Рішення
від 26.01.2022 по справі 640/24603/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 січня 2022 року м. Київ № 640/24603/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Григоровича П.О., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ключові технології доГоловного управління Держгеокадастру у Київській області третя особаКозинська селищна рада про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Ключові технології звернулось до суду з даним позовом, в якому просить:

1) визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо відмови ТОВ Ключові технології здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки у Витязі 2100 від 26.07.2021 відносно земельної ділянки площею 5964,00 кв.м. в смт. Козин Обухівського району Київської області, кадастровий номер 3223155400:03:013:0093, шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання ;

2) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання , на підставі чого видати ТОВ Ключові технології Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в смт. Козин Обухівського району Київської області, площею 5964,00 кв.м. кадастровий номер 3223155400:03:013:0093.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2021 відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання.

Ухвалою від 10.11.2021 залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Козинську селищну раду.

Як вбачається з матеріалів справи позивач підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просить суд їх задовольнити посилаючись на доводи викладені в позовній заяві.

Відповідач проти позову заперечує, про що надав до матеріалів справи письмовий відзив. Посилається на те, що відповідне рішення Козинської селищної ради не є підставою для внесення змін до нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Третя особа правом на подання письмових пояснень не скористалась, внаслідок чого суд вважає за можливе розглянути справу на підставі наявних письмових доказів.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Ключові технології є власником земельної ділянки загальною площею 0,5964 га, що знаходиться за адресою: Київська область, Обухівський район, смт Козин, ж/м Конча-Заспа , кадастровий номер земельної ділянки 3223155400:03:013:0093.

Дані обставини підтверджуються Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 11.05.2021 №255862058, який долучено до матеріалів справи.

Товариством з обмеженою відповідальністю Ключові Технології було отримано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 1707 від 14.05.2021 p. від Головного управління Держгеокадастру у Київській області, де в локальних коефіцієнтах на місцезнаходження земельної ділянки: 1) включено локальний коефіцієнт місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів -1,04 ; 2) не вказано локальний коефіцієнт земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання .

Позивач вважає, що Відповідачем має бути здійснений перерахунок нормативної грошової оцінки шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання , внаслідок чого звернувся до суду з даним позовом та просить його задовольнити.

Оцінивши за правилами ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що позов підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

19 квітня 2018 року Козинською селищною радою прийнято рішення №27, яким, серед іншого, відкориговано Технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель адміністративно-територіальної одиниці селища Козин Обухівського району Київської області, яка затверджена рішенням Козинської селищної ради №1 від 14.07.2016 щодо оціночного району №9 , а саме:

- виключено з розрахунку локальні коефіцієнти мізцезнаходження земельної ділянки в зоні пішоходної доступності до громадських центрів ;

- включено локальний коефіцієнт земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання .

Листом від 16.08.21 №06/17 позивач звернувся до сертифікованого інженера-геодезиста ОСОБА_1 з клопотанням, в якому просив надати відповідь на питання, чи дійсно земельна ділянка ТОВ Ключові технології за кадастровим номером 3223155400:03:013:0093 знаходиться в оціночному районі №9 смт. Козин Обухівського району Київської області.

Листом від 19.08.2021 №003/02 інженер-геодезист Бичкалюк С.М. повідомив позивача про те, що так, дійсно земельна ділянка Товариства з обмеженою відповідальністю Ключові технології за кадастровим номером 3223155400:03:013:0093 знаходиться в одному оціночному районі № 9 Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальної одиниці селища Козин Обухівського Київської області, що і земельні ділянки Товариства з обмеженою відповідальністю Затишне з кадастровими номерами 3223155400:03:012:0007, 3223155400:03:012:0008, 3223155400:03:011:0002 та 3223155400:03:010:0003 (сусідні земельні ділянка).

Дані обставини також підтверджуються долученою до матеріалів справи роздруківкою Функціонального використання території селища Козин.

Порядок формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, визначений Земельним кодексом України, Законом України Про оцінку земель від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі - Закон № 1378), Методикою нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213 (далі - Методика), Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. № 489 (далі - Порядок).

Згідно пункту 3 розділу І та пункту 2 розділу II Порядку інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Пунктами 6,10 розділу II Порядку передбачено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою:

Км=Км1хКм2хКм3, де

Км1- регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

Км2- зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

Км3- локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

Вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно- геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко- планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 19 квітня 2018 року Козинською селищною радою прийнято рішення №27, яким, серед іншого, відкориговано Технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель адміністративно-територіальної одиниці селища Козин Обухівського району Київської області, яка затверджена рішенням Козинської селищної ради №1 від 14.07.2016 щодо оціночного району №9 , а саме: 1) виключено з розрахунку локальні коефіцієнти мізцезнаходження земельної ділянки в зоні пішоходної доступності до громадських центрів ; 2) включено локальний коефіцієнт земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання .

Статтею 18 Закону № 1378 встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5-7 років.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація (частина перша статті 20 Закону).

Відповідно до статті 15 цього ж Закону підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Згідно з положеннями статті 23 Закону № 1378 виготовлена технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. При цьому, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради. Таке рішення офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року.

При цьому, додаток 7 до Порядку № 489 у формі таблиці відображає перелік локальних факторів по групам та коефіцієнти локальних факторів із вказівкою граничних (максимальних і мінімальних) значень коефіцієнтів.

Згідно частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.

У відповідності до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини першої статті 73 вказаного Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, рішення Козинської селищної ради №27 від 19.04.2018 у силу наведених положень є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що величина локального коефіцієнту Км3 визначається щодо кожного населеного пункту з урахуванням місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території, на підставі рішення сільської, селищної, міської ради.

З огляду на наведене, суд приймає до уваги доводи позивача про те, що при розрахунку нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки повинен бути виключений з розрахунку локальний коефіцієнт місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включений до розрахунку локальний коефіцієнт земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання .

До аналогічного висновку прийшов Верховний Суд у постанові від 20.12.2018 р. (справа № 826/11716/17) та Шостий апеляційний адміністративний суд в постанові від 05.03.2020 (справа №640/16696/19.

Вирішуючи питання про належність способу захисту порушеного права, суд виходить із наступного.

Як зазначено в Постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року у справі № П/811/1015/16, виходячи з принципу належного урядування , державні органи зобов`язати діяти вчасно та в належний спосіб, а держава не повинна отримувати вигоду у вигляді поновлення судами строку на оскарження судових рішень та виправляти допущені органами державної влади помилки коштом приватної особи, яка діяла добросовісно.

Враховуючи вищенаведене, слід зазначити, що принцип належного урядування має надзвичайно важливе значення для забезпечення правовладдя в Україні. Неухильне дотримання основних складових принципу належного урядування забезпечує прийняття суб`єктами владних повноважень легітимних, справедливих та досконалих рішень. Крім того, принцип належного урядування підкреслює те, що між людиною та державою повинні бути вибудовані саме публічно-сервісні відносини, у яких інституції та процеси служать всім членам суспільства.

Відповідно до правової позиції, висловленої ЄСПЛ в Рішенні по Справі Рисовський проти України (Заява № 29979/04): Суд підкреслює особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії [ВП], заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, Онер`їлдіз проти Туреччини [ВП], заява N 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, Megadat.com S.r.l. проти Молдови , заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і Москаль проти Польщі , заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах Лелас проти Хорватії , заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії , заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах Онер`їлдіз проти Туреччини , п. 128, та Беєлер проти Італії , п. 119).

Принцип належного урядування , як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі Москаль проти Польщі , п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatis mutandis, рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки , заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі Лелас проти Хорватії , п. 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки , п. 58, а також рішення у справі Ґаші проти Хорватії , заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі Трґо проти Хорватії , заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року). У контексті скасування помилково наданого права на майно принцип належного урядування може не лише покладати на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку (див., наприклад, рішення у справі Москаль проти Польщі , п. 69), а й потребувати виплати відповідної компенсації чи іншого виду належного відшкодування колишньому добросовісному власникові (див. зазначені вище рішення у справах Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки , п. 53, та Тошкуце та інші проти Румунії , п. 38).

Частинами 1, 2 ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Сукупність встановлених під час розгляду справи обставин, з урахуванням сталої судової практики ЄСПЛ, свідчить на користь того, що виключно внаслідок безпідставного відхилення відповідачем рішення козинської селищної ради №27 від 19.04.2018, позивач був позбавлений гарантованого права на вільне володіння власним майном, при цьому не вчиняючи жодних протиправних дій по відношенню до Держави.

На переконання суду, вказана помилка відповідача має бути виправлена, незважаючи недопустимість судового втручання в дискреційні повноваження відповідача, оскільки суд вважає, що в рамках спірних правовідносин відсутній інший дієвий спосіб захисту порушеного права позивача.

За таких обставин, суд вважає за виправдане застосувати єдино дієвий спосіб захисту у формі зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Київській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання , на підставі чого видати ТОВ Ключові технології Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в смт. Козин Обухівського району Київської області, площею 5964,00 кв.м. кадастровий номер 3223155400:03:013:0093.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 6, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Київській області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Ключові технології здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки у Витязі №2100 від 26.07.2021 відносно земельної ділянки площею 5964,00 кв.м. в смт. Козин Обухівського району Київської області, кадастровий номер 3223155400:03:013:0093, шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання .

3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки шляхом виключення з розрахунку локального коефіцієнту місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів та включення до розрахунку локального коефіцієнта земельна ділянка, що прилягає до вулиці без централізованого газопостачання , на підставі чого видати Товариству з обмеженою відповідальністю Ключові технології Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в смт. Козин Обухівського району Київської області, площею 5964,00 кв.м. кадастровий номер 3223155400:03:013:0093.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Ключові технології понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ КЛЮЧОВІ ТЕХНОЛОГІЇ (код ЄДРПОУ 41812640, адреса: 03131, місто Київ, Столичне шосе, будинок 103, корпус 1).

ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖГЕОКАДАСТРУ У КИЇВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (код ЄДРПОУ 39817550, адреса: 03115, місто Київ, ВУЛ. СЕРПОВА, будинок 3/14).

КОЗИНСЬКА СЕЛИЩНА РАДА (код ЄДРПОУ 04362697, адреса: 08711, Київська обл., Обухівський р-н, селище міського типу Козин, ВУЛ.ПАРТИЗАНСЬКА, будинок 2).

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя П.О. Григорович

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.01.2022
Оприлюднено22.02.2022
Номер документу103429514
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/24603/21

Рішення від 26.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Григорович П.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні