Справа № 420/25306/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Самойлюк Г.П., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Бетон (67665, Одеська область, Біляївський район, селище Усатове, вул. Залізничників, буд. 22; код ЄДРПОУ 39279019) до Головного управління ДПС в Одеській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування наказів № 4886 від 07.07.2021р., №8808-п від 03.12.2021р.,-
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Бетон до Головного управління ДПС в Одеській області, в якій позивач просить:
визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Одеській області Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ЮГ- БЕТОН , код ЄДРПОУ 39279019 № 4886 від 07.07.2021р.;
визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Одеській області Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 07.07.2021 р. № 4686-п № 8808-п від 03.12.2021р.
Ухвалою від 15.12.2021р. відкрито провадження в адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи на підставі ст.262 КАС України у межах строків, визначених ст.258 КАС України та з урахуванням встановлених сторонам строків для подання заяв по суті; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі; встановлено позивачу п`ятиденний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив; встановлено відповідачу п`ятиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення.
Ухвалою від 16.12.2021р. у задоволенні заяви товариства з обмеженою відповідальністю Юг Бетон про забезпечення позову відмовлено.
Ухвалою від 05.01.2022 р. клопотання представника позивача про продовження строку для подання відповіді на відзив на позовну заяву задоволено; встановлено позивачу 7-денний строк на подання відзиву та витребуваних судом доказів з дня отримання ухвали суду.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані накази є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки ТОВ ЮГ- БЕТОН повідомлено та про документальну планову перевірку, що мала проводитись з 26.07.2021 р., лише 5 серпня 2021 року (через 9 днів після фактичного початку перевірки). Відтак позивач не був вчасно відповідно до приписів Податкового кодексу України повідомлений про початок податкової перевірки з 26.07.2021 р. Усі посадові особи, які у ТОВ Юг-Бетон уповноважені здійснювати організацію бухгалтерського обліку (директор та бухгалтер) були відсутні на підприємстві 26.07.2021 р. з поважних причин. Ознаки фіктивності у діяльності ТОВ ЮГ-БЕТОН не встановлено відповідним підрозділом ГУ ДФС в Одеській області. Згідно рішення Комісії Головного управління ДПС в Одеській області №21514 від 30.09.2021р. встановлено, що ТОВ ЮГ-БЕТОН не відповідає критеріям ризиковості. Відповідно до положень абз. 1 п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України щодо проведення документальної планової перевірки позивача було встановлено мораторій на проведення відповідної перевірки податковим органом, а положення Постанови Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 р. Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок не мають вищої юридичної сили щодо положень абз. 1 п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України, тому позивач вважає, що оскаржуваний наказ підлягає скасуванню. Відповідачем не дотримано вимог п. 77.4 ст. 77 ПК України щодо вручення платнику податків копії наказу та повідомлення про проведення планової перевірки. Крім того, відповідачем порушено процедуру перенесення/зміни дати початку та термінів податкової перевірки згідно наказу №8808-п від 03.12.2021р., оскільки згідно Плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік, початок планової перевірки ТОВ ЮГ-БЕТОН заплановано на липень 2021 р. Відповідачем не дотримано порядку зміни дати початку проведення податкової перевірки платника податків та всупереч приписам ПК України внесено зміни до наказу про призначення перевірки.
Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №75202/21 від 30.12.2021р.), в якому в обґрунтування правової позиції зазначено, що постановою Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 р. Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок скорочено строк дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення, зокрема, документальних перевірок юридичних осіб, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ст. 77 ПК України. При цьому, акцентовано увагу на тому, що постанова Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 р. не оскаржена в судовому порядку та не скасована, остання набрала чинності та підлягає виконанню відповідно до вимог ст. 52 Закону України Про Кабінет Міністрів України . При цьому зазначено, що постанову Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 р. прийнято пізніше, ніж відповідні положення норми ПК України. Крім того, як і положення п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України, п. 4 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону України від 17.09.2020 р. №909-ІХ Про внесення змін до Закону України Про державний бюджет України на 2020 рік регулює саме застосування карантинних обмежень в період дії карантину. Враховуючи, що копію наказу та направлення на перевірку надіслано на адресу позивача рекомендованим листом завчасно, вимоги п. 77.4 ст. 77 ПК України дотримано у повному обсязі. В ході виїзду не було встановлено посадових осіб ТОВ ЮГ-БЕТОН , про що складено акт Про неможливість проведення перевірки №2270/15- 32-07-16/39279019 від 26.07.2021 р. та Запит на встановлення місцезнаходження платника податків. В подальшому наказом №8808-п від 03.12.2021р. внесено зміни до наказу №4686-п та змінено дату проведення перевірки на 13 грудня 2021 року тривалістю 10 робочих днів,
Від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. № ЕП/389/22 від 14.01.2022р.).
За приписами ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідно до п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відтак, справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд,-
ВСТАНОВИВ:
Наказом Головного управління ДПС в Одеській області №4686-п від 07.07.2021 р. Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Юг-Бетон , код за ЄДРПОУ 39279019 на підставі пп.20.1.4. п.20.1, ст.20, п. 77.1, ст.77 ПК України, відповідно до плану-графіка проведення документальних планових виїзних перевірок платників податків на 2021 рік призначено проведення з 26.07.2021р. тривалістю 10 робочих днів документальної планової виїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2018 р. по 31.12.2020 р. (а.с. 16).
Наказ Головного управління ДПС в Одеській області №4686-п від 07.07.2021 р. та повідомлення у №1481/КПР/15-32-07-01-14 від 07.07.2021 р. надіслано на адресу ТОВ Юг-Бетон 08.07.2021 р. засобами поштового зв`язку та отримано адресатом 07.08.2021р. (а.с. 18).
Як зазначено відповідачем, посадовими особами податкового аудиту Головного управління ДПС в Одеській області з метою пред`явлення направлень на проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Юг-Бетон на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77 ПК України, відповідно до наказу Головного управління ДПС в Одеській області №4686-п від 07.07.2021 р. здійснено виїзд за податковою адресою ТОВ Юг-Бетон : 67665, Одеська обл., Біляївський р-н, селище Усатове, вул. Залізничників, буд. 22. В ході виїзду не було встановлено посадових осіб ТОВ Юг-Бетон, про що було складено акт Про неможливість проведення перевірки №2270/15-32-07-16/39279019 від 26.07.2021 р. та запит на встановлення місцезнаходження платника податків (а.с. 19-22).
Наказом Головного управління ДПС в Одеській області №8808-п від 03.12.2021 р. Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 07.07.2021 №4686-п внесено зміни до наказу №4686-п від 07.07.2021 р. та змінено дату проведення перевірки на 13 грудня 2021 року тривалістю 10 робочих днів (а.с. 15).
Наказ Головного управління ДПС в Одеській області №8808-п від 03.12.2021 р. надіслано на адресу ТОВ Юг-Бетон 03.12.2021 р. та отримано позивачем 07.12.2021р. (а.с. 15, 18).
Як зазначено відповідачем, посадовими особами податкового аудиту Головного управління ДПС в Одеській області з метою пред`явлення направлень на проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Юг-Бетон на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77 ПК України, відповідно до наказу Головного управління ДПС в Одеській області №8808-п від 03.12.2021 р. здійснено виїзд за податковою адресою: ТОВ Юг-Бетон : 67665, Одеська обл., Біляївський р-н, селище Усатове, вул. Залізничників, буд. 22. В ході виїзду, директора ТОВ Юг-Бетон було ознайомлено з направленнями на проведення перевірки. Після ознайомлення з направленнями директор ТОВ Юг-Бетон відмовився допустити співробітників Головного управління ДПС в Одеській області до проведення документальної планової перевірки. За даним фактом було складено Акт не допуску до проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Юг-Бетон код за ЄДРПОУ 39279019.
Дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що даний позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
За приписами п. 75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.
Відповідно до пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Умовами ст.77 ПК України врегульовано порядок проведення документальних планових перевірок.
Відповідно до п. 77.1 ст. 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Приписами п. 77.2 ст. 77 ПК України встановлено, що до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу в першому та одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок.
Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 числа останнього місяця кварталу (у випадках змін найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок - до 30 числа місяця, що передує місяцю, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки).
Відповідно до п. 77.3 ст. 77 ПК України забороняється проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати митних платежів, податків, зборів та єдиного внеску при виплаті (нарахуванні) доходів фізичним особам, податку з доходів фізичних осіб та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.
Відповідно до п. 77.4 ст. 77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Згідно з п. 77.6 ст. 77 ПК України допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.
Наказом Міністерства фінансів України № 524 від 02.06.2015р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 24 червня 2015 року за № 751/27196 затверджений Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі - Порядок № 524).
План - графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану - графіка здійснюється у разі його коригування.
Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу у першому та одного разу у другому кварталах такого року, крім випадків, коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок.
Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших, ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше ніж 1 липня поточного року у разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року, і не раніше ніж 1 жовтня поточного року у разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.
Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 числа останнього місяця кварталу (у випадках змін найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок - до 30 числа місяця, що передує місяцю, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки).
Відповідно до п. 5 Розділу І Порядку № 524 план - графік складається з планів-графіків територіальних органів ДПС та затверджується Головою Державної податкової служби України (далі - Голова ДПС).
Після затвердження Головою ДПС плану - графіка (коригування плану-графіка) територіальними органами ДПС надаються підрозділам, до функцій яких входить здійснення контрольно-перевірочної роботи щодо податків і зборів юридичних та фізичних осіб, засобами автоматизованої інформаційної системи Управління документами плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка).
Відповідно до Розділу III Порядку № 524 розділів І, II до плану-графіка включаються платники податків реального сектору економіки, які провадять фінансово-господарську діяльність, сплачують податки та взяті на облік в контролюючих органах як платники податків за основним місцем обліку, або щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, або які знаходяться у стані зміни свого місцезнаходження.
Формування переліку платників податків до розділів І, II плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів.
При формуванні плану-графіка на наступний рік враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року.
До плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
Таким чином, системний аналіз наведених норм, що застосовується в частині підстав відбору для включення до план-графіку проведення перевірок, свідчить, що платник податків включається до плану графіку проведення перевірок залежно: від ступеня ризику в діяльності такого платника податків; до плану-графіка включаються саме платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, обов`язкових платежів.
Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) внесені зміни до Податкового кодексу України: підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, який доповнено пунктом 52-2.
Приписами п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (із наступними змінами та в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:
документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.
Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.
Дію карантину введено постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020р. Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 .
Водночас, постановою Кабінету Міністрів України № 104 від 17.02.2021р., № 405 від 21.04.2021 р., № 611 від 16.06.2021 р. Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України продовжено дію карантину до 30.04.2021 року, 30.06.2021 року, 31.08.2021 року - відповідно.
Постановою Кабінету Міністрів України № 981 від 22.09.2021 р. Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 1236 від 09 грудня 2020 р. Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 щодо продовження дії карантину до 31 грудня 2021 року на всій території України, тобто дію карантину продовжено у період, в який було прийнято оскаржувані накази.
Отже, під дію мораторію, передбаченого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України підпадають планові перевірки.
Водночас, відповідач підставою для проведення перевірки посилається на введення в дію Постанови Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 Про скорочення строку дії обмежень в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок , за якою йому дозволено здійснювати документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу.
Так, постановою Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 р. скорочено строк дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:
тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-IX);
документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
Відповідно до п. 2.1 ст. 2 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Норма п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України в частині обмежень на проведення планових перевірок є чинною, будь-яких змін до неї законодавцем не вносилось і дію карантину продовжено.
Крім того, за умовами п. 5.2 ст. 5 ПК України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Отже, п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України є нормою вищої юридичної сили, ніж постанова Кабінету Міністрів України № 89 від 03.02.2021 року і суперечить останній, тому, у відповідності до п. 5.2 ст.5 Податкового кодексу України, саме норми ПК України підлягають застосуванню у спірних правовідносинах.
Крім того, за вимогами вимог п. 77.4 ст. 77 ПК України право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Відповідно до п.42.2 ст.42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Згідно із п. 42.4 ст. 42 ПК України платники податків, які подають звітність в електронній формі та/або пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, можуть здійснювати листування з контролюючими органами засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та ;Про електронні довірчі послуги .
Отже, платник податків завчасно, тобто не пізніше, ніж за 10 календарних днів до дня проведення документальної перевірки, повинен бути повідомлений про проведення такої перевірки.
Як встановлено судом, наказ Головного управління ДПС в Одеській області №4686-п від 07.07.2021 р. та повідомлення у №1481/КПР/15-32-07-01-14 від 07.07.2021 р. надіслано на адресу ТОВ Юг-Бетон 08.07.2021 р. засобами поштового зв`язку та отримано адресатом 07.08.2021р. (а.с. 18), тобто вже після дати проведення перевірки, що суперечить вимогам п. 77.4 ст. 77 ПК України та порушує єдину обов`язкову вимогу, що визначена відповідачем у якості права на проведення перевірки.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів прави, отримавши поштою від Головного управління ДПС в Одеській області копію наказу про проведення документальної планової перевірки № 4686-п від 07.07.21 р., письмового повідомлення № 1481/КПР/15-32-07-01-14 від 07.07.2021 р. та копію акту про неможливість проведення перевірки № 2240/15-32-07-16/39279019 від 26.07.2021р., ТОВ Юг-Бетон 09.08.2021 р. подано до Головного управління ДПС в Одеській області письмові пояснення щодо документальної планової виїзної перевірки ТОВ ЮГ-БЕТОН згідно наказу № 4686-п від 07.07.21 року (а.с. 32-35), в яких повідомило про необізнаність про заплановану перевірку та поважність причин відсутності директора на підприємстві станом на 27.07.2021 р. (перебування у щорічній відпустці за межами Одеської області, неотримання наказу про проведення перевірки та ін.) з наданням відповідних доказів.
Крім того, відповідачем порушено процедуру перенесення/зміни дати початку та термінів податкової перевірки згідно наказу №8808-п від 03.12.2021р., оскільки згідно Плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік, початок планової перевірки ТОВ ЮГ-БЕТОН заплановано на липень 2021 р. Доказів внесення змін до Плану графіку проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік в частині зміни початку документальної планової перевірки ТОВ ЮГ-БЕТОН з липня на грудень 2021р. матеріали справи не містять та наявність таких обставин не доводилась та не підтверджувалась належними доказами.
З огляду на викладене, враховуючи порушення приписів ПК України стосовно призначення перевірки та порушення процедури внесення змін до плану-графіку проведення перевірок, суд дійшов висновку, що накази Головного управління ДПС в Одеській області Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ЮГ- БЕТОН , код ЄДРПОУ 39279019 № 4686 від 07.07.2021р.; Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 07.07.2021 р. № 4686-п № 8808-п від 03.12.2021р. є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
З урахуванням висновку суду про задоволення позову, наявні підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судового збору у розмірі 3632,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Бетон (67665, Одеська область, Біляївський район, селище Усатове, вул. Залізничників, буд. 22; код ЄДРПОУ 39279019) до Головного управління ДПС в Одеській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) про визнання протиправними та скасування наказів № 4886 від 07.07.2021р., №8808-п від 03.12.2021р., - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Одеській області Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ЮГ- БЕТОН , код ЄДРПОУ 39279019 № 4886 від 07.07.2021р.
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС в Одеській області Про внесення змін до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 07.07.2021 р. № 4686-п № 8808-п від 03.12.2021р.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Бетон (67665, Одеська область, Біляївський район, селище Усатове, вул. Залізничників, буд. 22; код ЄДРПОУ 39279019) судовий збір у розмірі 3632,00 грн. (три тисячі шістсот тридцять дві гривні 00 копійок).
Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Самойлюк Г.П.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103425444 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні