохід від продажу об`єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об`єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону, та зареєстрованої в єдиній базі даних звітів про оцінку.
Відповідно до п. 172.5, п. 172.8 ст. 172 ПК України, сума податку визначається та самостійно сплачується через банківські установи:
а) особою, яка продає або обмінює з іншою фізичною особою нерухомість, - до нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, міни;
б) особою, у власності якої перебував об`єкт нерухомості, відчужений за рішенням суду про зміну власника та перехід права власності на таке майно. Фізична особа зобов`язана відобразити доход від такого відчуження у річній податковій декларації.
Для цілей цієї статті під продажем розуміється будь-який перехід права власності на об`єкти нерухомості, крім їх успадкування та дарування.
Водночас, відповідно до п.п. 1.2-1.7, п.п. 1.9 п. 16-1 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України, Платниками збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу.
Об`єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу.
Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 цього пункту.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 цього Кодексу, за ставкою, визначеною підпунктом 1.3 цього пункту.
Відповідальними за утримання (нарахування) та сплату (перерахування) збору до бюджету є особи, визначені у статті 171 цього Кодексу.
Платники збору зобов`язані забезпечувати виконання податкових зобов`язань у формі та спосіб, визначені статтею 176 цього Кодексу.
Звільняються від оподаткування збором доходи, що згідно з розділом IV цього Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у підпунктах 165.1.2, 165.1.18, 165.1.52 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу.
Якщо ж стороною договору купівлі-продажу, міни об`єкта нерухомого майна є юридична особа чи самозайнята особа, така особа є податковим агентом платника податку щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету податку з доходів, отриманих платником податку від такого продажу (обміну) (п. 172.7 ст. 172 ПКУ).
Судом встановлено, що нерухоме майно набуте Товариством з обмеженою відповідальністю Істрейд у власність належало продавцю фізичній особі в порядку спадкування, а відтак сам факт набуття права власності на таке майно шляхом спадкування є самостійною підставою для звільнення операції від оподаткування, таким чином укладений договір купівлі-продажу житлового будинку, включаючи земельні ділянки, на якій він розташований не оподатковується.
Відтак, сплачені згідно платіжних доручень від 25.08.2021р. № 3294, № 3291 суми податку є такі, що надмірно сплачені позивачем, на підставі договору купівлі-продажу від 26.08.2021 року за реєстровим номером № 892, який не підлягав оподаткуванню з відповідно до п. 172.1, п. 172.2 ст. 172 ПК України.
Відповідно до пп.17.1.10 п.17.1 ст.17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно пп.14.1.115 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань визначає стаття 43 Податкового кодексу України.
Пунктом 43.1 цієї статті передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2. статті 43 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.43.3 ст.43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.
Згідно п.43.4 ст.43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку, на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
Відповідно до пунктів 43.5 та 43.6 статті 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.
Положення статті 43 Податкового кодексу України узгоджуються з нормами Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №60 від 11.02.2019 (далі - Порядок №60), а також Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, та перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій, визначених за даними системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 (далі Порядок №787).
Порядок №787 визначає процедури, зокрема, повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (далі - платежі).
Відповідно до п.3 Порядку №787 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті, перерахування компенсації здійснюється Казначейством або головними управліннями Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - головні управління Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.
Порядок №60 визначає механізм інформаційного обміну: між ДФС, територіальними органами ДФС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДФС; між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами в процесі погодження електронних висновків та/або електронних повідомлень про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.
Відповідно до розділу ІІ Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.
У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), та визначає напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на поточний рахунок платника податку в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.
Доводи позивача про те, що при продажу житлового (садового) будинку та земельної ділянки, на якій розташований такий будинок, окремими цивільно-правовими договорами, слід розглядати як продаж більш як одного з об`єктів протягом звітного податкового року з відповідним оподаткування за ставкою 5% та 1,5% є безпідставні та суперечать п. 172.1, п. 172.2 ст. 172 Податкового Кодексу України.
З огляду на встановлені обставини, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зважає на таке.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою сплачено судовий збір у сумі 2270,00 грн. (а.с. 11), при цьому позовні вимоги останнього задоволено у повному обсязі, суд, керуючись приписами ч.1 ст.139 КАС України, дійшов висновку про те, що сума судових витрат зі сплати судового збору, сплачена позивачем, підлягає відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цих витрат з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.
Відповідно до частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись ст. ст, 77, 132, 139, 143, 243-246, 250, 263, 256, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Істрейт" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною відмову, викладену в листі Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 12.10.2021 року № 5231/6/32-00-04-03-02-09, в поверненні грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 60 000,00 (шістдесят тисяч) гривень та військового збору у сумі 18 000,00 (вісімнадцять тисяч) гривень за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Істрейт від 13.09.2021 № Ш-2021-000037 про повернення помилково (надміру) перерахованих коштів.
Зобов`язати Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків сформувати та надати до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб у сумі 60 000,00 (шістдесят тисяч) гривень та військового збору у сумі 18 000,00 (вісімнадцять тисяч) гривень за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Істрейт від 13.09.2021 № Ш-2021-000037 про повернення помилково (надміру) перерахованих коштів.
Стягнути з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (ЄДРПОУ-43968079) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Істрейт" (ЄДРПОУ-37213365) судовий збір у розмірі 2270,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя А.О. Коренев
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103415642 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Коренев Андрій Олексійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні