Рішення
від 27.01.2022 по справі 607/4752/21
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.01.2022 Справа №607/4752/21

місто Тернопіль

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:

головуючого судді Герчаківської О. Я.,

за участі секретаря судового засідання Бойко А. О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача -- державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Роман Валентинович про визнання протиправною та скасування постанови №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року у справі про адміністративне правопорушення,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області) про визнання протиправною та скасування постанови №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року у справі про адміністративне правопорушення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постановою державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середича Р. В. (далі - державного інспектора) від 10 березня 2021 року №266-ДК/0053/По/08/01/-21 за наслідками розгляду складеного ним 24 лютого 2021 року протоколу №266-ДК/0046П/07/01/-21 директора відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя (далі - Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя) ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) в зв`язку з використанням земель не за цільовим призначенням. Із оскаржуваної постанови вбачається, що відокремлений структурний підрозділ Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя в особі директора ОСОБА_1 використовує земельну ділянку орієнтовною площею 4,5 га не за цільовим призначенням, а саме: для будівництва багатоквартирних житлових будинків, що суперечить цільовому призначенню земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні Тернопільського фахового коледжу ТНТУ ім. І. Пулюя, що є порушенням вимог ст.ст. 91, 96 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та чим завдано шкоди на суму 456 875, 58 грн. Відповідальність за дане правопорушення, як вказано в постанові, передбачена ст. 53 КУпАП.

На думку державного інспектора доказами, що підтверджують наявність правопорушення, є складені ним акт обстеження земельної ділянки № 266-ДК/35/АО/10/01/-21 від 22 лютого 2021 року, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 266ДК/0300АП/09/01/-21 від 22 лютого 2021 року, припис від 22 лютого 2021 року № 266-ДК/0164 Пр/03/01/, протокол про адміністративне правопорушення від 24 лютого 2021 року №266-ДК/0046П/07/01/-21, вказаний у протоколі розрахунок розміру шкоди, заподіяної використання земельної ділянки не за цільовим призначенням від 10 березня 2021 року, у яких міститься твердження, що земельна ділянка орієнтовною площею 4,5 га, що є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, розташованої по вул. Генерала Тарнавського, 7 у м. Тернополі , використовується відокремленим структурним підрозділом Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя для будівництва багатоквартирних житлових будинків, а не за цільовим призначенням, вказаним у Державному акті на право постійного користування землею І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року.

Позивач ОСОБА_1 вважає, що дані докази не підтверджують наявність адміністративного правопорушення, його винність у вчиненні цього правопорушення та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, а при розгляді протоколу про адміністративне правопорушення державним інспектором Середичем Р. В. не з`ясовано всебічно, повно і об`єктивно обставини справи. Покликається на те, що в протоколі про адміністративне правопорушення містяться дві норми закону, які порушені - статті 91 і 96 ЗК України. Дані норми є різними за своїм суб`єктним складом - перша стосується обов`язків власників земельних ділянок, інша - землекористувачів і яку з них конкретно порушив ОСОБА_1 не зазначено. Крім того, в протокол про адміністративне правопорушення, складений 24 лютого 2021 року, внесені неправдиві відомості щодо підтвердження матеріальної шкоди (збитків) - розрахунку шкоди, який був складений лише 10 березня 2021 року і на день складення протоколу не існував. Цей розрахунок розміру шкоди, як значиться в протоколі про адміністративне правопорушення, стосується шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, а не використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням, що викликає сумнів в обставинах, передбаченого ст. 53 КУпАП адміністративного правопорушення, які описано в протоколі. Позивач вважає, що відсутність у протоколі вказівки на конкретні норми земельного законодавства, які порушив ОСОБА_1 , суті адміністративного правопорушення, внесення в нього неправдивих відомостей, є дефектом змісту вказаного документу і, як наслідок, нівелює його правове значення як джерела доказів.

Також позивач зауважив, що перевірка державним інспектором проведена незаконно, всупереч Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Зокрема, в наказі керівника ГУ Держгеокадастру України в Тернопільській області про здійснення заходу державного контролю міститься непередбачена законом підстава - лист слідчого управління ГУНП в Тернопільській області від 30 грудня 2020 року №17952/9/2 про проведення перевірки дотримання земельного законодавства службовими особами відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя , перевірка здійснена державним інспектором без передбаченого для такого позапланового заходу направлення, документи, складені за наслідками перевірки - акт перевірки, акт обстеження, припис у встановленому законом порядку директору коледжу не вручались, зауваження з приводу висновків перевірки до уваги не приймались, всі обставини щодо цільового використання спірної земельної ділянки не досліджувались. Державним інспектором не встановлено розмір земельної ділянки, яка, на його думку, використовується не за цільовим призначенням, в актах перевірки дотримання земельного законодавства та обстеження земельної ділянки міститься лише орієнтовний розмір - 4,5 га.

Позивач вказав, що твердження державного інспектора щодо нецільового використання земельної ділянки (кадастровий номер 6110100000:04:002:0024 по вул. Генерала Тарнавського, 7 у м. Тернополі ), що надана в користування коледжу згідно з Державним актом на право постійного користування землею І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року, не відповідає дійсності. В Державному кадастрі, що підтверджується витягом про земельну ділянку за номером НВ-6114063992021 від 13 січня 2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, розташована за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Тарнавського, 7, має цільове призначення 03.02. - для будівництва та обслуговування будівель закладу освіти, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу, форма власності - комунальна, площа - 6, 5393 га, відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані. Положенням про відокремлений структурний підрозділ Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя передбачено, що навчальному закладу надано право здійснювати фінансово-господарську діяльність в межах, передбачених статутом ТНТУ ім. І. Пулюя, в межах чинного законодавства України користуватись земельними ділянками, що надаються для потреб діяльності коледжу органами місцевого самоврядування. Відповідно до наведеного, враховуючи велику кількість незабезпечених належним чином житлом науково-педагогічних та інших працівників коледжу, технічного університету та з метою розвитку матеріально-технічної бази шляхом створення спортивно-адміністративного комплексу, 07 червня 2006 року Технічним коледжем Тернопільського державного технічного університету імені І. Пулюя укладено інвестиційний договір № 248 з суб`єктом підприємницької діяльності, згідно з яким останній зобов`язався збудувати спортивно-адміністративний комплекс для коледжу і багатоквартирний житловий будинок, у якому передати коледжу 26 однокімнатних, 54 двокімнатних та 52 трикімнатних квартир. За клопотанням коледжу, підписаним директором коледжу та головою профкому і направленим до Міністерства освіти і науки України 07 червня 2006 року, 14 червня 2006 року цей договір погоджений Міністром освіти і науки України Ніколаєнком С. М. Згідно з рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 604 від 02 квітня 2008 року коледжу дозволено проектування і будівництво групи житлових будинків та спортивно-адміністративного комплексу на території загальною площею 3,85 га в межах території, визначеної Державним актом на право постійного користування землею відповідно до рішення восьмої сесії 23 скликання Тернопільської міської ради від 31 березня 1999 року Про видачу документів на право користування землею . Дане рішення не передбачало вилучення з користування коледжу земельної ділянки, на якій здійснювалось будівництво групи багатоквартирних житлових будинків. Створений працівниками коледжу у 2008 році кооператив Освітянин - 2008 став балансоутримувачем незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку та наступним учасником інвестиційної угоди разом з іншим господарюючим суб`єктом. Приєднавшись, відповідно до ст. 634 Цивільного кодексу України, до інвестиційного договору №248 від 07 червня 2006 року шляхом укладення додаткової угоди від 25 грудня 2014 року, цей суб`єкт погодився належним чином виконати його умови - збудувати багатоквартирний будинок та спортивно-адміністративний комплекс, передати 135 квартир кооперативу Освітянин - 2008 , а комплекс - коледжу. В свою чергу, коледж зобов`язався надати товариству право на будівництво багатоквартирних будинків на земельній ділянці площею 2,5 га, як і передбачалось інвестиційним договором, погодженим Міністерством освіти і науки України в особі його керівника. Інвестиційний договір №248 від 07 червня 2006 року та додаткова Угода від 25 грудня 2014 року не передбачають припинення права користування коледжем земельною ділянкою, наданою йому рішенням восьмої сесії 23 скликання Тернопільської міської ради від 31 березня 1999 року Про видачу документів на право користування землею жодним із шляхів, передбачених ст. 141 ЗК України. Про стан виконання інвестиційного договору коледж неодноразово звітувався перед профільним Міністерством, ці звіти перевірялися Рахунковою палатою, порушень не виявлено.

Покликаючись на ч. 5 ст. 20 ЗК України, позивач зауважив, що зміна виду використання земельної ділянки є правом її власника чи користувача, а тому, якщо земельна ділянка використовується в межах цільового призначення земельної ділянки (в межах категорії земель), хоч і за іншим видом використання, то це не є правопорушенням (не є використанням земельної ділянки не за цільовим призначенням).

Також позивач посилався, що державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Р. В. не є уповноваженим на розгляд справи про адміністративне правопорушення за ст. 53 КУпАП в розумінні ст. 244 КУпАП.

З огляду на вказане, позивач просив суд визнати протиправною і скасувати постанову №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середичем Р. В. про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП.

Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22 березня 2021 року відкрито провадження у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року у справі про адміністративне правопорушення. Постановлено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження.

09 квітня 2021 року судом зареєстровано відзив на позовну заяву від ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області. Представник відповідача пояснив, що на виконання наказу ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 09 лютого 2021 року № 266-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , державним інспектором 22 лютого 2021 року проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, як об`єкта перевірки площею 6,5396 га за кадастровим номером 6110100000:04:002:0024 на території м. Тернопіль по вул. Тарнавського, 7. За результатами перевірки встановлено факт незаконного набуття Тернопільською міською радою права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Тернопіль вул. Тарнавського, 7, що перебуває в постійному користуванні Тернопільського фахового коледжу ТНТУ ім. І. Пулюя та використовується позивачем не за цільовим призначенням, чим порушуються статті 91, 96 ЗК України. Внаслідок перевірки державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35АО/09/01/-21 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35/АП/10/01/-21, у якому зафіксовано порушення статей 91, 96 ЗК України. З метою усунення виявленого порушення державним інспектором видано припис від 22 лютого 2021 року № 211-ДК/0164Пр/03/01/-21, яким приписано до 25 березня 2021 року усунути порушення земельного законодавства, яке полягає у використанні земельної ділянки не за цільовим призначенням. Припис державного інспектора щодо усунення вимог законодавства є актом, який породжує обов`язки суб`єкта щодо виконання вимоги про усунення виявлених порушень.

Представник відповідача вважає, що всупереч п. 3 ст. 84 ЗК України Тернопільським міським управлінням юстиції Тернопільської області 23 грудня 2014 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Тернопільською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 6,5396 га за кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, яка розташована за адресою: м. Тернопіль вул. Тарнавського, 7 , чим незаконно виведено земельну ділянку із земель державної власності. Рішенням Тернопільської міської ради від 25 листопада 2017 року №7/19/127, яке було прийнято через три роки після передачі земельної ділянки із державної в комунальну власність, за ініціативи виконавчого комітету Тернопільської міської ради, остання вирішила звернутися до Кабінету Міністрів України та Міністерства освіти і науки України щодо передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальної громади міста Тернополя щодо ряду земельних ділянок, розміщених під навчальними закладами, в тому числі і земельної ділянки площею 6,5396 га за кадастровим номером 6110100000:04:002:0024 із взяттям зобов`язання використовувати вказані в рішенні земельні ділянки за цільовим призначенням, а саме для надання виключно освітньо-виховних послуг . Згідно офіційних даних Державного реєстру юридичних та фізичних осіб ТНТУ ім. І. Пулюя в особі Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя є державною організацією, засновником якої є Міністерство освіти і науки України, виходячи з положень Закону України Про освіту та ЗК України дана земельна ділянка відноситься до земель державної власності. За результатами перевірки встановлено факт незаконного виведення земельної ділянки із земель державної власності, а тому Головним управлінням направлено лист від 10 березня 2021 року №10-19-0,187-173/90-21 до Тернопільської обласної прокуратури.

Щодо використання земельної ділянки не за цільовим призначенням представник відповідача вказав, що у Державному акті на право постійного користування на землю серії І-ТР № 000614 від 17 червня 1999 року вказано цільове призначення земельної ділянки, а саме: для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу . Згідно наказу Держкомзему України від 23 липня 2010 року № 548 Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель , який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306 та відомостей з Державного земельного кадастру видом цільового призначення вказаної земельної ділянки є землі для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, а вид використання - для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу. У відповідності до Генерального плану м. Тернополя земельна ділянка площею 6,5396 га за кадастровим номером 6110100000:04:002:0024 відноситься до територій установ і підприємств обслуговування. На земельній ділянці площею 4,5 га, яка є частиною вищевказаної земельної ділянки, здійснюється будівництво багатоквартирних житлових будинків. Згідно Класифікатора дана земельна ділянка повинна відноситися до земель для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку .

Отже, нецільовим використанням земельної ділянки позивачем є її використання за іншим цільовим призначенням, всупереч генеральному плану населеного пункту, іншій містобудівній документації та документації із землеустрою. Таким чином, передана навчальному закладу у постійне користування земельна ділянка належать до об`єктів освіти і відповідно до статей 80, 81 Закону України Про освіту не може використовуватися не за призначенням та передаватись для діяльності, не пов`язаної з навчально-виховним процесом, всупереч нормам Земельного кодексу України, Закону України Про землеустрій , Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

Окрім цього, представник відповідача вказав про безпідставність тверджень позивача, що розрахунок розміру шкоди, який зазначається в протоколі про адміністративне правопорушення стосується шкоди, заподіяної самовільним зайняттям земельної ділянки, а не використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу оформлено на бланку, який затверджено наказом Держгеокадастру від 18 вересня 2020 року № 393.

Таким чином, представник відповідача вважає, що державний інспектор, складаючи протокол про адміністративне правопорушення від 24 лютого 2021 року № 266-ДК/0046П/07/01/-21 та виносячи постанову про накладення адміністративного стягнення від 10 березня 2021 року №266-ДК/0046По/08/01-21, діяв виключно в межах наданих законодавством повноважень, а тому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

16 квітня 2021 року суду надано відповідь на відзив на позовну заяву, у якому позивач звернув увагу, що із спірного наказу вбачається, що підставою для його видання став лист слідчого управління ГУНП в Тернопільській області від 30 грудня 2020 року №17952/9/2 про проведення перевірки дотримання земельного законодавства службовими особами відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя . У переліку підстав для здійснення позапланових заходів, зазначених Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності відсутня така підстава, як лист органу досудового розслідування, інших підстав позапланової перевірки у оспорюваному наказі не наведено, в зв`язку з чим він суперечить наведеним нормам закону, є незаконним і підлягає скасуванню.

Протокольною ухвалою суду, постановленою в судовому засіданні 22 квітня 2021 року, суд задоволив клопотання представника відповідача та залучив до участі в розгляді справи третю особу без самостійних вимог на стороні відповідача -- державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середича Р. В.

Ухвалою суду від 18 травня 2021 року провадження в адміністративній справі № 607/4752/21 зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 500/1095/21, що розглядається Тернопільським окружним адміністративним судом за позовом ТНТУ ім. І. Пулюя, Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Ухвалою судді від 17 грудня 2021 року провадження у справі відновлено.

Представник позивача, адвокат Нужда Ф. Т. у судове засідання не з`явився, подав суду клопотання, у якому просив розглянути справу за його та позивача відсутності. Позовні вимоги підтримав та просив задоволити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, надіслав на електронну адресу суду клопотання, у якому просив розглянути справу за його відсутності. З приводу вирішення справи по суті, просив взяти до уваги відзив від 09 квітня 2021 року.

Третя особа - державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середича Р. В. повідомлявся про дату і час слухання справи, однак не з`явився в судове засідання, що не перешкоджає вирішенню спору по суті.

Суд, дослідивши докази, дійшов висновку, що позов слід задовольнити з огляду на наступне.

На підставі Державного акту на право постійного користування землею серії І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року технічному коледжу Тернопільського державного технічного університету ім. І. Пулюя (02549121) Тернопільською міською Радою народних депутатів Тернопільського району Тернопільської області надано у постійне користування 8,5698 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу за адресою вул. Генерала Тарнавського, 7 відповідно до рішення восьмої сесії 23 скликання Тернопільської міської Ради народних депутатів від 31 березня 1999 року. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 416. Як вбачається із змін в землекористуванні на підставі рішення міської ради від 25 червня 2004 року площа земельної ділянки була зменшена до 6,5396 м. кв.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень № 31722768 від 26 грудня 2014 року земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, площа: 6, 5396 га перебуває у користуванні технічного коледжу Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя, власником є Тернопільська міська рада.

За змістом Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 15 грудня 2014 року НВ-610142222014 земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, яка розташована за адресою: м. Тернопіль, вул. Тарнавського, 7, перебуває у державній власності, цільове призначення: 03.02 Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, категорія земель: землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу, площа: 6, 5396 га.

З Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09 жовтня 2015 рокуНВ-6101940402015 слідує,земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, яка розташована за адресою: м. Тернопіль, вул. Тарнавського, 7, перебуває у комунальній власності, цільове призначення: 03.02 Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, категорія земель: землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу, площа: 6, 5396 га.

Як вбачається із Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-6114063992021 від 13 січня 2021 року земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, яка розташована за адресою: м. Тернопіль, вул. Тарнавського, 7, перебуває у комунальній власності, цільове призначення: 03.02 Для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, категорія земель: землі житлової та громадської забудови; вид використання земельної ділянки: для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу, площа: 6, 5396 га.

07 червня 2006 року Технічним коледжем Тернопільського державного технічного університету імені І. Пулюя укладено інвестиційний договір № 248 з суб`єктом підприємницької діяльності - фізичною особою ОСОБА_2 , згідно з яким останній зобов`язався збудувати спортивно-адміністративний комплекс та багатоквартирний житловий будинок, який буде розташований на земельній ділянці, яка знаходиться в постійному користуванні Технічного коледжу ТДТУ ім. І. Пулюя, згідно державного акту на право постійного користування землею, серії І-ТР № 000614 від 17 червня 1999 року, за адресою м. Тернопіль, вул. Тарнавського.

25 грудня 2014 року Технічний коледж ТНТУ ім. І. Пулюя (Замовник), TOB МАКБУД (Підрядник), Споживчий кооператив Освітянин-2008 (Кооператив) уклали додаткову угоду до інвестиційного договору № 248 від 07 червня 2006 року з наступних причин: TOB МАКБУД набуло прав і обов`язків Підрядника за договором про заміну сторони у зобов`язанні від 25 грудня 2014 року; Сторони, які були Підрядниками з 2006 по 2014 роки, а саме: ФОП ОСОБА_2 , ПП Тернопільська фірма Будівельник , TOB Будова-Захід , не виконали своїх зобов`язань згідно Інвестиційного договору; існує 135 дольовиків, які внесли попереднім Підрядникам кошти в сумі 18 117 568, грн 60 коп. і вважається, що цією оплатою викуплені квартири загальною площею 8887,45 кв.м. у Об`єкті - 2; вказані дольовики згідно Статуту об`єдналися у Споживчий кооператив Освітяни-2008 , який є власником незавершеного будівництва на суму 6 100 801,50 грн; з часу укладання даного договору в Україні істотно непередбачувано змінилися політична, економічна, суспільна ситуація, що потребує внесення змін до Інвестиційного договору № 248 від 07 червня 2006 року, а саме: За взаємної згоди Сторони вносять такі зміни до Договору: пункт 2.1 Договору викласти в новій редакції: Предметом цього договору визначення порядку співробітництва Сторін щодо здійснення будівництва спортивно-адміністративного комплексу - стадіон - (Об`єкт-1) та багатоквартирного житлового чотирьохпід`їздного будинку (Об`єкт-2), які розташовані на земельній ділянці розміром 1,75 га, першої групи багатоквартирних житлових будинків, вбудованими нежитловими приміщеннями, в кількості шести під`їздів (секцій будівництва, (Об`єкт-3), другої групи багатоквартирних житлових будинків з вбудованими нежитловими приміщеннями (Об`єкт-4), які будуть розташовані на земельній ділянці площею 2,5 га, що знаходяться в постійному користуванні Технічного коледжу ТНТУ ім. І. Пулюя, згідно Державного акту на право постійного користування землею, серія ТР № 0000614 від 17 червня 1999 року за адресою м. Тернопіль, вул. Тарнавського, 7.

Положенням про відокремлений структурний підрозділ Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя , затвердженим ректором 23 грудня 2020 року передбачено, що навчальному закладу надано право здійснювати фінансово-господарську діяльність. У прикінцевих та перехідних положеннях вказано, що переоформлення права постійного користування земельними ділянками за адресою: м. Тернопіль, вул. Ген. М. Тарнавського, 7 (Державний акт на право постійного користування землею І-ТР № 000614, виданий Тернопільською міською радою 17 червня 1999 року) та за адресою: м. Тернопіль, вул. Л. Курбаса, 13 (Державний акт на право постійного користування землею ІІ-ТР № 002243, виданий Тернопільською міською радою 28 грудня 1999 року) на Університет та їх передача на баланс Університету здійснюється після приведення Коледжем площ, розмірів, земельних ділянок у натурі даним, що містяться у державних актах на землю та за відсутності будь-яких спорів, судових справ, зобов`язань, обтяжень тощо щодо даних земельних ділянок.

Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 09 лютого 2021 року № 266-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності передбачено здійснити державний контроль за дотриманням вимог земельного законодавства, використанням та охороною земель всіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, яка розташована по вул. М. Генерала Тарнавського, 7, м. Тернопіль.

За результатами перевірки державним інспектором складені акт обстеження земельної ділянки №266-ДК/35/АО/10/01/-21 від 22 лютого 2021 року та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №266ДК/0300АП/09/01/-21 від 22 лютого 2021 року, у висновках яких міститься твердження, що земельна ділянка орієнтовною площею 4,5 га, яка є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, розташованої по вул. Тарнавського, 7, м. Тернопіль, використовується Відокремленим структурним підрозділом Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя для будівництва багатоквартирних житлових будинків, а не за цільовим призначенням, вказаним у Державному акті на право постійного користування землею І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року. Тим самим, на думку державного інспектора, порушені вимоги ст.ст. 91, 96 Земельного кодексу України.

Після складення вказаних документів ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області директору Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя видано припис від 22 лютого 2021 року за №266-ДК/0164 Пр/03/01/, відповідно до якого коледж зобов`язано усунути виявлене порушення у тридцятиденний термін шляхом приведення цільового призначення земельної ділянки до її фактичного використання.

24 лютого 2021 року державним інспектором складено протокол про адміністративне правопорушення № 266-ДК/0046П/07/01/-21, на підставі якого 10 березня 2021 року винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 266-ДК/0053По/08/01/-21, якою встановлено, що ОСОБА_1 , який працює директором відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя порушив вимоги ст. 91, 96 ЗК України, а саме відокремлений структурний підрозділ Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя в особі директора ОСОБА_1 використовує земельну ділянку орієнтовною площею 4,5 га не за цільовим призначенням, а саме для будівництва багатоквартирних житлових будинків, що суперечить цільовому призначенню земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні ТНТУ ім. І. Пулюя, що є порушенням вимог ст. 91, 96 Земельного кодексу України та чим завдано шкоди на суму 456 875,58 грн. ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у сумі 510 грн.

10 березня 2021 року ОСОБА_1 вручено повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) № 266-ДК/0017ШК/11/01/, у якому вказано про необхідність протягом 15 днів виплатити розмір шкоди у розмірі 456 875,58 грн.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду у справі № 500/1095/21 від 17 червня 2021 року позов ТНТУ ім. І. Пулюя в особі Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя до ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Р.В. про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Припис ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 р. №266-ДК/0164 Пр/03/01 скасовано.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року вказане рішення залишено без змін.

Відтак, до правовідносин між сторонами підлягають застосуванню наступні норми права.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини третьої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

За змістом статті 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2016 року №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року за №15 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно підпункту 25-1 пункту 4 вказаного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

- виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Таким чином, до повноважень Держгеокадастру входить здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Згідно із Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29 вересня 2016 року № 333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Відповідно, в межах Тернопільської області реалізація повноважень віднесена до завдань Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, зокрема повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) в сфері використання та охорони земель.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використання та охороною земель від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі - Закон), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 4 Закону, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 Закону, державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням (стаття 6 Закону).

Згідно з статтею 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, тому числі:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Частиною 3 статті 2 КАС України встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень передбаченим частиною 3 статті 2 КАС України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 КАС України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

Статтею 254 КУпАП передбачено, що про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.

Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Відповідно до ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.

Як вбачається зі змісту мотивувальної частини оскаржуваної постанови №266-ДК/0053По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року, підставою для притягнення позивача до адміністративної відповідальності став висновок третьої особи про те, що відокремлений структурний підрозділ Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя в особі директора ОСОБА_1 використовує земельну ділянку орієнтовною площею 4,5 га не за цільовим призначенням, а саме для будівництва багатоквартирних житлових будинків, що суперечить цільовому призначенню земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні ТНТУ ім. І. Пулюя, що є порушенням вимог ст. 91, 96 Земельного кодексу України та чим завдано шкоди на суму 456 875,58 грн.

Суд звертає увагу на те, що зміст наведеної вище постанови, в частині встановлених третьою особою порушень повістю продубльований з протоколу про адміністративне правопорушення №266-ДК/0046П/07/01/-21 від 24 лютого 2021 року, за винятком посилання на Державний акт на право постійного користування землею серії І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року.

Водночас, протокол про адміністративне правопорушення не може бути визнаний достатнім доказом в обґрунтування спірної постанови, в розумінні статті 251 КУпАП, оскільки за своєю правовою природою він не є самостійним і беззаперечним документом, а обставини викладені в ньому повинні бути перевірені за допомогою інших доказів, які б підтверджували вину особи, яка притягається до адміністративної відповідальності і не викликали сумніви у суду.

Представник відповідача у відзиві посилався на те, що, що на виконання наказу ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 09 лютого 2021 року № 266-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , державним інспектором 22 лютого 2021 року проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, як об`єкта перевірки площею 6,5396 га за кадастровим номером 6110100000:04:002:0024 на території м. Тернопіль по вул. Тарнавського, 7.

За результатами перевірки встановлено факт незаконного набуття Тернопільською міською радою права комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Тернопіль вул. Тарнавського, 7, що перебуває в постійному користуванні Тернопільського фахового коледжу ТНТУ ім. І. Пулюя та використовується позивачем не за цільовим призначенням, чим порушуються статті 91, 96 ЗК України. Внаслідок перевірки державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35АО/09/01/-21 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35/АП/10/01/-21, у якому зафіксовано порушення статей 91, 96 ЗК України. З метою усунення виявленого порушення державним інспектором видано припис від 22 лютого 2021 року № 211-ДК/0164Пр/03/01/-21, яким приписано до 25 березня 2021 року усунути порушення земельного законодавства, яке полягає у використанні земельної ділянки не за цільовим призначенням.

Разом з тим, судом встановлено, що припис ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 року № 211-ДК/0164Пр/03/01/-21 був предметом оскарження в рамках адміністративного судочинства у справі № 500/1095/21.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду № 500/1095/21 від 17 червня 2021 року позов ТНТУ ім. І. Пулюя в особі Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя до ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Р. В. про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Припис ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 р. №266-ДК/0164 Пр/03/01 скасовано. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року вказане рішення залишено без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Як встановлено Тернопільським окружним адміністративним судом в рамках розгляду справи № 500/1095/21:

…У переліку підстав для здійснення позапланових заходів відсутня така підстава, як лист органу досудового розслідування, інших підстав позапланової перевірки в оспорюваному наказі не наведено, в зв`язку чим він суперечить наведеним нормам закону, є незаконним і підлягає скасуванню.

За правилами статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що на підставі наказу (рішення, розпорядження) про здійснення планового або позапланового заходу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу мають міститись передбачені цією нормою відомості, воно є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу, пред`являється керівнику юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) з наданням копії. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль).

Однак, таке посвідчення керівником Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середину Р. В. не видавалось. Посвідчення (направлення) на перевірку не було надане і керівнику відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя , навіть на його письмову вимогу.

Наведене свідчить, що проведення перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середичем Р. В. відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 09 лютого 2021 року № 266-ДК суперечить вимогам наведених норм закону.

…Як вбачається із акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства та акту обстеження земельної ділянки, вони були складені в один день 22 лютого 2021 року, цим самим днем датовано і оспорюваний припис.

Таким чином, позапланова перевірка була проведена протягом одного дня. Однак про таке проведення керівництву коледжу відомо не було, ні акт перевірки дотримання земельного законодавства, ні акт обстеження земельної ділянки, ні припис у встановленому законом порядку у цей день для ознайомлення, підписання і надання зауважень керівнику відокремленого підрозділу Національного технічного університету імені Івана Пулюя ОСОБА_1 не вручались.

Вказані неправомірні дії державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середича Р. В., призвели і до незаконних висновків, зроблених ним у вказаних вище незаконно складених актах щодо використання коледжем земель, якими він користується, не за цільовим призначенням і надання директору Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя припису про усунення порушень.

Як видно з матеріалів справи, державним інспектором не встановлено розмір земельної ділянки, що використовується не за призначенням - в актах перевірки дотримання земельного законодавства та обстеження земельної ділянки міститься лише орієнтовний розмір - 4,5 га.

Саме твердження державного інспектора щодо нецільового використання земельної ділянки (кадастровий номер 6110100000:04:002:0024 по вул. М. Генерала Тарнавського, 7, м. Тернопіль), що надана в користування коледжу згідно з Державним актом на право постійного користування землею І-ТР №000614 від 17 червня 1999 року, не відповідає дійсності.

В Державному кадастрі, що підтверджується витягом про земельну ділянку за номером НВ-6114063992021 від 13.01.2021 року, земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:04:002:0024, розташована за адресою вул. Тарнавського, 7, м. Тернопіль, має цільове призначення 03.02. Для будівництва та обслуговування будівель закладу освіти, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва та обслуговування комплексу технічного коледжу, форма власності - комунальна, площа - 6,5393 га, відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані.

…Згідно з рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №604 від 2 квітня 2008 року коледжу дозволено проектування і будівництво групи житлових будинків та спортивно-адміністративного комплексу на території загальною площею 3,85 га в межах території, визначеної Державним актом на право постійного користування землею відповідно до рішення восьмої сесії 23 скликання Тернопільської міської ради від 31 березня 1999 року Про видачу документів на право користування землею .

Дане рішення не передбачало вилучення з користування коледжу земельної ділянки, на якій передбачалось будівництво групи багатоквартирних житлових будинків.

Створений працівниками коледжу у 2008 році кооператив Освітянин - 2008 став балансоутримувачем незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку та наступним учасником інвестиційної угоди разом з іншим господарюючим суб`єктом.

Приєднавшись, відповідно до ст.634 Цивільного кодексу України, до інвестиційного договору №248 від 7 червня 2006 року шляхом укладення додаткової угоди від 25 грудня 2014 року, цей суб`єкт погодився належним чином виконати його умови - збудувати багатоквартирний будинок та спортивно-адміністративний комплекс, передати 135 квартир кооперативу Освітянин - 2008 , а комплекс - коледжу. В свою чергу, коледж зобов`язався надати товариству право на будівництво багатоквартирних будинків на земельній ділянці площею 2,5 га, як і передбачалось інвестиційним договором, погодженим Міністерством освіти України в особі його керівника.

Інвестиційний договір №248 від 7 червня 2006 року та додаткова Угода від 25 грудня 2014 року не передбачають припинення права користування коледжем земельною ділянкою, наданою йому рішенням восьмої сесії 23 скликання Тернопільської міської ради від 31.03.1999 року Про видачу документів на право користування землею жодним із шляхів, передбачених ст.141 Земельного кодексу України.

Про інвестиційну діяльність коледж неодноразово звітувався перед профільним Міністерством, ці звіти перевірялись Рахунковою палатою, порушень не виявлено.

Відповідно до ч.5 ст.20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Наведене свідчить, що зміна виду використання земельної ділянки є правом її власника чи користувача, а тому, якщо земельна ділянка використовується в межах цільового призначення земельної ділянки (в межах категорії земель), хоч і за іншим видом використання, то це не є правопорушенням (не є використанням ділянки не за цільовим призначенням).

…Враховуючи наведені вимоги норм закону та судову практику, припис Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 року за № 266- ДК/0164 Пр/03/01/, всупереч статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" містить вимогу про виконання вказівок з питань використання та охорони земель, яка суперечить чинному законодавству України.

Крім того, виявлення порушень земельного законодавства є обов`язком органу державного контролю і полягає у встановленні конкретних норм чи нормативно - правових актів, що регулюють земельні відносини, які порушенні учасником земельних правовідносин.

Вказівка в оспорюваному приписі на припинення порушення земельного законодавства без зазначення конкретних норм земельного законодавства, які необхідно припинити порушувати, є дефектом змісту такого припису, що робить неможливим його виконання і, як наслідок, нівелює правове значення такого акта реагування суб`єкта владних повноважень, що тягне за собою визнання припису Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 року за № 266-ДК/0164 Пр/03/01/ протиправним та його скасування….

Отже, в рамках розгляду адміністративної справи № 500/1095/21 адміністративним судом встановлено факт незаконності проведеної перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середичем Р. В. відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 09 лютого 2021 року № 266-ДК, а також, що складений третьою особою акт обстеження земельної ділянки від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35АО/09/01/-21 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельною ділянкою від 22 лютого 2021 року №266-ДК/35/АП/10/01/-21, у якому зафіксовано порушення статей 91, 96 ЗК України, є незаконними, визнано припис Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 22 лютого 2021 року за № 266-ДК/0164 Пр/03/01/ протиправним та його скасовано.

Відтак, незаконність проведеної перевірки, вищевказаних актів та припису вказує на протиправність та безпідставність складеного відносно директора Відокремленого структурного підрозділу Тернопільський фаховий коледж ТНТУ ім. І. Пулюя ОСОБА_1 протоколу про адміністративне правопорушення №266-ДК/0046П/07/01/-21 від 24 лютого 2021 року, за наслідками розгляду якого було прийнято спірну постанову.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, в даній адміністративній справі не виконано обов`язку щодо доведення правомірності прийнятого рішення про притягнення Позивача до адміністративної відповідальності, не надано до суду належних доказів на підтвердження правомірності оскаржуваної постанови, та, зокрема, доказів вчинення позивачем адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53 КУпАП.

З огляду на викладене, враховуючи вимоги ч. 4 ст. 78 КАС України, постанова про накладення адміністративного стягнення № 266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року є неправомірною, а тому підлягає скасуванню.

Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 286 КАС України, за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

За змістом п. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

З матеріалів справи не вбачається події та складу адміністративного правопорушення передбаченого ст. 53 КУпАП, а тому провадження у справі про адміністративне правопорушення слід закрити.

Частиною 1 ст. 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а ч. 1 ст. 77 КАС України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, Суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є обґрунтованими, та, відповідно, такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про судові витрати, суд керується правилами ст. 139 КАС України, відповідно до яких, у разі задоволення позову сторони, яка не суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати стягуються на її користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

На підставі наведеного, керуючись статтями 173-77, 90, 205, 241-246, 255, 268, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

У Х В А Л И В :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача -- державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Роман Валентинович про визнання протиправною та скасування постанови №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року у справі про адміністративне правопорушення- задовольнити.

Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення №266-ДК/0053/По/08/01/-21 від 10 березня 2021 року, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середичем Романом Валентиновичем, а справу про адміністративне правопорушення - закрити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області судовий збір у розмірі 454 (чотириста п`ятдесят чотири) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , адреса проживання: АДРЕСА_2 .

Відповідач: Головне управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Тернопільській області, адреса місцезнаходження: вул. Лисенка, буд. 20а, м. Тернопіль, 46002.

Третя особа: державний інспектор у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області Середич Роман Валентинович, адреса місця роботи: вул. Лисенка, буд. 20а, м. Тернопіль, 46002.

Головуючий суддя О. Я. Герчаківська

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення27.01.2022
Оприлюднено22.02.2022
Номер документу103436056
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —607/4752/21

Рішення від 27.01.2022

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

Ухвала від 22.03.2021

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Герчаківська О. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні