Справа № 420/23448/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної інспекції архітектури та містобудування України (б-р Лесі Українки,26, м.Київ, 01133) про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Державної інспекції архітектури та містобудування України за результатом якого позивач просить:
Зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України, вчинити дії щодо відновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, запису (інформації) щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CC1) від 10.07.2019 року за № ОД 061191901826.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що 01 квітня 2020 року Одеським окружним адміністративним судом було прийнято рішення по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішення та наказу. Позовну заяву було задоволено повністю. Даним рішенням по справі № 420/7274/19 було зобов`язано скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеської області №96 від 27.09.2019 року Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт . Також було зобов`язано скасувати наказ Департаменту Державної архітектурно будівельної інспекції в Одеської області №98 від 27.09.2019 року Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт .
Позивач вважає, що в зв`язку з тим, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України припинила своє існування, а робота в Єдиному реєстрі належить тепер до компетенції Державній інспекції архітектури та містобудування України, таким чином, поновлення реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт у Єдиному реєстрі належить до повноважень відповідача.
Відповідачем не було здійснено відповідних дій щодо поновлення реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт у Єдиному реєстрі, а тому за захистом своїх прав позивач звернувся до суду.
Ухвалою суду від 29.11.2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст. 262 КАС України).
04.01.2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно якого відповідач позовні вимоги вважає необґрунтованими та таким, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
ДІАМ України є новоутвореним центральним органом виконавчої влади та не є правонаступником Державної інспекції містобудування, Державної сервісної служби містобудування, Державної архітектурно-будівельної інспекції.
Виходячи з вищенаведеного, позивач необґрунтовано зробив висновок про правонаступництво ДІАМ.
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, в якому просила: визнати протиправними та скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №96 від 27.09.2019 про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт за № ОД 061191901826 та наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №98 від 27.09.2019 про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт за № ОД 061191901826, яким повідомлення про початок виконання будівельних робіт за № ОД 061191901826 анульовано.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01.04.2020, яке набрало законної сили 30.06.2020, позовну заяву задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №96 від 27.09.2019 Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт .
Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту Державної архітектурно будівельної інспекції в Одеській області №98 від 27.09.2019 Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт .
Так, враховуючи предмет заявленого позову при вирішенні адміністративної справи № 420/7274/19 позивачем не ставилось питання зобов`язання ДІАМ вчинити будь-які дії. Відповідач по даній справі - Департамент ДАБІ в Одеській області, відповідно предмет визнання незаконними та скасування його рішень. В той же час ДІАМ взагалі не була учасником даної справи.
Крім того, зазначеним рішенням суд скасував як протиправні рішення та наказ відповідача та не покладав на останнього жодного обов`язку. (ухвала від 13.09.2021 справа № 420/7274/19)
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
03.07.2019 року в електронному форматі з використанням особистого електронного підпису, ОСОБА_1 було надано Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеської області повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкту, що за класом наслідків належить до об`єктів з незнаними наслідками СС1 - реконструкції кафе з розширенням під магазин промислових товарів за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер земельної ділянки 5120610100:02:006:0319. 10.07.2019 року це повідомлення зареєстровано в реєстрі дозвільних документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України за № ОД 061191901826.
Рiшенням і наказом Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеської області Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт було анульовано повідомлення за № ОД 061191901826.
27.09.2019 року головним інспектором будівельного нагляду відділу по роботі з дозвільними документами Департаменту ДАБІ в Одеській області прийнято рішення №96 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт", яким вирішено скасувати право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт №ОД 061191901826 від 09.07.2019 року на об`єкт "Реконструкція кафе з розширенням під магазин промислових товарів", що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , замовник - ОСОБА_1 ..
27.09.2019 року заступник начальника Департаменту ДАБІ в Одеській області, керуючись абз.7 п.15 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 №466, ч.7 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , на підставі рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу по роботі з дозвільними документами Департаменту ДАБІ в Одеській області від 27.09.2019 року №96, видав наказ №98 "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт", яким наказано скасувати право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт №ОД 061191901826 від 09.07.2019 року на об`єкт "Реконструкція кафе з розширенням під магазин промислових товарів", що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , замовник - ОСОБА_1 ..
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/7274/19 від 01.04.2020, яке набрало законної сили 30.06.2020р.
Визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №96 від 27.09.2019 року "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт".
Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №98 від 27.09.2019 року "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт".
Проте, як зазначає позивач в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, не відновлено запису (інформації) щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CC1) від 10.07.2019 року за № ОД 061191901826.
Позивач вважає, що в зв`язку з тим, що Державна архітектурно-будівельна інспекція України припинила своє існування, а робота в Єдиному реєстрі належить тепер до компетенції Державній інспекції архітектури та містобудування України, таким чином, поновлення реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт у Єдиному реєстрі належить до повноважень відповідача, та за захистом своїх прав звернулася до суду.
Відповідно до п. 3 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №294 від 09.07.2014 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) основним завданням Державної архітектурно-будівельної інспекції України є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, зокрема:
- підготовка і внесення на розгляд Віце-прем`єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства пропозицій щодо забезпечення формування державної політики з питань, що належать до компетенції Держархбудінспекції;
- здійснення в межах повноважень, визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт;
- здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), під час провадження ними містобудівної діяльності;
- виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках;
- ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, та здійснення контролю за додержанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.
Згідно з пунктами 1-2 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 №218 Про ліквідацію Державної архітектурно-будівельної інспекції та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України вирішено ліквідувати Державну архітектурно-будівельну інспекцію та утворити Державну сервісну службу містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 № 219 Про оптимізацію органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду передбачено утворити Державну інспекцію містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Установити, що забезпечення діяльності Державної інспекції містобудування у 2020 році здійснюється в межах видатків, передбачених Державній архітектурно-будівельній інспекції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 №1340 Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду постановлено утворити Державну інспекцію архітектури та містобудування України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Відповідно до Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1340, Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій (далі - Міністр) і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Основним завданням ДІАМ є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, а саме:
- підготовка та внесення на розгляд Міністра пропозицій щодо забезпечення формування державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду;
- здійснення в межах повноважень, визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, архітекторами та іншими проектувальниками, підрядниками, експертами,
- експертними організаціями та відповідальними виконавцями робіт, інженерами- консультантами, власниками будівель та лінійних споруд вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт;
- здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил територіальними органами ДІАМ, уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), під час провадження ними містобудівної діяльності;
- ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками, та здійснення контролю за додержанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками;
- виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.09.2021 №960 вирішено погодитися з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій про можливість здійснення Державною інспекцією архітектури та містобудування повноважень і виконання функцій з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів від 15.09.2021 № 960 Питання Державної інспекції архітектури та містобудування визнано такими, що втратили чинність, зокрема, постанова Кабінету Міністрів України від 9 липня 2014 р. № 294 Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України .
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 958 було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 р. № 671 Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю , якими передбачено, що органи державного архітектурно-будівельного контролю є правонаступниками прав та обов`язків Державної архітектурно-будівельної інспекції щодо здійснення повноважень відповідно до Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та продовжують здійснювати повноваження у сфері архітектурно-будівельного контролю після початку здійснення відповідних повноважень та виконання відповідних функцій Державною інспекцією архітектури та містобудування.
За інформацією із офіційного веб-ресурсу Міністерства розвитку громад та територій України з 16.09.2021 розпочала роботу Державна інспекція архітектури та містобудування.
За таких обставин, суд критично оцінює твердження відповідача про відсутність підстав у відповідача відновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, запису (інформації) щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CC1) від 10.07.2019 року за № ОД 061191901826.
Судом встановлено, що Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/7274/19 від 01.04.2020, яке набрало законної сили 30.06.2020р. визнано протиправним та скасовано рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №96 від 27.09.2019 року "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт"; визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області №98 від 27.09.2019 року "Про скасування права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт" проте відповідної інформації до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів внесено не було.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що позов ОСОБА_1 до Державної інспекції архітектури та містобудування України, підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Державної інспекції архітектури та містобудування України (б-р Лесі Українки,26, м.Київ, 01133) про визнання бездіяльність протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов`язати Державну інспекцію архітектури та містобудування України (б-р Лесі Українки,26, м.Київ, 01133, код ЄДРПОУ 44245840), вчинити дії щодо відновлення в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмов у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, запису (інформації) щодо реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CC1) від 10.07.2019 року за № ОД 061191901826.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103425927 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні