Справа № 521/3181/22
Номер провадження:1-кс/521/977/22
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17лютого 2022року м. Одеса
Слідчий суддя Малиновського районного суду м. Одеси ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши клопотання прокурора Малиновської окружної прокуратури м. Одеси ОСОБА_3 у кримінальному провадженні внесеному до ЄРДР за №42022163020000017 від 01.02.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, про огляд,-
В С Т А Н О В И Л А :
Прокурор звернувся до суду з клопотанням про проведення огляду шахтних колодязів №1 та №2, що розташовані на території Спільного Українсько-Турецького Підприємства «Одеські дріжджі» у формі закритого акціонерного товариства (ЄДРПОУ 24532055) за адресою: м. Одеса, вул. Мельницька, 31, земельна ділянка кадастровим номером 5110137300:37:001:0003.
Клопотання мотивував тим, що слідчим відділенням відділення поліції №3 Одеського районного управління поліції №1 ГУНП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні ЄРДР № 42022163020000017 від 01.02.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом неналежного виконання свої обов`язків службовими особами одного зі структурних підрозділів Одеської міської ради під час здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за використанням та охороною надр, а також контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, що завдало істотної шкоди інтересам держави.
В ході досудового розслідування встановлено, що відповідно до відомостей Державної служби геології та надр України, НВП «Геоінформ України» та відкритих даних Державного агентства водних ресурсів України на території Малиновського району м.Одеси ряд юридичний та фізичних осіб-підприємців здійснюють незаконний видобуток корисних копалин загальнодержавного значення, чим спричиняють шкоду навколишньому природному середовищу та природним ресурсам, які належать народу України.
Зокрема, таким суб`єктом є Спільне Українсько-Турецьке Підприємство «Одеські дріжджі» у формі закритого акціонерного товариства (ЄДРПОУ 24532055) (далі - ЗАТ «Одеські дріжджі»).
Так, відповідно до відкритих даних Державного агентства водних ресурсів України ЗАТ «Одеські дріжджі» 04.12.2020 отримало дозвіл на спеціальне водокористування №309/ОД/49д-20, відповідно до якого, останнім дозволено забір води із підземного водоносного горизонту (за допомогою шахтних колодязів №1, №2), що розташований в межах населеного пункту на території підприємства за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31.
Одночасно, ЗАТ «Одеські дріжджі» встановлені ліміти на використання води, а саме ліміт забору води з підземних джерел встановлений в обсязі 485,6 м3/добу та 71.2785 тис. м3/на рік.
Вказаний ліміт, відповідно до ст.49 Водного кодексу України встановлено на підставі обґрунтування потреби у воді з помісячним нормативним розрахунком водокористування і водовідведення поданим ЗАТ «Одеські дріжджі».
Одночасно, умовами спеціального водокористування, серед іншого, визначено, що при водокористуванні ЗАТ «Одеські дріжджі» повинні дотримуватись вимог ст.19, 23 Кодексу України про надра.
Статтями 149, 151 ГК України передбачено, що суб`єкти господарювання використовують у господарській діяльності природні ресурси в порядку спеціального або загального природокористування відповідно до цього кодексу та інших законів. Порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Відповідно до Водного кодексу підземні води належать до державного водного фонду України, а згідно з Кодексом про надра вони є частиною надр (є корисними копалинами загальнодержавного значення відповідно до Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 12.12.94 №827).
Підземні води це природний ресурс із подвійним правовим режимом, а тому, використовуючи підземні води, слід керуватися і водним законодавством, і законодавством про надра.
Відповідно до положень ст ст.46, 48 ВК України водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу (п.9 ч.1 стст.44, 49 ВК).
Статтями 16, 19, 21 Кодексу України про надра передбачено, що користування надрами, у тому числі видобування підземних прісних вод, здійснюється на підставі спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до ст.23 Кодексу України про надра землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.
Таким чином, враховуючи, що ЗАТ «Одеські дріжджі» здійснюють видобуток підземної води в обсязі 485,6 м3/добу, останнім необхідно було отримати спеціальний дозвіл на користування надрами у встановленому законом порядку.
Разом з цим, відповідно до інформації з відкритих офіційних джерел на веб-сайті Державного Науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» Державної служби геології та надр України www.geoinf.kiev.ua ЗАТ «Одеські дріжджі» не отримував спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування підземних вод на території м. Одеси.
Таким чином, наразі наявні підстави вважати, що в порушення вимог ст.ст. 16, 19, 21, Кодексу України про Надра, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, Постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 № 827 ЗАТ «Одеські дріжджі» не отримано спеціального дозволу на користування надрами, а саме на видобування корисних копалин загальнодержавного значення - підземної води, що видобувається з шахтних колодязів, які розташовані за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31, а також організовано та здійснюється видобування корисних копалин загальнодержавного значення без законних підстав, чим спричиняється шкода інтересам держави та територіальній громаді м. Одеси.
Одночасно, відповідно до ст.56 Кодексу України про надра однією із основних вимог в галузі охорони надр є додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами.
Також, згідно зі ст. 6 Водного кодексу Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Статтею 10 Водного кодексу визначено, що до відання сільських, селищних, міських та районних у містах рад у галузі регулювання водних відносин на їх території, окрім іншого, належить: здійснення заходів щодо раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів та контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів; погодження клопотань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів загальнодержавного значення.
Згідно зі ст.15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян.
Статтею 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 10 Кодексу України про надра до відання сільських, селищних, міських та районних рад на їх території у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить: 2) реалізація місцевих програм розвитку мінерально-сировинної бази, раціонального використання та охорони надр; 3) обмеження діяльності підприємств, установ, організацій і громадян у випадках і в порядку, передбачених цим Кодексом; 4) здійснення контролю за використанням та охороною надр.
Таким чином, саме до повноважень Одеської міської ради та її виконавчих органів, належить здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, здійснення контролю за використанням та охороною надр, а також контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів.
З огляду на викладене, на даний час наявні підстави обґрунтовано припустити, що службові особи Одеської міської ради, маючи відповідні обов`язки та повноваження щодо здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, використанням і охороною природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, а також здійснення контролю за використанням та охороною надр, вод та відтворенням водних ресурсів, в порушення вимог ст. 10 Водного кодексу України, ст.ст. 12, 33, 42 «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 10, 16, 19, 21, 56 Кодексу України про надра, ст.ст. 15, 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», достовірно знаючи та розуміючи про необхідність вжиття заходів щодо додержання природоохоронного законодавства, використання і охорони природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, а також здійснення контролю за використанням та охороною надр, вод та відтворенням водних ресурсів, всупереч інтересам служби, несумлінно ставлячись до своїх службових обов`язків, не вживають заході щодо обмеження діяльності фізичних та юридичних осіб, які здійснюють незаконне видобування підземних вод, та не запобігають незаконному використанню підземних вод, хоча мають реальну можливість виконати належним чином свої обов`язки, у результаті чого охоронюваним законом державним та громадським інтересам завдається істотна шкода.
Наразі, для забезпечення дієвості та ефективності кримінального провадження, з метою проведення повного та всебічного дослідження обставин, виникла необхідність у проведенні огляду шахтних колодязів №1 та №2, що розташовані на території підприємства ЗАТ «Одеські дріжджі» за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31.
Метою проведення огляду є фіксація відомостей про стан та режим експлуатації шахтних колодязів, комплексу інженерних елементів та обладнання за допомогою яких здійснюється видобування підземних вод, фіксація стану та показників приладів обліку видобутої підземної води тощо, що неможливо встановити проведенням інших слідчих дій.
Питання, які підлягають встановленню під час огляду шахтних колодязів №1 та №2, що розташовані на території підприємства ЗАТ «Одеські дріжджі» за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31, потребують наявності спеціальних знань та навичок, у тому числі можливих консультацій з питань метрології та технологічного процесу видобутку підземної води, є необхідність у залученні до огляду спеціалістів наступних установ: Державної екологічної інспекції Південно - Західного округу (Миколаївська та Одеська області); Філії «Інфоксводоканал» ТОВ «Інфоксводоканал»; підприємства «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації».
Нежитлові будівлі за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31 належать ЗАТ «Одеські дріжджі» на праві власності.
Земельна ділянка кадастровим номером 5110137300:37:001:0003 за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31 належить територіальній громаді м.Одеси в особі Одеської міської ради та перебуває в оренді у ЗАТ «Одеські дріжджі».
Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримав та зазначав, що підставами для проведення огляду, є наявність достатніх відомостей, що вказують на можливість досягнення його мети, а саме фіксації відомостей про обставини кримінального правопорушення.
Вивчивши клопотання та матеріали додані до нього, вислухавши думку слідчого, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 84 КПК України доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку, на підставі яких слідчий, прокурор, слідчий суддя і суд встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню. Процесуальними джерелами доказів є документи.
Згідно ст. 85 КПК України належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у кримінальному провадженні, та інших обставин, які мають значення для кримінального провадження, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів.
З огляду на наявність достатніх підстав, на підставі частини 1 та 2 ст. 237 КПК України, з метою виявлення та фіксації відомостей, щодо обставин вчинення кримінального правопорушення, слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, речей та документів.
Під час розгляду клопотання слідчим суддею встановлено та прокурором в судовому засіданні доведено, що дійсно мало місце вчинення кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України.
Даний огляд має суттєве значення для досудового розслідування і таким чином, слідчий суддя вважає, що є всі законні підстави для надання дозволу на проведення огляду.
Керуючись ст. ст. 234, 235, 237 КПК України, слідчий суддя
У Х В А Л И Л А:
Клопотання прокурора Малиновської окружної прокуратури м. Одеси ОСОБА_3 у кримінальному провадженні внесеному до ЄРДР за №42022163020000017 від 01.02.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, про огляд задовольнити.
Надати дозвілслідчому СВВП №3Одеського районногоуправління поліції№ 1Головного управлінняНаціональної поліціїв Одеськійобласті ОСОБА_4 та прокурорамМалиновської окружноїпрокуратури м.Одеси ОСОБА_3 та ОСОБА_5 , іззалученням фахівців:Державної екологічноїінспекції Південно-Західного округу(Миколаївськата Одеськаобласті),філії «Інфоксводоканал»ТОВ «Інфоксводоканал»,Державного підприємства «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації», на проведення огляду шахтних колодязів №1 та №2, що розташовані на території Спільного Українсько-Турецького Підприємства «Одеські дріжджі» у формі закритого акціонерного товариства (ЄДРПОУ 24532055) за адресою: м.Одеса, вул. Мельницька, 31, земельна ділянка кадастровим номером 5110137300:37:001:0003.
Строк дії ухвали слідчого судді становить один місяць і обчислюється з моменту її ухвалення, тобто з 17.02.2022 року.
Ухвала слідчого судді припиняє свою дію 17.03.2022 року.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2022 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 103456717 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про огляд житла чи іншого володіння особи |
Кримінальне
Малиновський районний суд м.Одеси
Коблова О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні