Рішення
від 17.02.2022 по справі 461/3008/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 461/3008/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2022 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації, Яворівської міської ради Львівської області про визнання рішення незаконним та його скасування

в с т а н о в и в:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації, в якій просить суд:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 18 лютого 2020 року, яким відмовлено у реєстрації релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області ; - визнати незаконним та скасувати рішення Виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області № 14 від 28 січня 2020 року;

- зобов`язати Львівську обласну державну адміністрацію повторно розглянути поданні документи на реєстрацію релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області .

Внаслідок автоматизованого розподілу справ, справу передано на розгляд судді Костецького Н.В.

Ухвалою від 02.08.2021 прийнято до розгляду справу № 461/3008/20. Розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін. Ухвалою від 25.11.2021 залучено до участі в справі в якості співвідповідача Яворівську міську раду Львівської області в порядку правонаступництва.

В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що він (позивач як член Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) смт. Краковець Яворівського район Львівської області), з метою її реєстрації звернувся до Львівської обласної державної адміністрації. 28 січня 2020 року рішенням Виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області № 14 вирішено вважати рішення Виконкому Краковецької селищної ради № 104 від 28 січня 2020 року Про розгляд звернення Яворівської районної адміністрації від 17 січня 2020 року № 125/13 негативним висновком для реєстрації статуту та як підставу для припинення діяльності релігійної громади. Розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 18 лютого 2020 року відмовлено у реєстрації релігійної організації. Вважає такі рішення незаконними, оскільки чинне законодавство України визначає дві підстави для відмови у реєстрації статуту (положення) релігійної організації, а саме якщо її статут (положення) суперечить чинному законодавству та її діяльність суперечить чинному законодавству. В оскаржуваному рішенні виконавчого комітету не вказано в чому статут релігійної організації суперечить законодавству України та в чому діяльність Православної Церкви України загалом та Релігійної громади Української Православної Церкви (Православної Церкви України) парафії Святителя Миколая у смт Краковець Яворівського району Львівської області, зокрема суперечить законодавству України. Зазначає, що Львівська обласна держана адміністрація у своєму розпорядженні не вказала інших мотивів у відмові у реєстрації ніж ті, що вказані у Рішенні Виконавчого комітету Краковецької селищної ради. За таких обставин позивач заявляє, що такі рішення не відповідають вимогам ст. 15 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації та повинні бути скасовані, а Львівська обласна державна адміністрація зобов`язана потворно розглянути подані документи на реєстр рацію релігійної організації.

Представник відповідача Львівської обласної державної адміністрації заперечує щодо задоволення позовних вимог. Вказує, що призначення позивача керівником релігійної громади є втручанням однієї релігійної організації в діяльність іншої. Вказує, що Указом Блаженішого Макарія митрополита Київського і всієї України, предстоятеля УАПЦ № 219 від 05.12.2018 протоієрея ОСОБА_1 призначено настоятелем хрому святителя Миколая архієпископа Мир Лікійських смт. Краковець Яворівського району Львівської області, а указом управління Львівської єпархії Української Православної Церкви від 27.09.2019 № 421/1 ОСОБА_1 призначено керівником релігійно громади Святителя Миколая Української Православної Церкви у смт. Краковець Яворівського району Львівської області. 04.12.2018 владика Володимир (Груца ) здійснив візит у парафію та було зачитано наказ про покарання ОСОБА_2 карою суспенди від усміх актів священнодійства терміном на 1 рік. При цьому покликається на ч.9 ст.5 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації . У відзиві посилається на Рішення виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020, згідно якого релігійною громадою, яка подала документи до облдержадміністрації порушуються норми закону. Львівська обласна державна адміністрація зазначає, що позивачем не надано доказів, які б могли бути підставою для скасування розпорядження 87/0/5-20 від 18.02.2020, оскільки відповідач як виконавчий орган, дотримався процедури прийняття даного розпорядження.

Представник відповідача Яворівської міської ради Львівської області, а також представник відповідача Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області (згідно наявних в метаріалах справи пояснень) вказують, що указ Високопреосвященнішого Макарія , Митрополита Львівського УПЦ (ПЦУ) від 27.09.2019 № 421/1 про призначення позивача керівником релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець винесений до створення релігійної громади, так як протокол парафіяльних зборів релігійної організації, яким таку утворено датований 29.09.2019. Також зазначає у відзиві, що позивачем разом із заявою про реєстрацію статут релігійної громади не подано підтвердження відомостей, викладених у статуті документів визначених ч. 2 ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , а саме рішення (витяг) по утворення релігійної громади, а також документ про право власності або право користування приміщенням за місцезнаходженням релігійної організації. Відповідач стверджує, що позивачем не обґрунтовано яким чином прийняте ним рішення порушує його право на свободу совісті, та не доведено, що таке рішення суперечить актам цивільного законодавства. Також вказує, що позивачем не дотримано порядок зміни підлеглості релігійної громади. Покликається на порушення позивачем чинного законодавства шляхом захоплення будівлі автобусної станції в смт. Краковець площа Шухевича, що є у комунальній власності, в якій проводяться богослужіння. Дана обставина підтверджується матеріалами про адміністративне правопорушення передбачене ст. 186 КУпАП відносно гр. ОСОБА_3 .

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

Указом Блаженнішого Макарія митрополита Київського і всієї України предстоятеля УАПЦ № 219 від 05.12.2018 протоієрея ОСОБА_1 прийнято у клір Львівської єпархії УАПЦ та призначено настоятелем хрому святителя Миколая архієпископа Мир Лікійських смт. Краковець Яворівського району Львівської області.

27.09.2019 Указом управління Львівської єпархії Української Православної Церкви № 421/1 позивач призначений керівником релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви у смт. Краковець Яворівського району Львівської області.

Згідно протоколу №1 від 29.09.2019 парафіяльних (загальних) зборів релігійної організації Релігійна громада Української Православної Церкви (Православної Церкви України) парафії Святителя Миколая у смт Краковець Яворівського району Львівської області прийнято рішення про утворення релігійної організації, її реєстрацію, визначено її місцезнаходження, затверджено статут та обрано її керівником позивача.

Відповідно до п. 1.1. Статуту релігійна організація Релігійна громада Української Православної Церкви (Православної Церкви України) парафії Святителя Миколая у смт Краковець Яворівського району Львівської області (далі - Парафія) є місцевою релігійною організацією православних християн, утвореною ними для спільного задоволення релігійних потреб і зареєстрованою відповідно до Закону України Про свободу совісті та релігійні організації .

Пунктом 1.4 Статуту передбачено, що Парафія входить до складу Львівської єпархії Української Православної Церкви (Православної Церкви України) і знаходиться під канонічним керівництвом її правлячого архиєрея.

Згідно п. 1.8. Статуту місцезнаходження Парафії: 81033, вул. Шевченка, 55, смт Краковець, Яворівський район, Львівська область, Україна.

Позивач як керівник релігійної громади Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) смт. Краковець Яворівського район Львівської області , звернувся до Львівської обласної державної адміністрації з Заявою про реєстрацію статут релігійної громади від 29.09.2019.

28.01.2020 прийнято Рішення виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14.

Згідно із п. 1. Вказаного вище рішення вирішено, для відновлення та забезпечення мешканцями в смт. Краковець спокійного співжиття, порозуміння і взаємоповаги, уникнення протистоянь, ворожнечі та ненависті, припинення антихристиянських стосунків між віруючими на ґрунті конфесійної приналежності в смт. Краковець звернутися до Львівської обласної державної адміністрації з висновком виконкому Краковецької селищної ради не реєструвати статут Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області та порушити питання в установленому порядку про припинення діяльності цієї релігійної організації відповідно до ч. 4 ст. 16 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації у зв`язку з тим, що ця релігійна громада: а) поєднує обрядову діяльність з посяганням на гідність особи; б) систематично порушує встановлений законодавством порядок проведення публічних релігійних заходів (богослужінь, обрядів, церемоній, походів тощо); в) спонукає громадян до грубого порушення ними громадського порядку, з посяганням на права і майно територіальної громади та релігійної організації іншого канонічного підпорядкування.

Відповідно до п. 2 цього рішення, Департаменту з питань культури, національностей та релігії Львівської обласної державної адміністрації та відділу культури, туризму, молоді та спорту Яворівської районної державної адміністрації вважати рішення виконкому Краковецької селищної ради № 104 від 28 січня 2020 року Про розгляд звернення Яворівської районної адміністрації від 17.01.2020 року № 125/13 негативним висновком для реєстрації статуту Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області та як підставу для припинення діяльності релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області.

Листом від 03.02.2020 № 245/13 Яворівська районна державна адміністрація не заперечила рішенню виконавчого комітету № 14 від 28.01.2020 Краковецької селищної ради.

Розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 20.02.2020 відмовлено у реєстрації релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області .

Згідно листа Яворівського відділу поліції від 28.02.2020 за № К-16/03/53 заяву голови Краковецької селищної ради Мамчур О. з приводу самовільного захоплення зупинки розглянуто згідно закону України Про звернення громадян , матеріали скеровано в архів.

Згідно листа Міністерства культури та інформаційної політики від 21.05.2020 в межах поданого пакету реєстраційних документів, в статуті релігійної громади не було встановлено жодних порушень вимог чинного законодавства; Рішення виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020 не містить в собі доведених та встановлених фактів невідповідності діяльності зазначеної релігійної громади вимогам чинного законодавства, а тому не можуть впливати на рішення щодо реєстрації чи не реєстрації громади. Вказано, що поданий пакет документів не визначає зміни канонічного підпорядкування діючих у смт. Крековецької релігійних громад, а місцезнаходження релігійної громади визначається за приміщенням, що перебуває у власності позивача. Також зазначено, що посилання у розпорядженні Львівської обласної державної адміністрації від 18.02.2020 № 87/0/5-20 на вимоги ст. 5, 14, 15, 18 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , висновки і речення Яворівської районної державної адміністрації та виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського району, для відмови у реєстрації статут релігійної громади, вважають недостатніми та немотивованими.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Свобода віросповідання передбачена ст. 35 Конституції України, згідно якої, кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 8 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , де вказано що релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб.

Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами релігійної громади. Такі загальні збори релігійної громади можуть скликатися її членами.

Релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями).

Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).

На інші організації, утворені за релігійною ознакою, дія цього Закону не поширюється (стаття 7 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації ).

Предметом позову є вимога про скасування рішень Львівської обласної державної адміністрації та виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області про відмову у реєстрації релігійної організації.

Частинами 1, 2 ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації передбачено, що для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

До статуту (положення) релігійної громади на підтвердження відомостей, викладених у ньому, додатково подаються належним чином засвідчені копії:

1) рішення (витягу) про утворення релігійної громади, її найменування, затвердження статуту, обрання керівних (виконавчих) органів - протокол загальних зборів віруючих громадян або установчого релігійного з`їзду, конференції тощо (далі - протокол загальних зборів). Зазначене рішення приймається у порядку, передбаченому статутом (положенням) релігійної громади, та оформлюється згідно з внутрішніми настановами цієї релігійної громади;

2) документа про право власності чи користування приміщенням або письмової згоди власника приміщення на надання адреси за місцезнаходженням релігійної організації, зазначеним у статуті (положенні) релігійної громади.

Вказані вимоги позивачем виконанні, що підтверджують дослідженні у судовому засіданні Заявою про реєстрацію статут релігійної громади від 29.09.2019 Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) смт. Краковець Яворівського район Львівської області з додатками.

Відповідно до ч. 20 ст. 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації передбачено, що у необхідних випадках орган, який здійснює реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, може зажадати висновок місцевої державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, а також спеціалістів. У цьому разі рішення про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій приймається у тримісячний термін.

Згідно Рішення виконавчого комітету № 14 від 28.01.2020, в якості підстав для не реєстрації Статут Релігійної громади визначені наступні доводи: а) поєднання обрядової діяльності з посяганням на гідність особи; б) систематичного порушення встановленого законодавством порядку проведення публічних релігійних заходів (богослужінь, обрядів, церемоній, походів тощо); в) спонукання громадян до грубого порушення ними громадського порядку, з посяганням на права і майно територіальної громади та релігійної організації іншого канонічного підпорядкування.

Відповідно до Розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 20.02.2020 яким відмовлено у реєстрації релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області інших підстав, ніж визначені Рішенням виконавчого комітету у Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020, для відмови у реєстрації релігійної організації не встановлено.

Згідно із ст. 15 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , у реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути відмовлено, якщо її статут (положення) або діяльність суперечать чинному законодавству.

За таких умов суд доходить до висновку, про наявність двох вичерпних підстав для відмови позивачеві у задоволені його заяви про реєстрацію релігійної організації, а саме виключно за умови, що статут Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області або її діяльність суперечить чинного законодавству.

Інших підстав для відмови у задоволенні такої заяви чинне законодавство не передбачає.

З досліджених розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 20.02.2020 та рішення виконавчого комітету у Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020, не вбачається наявність будь-яких зауважень до поданого на реєстрацію статуту релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області .

Натомість рішення відповідачів мотивовані порушенням чинного законодавства України під час діяльності релігійної організації, а саме: а) поєднання обрядової діяльності з посяганням на гідність особи; б) систематичного порушення встановленого законодавством порядку проведення публічних релігійних заходів (богослужінь, обрядів, церемоній, походів тощо); в) спонукання громадян до грубого порушення ними громадського порядку, з посяганням на права і майно територіальної громади та релігійної організації іншого канонічного підпорядкування.

При оцінці покликань відповідачів на порушення релігійною організацією Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області чинного законодавства України суд вказує наступне.

Відповідачами не надано суду доказів, які б підтверджували обставини та факти порушення релігійною організацією Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області чинного законодавства України.

Також суду не надано доказів, які б підтверджували обставини а) поєднання обрядової діяльності з посяганням на гідність особи; б) систематичного порушення встановленого законодавством порядку проведення публічних релігійних заходів (богослужінь, обрядів, церемоній, походів тощо); в) спонукання громадян до грубого порушення ними громадського порядку, з посяганням на права і майно територіальної громади та релігійної організації іншого канонічного підпорядкування.

Вказане підтверджується і листом Міністерства культури та інформаційної політики від 21.05.2020 згідно якого, в статуті релігійної громади не було встановлено жодних порушень вимог чинного законодавства; Рішення виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020 не містить в собі доведених та встановлених фактів невідповідності діяльності зазначеної релігійної громади вимогам чинного законодавства.

Доводи про скерування матеріалів про адміністративне правопорушення передбачене ст. 186 КУпАП відносно ОСОБА_1 , спростовуються відсутністю будь яких рішень органів уповноважених їх розглянути , як на момент прийняття відповідачами оспорюваних рішень, так і на час розгляду даного спору судом

Щодо доводів відповідачів про порушення позивачем порядку зміни канонічного підпорядкування, то суд виходить з наступних висновків.

Відповідно до ч. 4, 5, 6 ст. 8 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади.

Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту засвідчується підписами членів відповідної релігійної громади, які підтримали таке рішення.

Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 цього Закону.

З протоколу №1 від 29.09.2019 парафіяльних (загальних) зборів релігійної організації Релігійна громада Української Православної Церкви (Православної Церкви України) парафії Святителя Миколая у смт. Краковець Яворівського району Львівської області випливає що на таких парафіяльних зборах прийнято рішення саме про утворення релігійної організації та її подальшу реєстрацію, а не про зміну підлеглості чи канонічного підпорядкування.

А тому такі доводи суд вважає безпідставними.

Покликання на порушення ч.9 ст.5 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , суд вказує наступне.

Указом № 219 від 05.12.2018 про призначення протоієрея ОСОБА_1 настоятелем храму святителя Миколая архієпископа Мир Лікійських смт. Краковець Яворівського району Львівської області, та Указом управління Львівської єпархії Української Православної Церкви від 27.09.2019 № 421/1 прийняті в межах діяльності Української Православної Церкви.

Частиною 9 ст. 5 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації передбачено, що релігійна організація не повинна втручатися у діяльність інших релігійних організацій, в будь-якій формі проповідувати ворожнечу, нетерпимість до невіруючих і віруючих інших віросповідань.

Гарантоване ст. 35 Конституції України право на свободу віросповідання не забороняє фізичній особі бути одночасно членом декількох релігійних організації, з огляду на її особистий вибір.

За таких умов, твердження відповідачів, що позивачем не дотримано вимог ч. 9 ст. 5 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації в силу його членства в різних релігійних організаціях, спростовується свободою віросповідання закріпленою ст. 35 Конституції України.

Відтак, Розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 20.02.2020 та Рішення виконавчого комітету у Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020, є такими, що не відповідають положенням закону, а саме ст. 15 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації , щодо підстав у відмові в реєстрації релігійної організації.

А тому, суд доходить до висновку, що порушене право позивача на свободу віросповідання підлягає захисту, а Розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 20.02.2020 та Рішення виконавчого комітету у Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020 підлягають до скасування.

За таких умов Львівська обласна державна адміністрація, зобов`язана повторно розглянути поданий позивачем пакет документів на реєстрацію Релігійна громада Української Православної Церкви (Православної Церкви України) парафії Святителя Миколая у смт. Краковець Яворівського району Львівської області , оскільки саме такий спосіб порушеного права суд вважає ефективним для відновлення такого права позивача.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 9 статті 139 КАС України при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує:

1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи;

2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес;

3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо;

4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відтак, підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних відповідачем понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, зокрема, на професійну правничу допомогу (п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України).

Статтею 134 КАС України визначено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.

Аналіз наведених положень законодавства дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на правничу допомогу адвоката підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

При визначенні суми компенсації витрат, понесених на правничу допомогу, суд досліджує на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченого адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціни позову та (або) значенню справи.

Судом встановлено, що матеріалами справи підтверджується понесення позивачем витрат на надання професійного правничої допомоги в розмірі 7000,00 грн.

Представник відповідача подав заперечення про стягнення витрат на правничу допомогу не подав до суду.

Проте, суд зазначає, що розмір витрат на оплату послуг адвоката в розмірі 7000,00 грн є співмірним із складністю справи та виконаними адвокатом робіт, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт та їх обсягом.

Суми відшкодування судових витрат суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 19.09.2019 у справі № 826/8890/18.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача 7000,00 грн судових витрат на професійну правничу допомогу.

Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов ОСОБА_1 до Краковецької селищної ради Яворівського району Львівської області, Львівської обласної державної адміністрації, Яворівської міської ради Львівської області про визнання рішення незаконним та його скасування - задовольнити.

2. Визнати незаконними та скасувати розпорядження Львівської обласної державної адміністрації 87/0/5-20 від 18.02.2020, яким відмовлено у реєстрації релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області .

3. Визнати незаконними та скасувати Рішення виконавчого комітету Краковецької селищної ради Яворівського районі Львівської області № 14 від 28.01.2020.

4.Зобов`язати Львівську обласну державну адміністрацію повторно розглянути поданні документи на реєстрацію релігійної організації Релігійної громади Святителя Миколая Української Православної Церкви (Православної Церкви України) у смт. Краковець Яворівського району Львівської області .

5. Стягнути з Яворівської міської ради Львівської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1261,20 грн та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 3500,00 грн.

6. Стягнути з Львівської обласної державної адміністрації за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 1261,20 грн та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 3500,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст судового рішення складено 17.02.2022.

Суддя Костецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103417607
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —461/3008/20

Постанова від 12.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 05.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 20.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Рішення від 17.02.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 25.11.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 16.08.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні