Справа № 420/9847/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Потоцької Н.В.
за участі секретаря Загрійчук О.В.
представника позивача Рябий С.О.
представника відповідача не з`явився
представник третьої особи Заєць О.С.
представники третіх осіб не з`явилися
розглянувши в порядку загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в системі EASYCON ) справу за адміністративним позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , треті особи: Одеська обласна рада, Акціонерне товариство ДТЕК Одеські електромережі , Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , треті особи: Одеська обласна рада, Акціонерне товариство ДТЕК Одеські електромережі , Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, в якому позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , ЄДРПОУ: 23210941, юридична адреса: 66560, Одеська область, Подільський район, с. Троїцьке, вул. Гагаріна, 1,
у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , за адресою: 66560, Одеська область, Подільський район, с. Троїцьке, вул. Гагаріна, 1,
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців електропостачальної організації Акціонерного товариства ДТЕК Одеські електромережі вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок); обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №3 від 15.03.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених в акті перевірки №3 від 15.03.2021.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Актом №3 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-?І (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Порушення за номерами 1-9,11-19 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Подальша експлуатація приміщень КЗ Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , за адресою: 66560, Одеська область, Подільський район, с. Троїцьке, вул. Гагаріна, 1, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:
на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;
на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;
на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;
на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
При такому становищі учні, вчителі та присутні постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.
При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки КЗ Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради гостро постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.
При обранні виключного заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель та споруд судом має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та споруд відбувається до часу усунення відповідачем виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей. Таким чином, його застосування після усунення виявлених порушень втрачає ту регулятивну функцію, яку покладену законодавцем в основу і правову підставу застосування такого заходу впливу.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 16.06.2021 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 11.08.2021 року продовжено розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 06.10.2021 року продовжено на 30 днів строк для проведення підготовчого провадження.
Ухвалою суду від 01.11.2021 року задоволено заяву Одеської обласної ради за вхід. №36079/20 від 07.07.2021 року та залучено в якості третьої особи Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації.
Ухвалою суду від 23.11.2021 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі
08.07.2021 р. за вхід. № ЕП/18612/21 через канцелярію суду надійшли пояснення третьої особи - АТ ДТЕК Одеські електромережі , які обґрунтовані наступним:
АТ ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ вважає обраний позивачем спосіб захисту, в цій частині, неефективним, таким що не передбачений нормами матеріального права, а також таким що порушує права та законі інтереси АТ ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ , з огляду на наступне.
11.06.2017р. набув чинності Закон України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 р. № 2019-VIII (надалі - Закон).
Відповідно до п. 56 ч. 1 ст.1 ЗУ Про ринок електричної енергії , оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обгрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності.
Постановою НКРЕКП від 06.11.2018 р. № 1345 було прийнято рішення, згідно якого АТ Одесаобленерго анульовано з 01.01.2019 року ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 16 жовтня 1996 року №157, та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 16 жовтня 1996 року №158.
Разом з тим, пунктом 1 постанови НКРЕКП від 06Л 1.2018р. №1345 було прийнято рішення про видачу АТ Одесаобленерго ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії,, яка набирає чинності з 01.01.2019 р.
Таким чином з 01.01.2019 року Компанія здійснює саме розподіл електричної енергії в межах закріпленої території Одеської області, виконувати функції, мати права і обов`язки Оператора системи розподілу.
11.09.2020 року АТ Одесаобленерго змінило найменування на акціонерне товариство ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ . Товариство є правонаступником майна, прав та обов`язків Акціонерного товариства Одесаобленерго .
Відповідно до Кодексу системи розподілу затвердженого Постановою НКРЕКП №310 від 14.03.2018 р. та Правил Роздрібного ринку електричної енергії затверджених Постановою НКРЕКП №312 від 14.03.2018р., які є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку зазначено права, обов`язки та відповідальність учасників роздрібного ринку електричної енергії.
Так, відповідно до п. 2.1 КСР, відключення електроустановки - одноразова дія (технологічна операція), яка виконується автоматичним або ручним способом штатними пристроями (вимикач, роз`єднувач ) електричної мережі або електроустановки шляхом роз`єднання сусідніх елементів цієї мережі (установки) без порушення її технологічної цілісності, спрямована на знеструмлення електроустановки.
Пунктом 11.5.2 КСР, передбачені випадки припинення розподілу електричної енергії:
3) за ініціативою ОСР:
- закінчення строку дії/розірвання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії;
- несплата та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору про надання послуг з розподілу електричної енергії;
- виявлення несанкціонованого відбору електричної енергії Користувачем або втручання в роботу засобів обліку електричної енергії або елементів системи розподілу;
- наявність заборгованості за несанкціонований відбір електричної енергії;
- несанкціоноване відновлення електроживлення Користувача (споживача електричної енергії);
- невиконання вимог припису уповноваженого представника органу виконавчої влади, на який покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, щодо усунення незадовільного технічного стану електроустановок Користувачів, який загрожує аварією, пожежею та/або створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню та навколишньому середовищу та ін.
Крім того, згідно з п. 7.2 ПРРЕЕ, у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загороджує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи.
Відповідно до п.7.5 ПРРЕЕ, припинення повністю або частково постачання електричної енергії споживачу здійснюється:
1) оператором системи за умови попередження споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до дня відключення у разі:
відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);
недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;
заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;
несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);
невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади та інше .
Відповідно до ст. 9 ЗУ Про ринок електричної енергії , державний нагляд (контроль) в електроенергетиці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики під час здійснення державного енергетичного нагляду (контролю) мають право:
1) вимагати усунення виявлених порушень вимог відповідних нормативно-правових актів та нормативних документів;
2) видавати учасникам ринку обов`язкові для виконання розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог нормативно-правових актів з питань технічної експлуатації електричних станцій і мереж, технічного стану електричних установок і мереж;
3) складати протоколи та розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом та інше.
Згідно з п.1 Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2018р. №77, Державна інспекція енергетичного нагляду України (Держенергонагляд) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання.
Держенергонагляд для виконання покладених на нього завдань має право серед іншого ініціювати зупинення експлуатації електричних, теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання у зв`язку з їх незадовільним технічним станом та/або організацією їх експлуатації шляхом подання відповідного позову до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійсненного заходу, в ході якого виявлено їх незадовільний технічний стан та/або організацію їх експлуатації.
Таким чином. АТ ДТЕК ОДЕСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ не є постачальником електричної енергії та не є органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
У період з 11-15 березня 2021 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №34 від 28.01.2021 Про проведення позапланових перевірок на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №4 від 26.02.2021, провідним інспектором Подільського МРВ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Возіяном О.В. у присутності директора КЗ Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради Кушнерик О.С. здійснено позапланову перевірку КЗ Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , за адресою: 66560, Одеська область, Подільський район, с. Троїцьке, вул. Гагаріна, 1. під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №3 від 15.03.2021
Актом №3 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-?І, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:
1. Будівлі не обладнано зовнішніми установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд" (п. 1, п.п. 1.21 глави 4 Розділу ППБУ);
2. Пожежне водоймище не забезпечено під`їздом з твердого покриття та не обладнано майданчиком розмірами 12x12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь якої пори року. (п. 2, п.п. 2.1, ч. 6 глави 5 Розділу ППБУ);
3. Не оброблено дерев`яні конструкції горищних приміщень вогнезахисним розчином з доведенням до нормованої межі вогнестійкості. (п. 2, п.п. 2.5 глави 3 Розділу ППБУ);
4. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (п. 1, п.п. 1.2. глави 5 Розділу ППБУ);
5. Територію, будинки та приміщення не забезпечено в повному обсязі первинними засобами пожежогасіння відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року N 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за №225/31677 (п. 3, п.п. 3.6, 3.7, 3.8, 3.9 глави 5 Розділу. ППБУ);
6. Не здійснено технічне обслуговування вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року N 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за N 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 "Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги" (п. 3, п.п. 3.17 глави 5 Розділу. ППБУ);
7. Пожежний щит не доукомплектовано засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м
- 1 шт., гаки - 2 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., відра - 2 шт., сокири
- 2 шт., на пожежних щитах (стендах) не вказано їх порядкові номери та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів (п. 3, п.п. 3.11 глави 5 Розділу. ППБУ);
8. Не забезпечено всіх працівників засобами індивідуального захисту (ст. 20 КЦЗУ, п. 4.3 ПКМУ №1200 від 19.08.2002);
9. На евакуаційних виходах з приміщень не встановлено світлові покажчики ВИХІД білого кольору на зеленому фоні, підключеними до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення. (п. 2, п.п. 2.32 глави 3 Розділу ППБУ);
10. Не проведено ідентифікацію з урахуванням усіх чинників небезпеки та не уточнено рівень максимально можливої надзвичайної ситуації відповідно до чинних нормативно-правових актів (ст. 20 КЦЗУ, п. 20, наказ МНС України від 23.02.2006 р. № 98; п. 7, 24 наказ МНС України від 18.12.2000 р. №338);
11. Посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки у порядку, установленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях . (п.15, 16, глави 2 Розділу ППБУ);
12. Територію об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ІSО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ІSО 6309:1987, ІDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". (п.8, глави 2 Розділу ППБУ);
13. Не доопрацьовано плани (схеми) евакуації людей і матеріальних цінностей на випадок пожежі (п.5, п. 6 глави 2 Розділу ППБУ);
14. В приміщеннях спальних корпусів килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені жорстко до підлоги. (п.1, п.п. 1.2 глави 6 Розділу ППБУ);
15. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. (п.1, п.п. 1.6 глави 4 Розділу ППБУ);
16. З`єднувальні коробки освітлювальної електромережі в будівлях не закриті негорючими кришками. (п.1, п.п. 1.7 глави 4 Розділу ППБУ);
17. Допускається експлуатація тимчасових електромереж. (п.1, п.п. 1.8 глави 4 Розділу ППБУ);
18. Біля пожежної водойми не встановлено покажчик (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесенням на нього літерного індексу ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількість пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми. (п. 2, п.п. 2.1, ч.10 глави 5 Розділу. ППБУ);
19. Не демонтовані в приміщенні школи 5-9 класів на шляхах евакуації сходи з першого поверху в спортзал, які перешкоджають вільній евакуації людей (п.2, п.п. 2.37 глави 3 Розділу, ППБУ).
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403.
Отже, дія Кодексу цивільного захисту України поширюється та визначає права та обов`язки, зокрема підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Згідно зі ст. 64 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.12 р. № 5403-VI (надалі - КЦЗ) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно ст. 65 КЦЗ центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування.
Згідно ст. 66 КЦЗ центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно ч. 1 ст. 67 КЦЗ до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно ч. 2 ст. 68 КЦЗ у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
З аналізу вищевказаних правових норм вбачається, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю): складає або припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, або звертається до адміністративного суду з відповідним позовом щодо повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду. (ч. 2 ст. 70 КЦЗ України).
Крім того, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись з позовом до суду першої інстанції, позивач посилався на те, що виявлені в ході проведення перевірки порушення, зазначені в акті перевірки, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, а їх не усунення несе ризик виникнення надзвичайної ситуації або пожежі, у зв`язку з чим зазначав про необхідність вжиття відповідних заходів реагування.
Досліджуючи наведені Головним управлінням ДСНС України в Одеській області підстави для звернення з позовом про застосування заходів реагування, суд враховує, що таке звернення обумовлено, перш за все, наявністю загрози життю та здоров`ю людей до усунення відповідачем порушень пожежної безпеки.
Як вже зазначалось вище, в ході проведення посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області позапланової перевірки КЗ Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, було встановлено 19 (дев`ятнадцять) порушень пожежної та техногенної безпеки.
При цьому, суд акцентує увагу на тому, що зазначені в акті перевірки порушення за номерами 1-9, 11-19 визначені позивачем як такі, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.
Водночас, суд звертає увагу, що вказані порушення не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку та є недотриманням позивачем вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки.
Так, суд зазначає, що відповідачем до суду не надано будь-яких доказів про усунення виявлених в ході перевірки порушень або вчинення дій для їх усунення.
Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність доказів, що обставини, які стали підставою для звернення позивача до адміністративного суду щодо застосування до відповідача заходів реагування перестали існувати або усунуті.
Щодо твердження представника відповідача, які викладені в письмових дебатах (вхід.№ЕП/3855/21 від 03.02.2022 р.), про неможливість зупинення експлуатації приміщень відповідача, який є закладом загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами, зумовленими інтелектуальними порушеннями, оскільки це порушить конституційне право на освіту та державні гарантії у сфері освіти, суд зазначає наступне.
Право на життя - це фундаментальне право, яке дає можливість людині існувати, рости, розвиватися. Це право є основою для реалізації та забезпечення усіх інших основних прав людини.
Право дитини на життя передбачено у низці міжнародних актів, які є чинними для України:
- у статті 3 Загальної декларації прав людини: Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканність ;
- у статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод: Право кожного на життя охороняється законом ;
- у статті 6 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права: Право на життя є невід`ємне право кожної людини. Це право охороняється законом. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя ;
- у статті 6 Конвенції про права дитини: Держави-учасниці визнають, що кожна дитина має невід`ємне право на життя.
Право на життя передбачено також і в національному законодавстві України:
- у статті 3 Конституції України життя людини визнається найвищою соціальною цінністю в Україні;
- у статті 27 Конституції України: Кожна людина має невід`ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов`язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров`я, життя і здоров`я інших людей від протиправних посягань .
Отже, процес надання освітніх послуг повинен бути не тільки якісним, безперервним, але і цілком безпечним для життя і здоров`я дітей.
Щодо доводів ДТЕК Одеські електромережі
Суд звертає увагу на те, що в даному справі АТ ДТЕК Одеські електричні мережі виступає у справі в якості третьої особи, однак в резолютивній частині позовної заяви вказану особу позивач фактично просить зобов`язати здійснити відключення будівель інтереси АТ "ДТЕК Одеські електромережі" від джерел електропостачання.
В свою чергу, враховуючи положення ст. 42, 46, 49 КАС України, суд вважає, що третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - це такий учасник справи, до якого не може бути звернено вимог позивача, а відтак, у суду відсутні визначені приписами чинного процесуального законодавства повноваження на зобов`язання такої третьої особи вчинити певні дії.
Крім того, у позові представником ГУ ДСНС України в Одеській області жодним чином не обґрунтовано, на підставі яких нормативно-правових актів ним обрано саме такий порядок застосування заходів реагування із залученням АТ "ДТЕК Одеські електромережі".
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про ринок електричної енергії" державний нагляд (контроль) в електроенергетиці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики.
Згідно з п.1 Положення про Державну інспекцію енергетичного нагляду України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2018 року №77, Державна інспекція енергетичного нагляду України (Держенергонагляд) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) у галузях електроенергетики та теплопостачання.
Держенергонагляд для виконання покладених на нього завдань має право, серед іншого, ініціювати зупинення експлуатації електричних, теплових, тепловикористальних установок і мереж, енергетичного обладнання у зв`язку з їх незадовільним технічним станом та/або організацією їх експлуатації, шляхом подання відповідного позову до адміністративного суду на підставі акта, складеного за результатами здійсненного заходу, в ході якого виявлено їх незадовільний технічний стан та/або організацію їх експлуатації.
АТ "ДТЕК Одеські електромережі" не здійснює діяльність з постачання електричної енергії на ринку електричної енергії з 01.01.2019, а є оператором системи розподілу та здійснює діяльність з розподілу електричної енергії.
З огляду на викладене, враховуючи встановлені в Акті перевірки № 3 від 15 березня 2021 року порушення, а також норми діючого законодавства та принцип співмірності, суд доходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є законними, обґрунтованими та підлягають легітимній меті, а тому підлягають частковому задоволенню.
При цьому, виконання судового рішення про застосування заходів реагування покладається на орган, який у цій справі звернувся з позовом, а саме на ГУ ДСНС України в Одеській області. Та обставина, що заходи реагування (у визначених законом випадках) застосовуються на підставі судового рішення не змінює суб`єктного складу і правового статусу учасників цих правовідносин, зокрема контролюючого органу, який на виконання закону звернувся з позовом і на підставі судового рішення й повинен застосувати до підконтрольного суб`єкта заходи реагування для досягнення мети, яка зумовила їх застосування. Разом з цим, у спірних правовідносинах, які склались у цій справі ГУ ДСНС України в Одеській області діє не як орган, на який покладено виконання судового рішення, а як суб`єкт владних повноважень, який застосовує/реалізовує санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.
Такий правовий висновок сформовано Верховним Судом за результатами розгляду справи №580/954/20 (постанова від 03.06.2021р.) та №640/4246/19 (постанова від 03.06.2021 р.)
Крім того, Верховний Суд у постанові від 20.05.2021 року по справі №815/2880/18 дійшов наступного висновку:
Отже, враховуючи, що ГУДСНС в Одеській області є спеціальним органом, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає, що належним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень є результати повторної перевірки .
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Критерії законності управлінського волевиявлення (як у формі рішення, так і у формі діяння) владного суб`єкта викладені законодавцем у приписах ч.2 ст.2 КАС України, а у силу ч.2 ст.77 КАС України обов`язок доведення факту дотримання цих критеріїв покладений на владного суб`єкта шляхом подання до суду доказів та наведення у процесуальних документах доводів як відповідності закону вчиненого волевиявлення, так і помилковості аргументів іншого учасника справи.
З положень частин 1 і 2 ст.77 КАС України у поєднанні з приписами ч.4 ст.9, абз.2 ч.2 ст.77, частин 3 і 4 ст.242 КАС України слідує, що владний суб`єкт повинен доводити обставини фактичної дійсності за стандартом доказування - поза будь-яким розумним сумнівом , у той час як до приватної особи підлягає застосуванню стандарт доказування - баланс вірогідностей .
Разом із тим, суд вважає, що саме лише неспростування владним суб`єктом задекларованого, але не підтвердженого документально твердження приватної особи про конкретну обставину фактичної дійсності, не означає реального існування такої обставини.
І хоча спір безумовно підлягає вирішенню у порядку ч.2 ст.77 КАС України, однак суд повторює, що реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною виключно через неспростування одним із учасників справи (навіть суб`єктом владних повноважень) декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, позаяк протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя - з`ясування об`єктивної істини у справі.
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 139, 241,242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради , треті особи: Одеська обласна рада, Акціонерне товариство ДТЕК Одеські електромережі , Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації про застосування заходів реагування - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради (ЄДРПОУ: 2321094).
Зобов`язати Комунальний заклад Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради зупинити експлуатації приміщень комунального закладу Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради за адресою: 66560, Одеська область, Подільський район, с.Троїцьке, вул. Гагаріна, 1 - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки №3 від 15.03.2021року.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 779 31 11, електронна пошта: upr@od.pfu.gov.ua)
Комунальний заклад Троїцька спеціальна школа Одеської обласної ради (адреса: 66560, Одеська область, Подільський район, с. Троїцьке, вул. Гагаріна, 1, код ЄДРПОУ 23210941, телефон: (04864) 3 32 77)
Одеська обласна рада (адреса: 65032, м. Одеса, проспект Шевченко, 4, код ЄДРПОУ 25042882, телефон: (048) 718 94 59)
Акціонерне товариство ДТЕК Одеські електромережі (адреса: 65031, м. Одеса, вул. Миколи Боровського, 28Б, код ЄДРПОУ 00131713, телефон: (048) 705 20 59)
Департамент освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації (65012, м. Одеса, вул. Канатна, 83, ЄДРПОУ 33722647)
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103425912 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні