ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/16868/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги (з урахування уточненої позовної заяви):
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного Управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області Управління Пенсійного забезпечення відділ перерахунків пенсій №5 про відмову у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 №164750003890 від 08.09.2021, №164750003890 від 05.10.2021;
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про відмову у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 №164750003890 від 08.10.2021;
- зобов`язати Головне Управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області Управління Пенсійного забезпечення відділ перерахунків пенсій №5 призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з 31.08.2021 та зарахувати період роботи в СФГ "Конкурент" код ЄДРПОУ 23810109 до страхового стажу.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі також відповідач 1, ГУПФУ в Дніпропетровській області), Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі також відповідач 2, ГУПФУ в Рівненській області), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг. Однак відповідачами протиправно відмовлено у призначенні пенсії за віком у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу, протиправно не зарахувано до страхового стажу період роботи ОСОБА_1 10.02.1998 по 31.01.1999 та з 01.03.1999 по 04.05.1999 в СФГ "Конкурент" код ЄДРПОУ 23810109, оскільки відсутня сплата ним страхових внесків.
Відповідач 2 позов не визнав, у поданому 03.02.2022 відзиві зазначав, що відповідно до записів трудової книжки НОМЕР_1 , заповненої 25.07.1979, позивач працював з 10.02.1998 по 04.05.1999 у сільському фермерському господарстві "Конкурент". Час роботи у фермерському господарстві членів господарства та осіб, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом), зараховується до страхового стажу за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування". За періоди, за які не внесені дані до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, - у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Оскільки, за періоди роботи за 10.02.1998 по 04.05.1999 у СФГ "Конкурент" відсутня інформація про сплату внесків, відсутні підстави для зарахування позивачу вищезазначеного періоду до страхового стажу. На підставі вищевикладеного, позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком, оскільки страховий стаж позивача складає 27 років 05 місяців 14 днів, а не 28 років, як визначено Законом №1058.
Відповідач 1 правом подання відзиву на позов не скористався.
Справа розглядається у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження на підставі пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, суд дійшов наступних висновків.
Обставини справи, встановлені судом
ОСОБА_1 є громадянином України, що підтверджено копією паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 .
31.08.2021 ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області зі заявою про призначення пенсії за віком .
16.03.2021 за №339/35961 в Міністерстві юстиції України зареєстровано постанову правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 №25-1, якою затверджено зміни до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженому постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07.07.2014 №13-1).
Так, пунктом 4.2 розділу ІV Порядку №22-1 передбачено можливість застосування екстериторіального призначення та перерахунку пенсій.
З урахуванням принципу екстериторіальності заяву та документи ОСОБА_1 було передано на розгляд ГУПФУ в Дніпропетровській області.
Рішенням ГУПФ України в Дніпропетровській області від 08.09.2021 №164750003890 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком за відсутності стажу на дату звернення /а.с. 29/.
28.09.2021 ОСОБА_1 повторно звернувся із заявою про призначення пенсії за віком .
Рішенням ГУПФ України в Дніпропетровській області від 05.10.2021 №16750003890 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком за відсутності стажу на дату /а.с. 30/.
06.10.2021 ОСОБА_1 втретє звернувся із заявою про призначення пенсії за віком. Ця заява була передана за екстериторіальністю до ГУ ПФУ в Рівненській області.
Рішенням ГУПФ України в Рівненській області від 08.10.2021№16750003890 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком за відсутності стажу на дату звернення.
Відповідачами у спірних рішеннях зазначено, що розрахунок стажу було здійснено без врахування трудової книжки НОМЕР_3 від 25.08.1980, оскільки печатка, якою скріплено трудову книжку, нечитабельна, тому для зарахування до загального стажу періоди роботи з трудової книжки немає підстав, для її підтвердження необхідно надати довідки з місця роботи зі вказанням дати народження.
При цьому, відповідачі посилалися на пункт 1 та пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 "Про затвердження порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній", відповідно до якого, основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка, за відсутності якої трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, а також архівними установами.
Не погодившись із зазначеними рішеннями, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Статтею 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон №1058-ІV) передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до статті 1 Закону №1058-ІV, страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 1 та частини 3 статті 24 Закону №1058-ІV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування найманих працівників та інших осіб, які належать до кола осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та зазначені у статті 11 Закону №1058-ІV, сплачуються їх роботодавцями та безпосередньо застрахованими особами.
Порядок обчислення та сплати страхових внесків встановлено у частині 1 статті 20 Закону №1058-ІV, якою передбачено, що страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Відповідно до частини дванадцятої статті 20 цього Закону страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Таким чином, страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
При цьому, у частині десятій статті 20 Закону №1058-ІV, вказано, що якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до положень статті 106 Закону №1058-XV, відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Висновки щодо правозастосування
Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Як свідчать матеріали справи, згідно записів у трудовій книжці серії НОМЕР_4 позивач в період часу з 10.02.1998 по 04.05.1999 працював у СФГ "Конкурент", що підтверджується копією трудової книжки /а.с. 36/ та копією довідки СФГ "Конкурент" від 20.10.2021 №2 /а.с. 32/.
Разом з тим, згідно відомостей позивача з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, за періоди роботи з 10.02.1998 по 04.05.1999 відсутня інформація про сплату страхових внесків СФГ "Конкурент".
Внаслідок невиконання СФГ "Конкурент" обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві з 10.02.1998 по 04.05.1999 роки, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Несплата СФГ "Конкурент" за позивача страхових внесків не може бути підставою для незарахування до страхового стажу періоду роботи і сум заробітку, оскільки відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, в якому працює застрахована особа.
Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про протиправність спірних рішень про відмову у призначенні пенсії позивачу.
На підставі вищевикладеного, суд вважає, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача зобов`язати Головне Управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з 31.08.2021 та зарахувати період роботи в СФГ "Конкурент" код ЄДРПОУ 23810109 до страхового стажу, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Враховуючи те, що єдиною підставою для відмови позивачу у призначенні пенсії була відсутність сплати страхових внесків за періоди роботи у СФГ "Конкурент" (яка визнана судом необґрунтованою), а також те, що пенсійного віку досягнуто позивачем 31.08.2021, то пенсія підлягає призначенню та виплаті з 01.09.2021.
Таким чином позов підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2724,00 грн. Докази понесення інших витрат у справі відсутні.
Відповідно до частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у розмірі 1816,00 грн за рахунок його бюджетних асигнувань та з Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області у розмірі 908,00 грн за рахунок його бюджетних асигнувань пропорційно прийнятим рішенням.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_5 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (пр. Б. Хмельницького, 116а, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427), Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Короленка, 7, м. Рівне, Рівненська область, 33028, код ЄДРПОУ 21084076) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного Управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області про відмову у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 №164750003890 від 08.09.2021, №164750003890 від 05.10.2021.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про відмову у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 №164750003890 від 08.10.2021.
Зобов`язати Головне Управління Пенсійного Фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 періоди роботи в СФГ "Конкурент" (код ЄДРПОУ 23810109) до страхового стажу та призначити пенсію за віком з 01.09.2021.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1816,00 грн (одна тисяча вісімсот шістнадцять гривень нуль копійок) на користь ОСОБА_1 та за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 23.02.2022 |
Номер документу | 103452759 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні