Рішення
від 18.01.2022 по справі 911/2886/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" січня 2022 р. м. Київ Справа № 911/2886/21

Господарський суд Київської області у складі судді Колесника Р.М., за участю секретаря судового засідання Бойко О.Ю., розглянувши в порядку загального позовного провадження справу за позовом

Вишгородської міської ради (07300, Київська обл., Вишгородський р-н, місто Вишгород, площа Шевченка, будинок 1, код 04054866)

до

товариства з обмеженою відповідальністю «Альцест V» (07300, Київська обл., Вишгородський р-н, місто Вишгород, вулиця Набережна, будинок 16, код 33168958)

про визнання укладеною додаткової угоди

за участю представників учасників справи:

від позивача:не з`явився;

від відповідача:не з`явився;

30.09.2021 до Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Вишгородської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Альцест V», в якій позивач просить суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333, в редакції викладеній у прохальній частині позовної заяви.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Вишгородської міської ради від 17.06.2021 № 8/10 «Про орендну плату за землю на території Вишгородської міської ради» затверджено положення Про оренду земельних ділянок на території Вишгородської міської ради та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки, відповідно до якого ставка орендної плати за земельні ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) становить 6% від грошової оцінки землі. Позивач вказує, що на підставі, зокрема, вказаного рішення та положення звернувся до відповідача із пропозицією внести зміни до умов договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333, проте, відповідач таку пропозицію проігнорував. Враховуючи ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до договору в добровільному порядку, позивач звернувся до суду із вимогою про визнання укладеною додаткової угоди у судовому порядку.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.10.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 911/2886/21, постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.11.2021.

Підготовче засідання у справі неодноразово судом відкладалось та остаточно ухвалою суду від 22.12.2021 підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.01.2022.

В судове засідання 19.01.2022 представники позивача та відповідача не з`явились. Поряд із цим, 19.01.2022 на адресу суду від представника позивача надійшла заява про проведення судового засідання за відсутності представника.

Відповідач процесуальним правом на подання відзиву не скористався, явку уповноваженого представника в судові засідання не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, хоча про дату, час та місце проведення розгляду справи повідомлявся належним чином шляхом направлення ухвал за адресою, яка відповідає адресі місцезнаходження відповідача зазначеній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Приймаючи до уваги, що відповідач не скористався наданими йому процесуальними правами, а наявних у матеріалах справи доказів достатньо для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній матеріалами відповідно до ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України.

У відповідності до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Вишгородською міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Альцест V» (орендар) 17.03.2006 укладено договір оренди землі № 333 (далі - договір оренди), відповідно до умов п. 1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку комерційного використання, яка знаходиться у м. Вишгороді по вул. Київській, б/н.

Відповідно до п. 2 договору оренди, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0800 га, у тому числі землі запасу.

Згідно п. 4 договору оренди земельна ділянка передається в оренду для будівництва офісно-торгового центру.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 44728,20 гривень (п. 5 договору оренди).

Пунктом 8 договору оренди сторони погодили, що договорі укладено на 49 років.

У відповідності до п. 9 договору оренди орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі 2% від грошової оцінки земельної ділянки, що складає 894 грн на рік за 0,0800 га на перші 2 роки, з подальшим переглядом орендної плати.

Згідно п. 13 договору оренди розмір орендної плати переглядається щороку у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, прийняття Вишгородською міською радою рішення про зміну розмірів орендної плати; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктами 15, 16 договору оренди передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва офісно-торгового центру. Цільове призначення земельної ділянки комерційне використання.

У відповідності до п. 36 договору оренди зміна умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Вказаний договір зареєстрований у Вишгородському районному відділі КОФ ДП «Центр ДЗК» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди за № 041094200028 від 10.06.2010.

Актом приймання-передачі від 17.03.2006 сторонами засвідчено факт передачі від орендодавця орендарю земельної ділянки, яка є предметом договору оренди.

У відповідності до наявного у матеріалах справи витягу із технічної документації від 27.05.2021 № 1808, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Вишгород, вул. Київська, площею 800 кв. м., цільове призначення якої 03.07 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, становить 658031,85 гривень.

Рішенням Вишгородської міської ради № 8/10 від 17.06.2021 «Про орендну плату за землю на території Вишгородської міської ради» було затверджено Положення про оренду земельних ділянок на території Вишгородської міської ради та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки (далі - Положення).

Відповідно до п. 7.8 Положення ставка орендної плати за земельні ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) становить 6% від нормативної грошової оцінки землі.

На підставі ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 12 Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 21-23 Закону України «Про оренду землі», Рішення Вишгородської міської ради та Положення, а також договору Вишгородська міська рада листом № 2-29/2333 від 04.08.2021 направила на адресу ТОВ «Альцест V» пропозицію про внесення змін до договору із доданим до нього проектом договору про внесення змін до договору оренди від 17.03.2006.

Проте відповідач вказану пропозицію залишив без реагування та задоволення, доказів протилежного відповідачем в перебігу розгляду справи не надано.

Враховуючи, що відповідач ухиляється від укладення додаткової угоди до договору в добровільному порядку, позивач звернувся до суду із вимогою про визнання укладеною додаткової угоди у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини дев`ятої статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст. 2 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Як вже встановлено судом умовами п. 9 договору оренди визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у 2 % від грошової оцінки земельної ділянки, що складає 894 грн на рік за 0,0800 га на перші 2 роки з подальшим переглядом орендної плати.

Відповідно до п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

не може бути меншою за розмір земельного податку:

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (пп. 288.5.1. Податкового кодексу України).

- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп. 288.5.2. Податкового кодексу України).

Імперативні приписи Податкового кодексу України мають пріоритет в частині визначення розміру орендної плати.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11.09.2019 у справі № 904/5638/18.

Отже, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою, з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні із земельним податком. Разом з тим, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Таким чином, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.

Як вже зазначалось рішенням Вишгородської міської ради Київської області № 8/10 від 17.06.2021 «Про орендну плату за землю на території Вишгородської міської ради» затверджено Положення про оренду земельних ділянок на території Вишгородської міської ради та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки.

Згідно п. 7.8 Положення ставка орендної плати за земельні ділянки з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) становить 6% від нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч. ч. 1, 3 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Доказів того, що рішення Вишгородської міської ради Київської області № 8/10 від 17.06.2021 у встановленому законом порядку визнано незаконним та скасовано сторонами в перебігу розгляду справи не надано, а відтак вказане рішення є чинним.

Отже, рішення Вишгородської міської ради № 8/10 від 17.06.2021 в силу норм статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

За змістом додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333, у наданій позивачем редакції пункт 9 договору оренди викладено в наступні редакції: « 9. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6% (шість відсотків) від її нормативної грошової оцінки.».

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд зазначає, що рішення міської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору (Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17).

Як вже зазначалось за умовами п. 13 договору оренди сторони погодили, що підставою для перегляду розміру орендної плати є, зокрема, рішення Вишгородської міської ради про зміну розміру ставки орендної плати.

За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Зважаючи на те, що умовами договору оренди сторони передбачили таку підставу для перегляду розміру орендної плати, як зміна ставки орендної плати за рішенням органу місцевого самоврядування, то прийняте 17.06.2021 Вишгородською міською радою рішення № 8/10 може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди.

Згідно з приписами ч. ч. 2, 3, 4 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Матеріалами справи підтверджується, що Вишгородська міська рада листом від 04.08.2021 № 2-29/2333 звернулася до орендаря земельної ділянки ТОВ «Альцест V», в якому повідомила останнього, що на підставі ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 12 Земельного кодексу України, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 21-23 Закону України «Про оренду землі», рішення Вишгородської міської ради, Положення та договору оренди, річна ставка орендної плати за орендовану земельну ділянку має становити 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з огляду на що запропонувала у встановлений строк укласти договір про внесення змін до договору оренди. До вказаного листа було додано 2 примірники договору про внесення змін.

Проте відповідач вказаний лист позивача проігнорував, що змусило позивача звернутися до суду із розглядуваним позовом.

З урахуванням встановлених судом обставин, та оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що рішенням Вишгородської міської ради № 8/10 від 17.06.2021 «Про орендну плату за землю на території Вишгородської міської ради» встановлено розмір орендної плати за земельні ділянки на території Вишгородської міської ради для земель з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07) у розмірі 6% від грошової оцінки землі, що відповідно до п. 13 договору є підставою для перегляду розміру орендної плати, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Враховуючи викладене вище, суд приймає рішення про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333, текст якої викладено в позовній заяві.

Витрати позивача по сплаті судового збору в розмірі 2270,00 гривень, суд у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України відносить на відповідача.

Керуючись ст. ст. 4, 12, 13, 73-80, 86, 129, 231, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Вишгородської міської ради задовольнити повністю.

2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333, укладеного між Вишгородською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Альцест V», зареєстрованого у Вишгородському районному відділі КОФ ДП «Центр ДЗК» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди № 041094200028 від 10.06.2010, у наступній редакції:

«Договір про внесення змін

до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2006 № 333

м. Вишгород «__»


20__ року

Орендодавець - Вишгородська міська рада, в особі міського голови Момота Олексія Вікторовича, який діє на підставі Закону України Про місцеве самоврядування в Україні з однієї сторони, та орендар - товариство з обмеженою відповідальністю «АЛЬЦЕСТ V», (код ЄДРПОУ 33168958, місцезнаходження: 07300, Київська обл., Вишгородський р-н, м. Вишгород, вул. Набережна, буд. 16), в особі керівника Мамоян Хазал Гасанівни, яка діє на підставі Статуту, з другої сторони, уклали цей договір про внесення змін про нижче наведене:

За домовленістю Сторін в Договір оренди земельної ділянки № 333 від 17 березня 2006 року, надалі Договір, вносяться наступні зміни:

1. Внести зміни до п. 5. Договору та викласти його в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з витягом із технічної документації про нормативу грошову оцінку від 27.05.2021 р. № 1808 становить 658031,85 грн.»

2. Внести зміни до п. 9. Договору та викласти його в наступній редакції:

« 9. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6 % (шість відсотків) від її нормативної грошової оцінки.».

3. Інші умови договору залишаються без змін.

4. Цей договір про внесення змін є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки № 333 від 17 березня 2006 року.

5. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами.

6. Орендодавець зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня укладення цього договору про внесення змін надати його копію відповідному органу державної податкової служби.

7. Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному для кожної сторони.

Підписи сторін

Орендодавець Орендар

Вишгородська міська рада ТОВ «Альцест V»

Код ЄДРПОУ 04054866 Код ЄДРПОУ 33168958

м. Вишгород, пл. Шевченка, 1м. Вишгород, вул. Набережна, 16

О. Момот Х. Мамоян


МП
МП.».

4. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Альцест V» (07300, Київська обл., Вишгородський р-н, місто Вишгород, вулиця Набережна, будинок 16, код 33168958) на користь Вишгородської міської ради (07300, Київська обл., Вишгородський р-н, місто Вишгород, площа Шевченка, будинок 1, код 04054866) 2270,00 гривень судового збору.

5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення у відповідності до ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано 21.02.2022.

Суддя Р.М. Колесник

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення18.01.2022
Оприлюднено23.02.2022
Номер документу103465171
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —911/2886/21

Рішення від 18.01.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 22.12.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 08.12.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 03.11.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

Ухвала від 04.10.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Колесник Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні