ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
08.02.2022Справа № 910/19851/21
За позовом Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
до Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрія Кепітал
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Комунальне підприємство "Київжитлоспецексплуатація"
про усунення перешкод у користуванні майном шляхом виселення
Суддя Котков О.В.
Секретар судового засідання Кошляк М.І.
Представники учасників справи:
від позивача Савченко Т. А. (представник за довіреністю);
від відповідача не з`явилися;
від третьої особи Ковальчук В.М. (представник за довіреністю).
В судовому засіданні 08.02.2022 року, відповідно до положень ст. 233, 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення, повідомлено представників позивача та третьої особи, що повне рішення буде складено 22.02.2022 року.
СУТЬ СПОРУ:
02 грудня 2021 року до Господарського суду міста Києва від Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (позивач) надійшла позовна заява б/н б/д до Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрія Кепітал" (відповідач), в якій викладені позовні вимоги, щоб в судовому порядку усунути перешкоди у користуванні майном шляхом виселення Товариства з обмеженою відповідальністю "Олександрія Кепітал" з безпідставно займаних ним нежитлових приміщень загальною площею 55,30 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, літера А.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що термін дії договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду № 2476 від 12.07.2017 року, укладеного між Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), як орендодавцем, Комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація", як балансоутримувачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Олександрія Кепітал", як орендарем, закінчився 10.07.2020 року, орендоване приміщення добровільно не звільнив. За твердженнями позивача, відповідач займає спірне приміщення безпідставно, внаслідок чого є підстави для виселення відповідача з нежитлових приміщень загальною площею 55,30 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, літера А.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.12.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи № 910/19851/21 здійснювати у порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23.12.2021 року та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Комунальне підприємство "Київжитлоспецексплуатація".
За ч. 4 ст. 233 Господарського процесуального кодексу України ухвали суду, які оформлюються окремим документом, постановляються в нарадчій кімнаті, інші ухвали суд може постановити, не виходячи до нарадчої кімнати.
Так, в підготовчому засіданні 23.12.2021 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження, яка занесена до протоколу судового засідання, та призначено справу № 910/19851/21 до судового розгляду по суті на 08.02.2022 року.
В судовому засіданні 08.02.2022 року представники позивача та третьої особи позовні вимоги підтримали та просили суд задовольнити позов.
Представник відповідача в судове засідання 08.02.2022 року не з`явився.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
12.07.2017 року між Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (надалі позивач, орендодавець), Товариством з обмеженою відповідальністю "Олександрія Кепітал" (надалі відповідач, орендар) та Комунальним підприємством "Київжитлоспецексплуатація" (підприємство-балансоутримувач) укладено договір № 22476 про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду, за умовами якого орендарю передаються в оренду нежилі приміщення загальною площею 55,30 кв.м у будинку № 3 літера А на вул. Шолом-Алейхема у м. Києві для розміщення офісу (п. 1.1. договору).
На підставі тристороннього акта приймання-передачі нерухомого майна від 12.07.2017 року орендодавець передав, а орендар прийняв в орендне користування на підставі договору оренди приміщення у нежилому будинку, що перебуває на балансі КП "Київжитлоспецексплуатація", загальною площею 55,30 кв.м у будинку № 3 літера А на вул. Шолом-Алейхема у м. Києві.
У п. 4.2.20. договору зазначено, що після припинення дії договору протягом 3 календарних днів передати майно по акту приймання-передачі підприємству-балансоутримувачу. Акт приймання-передачі об`єкта підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством-балансоутримувачем.
Пунктом 7.5. договору передбачено, що у разі закінчення/припинення дії договору або при його розірванні орендар зобов`язаний за актом приймання-передачі повернути об`єкт підприємству-балансоутримувачу у стані, не гіршому, ніж в якому перебував об`єкт на момент передачі його в оренду, з урахуванням усіх здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об`єкта без заподіяння йому шкоди, з урахуванням зносу за період строку дії договору оренди.
Строк дії договору встановлено з 12.07.2017 року до 10.07.2020 року (п. 9.1. договору)
Відповідно до п.9.4. договору договір припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.
У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення цього договору або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця договір вважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором. Зазначені дії оформляються додатковою угодою, яка є невід`ємною частиною цього договору (п. 9.7. договору).
Листом № 062/05-19-2926 від 27.04.2020 року позивач повідомив відповідача, що для продовження терміну дії договору оренди необхідно терміново надати до Департаменту комунальної власності м. Києва звіт про оцінку, довідку від балансоутримувача про належне виконання умов договору та відсутності заборгованості з орендної плати. В означеному листі позивач зазначив, що у разі неподання вказаних у листі документів договір оренди від 12.07.2017 року № 2476 буде припинено у зв`язку із закінченням терміну на який його було укладено.
У листі № 062/05-12-5178 від 10.08.2020 року позивач повідомив відповідача, що договір оренди від 12.07.2017 року № 2476 продовжуватись не буде, оскільки станом на 10.07.2020 року документи щодо продовження договору оренди до Департаменту комунальної власності м. Києва не надано. У вказаному листі повідомлено орендаря про необхідність звільнити орендовані приміщення та передати їх за актом приймання-передачі підприємству-балансоутримувачу.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що термін дії договору про передачу майна територіальної громади міста Києва в оренду № 2476 від 12.07.2017 року закінчився 10.07.2020 року, відповідач орендоване приміщення добровільно не звільнив. За твердженнями позивача, відповідач займає спірне приміщення безпідставно, внаслідок чого є підстави для виселення відповідача з нежитлових приміщень загальною площею 55,30 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, літера А.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та, враховуючи те, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
За правовою природою укладений сторонами договір є договором оренди комунального майна.
Відповідно до норм ч. 1 та 2 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. У користування за договором оренди передається індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення (або цілісний майновий комплекс), що не втрачає у процесі використання своєї споживчої якості (неспоживна річ).
В ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначено, що оренда визначається як є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Судом встановлено, що за актом приймання-передачі нерухомого майна від 12.07.2017 року орендодавець передав, а орендар прийняв в орендне користування приміщення у нежилому будинку, що перебуває на балансі КП "Київжитлоспецексплуатація", загальною площею 55,30 кв.м у будинку № 3 літера А на вул. Шолом-Алейхема у м. Києві.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" термін договору оренди визначається за погодженням сторін. Термін договору оренди не може бути меншим, ніж п`ять років, якщо орендар не пропонує менший термін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
27.12.2019 року набрав чинності Закон України "Про оренду державного та комунального майна" (введений в дію 01.02.2020 року).
В п. 2 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про оренду державного та комунального майна" зазначено, що договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.
Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Таким чином, продовження договору відбувається в порядку, встановленому Законом України "Про оренду державного та комунального майна".
Частиною третьою статті 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" унормовано, що договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди.
Відповідно до ч. 8 ст. 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абзацу четвертого частини сьомої цієї статті, зобов`язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на цей звіт. Порядком передачі майна в оренду (для державного майна) або рішенням представницького органу місцевого самоврядування (для комунального майна) на орендаря може бути покладений обов`язок подачі додаткових документів разом із заявою про продовження договору оренди, що продовжується відповідно до частини другої цієї статті.
Якщо чинний орендар має заборгованість із сплати орендної плати, він не може звертатися із заявою про продовження договору оренду до моменту погашення ним такої заборгованості.
Відповідно до п. 136 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 року № 483 заява подається шляхом заповнення електронної форми через особистий кабінет в електронній торговій системі. Орендар додає до заяви документи, передбачені пунктом 113 цього Порядку та звіт про оцінку майна. Рецензування звіту про оцінку майна здійснюється відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.
Таким чином, для продовження договору оренди комунального майна орендар зобов`язаний надати орендодавцю в установлений строк відповідну заяву та звіт про оцінку майна, який підлягає рецензуванню відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
Однак, відповідачем не було подано у встановлені строки відповідних заяви та звіту, тому суд погоджується з доводами позивача та третьої особи відносно того, що строк дії договору закінчився 10.07.2020 року, і договір припинився у зв`язку з закінченням строку, на який його було укладено.
В свою чергу, припинення договору оренди свідчить про відсутність у орендаря правових підстав для подальшого користування об`єктом оренди.
Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" у разі припинення договору оренди орендар зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дати припинення договору повернути орендоване майно в порядку, визначеному договором оренди.
Аналогічні положення закріплені і у статті 785 Цивільного кодексу України.
Як зазначалося судом вище, відповідно до п. 4.2.20. договору після припинення дії договору протягом 3 календарних днів передати майно по акту приймання-передачі підприємству-балансоутримувачу. Акт приймання-передачі об`єкта підписується відповідним орендодавцем, орендарем та підприємством-балансоутримувачем.
Відповідно до п.7.5. договору у разі закінчення/припинення дії договору або при його розірванні орендар зобов`язаний за актом приймання-передачі повернути об`єкт підприємству-балансоутримувачу у стані, не гіршому, ніж в якому перебував об`єкт на момент передачі його в оренду, з урахуванням усіх здійснених орендарем поліпшень, які неможливо відокремити від об`єкта без заподіяння йому шкоди, з урахуванням зносу за період строку дії договору оренди.
Як свідчать обставини справи, після припинення договору об`єкт оренди відповідач балансоутримувачу не повернув.
Надавши правову кваліфікацію вказаним обставинам, наданим доказам та оцінивши пояснення сторін, суд вважає, що позовні вимоги Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрія Кепітал про усунення перешкод у користуванні майном шляхом виселення Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрія Кепітал з нежитлових приміщень загальною площею 55,30 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, літера А., є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
При цьому, суд зазначає, що виселення є ефективним способом захисту так як забезпечує поновлення порушеного права позивача, як орендодавця на вільне розпорядження об`єктом оренди. Так, з огляду на встановлення судом факту закінчення строку дії договору оренди та обов`язок орендаря повернути майно позивачу (орендодавцю) після закінчення дії договору, у випадку невиконання орендарем відповідного обов`язку ефективним способом захисту прав є саме вимога про виселення орендаря, яка передбачає реальне відновлення порушеного права, оскільки виконання рішення суду не залежить від волевиявлення відповідача.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи в цілому, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати позивача по сплаті судового збору в сумі 2270,00 грн. відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 73, 86, 129, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Виселити Товариство з обмеженою відповідальністю Олександрія Кепітал (ідентифікаційний код 39265954, адреса: 02156, м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, офіс 3) з нежитлових приміщень загальною площею 55,30 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, літера А.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Олександрія Кепітал (ідентифікаційний код 39265954, адреса: 02156, м. Київ, вул. Шолом-Алейхема, 3, офіс 3) на користь Департаменту комунальної власності м.Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (ідентифікаційний код 19020407, адреса: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 10) судовий збір 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень).
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 22.02.2022р.
СуддяО.В. Котков
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2022 |
Оприлюднено | 24.02.2022 |
Номер документу | 103485888 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Котков О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні