ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 лютого 2022 р. Справа № 520/14714/21 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мінаєвої О.М.
суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А.
за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року, головуючий суддя І інстанції: Котеньов О.Г., м. Харків, повний текст складено 13.10.21 року у справі № 520/14714/21
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі"
до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі", звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.07.2021 р. № 37695, відповідно до якого товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" відповідає критеріям ризиковості;
- зобов`язати Комісію Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року у справі № 520/14714/21 адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.07.2021 р. № 37695, відповідно до якого товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" відповідає критеріям ризиковості.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (Комісію Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) виключити товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" суму судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, просить суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року у справі № 520/14714/21 скасувати та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що податковим органом правильно зроблено висновок про відповідність платника податку критеріям ризиковості, оскільки у контролюючого органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючий орган завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що товариство з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" є юридичною особою, зареєстрованою відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", перебуває на обліку в Головного управління ДПС у Харківській області, Київське управління, Київська ДПІ (Київський район м. Харкова), зареєстроване за юридичною податковою адресою: 61002, м. Харків, вул. Маршала Бажанова. буд. 21/23, кв. 11-Н. Основним видом діяльності ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) є інші будівельно-монтажні роботи (КВЕД 43.29).
30 червня 2021 року ТОВ "ЛДМ Профі" отримано акт Головного управління ДПС у Харківській області № 2597/20-40-07-27-06/38000431 від 23.06.2021 р. про неможливість вручення та підписання направлень від 22.06.2021 року № 8370, № 8371 та копії наказу від 18.06.2021 р. № 4564-п посадовими особам ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431), тел. 0577817052, e-mail: otchetu.nalogovoia@ukr.net у зв`язку з відсутністю підприємства за податковою адресою.
У акті зазначено, що при виході за адресою реєстрації підприємства - 61002, Харків, вул. Маршала Бажанова, буд. 21/23, кв. 11-Н - встановлено відсутність платника податків ТОВ "ЛДМ Профі" та його посадових осіб.
З матеріалів справи встановлено, що ТОВ "ЛДМ Профі" орендує приміщення за адресою: 61002, Харків, вул. Маршала Бажанова, буд. 21/23, кв. 11-Н відповідно до договору оренди нежитлового приміщення № 83/59/11-н від 29 жовтня 2015 року (додаткова угода №3 від 31.03.2021 р.).
ТОВ "ЛДМ Профі" відповідно до договору оренди нежитлових приміщень № 01/01/2021-2 від 01 січня 2021 року орендує нежитлові приміщення (склад) за адресою: м.Харків, вул. Велозаводська, 2.
Позивач вказав, що направлення на перевірку від 22.06.2021 р. № 8370, № 8371 та копія наказу від 18.06.2021 р. № 4564-п "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ЛДМ Профі" на адресу ТОВ "ЛДМ Профі" не надходили, доказів, що свідчать про протилежне, відповідачем до суду не надано.
02 липня 2021 року ТОВ "ЛДМ Профі" направлено запит Головному управлінню ДПС у Харківській області про надання інформації та документальне підтвердження наявності підстав для відповідності ТОВ "ЛДМ Профі" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
02 липня 2021 року позивачем в електронному кабінеті отримано рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.07.2021 р. № 37695, відповідно до якого ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Підставою для відповідності ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) критеріям ризиковості платника податку на додану вартість є те, що підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.
06 липня 2021 року ТОВ "ЛДМ Профі" через електронний кабінет платника податків та поштою Головному управлінню ДПС у Харківській області направлено письмові пояснення та документи, що підтверджують місцезнаходження товариства за податковою адресою.
Головне управління ДПС у Харківській області листом № 311/ЗПІ/20-40-18-03-09 від 08.07.2021 р. повідомлено позивача, що за результатами засідання Комісії Головного управління ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вирішено, що ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", а саме: "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції; зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладиій/розрахунку коригування .
Ризиковість операцій визначена тим, що у Головного управління ДПС є наявна податкова інформація, щодо неможливості проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) у зв`язку з відсутністю платника податків та його посадових осіб за податковою адресою.
ТОВ "ЛДМ Профі" не погодилося з рішенням Головного управління ДПС у Харківській області від 02.07.2021 р. № 37695 та 09 липня 2021 року через електронний кабінет платника податків оскаржило його в адміністративному порядку до Головного управління ДПС у Харківській області.
Листом № 27977/6/20-40-18-03-08 від 13.07.2021 р. Головне управління ДПС у Харківській області повідомило, що документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахункифактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції, наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Рішення про виключення ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, прийнято не було.
ТОВ "ЛДМ Профі" 12 липня 2021 року оскаржило рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області від 02.07.2021 № 37695 до Державної податкової служби України.
Листом № 16153/6/99-00-18-01-01-06 від 15.07.2021 р. Державна податкова служба України повідомило, що керівники ДПС, а також керівники головних управлінь ДПС в областях, м.Києві та міжрегіональних управлінь ДПС по роботі з великими платниками податків не мають права впливати на прийняття рішень регіональними комісіями, рекомендувало звернутися безпосередньо до Головного управління ДПС у Харківській області.
Не погоджуючись з рішенням Головного управління ДПС у Харківській області від 02.07.2021 р. № 37695, позивач звернувся до суду з позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Головним управлінням ДПС у Харківській області не доведено наявності підстав для висновку про те, що позивач відповідав пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції на підставі наступного.
Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податковий кодекс України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У відповідності до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року затверджено Порядок, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
У відповідності до п. 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, вирішенню питання щодо відповідності/невідповідності платника податків Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування та моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Колегія суддів встановила, що у рішенні від 02.07.2021 р. № 37695, яким позивача визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, підставою його прийняття зазначено в графі податкова інформація "підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій".
Колегія суддів вважає, що із вказаних рішень не простежуються конкретні підстави прийняття рішень про відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податків, адже у них не зазначено, яка саме податкова інформація стосовно господарської операції наявна у контролюючих органів, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Також невідомо, щодо яких податкових накладних/розрахунку коригування встановлено таку інформацію.
В апеляційній скарзі відповідачем вказано, що ризиковість операцій визначена тим, що у Головного управління ДПС у Харківській області є наявна податкова інформація, щодо неможливості проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "ЛДМ Профі" (код ЄДРПОУ 38000431), у зв`язку з відсутністю платника податків та його посадових осіб за податковою адресою, що суперечить посиланням відповідача в оскаржуваному рішенні на ризиковість господарських операцій позивача.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про скасування рішень Головного управління ДПС у Харківській області від 02.07.2021 р. № 37695 про відповідність платника податку на додану вартість товариства з обмеженою відповідальністю "ЛДМ Профі" критеріям ризиковості платника податку.
Наведене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеного в постановах від 16.12.2020 р. у справі № 340/474/20, від 19.11.2021 у справі №140/17441/20.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, серед іншого, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. При розгляді справи встановлено, що при прийнятті оскаржуваного рішення, відповідач діяв необґрунтовано, без врахування всіх обставин справи та всупереч вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з ч. 1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року у справі № 520/14714/21 суд дійшов правильних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 року у справі № 520/14714/21 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді З.О. Кононенко В.А. Калиновський Постанова складена в повному обсязі 18.02.22 р.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103421725 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні