Герб України

Рішення від 16.02.2022 по справі 905/2028/21

Господарський суд донецької області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.02.2022р. Справа №905/2028/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.,

при секретарі судового засідання Зеленському Б.О., -

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом: Державного підприємства "Маріупольський морський торговельний порт" (код ЄДРПОУ 01125755)

до відповідача: Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (код ЄДРПОУ 07652214)

за участю третьої особи з боку позивача, що не заявляє самостійних вимог: Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях (код ЄДРПОУ 43023403)

про зобов`язання укласти договір, -

представники сторін не з`явились, -

СУТЬ СПОРУ:

Державним підприємством "Маріупольський морський торговельний порт" подано до Господарського суду Донецької області позовну заяву №18-02-08/114 від 20.10.2021 до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ, третя особа з боку позивача, що не заявляє самостійних вимог - Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях, про зобов`язання Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ укласти з Державним підприємства "Маріупольський морський торговельний порт" договір №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю у викладеній редакції.

Позов обґрунтований тим, що відповідач безпідставно ухиляється від укладення договору №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю у викладеній редакції. Укладення такого договору пов`язано не з вільним проявом волі позивача до вступу у договірні відносини з відповідачем, а в першу чергу, у зв`язку з необхідністю виконання законодавчо встановленого обов`язку позивача по утриманню та ефективному використанню державного майна, а також виходячи зі встановленого договором оренди обов`язку орендаря укласти такий договір; договір, який є предметом спору має бути укладеним на підставі правових актів органів державної влади та норм чинного законодавства, а саме Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 №786, Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.2000 №1774 та Податкового кодексу України.

Ухвалою від 16.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/2028/21; постановлено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження; призначено підготовче судове засідання.

Відповідач подав відзив на позовну заяву №524/4529 від 07.12.2021, в якому викладено заперечення проти задоволення позовних вимог (вх.№25453/21 від 09.12.2021).

Обґрунтовує відзив тим, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ є бюджетною установою, яка в повному обсязі фінансується з Державного бюджету відповідно до наданого кошторису витрат Міністерства оборони України. У той же час, кошторисні призначення від головного розпорядника коштів для реєстрації договору №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю не надходили, у зв`язку з чим відповідач не має законних підстав для укладення вказаного договору без відповідних бюджетних асигнувань.

Позивач у відповіді на відзив № 18-02-08/250 від 16.12.2021 наполягає на задоволенні позовних вимог у повному обсязі (вх.№26692/21 від 29.12.21).

Від третьої особи письмових пояснень щодо позову або відзиву не надійшло.

Підготовче засідання відкладалось, строк підготовчого провадження було продовжено судом на тридцять днів.

Ухвалою від 25.01.2022 закрито підготовче провадження у справі № 905/2028/21, призначено розгляд справи по суті на 17.02.2022, визнано явку уповноважених представників сторін не обов`язковою.

У судове засідання 17.02.2022 сторони своїх представників не направили, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені у встановленому порядку.

Згідно із частинами 1, 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи належне повідомлення сторін про розгляд справи, явка представників сторін в судове засідання обов`язковою визнана не була, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів, тому суд вважає можливим розглядати справу за наявними матеріалами без присутності представників позивача, відповідача та третьої особи.

У разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення (ч. 4 ст. 240 ГПК України).

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Харківській, Донецькій та Луганській областях (орендодавець) та Квартирно-експлуатаційним відділом міста Луганськ (орендар) укладено договір оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 нерухомого майна або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності (далі - договір).

Об`єктом оренди за цим договором є державне майно загальною площею 352,5 кв.м., а саме: нежитлових вбудованих приміщень №№ 2-20 цокольного поверху літ.А/п загальною площею 248,9 кв.м.; нежитлових вбудованих приміщень №№ 1-VІІ літ.А1/п загальною площею 103,6 кв.м., які розміщені в будівлі учбового комбінату, розташованої за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, проспект Луніна, 171, що обліковується на балансі ДП «Маріупольський морський торговельний порт» (балансоутримувач).

Цільове призначення майна розміщення установи, діяльність якої фінансується за рахунок державного бюджету.

Пунктом 9 Розділу І «Змінювані умови договору» цього договору визначено, що річна орендна плата визначена на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої Кабінетом Міністрів України і складає одну гривню без податку на додану вартість. Витрати на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю компенсуються орендарем в порядку, передбаченому п.6.5 договору.

У пункті 3.1 договору визначено, що до складу орендної плати не входять витрати на утримання орендованого майна (комунальних послуг, послуг з управління об`єктом нерухомості, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у тому числі: покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо), а також компенсація витрат балансоутримувача за користування земельною ділянкою. Орендар несе ці витрати на основі окремих договорів, укладених із балансоутримувачем та/або безпосередньо з постачальниками комунальних послуг в порядку, визначеному п.6.5 цього договору.

Згідно з п.6.5 договору оренди, протягом п`яти робочих днів з дати укладення цього договору балансоутримувач зобов`язаний надати орендарю для підписання:

два примірники договору про відшкодування балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю відповідно до примірного договору, затвердженого наказом Фонду державного майна, та/або

проекти договорів із постачальниками комунальних послуг, якщо стосовно об`єкта оренди такими постачальниками комунальних послуг відкриті окремі особові рахунки або якщо окремі особові рахунки були відкриті на попереднього користувача майном.

Орендар зобов`язаний протягом десяти робочих днів з моменту отримання примірників договору про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю:

підписати і повернути балансоутримувачу примірник договору; або

подати балансоутримувачу обґрунтовані зауваження до сум витрат, які підлягають відшкодуванню орендарем за договором.

Орендар зобов`язаний протягом десяти робочих днів з моменту отримання від балансоутримувача відповіді на свої зауваження, яка містить документальні підтвердження витрат, які підлягають відшкодуванню орендарем, підписати і повернути балансоутримувачу примірник договору.

Орендар вживає заходів для укладення із постачальниками комунальних послуг договорів на постачання відповідних комунальних послуг протягом місяця з моменту отримання проектів відповідних договорів від балансоутримувача. Орендар зобов`язаний надати балансоутримувачу копії договорів, укладених із постачальниками комунальних послуг.

Згідно п.9.2 розділу «Запевнення сторін» договору оренди сторонами погоджено, що орендар має можливість, забезпечену його власними або залученими фінансовими ресурсами, своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату та інші платежі відповідно до цього договору.

Строк дії договору 1 рік з дати набрання чинності цього договору. Цей договір набирає чинності в день його підписання сторонами. Строк оренди за цим договором починається з дати підписання акта приймання-передачі і закінчується датою припинення цього договору (п.12.1 договору).

Зміни і доповнення до договору вносяться до закінчення строку його дії за взаємною згодою сторін з урахуванням встановлених статтею 16 Закону та Порядком умов та обмежень шляхом укладення договорів про внесення змін і доповнень у письмовій формі, які підписуються сторонами та є невід`ємними частинами цього договору. Продовження цього договору здійснюється з урахуванням вимог, встановлених статтею 18 Закону та Порядком (п.12.2, п.12.4 договору).

За актом приймання-передачі від 05.02.2021 на виконання договору оренди нерухомого майна від 05.02.2021 № 0263Д/2021 балансоутримувач передав, а орендар прийняв в строкове платне користування нерухоме майно, що належить до державної власності, а саме: ключ об`єкта, під яким об`єкт включений до Переліку відповідного типу 10069; поверх цокольний, підвал; загальна площа 352,5 кв.м.; корисна площа об`єкта 341,8 кв.м.; назва об`єкта нежитлові вбудовані приміщення №№ 2-20 цокольного поверху літ А/п загальною площею 248,9 кв.м.; нежитлові вбудовані приміщення №№ І-VІІ літ. А1/п загальною площею 103,6 кв.м., які розміщені в будівлі учбового комбінату; місцезнаходження об`єкта - Донецька область, м. Маріуполь, проспект Луніна, 171.

Об`єкт оренди, що перебуває на балансі балансоутримувача та належить до сфери управління Державної архівної служби України (п.1 акта).

Цим актом орендар засвідчив, що отримав від балансоутримувача необхідний комплекс ключів від об`єкта у кількості 1 шт. (п.4 акта).

Договір оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 нерухомого майна або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності та акт приймання-передачі від 05.02.2021 підписано всіма його сторонами без розбіжностей та скріплений їх печатками.

Доказів внесення змін до договору оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 матеріали справи не містять.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 17997733 від 19.02.2014 об`єкт нерухомого майна, що є предметом договору оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021, знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 1412337200:01:008:0668, яка перебуває у постійному користуванні Державного підприємства «Маріупольський морський торговельний порт» (балансоутримувач, позивач) на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ДН № 008989 від 17.04.1995, виданого Маріупольською міською радою народних депутатів.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру № НВ-1403035342018 від 04.01.2018 про земельну ділянку кадастровий номер 1412337200:01:008:0668 за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, пр.-т Луніна, 171, площа земельної ділянки 0,2685 га. Цільове призначення 12.2 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту. Категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, обороти та іншого призначення. Вид використання для обслуговування адміністративних, виробничих, житлових будівель і споруд (учбово-курсовий комбінат). Форма власності земельної ділянки державна.

За супровідним листом № 18-03/574 від 02.03.2021 Державне підприємство «Маріупольський морський торговельний порт» на виконання п.6.5 договору оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 надіслало на адресу Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ два примірники проекту договору № 18-03-19/14/21 на відшкодування витрат ДП «Маріупольський морський торговельний порт» пов`язаних зі сплатою податку на землю, а також акти на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю з 05.03.2021 по 28.02.2021.

Вказаний супровідний лист з додатками отримано відповідачем 09.03.2021, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення з трекінгом 8751002466478.

У відповідь на цей лист відповідач у листі від 11.03.2021 № 524/844 зазначав, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ звернувся до вищестоящої організації стосовно підписання договору на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю, після розгляду вищестоящим керівництвом цього питання, ДП «Маріупольський морський торговельний порт» про результати буде повідомлено.

Вказану відповідь позивач отримав 12.03.2021 за вх.№18-01/135.

Як вказує позивач, а відповідач не оспорює, Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ не підписав примірник договору № 18-03-19/14/21 на відшкодування витрат ДП «Маріупольський морський торговельний порт» пов`язаних зі сплатою податку на землю, протокол розбіжностей до нього не склав.

Посилаючись на те, що договір на відшкодування витрат ДП «Маріупольський морський торговельний порт», пов`язаних зі сплатою податку на землю, є обов`язковим договором в розумінні ч.3 ст.179 Господарського кодексу України та ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», а отже у відповідача виник обов`язок по сплаті відшкодування податку на землю за період з 05.02.2021 по 31.12.2021, проте відповідач своїх обов`язків не виконує, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом про зобов`язання Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ укласти з Державним підприємством "Маріупольський морський торговельний порт" договору №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю у викладеній редакції.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає таке.

Згідно зі статтею 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі, якщо це передбачене угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання (частина 3 статті 179 ГК України).

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» договір оренди формується на підставі примірного договору оренди, що затверджується Кабінетом Міністрів України - щодо майна державної власності. Договір оренди може відрізнятися від примірного договору оренди, якщо об`єкт оренди передається в оренду з додатковими умовами. Рішенням Кабінету Міністрів України (представницького органу місцевого самоврядування - для комунального майна) можуть бути передбачені особливості договору оренди майна, що передається в оренду з додатковими умовами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 року № 820 затверджено Примірний договір оренди нерухомого або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності.

Укладений між відповідачем як орендарем та третьою особою у даній справі як орендодавцем договір оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 нерухомого майна або іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності, відповідає формі примірного договору оренди, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2020 року № 820.

Відповідно до частини 1 статті 202 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За змістом ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України, цивільні права й обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права й обов`язки. Цивільні права й обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу; цивільні права й обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права й обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Статтями 525, 526 і 629 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, закону та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Оскільки між позивачем та відповідачем виникли правовідносини з оренди державного майна, які регулюються нормами Закону України «Про оренду державного та комунального майна», згідно з ч.2 ст.17 якого методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об`єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 N786 затверджено Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, згідно з п.п.3, 11 якої до плати за оренду індивідуально визначеного майна не включаються витрати на утримання орендованого майна та плата за послуги, які відповідно до укладених угод зобов`язуються надавати орендарю державне підприємство, організація, господарське товариство, на балансі яких перебуває це майно. Витрати на утримання нерухомого майна, зданого в оренду одночасно кільком підприємствам, організаціям, і прибудинкової території, розподіляються між ними залежно від наявності, кількості, потужності, часу роботи електроприладів, систем тепло- і водопостачання, каналізації за спеціальними рахунками, а в неподільній частині - пропорційно розміру займаної підприємствами, організаціями загальної площі.

Таким чином, на законодавчому рівні розмежовано нарахування, пропорції та розподіл орендної плати і витрат на утримання орендованого майна, що підлягають сплаті на підставі відповідних типових договорів, укладених з орендарем окремо щодо оренди та щодо витрат на утримання майна і надання комунальних послуг.

Суд зазначає, що відповідний договір на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю мав бути укладений між відповідачем як орендарем та позивачем як балансоутримувачем нерухомого майна, що належить до державної власності, виходячи як з умов укладеного сторонами договору оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 (пункт 6.5. договору оренди), які є обов`язковими для виконання відповідно до положень статті 629 ЦК України, так і виходячи з норм діючого спеціального законодавства з питань оренди державного майна.

Статтею 6 ЦК України передбачено право сторін укласти договір, який не передбачено актами цивільного законодавства, але відповідає загальним засадам цивільного законодавства; сторони мають право відступити в договорі від положень актів цивільного законодавства та врегулювати свої відносини на власний розсуд; сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або суті правовідносин сторін.

Отже, принцип свободи договору відповідно до статей 6, 627 ЦК України є визначальним та полягає у наданні особі права на власний розсуд реалізувати, по-перше: можливість укласти договір (або утриматися від укладення договору); по-друге, можливість визначити зміст договору на власний розсуд, враховуючи при цьому зустрічну волю іншого учасника договору та обмеження щодо окремих положень договору, встановлені законом.

Так, відповідно до умов пункту 3.1 та пункту 6.5 договору оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021 орендар (відповідач) зобов`язався здійснювати витрати, пов`язані з утриманням орендованого майна; протягом 10 робочих днів після підписання цього договору укласти з балансоутримувачем орендованого майна договір про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна та надання комунальних послуг орендарю.

Аргументи відповідача у відзиві на позовну заяву про те, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ є бюджетною установою, яка в повному обсязі фінансується з Державного бюджету відповідно до наданого кошторису витрат Міністерства оборони України, а кошторисні призначення від головного розпорядника коштів для реєстрації договору №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю не надходили, у зв`язку з чим відповідач не має законних підстав для укладення вказаного договору без відповідних бюджетних асигнувань, суд вважає явно необгрунтованими і безпідставними.

Відповідачем не надано суду будь-яких доказів на підтвердження викладених ним обставин.

До того ж, Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ як орендар нерухомого майна, що належить до державної власності, будучи обізнаним на момент укладення договору оренди з обставинами, на які він посилається як на підставу для неукладення договору на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю з балансоутримувачем такого майна, з огляду на положення статті 627 ЦК України, внаслідок вільного волевиявлення реалізувало своє право на укладення договору оренди нерухомого майна на умовах визначених ним та фактично використовує земельну ділянку, на якій розташовано об`єкт нерухомого майна. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Згідно зі статтею 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Частина 1 статті 641 ЦК України передбачає, що пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

За змістом частин 1-7 статті 181 Господарського кодексу України, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.

Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.

За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.

У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).

Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов`язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

Позивачем дотримано порядок укладення договору, встановлений статтею 181 Господарського кодексу України.

Проте відповідач, отримавши проект договору №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю, протокол розбіжностей не склав, договір не підписав та не повернув на адресу позивача, у зв`язку з чим пропозиції позивача вважаються прийнятими.

Відповідачем не спростовано тих обставин, що ним використовується об`єкт оренди. Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Відповідачем не наведено жодних аргументів та не подано доказів невідповідності умов договору, запропонованих позивачем, будь-яким нормам чинного законодавства.

Матеріалами справи підтверджується і відповідачем не спростовано, що Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ, як орендар нерухомого майна державної форми власності, безпідставно ухиляється від виконання добровільно взятих на себе зобов`язань з укладення з балансоутримувачем договору на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю, обумовлених договором оренди № 0263Д/2021 від 05.02.2021.

Статтями 15, 16 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до абзацу 11 частини 2 статті 20 ГК України одним із способів захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів є установлення, зміна чи припинення господарських правовідносин. Визнання договору укладеним з викладенням його змісту у резолютивній частині судового рішення як один із способів установлення господарських правовідносин є належним способом захисту прав суб`єктів господарювання.

Визначення позивачем предмета спору "про зобов`язання відповідача укласти договір у певній редакції" є письмовим волевиявленням позивача щодо вступу у зобов`язальні правовідносини шляхом укладення такого договору за рішенням суду про укладення договору відповідно до статті 187 ГК України.

Отже, вимогу позивача про зобов`язання укласти договір у певній редакції у випадках, які допускають вирішення таких спорів судом, слід тлумачити як вимогу про визнання укладеним такого договору в судовому порядку у запропонованій позивачем редакції, що не суперечить способам захисту, визначеним пунктом 1 частини другої статті 16 ЦК України, та відповідає способам захисту, визначеним статтею 20 ГК України.

За наслідками розгляду такої вимоги у резолютивній частині свого рішення суд, керуючись частиною дев`ятою статті 238 ГПК України, має зробити висновки про визнання укладеним договору у запропонованій позивачем редакції, виклавши текст редакції договору, яка за висновками суду відповідає вимогам законодавства та визнається судом укладеною, чи висновки про відмову у визнанні укладеним договору у запропонованій позивачем редакції.

Зазначені правові висновки щодо належності обраного позивачем способу захисту прав шляхом пред`явлення до відповідача позову про зобов`язання укласти договір викладено у постанові Верховного Суду від 18.09.2020 у справі № 916/1423/18.

Таким чином, у справі, яка розглядається, вимога позивача про зобов`язання відповідача укласти договір про відшкодування витрат балансоутримувача пов`язаних зі сплатою податку на землю у редакції, викладеній у позовній заяві, відповідає вимогам частини другої статті 16 ЦК України та частини другої статті 20 ГК України.

З огляду на встановлені судом обставини та норми чинного законодавства, позовні вимоги підлягають задоволенню як обґрунтовані та підтверджені матеріалами справи.

Судовий збір у відповідності до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73-86, 91, 123, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2.Зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ міста Луганськ (84122, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул. Поштова, будинок 20, код ЄДРПОУ 07652214) укласти з державним підприємством «Маріупольський морський торговельний порт» (87510, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Адмірала Луніна, 99, код ЄДРПОУ 01125755) договір №18-03-19/14/21 на відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою податку на землю у наступній редакції:

1.ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ

1.1. Орендар забезпечує власними силами обслуговування орендованих приміщень в нежитлової будівлі (прибирання приміщень загального користування та прибудинкової території, охорона приміщення, вивіз відходів), що знаходиться за адресою: просп. Луніна, 171, м. Маріуполь, Донецька обл., 87510 (надалі - Будівля, загальною площею 1493,20 м2). Площа земельної ділянки, що знаходиться у користуванні КЕВ м. Луганськ 633,85 м2.

1.2. Орендовані Приміщення використовується з метою розміщення бюджетної організації яка утримується за рахунок державного бюджету (розміщення військовослужбовців).

1.3. Орендар за умовами цього Договору бере на себе обов`язок відшкодувати витрати Балансоутримувача пов`язані зі сплатою земельного податку на земельну ділянку, на якій розташована Будівля, пропорційно до займаної ним площі в цій Будівлі.

1.4. Орендар користується приміщеннями на підставі укладеного Договору оренди від 05.02.2021 р. № 0263Д/2021.

2.ПЛАТА ТА ПОРЯДОК РОЗРАХУНКІВ

2.1.Розрахунковий період є календарний місяць.

2.2. Оплата відшкодування витрат по сплаті земельного податку здійснюється Орендарем на підставі актів та рахунків, що виставляються Балансоутримувачем не пізніш десяти календарних днів з дня отримання включно.

2.3. Виставлення рахунків здійснюється Балансоутримувачем на підставі акту на відшкодування витрат, які складаються Сторонами щомісячно.

2.4. Витрати Балансоутримувача, що підлягають відшкодуванню пов`язаних зі сплатою податку на землю за цим Договором, обчислюються згідно чинного законодавства.

2.5.Сума витрат по сплаті земельного податку, що підлягає відшкодуванню за 2021 рік становить 3352,14 грн. (три тисячі триста п`ятдесят дві грн 14 коп.) у т.ч. ПДВ 558,69 грн. (п`ятсот п`ятдесят вісім грн 69 коп.) (КЕКВ


).

3.ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН

Балансоутримувач Будівлі зобов`язується забезпечити:

3.1.Створення необхідних умов для здійснення господарської діяльності Орендаря і його співробітникам згідно з вимогами чинного законодавства про користування будівлею.

Орендар зобов`язується:

3.2.Вносити плату за надані послуги у порядку, передбаченому Розділом 2 даного Договору.

3.3. Не перешкоджати в денний час, а при аваріях і в нічний час, входженню в Приміщення представникам Балансоутримувача, для проведення огляду конструкцій та технічного обладнання Приміщення і усунення неполадок.

3.4. Відшкодувати в установленому порядку усі збитки від пошкодження елементів Будівлі, які сталися з вини Орендаря або осіб, які з ним працюють.

4.ПРАВА СТОРІН

Балансоутримувач має право:

4.1.Стягнути в установленому порядку прострочену заборгованість по платежах, що наведені в розділі 2 Договору.

4.2.Змінити в односторонньому порядку суму витрат, що підлягають відшкодуванню за цим Договором, у разі зміни показників, що їх зумовлюють.

Орендар має право:

4.3.Вимагати від Балансоутримувача відшкодування збитків, понесених внаслідок неналежного виконання договірних обов`язків за цим Договором, в судовому порядку.

5.ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН, ВИРІШЕННЯ СПОРІВ

5.1.Орендар несе відповідальність за несвоєчасне внесення плати за цим Договором відповідно до чинного законодавства.

5.2.Сторони звільняються від відповідальності за цим Договором у разі настання обставин непереборної сили (дії надзвичайних ситуацій техногенного, природного або екологічного характеру), що унеможливлює виконання Сторонами своїх обов`язків за цим Договором. Настання таких обставин засвідчується довідкою ТПП України.

5.3. Спори, які виникають за цим Договором або в зв`язку з ним, не вирішені шляхом переговорів вирішуються у судовому порядку.

5.4. При виконанні своїх зобов`язань за цим Договором, Сторони, їх афілійовані особи, працівники або посередники не здійснюють дії, що кваліфікуються як дача/отримання хабаря, комерційний підкуп, а також дії, що порушують вимоги чинного законодавства та міжнародних актів про протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.

5.5. Сторони визнають, що їхні можливі неправомірні дії та порушення антикорупційних умов цього Договору можуть спричинити за собою несприятливі наслідки від пониження рейтингу надійності контрагента до істотних обмежень по взаємодії з контрагентом, аж до розірвання цього Договору.

5.6. Сторони гарантують дотримання принципів конфіденційності та застосування ефективних заходів з метою усунення практичних труднощів та запобігання можливих конфліктних ситуацій при розгляді представлених в рамках цього Договору фактів.

5.7. Сторони зобов`язуються дотримуватись інших вимог законодавства України, що визначає правові та організаційні засади функціонування системи запобігання корупції в Україні.

6.СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ, ПОРЯДОК ВНЕСЕННЯ ЗМІН І ДОПОВНЕНЬ

6.1. Цей Договір набирає чинності з моменту укладання і діє до 31.12.2021 р. включно. Відповідно до ч. 3 статті 631 Цивільного Кодексу України Сторони встановили, що умови Договору застосовуються до відносин між ними, які виникли з 05.02.2021 р.

Зміни або доповнення до цього Договору допускаються за взаємною згодою Сторін шляхом оформлення додаткової угоди.

6.2. Чинність цього Договору припиняється внаслідок:

закінчення строку, на який його було укладено (за наявності заяви Сторони про припинення Договору);

загибелі орендованого майна;

достроково за взаємною згодою Сторін або за рішенням суду;

в інших випадках, передбачених чинним законодавством України.

Взаємовідносини Сторін, не врегульовані цим Договором, регулюються чинним законодавством України.

6.3. Цей Договір укладено в 2-х (двох) примірниках, кожен з яких має однакову юридичну силу.

7.ДОДАТКИ

7.1.Додатки до цього Договору є його невід`ємною і складовою частиною.

7.2. До цього Договору додається:

Розрахунок відшкодування витрат Балансоутримувача, пов`язаних з утриманням приміщень, що знаходяться в оренді.

8.РЕКВІЗИТИ СТОРІН

БАЛАНСОУТРИМУВАЧ ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО «МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ТОРГОВЕЛЬНИЙ ПОРТ» 87510, Донецька обл., м. Маріуполь, проспект Луніна, будинок 99, п/р НОМЕР_1 у відділенні в м. Маріуполі філії АТ «Державний експортно - імпортний банк України» у м. Запоріжжі, код за ЄДРПОУ 01125755, ІПН 011257505192, витяг 1006589246, Тел./факс (0629) 400-338.ОРЕНДАР КВАРТИРНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ВІДДІЛ МІСТА ЛУГАНСЬК 84122, м. Слов`янськ, вул. Поштова, 20 р/р


Держказначейська служба України, м.Київ УДКСУ у м. Слов`янську МФО 820172 Код ЄДРПОУ 07652214

Додаток №

до Договору № 18-03-19/14/21

РОЗРАХУНОК

витрат Балансоутримувача пов`язаних з утриманням приміщень, що знаходяться у оренді

Витрати Балансоутримувача, пов`язані з утриманням орендованих приміщень, що підлягають відшкодуванню Орендарем, проводиться виходячи з наступних показників:

Калькуляція витрат на 2021 рік

1. Прибирання приміщень прибиральницями порту: одиниця виміру - 1м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - 667,50 грн./рік;

2. Витрати з охорони приміщень: одиниця виміру - 1 м.кв., розмір витрат на одиницю виміру- 73,77 грн./рік;

3. Витрати з вивозу відходів: одиниця виміру - 1 особа, розмір витрат на одиницю виміру - 6,71 грн./рік;

4. Витрати з прибирання прибудинкової території: одиниця виміру - 1 м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - 65,00 грн./рік;

5. Витрати по сплаті земельного податку: одиниця виміру - 1 м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - 4,8709 грн./рік.

Кількісний показник витрат

6. Площа орендованих приміщень: одиниця виміру - м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - 352,50 грн./рік;

7. Площа приміщень загального користування: одиниця виміру - м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - ;

8. Площа земельної ділянки у користуванні орендаря: одиниця виміру - м.кв., розмір витрат на одиницю виміру - 633,85 грн./рік;

9. Кількість працюючих осіб: одиниця виміру - чол., розмір витрат на одиницю виміру - 40,00 грн./рік.

РОЗРАХУНОК ВИТРАТ, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ВІДШКОДУВАННЮ

1*6 Прибирання орендованих приміщень грн./рік/міс. - -

1*7 Прибирання приміщень загального користування грн./рік/міс. - -

4*8 Прибирання прибудинкової території грн./рік/міс - -

2*6 Витрати з охорони будівлі грн./рік/міс - -

3*9 Витрати з вивозу відходів грн./рік/міс - -

5*8 Витрати по сплаті зем. податку грн./рік/міс 3087,42 257,29

Всього за 10 міс 24 дні грн. 2793,43

Всього за місяць (грн./міс.) грн./міс. 257,29

ПДВ грн./міс. 51,46

Всього за місяць з ПДВ (грн./міс.) грн./міс. 308,75

У разі зміни показників, що зумовлюють витрати Балансоутримувача з утримання приміщень, що знаходиться у користуванні Орендаря, розмір витрат що підлягає відшкодуванню за Договором може бути відкоригований Балансоутримувачем в односторонньому порядку.

Витрати, що підлягають відшкодуванню сплачуються Орендарем щомісячно рівними частками та коригуються у грудні 2021 р. на різницю між загальною сумою за рік.

РОЗРАХУНОК відшкодування витрат Балансоутримувача пов`язаних зі сплатою податку на землю № п..п.Найменування орендаряОб`єкт оренди, його адресаПлоща оренди м. кв. Площа земельної ділянки м. кв. Документи, що підтверджують право на земельну ділянку. Витяги із Держ.реєструПризначення виПлоща об`єктів нерухомості, що знаходяться на земельній ділянці, м. кв. Площа земельної ділянці, що знаходиться у користуванні орендаря, м.кв. 11 КЕВ м.Луганськ нежитлові вбудовані приміщення загальною площею 352,5 м2, що розташовані в будівлі учбового комбінату ,за адресою пр. Луніна, 171, м. Маріуполь, Донецька обл. 352,50 2685,00 № 17997733 від 19.02.2014 р. Для розміщення та експлуатації будівель і споруд морського транспорту 1493,20 633,85 Роз`яснення щодо розрахунку відшкодування витрат по сплаті земельного податку: Згідно Додатку до договору № 18-03-19/14/21 за 2021 рік, для розрахунку відшкодування витрат балансоутримувачу по сплаті земельного податку застосовується коефіцієнт функціонального використання Кф=1. Сума земельного податку за 1 місяць розраховано наступним чином: 487,09 * 633,85 * 1% :12 міс = 257,29 грн. , де 487,09 грн/м2 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2685 м2 по пр. Луніна, 171, м. Маріуполь (кадастровий номер 1412337200:01:008:0668) земельної ділянки, на якій розташована будівля учбового комбінату; 633,85 м2 - площа земельної ділянки в користуванні КЕВ м. Луганськ; Нормативна грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки від 16.01.2020 р. 487,09 грн/ м2 (з урахуванням Кф=1).

3. Стягнути з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Луганськ (84122, Донецька обл., м.Слов`янськ, вул. Поштова, будинок 20, код ЄДРПОУ 07652214) на користь Державного підприємства «Маріупольський морський торговельний порт» (87510, Донецька обл., м.Маріуполь, пр. Адмірала Луніна, 99, код ЄДРПОУ 01125755, номер рахунку: НОМЕР_1 у відділенні в м. Маріуполі філії АТ "Державний експортно-імпортний банк України" у м. Запоріжжі, код банку 322313) судовий збір в розмірі 2270,00 коп.

4. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

5. Рішення набирає законної сили через двадцять днів з дня його підписання та може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду, згідно з Розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

6. Повне рішення підписано 21.02.2022

Суддя Н.В. Величко

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення16.02.2022
Оприлюднено24.02.2022
Номер документу103485165
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —905/2028/21

Судовий наказ від 11.09.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Рішення від 16.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 09.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 09.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 25.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 10.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 16.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні