Рішення
від 20.02.2022 по справі 520/27240/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2022 р. №520/27240/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бідонько А.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (вул. Полтавська, буд. 98,м. Валки,Валківський район, Харківська область,63001, код ЄДРПОУ - 33214794) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495) , Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд:

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 06.09.2021р. № 3067152/33214794.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" № 8 від 12.08.2021р. на суму 441 000,34 грн, в т.ч. ПДВ 54 157,94 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 25.08.2021р.

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031692/33214794.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" № 5 від 05.08.2021р. на суму 1 046 920,73 грн, в т.ч. ПДВ 128 569,21 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 13.08.2020р.

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031691/33214794.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" - № 6 від 06.08.2021р. на суму 1 896 662,96 грн, в т.ч. ПДВ 232 923,52 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 19.08.2020р.

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031693/33214794.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" - № 7 від 07.08.2021р. на суму 306 968,69 грн, в т.ч. ПДВ 37 697,91 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 19.08.2020 р.

- стягнути з відповідачів судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що позивачем за результатами господарської діяльності складено податкові накладні, які, в свою чергу, було направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Харківській області від 06.09.2021р. № 3067152/33214794, від 28.08.2021р. № 3031692/33214794, 28.08.2021р. № 3031691/33214794, від 28.08.2021р. № 3031693/33214794 позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних в ЄРПН з підстави ненадання платником податку копій документів, а саме первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивач вважає вищезазначене рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН незаконним, винесеним неправомірно і з порушенням чинного податкового законодавства, а тому таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 263 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується довідками про доставку електронного листа.

Від відповідача, Державної податкової служби України, відзив на адміністративний позов не надходив, отже, своїм правом на подання відзиву по адміністративній справі відповідач не скористався.

Відповідно до ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Від відповідача, Головного управління ДПС у Харківській області, надійшов відзив, відповідно до якого вказав, що діяв відповідно до чинного законодавства, та просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.

"ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (далі - Позивач) згідно з даними ЄДРПОУ зареєстрований, як суб`єкт господарювання - юридична особа з 06.10.2004, код ЄДРПОУ- 33214794, види діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин 85.32 Професійно-технічна освіта 52.10 Складське господарство 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Позивачем було укладено договір № 220/2021 про поставку пшениці від 26.07.2021 року з ТОВ "Лихачовський елеватор".

Позивач склав податкову накладну № 8 від 12.08.2021 на загальну суму 441000,34 грн. щодо поставок Товариству з обмеженою відповідальністю "Лихачовський елеватор" товару, який визначений в рахунку-фактурі, намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкова накладна № 8 від 12.08.2021 року була подана платником податків для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр) та прийнята до Реєстру 25.08.2021, але із зупиненням процедури реєстрації.

25.08.2021 ГУ ДПС складено квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено, що надані податкові накладні відповідають вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

06.09.2021 Головним управлінням ДПС у Харківській області (в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) прийнято рішення № 3067152/33214794 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 12.08.2021 р.

Підставою відмови зазначено: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, ненадання платником податку документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких пеедбачена договором та/або законодавством, ненадання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства).

Позивачем було укладено договір № ХРВ-Ф-332 від 26.04.2021 року з ТОВ Кернел-Трейд.

Позивач склав податкові накладні № 5 від 05.08.2021 року на загальну суму 1046920,73 грн, № 6 від 06.08.2021 року на загальну суму 1896662,96 грн., № 7 від 07.08.2021 року на загальну суму 306968,69 грн. щодо поставок Товариству з обмеженою відповідальністю Кернел-Трейд товару, який визначений в рахунку-фактурі, намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкова накладна № 5 від 05.08.2021 була подана платником податків для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр) та прийнята до Реєстру 13.08.2021, але із зупиненням процедури реєстрації.

13.08.2021 року ГУ ДПС складено квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено, що надані податкові накладні відповідають вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Податкова накладна № 6 від 06.08.2021 була подана платником податків для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр) та прийнята до Реєстру 19.08.2021, але із зупиненням процедури реєстрації.

19.08.2021 року ГУ ДПС складено квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено, що надані податкові накладні відповідають вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Податкова накладна № 7 від 07.08.2021 була подана платником податків для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр) та прийняті до Реєстру 19.08.2021, але із зупиненням процедури реєстрації.

19.08.2021 року ГУ ДПС складено квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем зазначено, що надані податкові накладні відповідають вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

З матеріалів позовної заяви вбачається, що листом за вих. № 20 від 20.08.2021 позивач подав до контролюючого органу пояснення.

28.08.2021 Головним управлінням ДПС у Харківській області (в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) прийнято рішення № 3031692/33214794 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 05.08.2021 р.

Підставою відмови зазначено: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, ненадання платником податку документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких пеедбачена договором та/або законодавством, ненадання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства).

28.08.2021 Головним управлінням ДПС у Харківській області (в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) прийнято рішення № 3031691/33214794 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 06.08.2021 р.

Підставою відмови зазначено: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, ненадання платником податку документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких пеедбачена договором та/або законодавством, ненадання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства).

28.08.2021 Головним управлінням ДПС у Харківській області (в особі Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) прийнято рішення № 3031693/33214794 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 07.08.2021 р.

Підставою відмови зазначено: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, ненадання платником податку документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких пеедбачена договором та/або законодавством, ненадання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства).

Не погодившись з рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам зазначеної справи, суд зазначає наступне.

Суд зазначає, що Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок сплати податкових зобов`язань, нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст.201 Податкового Кодексу України.

Відповідно до п. 201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження..

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до п.п.201.16.1 п.201.16 ст.201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України - письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з п.п.201.16.3 п.201.16 ст.201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до п.п.201.16.4 п.201.16 ст.201 ПК України, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 74.2 ст.74 ПК України передбачено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1165. у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригу вання;

2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації..

Відповідно до п. 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520. зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216) (далі - Порядок № 520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 5 Порядку № 520. прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції:первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Відповідно до п. 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентом, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

В даних спірних правовідносинах, підставами для прийняття комісією рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податків копій документів, а саме договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них; первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Судом встановлено, що податкова накладна № 8 від 12.08.2021 року в реєстрації якої було відмовлено, була виписана на виконання умов договору поставки пшениці № 220/2021 від 26.07.2021 року, укладеного між ТОВ "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (постачальник) та ТОВ Лихачовський елеватор (покупець).

Відповідно до п. 1.1 вищевказаного договору постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити пшеницю (надалі - Товар), код товару 1001 згідно УКТЗЕД, окремі партії, або загальний обсяг поставки товару.

Відповідно до п. 3.1. вищевказаного договору поставка партій товару здійснюється на умовах, зазначених в Специфікації на поставку окремої партії Товару до цього Договору. Поставка партій Товару підтверджується видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, підписаними сторонами. Конкретні умови і порядок поставки партії товару вказується в специфікації або в додатковій угоді до Договору. Постачальник гарантує завантаження товару за свій рахунок і своїми засобами, якщо інші умови не вказані в специфікації.

Відповідно до п. 3.2 вищевказаного договору постачальник забезпечує відправку з кожною партією товару наступного комплекту документів: оригінал рахунку-фактури та видаткову накладну, оформленою на підставі довіреності покупця на отримання товарно-матеріальних цінностей на партію товару, товарно-транспорті накладні.

Згідно п. 4.1 вищевказаного договору покупець сплачує вартість товару на поточний рахунок постачальника, зазначений у договорі. Умови та термін оплати вказані в специфікаціях на окрему партію товару, що є невід`ємною частиною даного договору.

Так, ТОВ ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС здійснило поставку товару на суму 3150002,40 грн. відповідно до специфікації № 1 до договору поставки пшениці № 220/2021 від 26.07.2021 року., за товар було сплачено, що підтверджується платіжним дорученням № 5486 від 26.07.2021 року.

Також судом встановлено, що податкові накладні № 5 від 05.08.2021, № 6 від 06.08.2021, № 7 від 07.08.2021, в реєстрації яких було відмовлено, були виписані на виконання умов договору поставки № ХРВ-Ф-332 від 26.04.2021 року.

Відповідно до п. 1.1 вищевказаного договору постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2021 року (надалі - товар) на умовах зазначених у цьому договорі.

Відповідно до п. 2.3 вищевказаного договору умови поставки Товару EXW (франко-склад) (місце поставки Красноградська дільниця, Україна, Харківська обл., Красноградський район, м. Красноград, вул. Українська 164, у відповідності із правилами Інкотермс-2010. У випадку розбіжностей умов цього договору з правилами Інкотермс-2010, пріоритет мають умови цього договору.

Згідно п. 2.4 вищевказаного договору при поставці товару постачальник забезпечує, зокрема, надання покупцю оригіналу видаткової накладної (виписується датою поставки товару на підставі тристороннього акту приймання-передачі товару, оформленого постачальником, покупцем та зерновим складом), копії складського документу, оформленого на ім`я покупця, оригіналу тристороннього акту приймання-передачі товару, копії свідоцтва платника ПДВ або копії витягу з реєстру платників ПДВ (якщо покупцю цей документ ще не надавався або з останньої подачі якого відбулися зміни в реєстраційних даних).

Відповідно до п. 3.1 вищевказаного договору покупець сплачує за товар шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника, зазначений в цьому договорі.

Так, ТОВ "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" здійснило поставку товару на суму 6599999,98 грн, що підтверджується видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, які надані до матеріалів справи, та сплачено за товар, що підтверджується платіжним дорученням № 1228303 від 05.05.2021 року.

Суд зазначає, що копії первинних документів позивачем були долучені до матеріалів справи.

Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна / розрахунок коригування.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Водночас, суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 8 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду в складі касаційного адміністративного суду від 14.05.2019 року по справі №1940/1306/18 та від 12.04.2019 року №822/1878/18.

Як вбачається з рішень № 3067152/33214794 від 06.09.2021, № 3031692/33214794 від 28.08.2021, № 3031693/33214794 від 28.08.2021, № 3031691/33214794 від 28.08.2021 підставою для відмови у реєстрації податкової накладної слугувало ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, ненадання платником податку документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт і послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством, ненадання платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства).

Разом з тим, як встановлено судом, позивачем надано документи на підтвердження факту поставки товару Товариству з обмеженою відповідальністю Кернел-Трейд та Товариству з обмеженою відповідальністю Лихачовський елеватор.

Крім того, суд зазначає, що позивачем надано суду договори, товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, платіжні доручення, що свідчить про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних за цих обставин.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Також суд вказує, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин.

Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій.

Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 10.04.2020 по справі № 819/330/18.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість прийнятих рішень комісії Головного управління ДПС у Харківській області № 3067152/33214794 від 06.09.2021, № 3031692/33214794 від 28.08.2021, № 3031691/33214794 від 28.08.2021, № 3031693/33214794 від 28.08.2021 про відмову в реєстрації податкових накладних № 8 від 12.08.2021, № 5 від 05.08.2021, № 6 від 06.08.2021, № 7 від 07.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, тому відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 8 від 12.08.2021, № 5 від 05.08.2021, № 6 від 06.08.2021, № 7 від 07.08.2021.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 8 від 12.08.2021, № 5 від 05.08.2021, № 6 від 06.08.2021, № 7 від 07.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх подання, суд зазначає наступне.

Як вбачається зі змісту п. 201.16 ПК України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 повноваженнями щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, входить до компетенції ДПС України.

Згідно положень п.2, п.4 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Водночас, суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст.245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, і це прямо вбачається п.4 ч.2 та ч.4 ст.245 КАС України.

З огляду на наведене, враховуючи те, що судом визнано протиправними рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області № 3067152/33214794 від 06.09.2021, № 3031692/33214794 від 28.08.2021, № 3031691/33214794 від 28.08.2021, № 3031693/33214794 від 28.08.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд дійшов висновку, що позовна вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 8 від 12.08.2021, № 5 від 05.08.2021, № 6 від 06.08.2021, № 7 від 07.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 2 КАС України - завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України - в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (вул. Полтавська, буд. 98,м. Валки,Валківський район, Харківська область,63001, код ЄДРПОУ - 33214794) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії- задовольнити.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 06.09.2021р. № 3067152/33214794.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" № 8 від 12.08.2021р. на суму 441 000,34 грн, в т.ч. ПДВ 54 157,94 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 25.08.2021р.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031692/33214794.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" № 5 від 05.08.2021р. на суму 1 046 920,73 грн, в т.ч. ПДВ 128 569,21 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 13.08.2020р.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031691/33214794.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" - № 6 від 06.08.2021р. на суму 1 896 662,96 грн, в т.ч. ПДВ 232 923,52 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 19.08.2020р.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ГУ ДПС у Харківській області від 28.08.2021р. № 3031693/33214794.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Валківський агротехсервіс" - № 7 від 07.08.2021р. на суму 306 968,69 грн, в т.ч. ПДВ 37 697,91 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, тобто 19.08.2020р.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (вул. Полтавська, буд. 98,м. Валки,Валківський район, Харківська область,63001, код ЄДРПОУ - 33214794 ) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) судовий збір у сумі 4540,00 (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень 00 коп.)

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАЛКІВСЬКИЙ АГРОТЕХСЕРВІС" (вул. Полтавська, буд. 98,м. Валки,Валківський район, Харківська область,63001, код ЄДРПОУ -33214794) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495) судовий збір у сумі 4540,00 (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень 00 коп.)

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Бідонько А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2022
Оприлюднено27.06.2022
Номер документу103454100
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/27240/21

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Рішення від 20.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бідонько А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні