Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 лютого 2022 року Справа№200/18274/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Стойки В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом Державного підприємства Маріупольська Лісова науково-дослідна станція до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправними дій та скасування припису,-
В С Т А Н О В И В:
ДП Маріупольська Лісова науково-дослідна станція звернулася до суду з позовом до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області в якому просила:
визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області стосовно проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517, площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області, за результатами якої державним інспектором - головним спеціалістом сектору здійснення державного контролю за використанням та охороною земель № 1 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Мовсесяном Григорієм Ашотовичем, складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 07 жовтня 2021 року № 354-ДК/470/АП/09/01/-21;
визнати протиправним та скасувати припис № 354-ДК/0133Пр/03/01/-21 складений від 12 жовтня 2021 року державним інспектором - головним спеціалістом сектору здійснення державного контролю за використанням та охороною земель № 1 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Мовсесяном Григорієм Ашотовичем;
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що представником відповідача проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517, площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області та складено акт обстеження земельної ділянки від 07 жовтня 2021 року № 354/ДК/260/АО/Ю/01/-21.
Згідно з актом встановлено, що в результаті проведення обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517, площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області та перебуває в постійному користуванні ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція» на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії 1-ДН № 009759, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 37, встановлено, що частина земельної ділянки, яка перевіряється, є лісогосподарського призначення державної форми власності, площею 80,4600 га, використовується не за цільовим призначенням, що є порушенням вимог пункту «а» частини першої статті 96 Земельного кодексу України. На момент перевірки земельна ділянка використовується для вирощування сільськогосподарських культур (9,6800 га соняшник, 31,8900 га пшениця, 38,89 га закультивована та на ній виявлені пожнивні залишки пшениці), що, згідно позиції відповідача, свідчить про те, що земельна ділянка лісогосподарського призначення використовується як земельна ділянка сільськогосподарського призначення, тобто для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а не для лісогосподарських потреб.
Вказаний факт порушує вимоги пункту «а» частини першої статті 96 Земельного Кодексу України, за що передбачена відповідальність згідно статті 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пункту «г» частини 1 статті 211 Земельного кодексу України про що було складено припис від 12 жовтня 2021 року № 354-ДК/0133Пр/03/01/-21 з вимогою усунення виявлених порушень.
Позивач наголошує, що не порушував вимоги пункту «а» частини першої статті 96 Земельного Кодексу України, а саме використання не за цільовим призначенням земельної ділянки кадастровий номер 1421557200:04:000:0517, оскільки земельна ділянка використовувалась за цільовим призначенням - для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг. Цільове призначення земельної ділянки ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція» не змінювалося, а категорія - рілля, дозволена, що передбачено в Проекті організації та розвитку лісового господарства ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція». Позивач не вчиняв жодних дій, які б завдавали шкоди державі, навколишньому природному середовищу, не змінював цільове використання земельної ділянки.
Ухвалою суду від 21.12.2021 року відкрито провадження по справі.
30.12.2021 року відповідачем було надано відзив по справі, згідно змісту якого ГУ Держгеокадастру в Донецькій області наголошує на наявності порушень, виявлених під час проведення перевірки та відображених в спірному приписі. Відповідно, на думку відповідача, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.
Позивач - Державне підприємство «Маріупольська лісова науково- дослідна станція» має у постійному користуванні земельну ділянку державної форми власності на підставі Державного акту на право постійного користування землею (серія 1-ДН №009759, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 37), з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517, площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області, яка належить до земель лісогосподарського призначення, цільове призначення для ведення лісового господарства і пов`язаних з ними послуг, вид використання - для наукових досліджень лісового господарства та лісорозведення.
Згідно листа Донецької обласної державної адміністрації від 27.09.2021 за № 0.2/17-4915/4-21 про здійснення перевірки дотримання вимог земельного законодавства було встановлено, що до облдержадміністрації, обласної військово-цивільної адміністрації надійшов лист Волноваської райдержадміністрації від 20.09.2021 за № 0.1-37-847 стосовно використання земельних ділянок державної власності, що перебувають у постійному користуванні ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція», не за цільовим призначенням.
За результатами розгляду, ТУ Держгеокадастру у Донецькій області винесено наказ від 28.09.2021 №354-ДК «Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності», яким наказано здійснити державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом виїзду на місце стосовно проведення перевірки земельної ділянки, як об`єкта перевірки, з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517 площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів Ольгинської селищної ради Волноваськогоо району Донецької області.
Державним інспектором головним спеціалістом відділу сектору здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель № 1 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель, проведена перевірка з питання здійснення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517 площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області, згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 28.09.2021 № 354-ДК за результатами якої складено акт обстеження земельної ділянки №354-ДК/260/АО/10/01-21 від 07.10.2021, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №354-ДК/260/АО/10/01-18 від 07.10.2021.
Як вбачається з акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельною ділянкою від 07.10.2021 № 354-ДК/260/АО/10/01-21, складеного ГУ Держгеокадастру у Донецькій області, у ході обстеження встановлено, що земельна ділянка, лісогосподарського призначення державної форми власності з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517 площею 279,5000 га, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області перебуває в постійному користуванні ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція» (ЄДРПОУ 00994124) на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії 1-ДН № 009759 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею 11.03.1997 за № 37.
Згідно інформації Відділу № І управління у Волноваському районі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 30.09.2021 № 121/84-21 земельна ділянка з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517 площею 279,5000 га, в тому числі 98,0000 га рілля, 145,0743 та вкриті лісовою рослинністю, 1,2000 га - не вкриті лісовою рослинністю, 27,5257 га лісові насадження лінійного типу, 5.0000 га - багаторічні насадження, 1,7000 га - пасовища та 1,0000 та - ставки віднесена до природно-заповідного фонду, має цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг, вид використання для наукових досліджень лісового господарства та лісорозведення.
Відповідно до Положення про заповідне урочище місцевого значення «Маріупольська лісова дача» (далі - Положення) затвердженого департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації від 21.05.2020 № 21 1-од/93-20 зазначеній території надано статус заповідного урочища місцевого значення «Маріупольська лісова дача» (далі Урочище).
Згідно з пунктом 3.1 Положення на території Урочища забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Урочища, передбаченим цим Положенням, і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі розорювання земель, за винятком заходів із запобігання розповсюдження пожеж.
Охоронним зобов`язанням від 27.05.2020 №71, виданим департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації, зобов`язано ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція», зокрема, дотримуватись встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду га не здійснювати у межах території (об`єкта) природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності.
Відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 № 1011/18306, цільове призначення земель лісогосподарського призначення не передбачає вирощування на них сільськогосподарської продукції.
Частина земельної ділянки площею 80,4600га, яка є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517 на момент перевірки використовується для вирощування сільськогосподарських культур (9,6800 га соняшник, 31, 8900 га пшениця 38, 89 га закультивована та на ній виявлені пожнивні залишки пшениці), що свідчить про те, що земельна ділянка використовується не за цільовим призначенням, а саме земельна ділянка лісогосподарського призначення використовується як земельна ділянка сільськогосподарського призначення, тобто для ведення товарного сільськогосподарського виробництва а не для лісогосподарських потреб, що є порушенням вимог пункту «а» частини першої стані 96 Земельного кодексу України.
Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області 12.10.2021 винесено припис №354-ДК/260/АО/10/01-21, яким встановлено, що дії керівника ДП «Маріупольська лісова науково-дослідна станція», які полягають у використанні не за цільовим призначенням земельної ділянки лісогосподарського призначення державної форми власності площею 80,4600 та, яка є частиною земельної ділянки з кадастровимномером 1421557200:04:000:0517, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області і яка перебуває в постійному користуванні ДП «Маріупольська лісова науково- дослідна станція» (ЄДРПОУ: 00994124) на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії І-ДН № 009759 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею 11.03.1997 за № 37 з цільовим призначенням для ведення лісового господарства та пов`язаних з ним послуг, вид використання для наукових досліджень лісового господарства та лісорозведення.
На момент перевірки земельна ділянка використовується для вирощування сільськогосподарських культур (9.6800 га соняшник, 31.8900 га пшениця, 38,89 га закультивована та на ній виявлені пожнивні залишки пшениці), що є порушенням вимог пункту «а» частини 1 статті 96 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена підпунктом «г» пункту 1 етапі 21 1 Земельного кодексу України.
Приписом № 354-ДК/0133Пр/03/01/-21 від 12 жовтня 2021 року зобов`язано ДП«Маріупольська лісова науково-дослідна станція» до 12.11.2021 усунути виявлені порушення земельного законодавства.
З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою та другою етапі 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Статтею 187 Земельного кодексу України передбачено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства У країни.
Згідно етапі 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі - Закон), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 № 963-1V (далі - Закон № 963-1V) основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України. Відповідно до статті 4 Закону № 963-1V об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
За правилами ч.ч. І, 2 ст. 5 Закону № 963-1V державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресуреів.
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадаетру.
Приписи пп. 33 п. 4 положення про Державну службу України з низань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, визначають, що Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний контроль за використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.
Відповідно до сі. 6 Закону № 963-1V до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Згідно ст. 9 Закону № 963-1V державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведенням перевірок.
Частиною першою статті 10 Закону №963-ІУ визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
-безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
-давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній етан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленим) законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
-у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
-викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
-передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
-проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до суду з позовом щодо відшкодування в гра і сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Аналіз наведених норм права свідчить про те, що контроль за використанням та охороною земель е прямим обов`язком інспекторів; законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.
Суд звертає увагу суду на те, що Держгеокадастр та його територіальні органи не відносяться до органів, визначених у частині другій статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-У.
Так, статтею 2 Закону №877-У визначено, що його дія поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно - правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Вказаним Законом №877-У визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. До вказаного переліку не входять відносини, що виникають під час здійснення державного контролю за використанням га охороною земель.
Таким чином, особливості та обмеження перевірок визначені у вказаному Законі №877-У не відносяться до здійснення Держгеокадастром та його територіальними органами перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель.
Враховуючи те, що норми Закону №877-У стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель, на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону №963-1V.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 17.09.2019 у справі №806/1723/18 та від 27.02.2020 у справі №818/1512/17.
Крім цього, згідно з пунктом 1 Інструкції з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства агарної політики та продовольства України від 19.01.2017 №6, в разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону .
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель» визначено види цільового призначення земель у залежності від категорії.
Так, загальними положеннями зазначеного класифікатора визначено, що він застосовується для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі, для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку.
Під час перевірки було здійснено саме державний контроль за використанням та охороною земель. Земельне законодавство надає землевласникам та землекористувачам широкі права щодо самостійного господарювання на землі, однак гака діяльність не повинна завдавати шкоди правам га інтересам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України індивідуальним актом є акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, яка оформляється, вручається (надсилається) посадовим особам юридичних осіб та фізичним особам (у тому числі фізичним особам - підприємцям) щодо усунення порушень земельного законодавства.
Державним інспектором головним спеціалістом відділу сектору здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель №1 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадаетру у Донецькій області складено постанова про накладення адміністративного стягнення, якими визнано в. о директора ДП «Маріупольська лісова науково дослідна станція» у вчиненні адміністративного правопорушення, за яке передбачена відповідальність за статтею 53 Кодексу України про адміністративне правопорушення, а саме:
- №354-ДК/0083По/08/01-21 від 12.10.2021 за використання земельної ділянки лісогосподарського призначення державної форми власності площею 80,4600 га. яка є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517, що розташована за межами населених пунктів на території Ольгинської селищної ради Волноваського району Донецької області та перебуває в постійному користуванні ДП «Маріупольська лісова науково- дослідна станція» не за цільовим призначенням - для вирощування сільськогосподарських культур (9.6800 га соняшник, 31,8900 га пшениця. 38,89 га закультивована та на ній виявлені пожнивні залишки пшениці) накладено на в. о директора ДГІ «Маріупольська лісова науково-дослідна станція» адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 гривень.
Позивачем оскаржено до Волноваського районного суду Донецької області дії ГУ Держгеокадаетру у Донецькій області щодо розгляду справи про адміністративні правопорушення, що оформлено протоколом про адміністративне правопорушення №354-ДК/0083П/07/01-21 від 12.10.2021 та прийняття постанови про накладення адміністративного стягнення №354- ДК/0083По/08/01 -21 від 12.10.2021.
Ухвалою Волноваського районного суду Донецької області від 16.11.2021 відкрито спрощене провадження у адміністративній справі №221/7606/21.
На час розгляду адміністративної справи №221/7606/21, рішення Волноваським районним судом Донецької області у справі по суті не прийнято.
За результатами перевірки Державним інспектором головним спеціалістом відділу сектору здійснення державного контролю за використанням та охоронною земель №1 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області Мовсесяном Г.А. складений припис та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки:
- №354-ДК/0133Пр/03/01-21 від 12.10.2021, яким приписано позивачу в 30-ти денний термін усунути виявлені порушення вимог земельного законодавства. Згідно розрахунку розмір заподіяної шкоди склав 6294822.42 гривень.
13.10.2021 відповідачем направлено Повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначення, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу з вимогою у 15-ти денний термін сплатити шкоду, заподіяну в наслідок нецільового використання земельної ділянки у розмірі 6294822,42 гри. (шість мільйонів двісті дев`яносто чотири тисячі вісімсот двадцять дві гри.. 42 коп.), шляхом перерахування коштів на рахунок, а також Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки (для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови)) за адресою: за межами населених пунктів на території Волноваської міської ради Волноваського району Донецької області, частина земельної ділянки з кадастровим номером 1421557200:04:000:0517.
Відповідно до Положення про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, яке затверджене наказом Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 25.06.2021 №224-к, основним завданням Управління є в т.ч. здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Згідно з п. 6 вказаного Положення, посадові особи Управління з контролю за використанням та охороною земель мають право, в т ,ч.: складати акти перевірок; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи); безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних та письмових поясненПосилання Позивача на відсутність в оскаржуваних актах перевірки виду її проведення (планова чи позапланова), без письмового завчасного повідомлення про її проведення, що закріплено у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» необґрунтованими, оскільки під час перевірки Відповідач не керувався вищезазначеним нормативно-правовим актом, а керувався безпосередньо положеннями Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
При цьому, будь-які процедурні порушення, пов`язані із самим процесом оформлення результатів діяльності суб`єктів владних повноважень по фіксації недотримання суб`єктом приватного права вимог законодавства новино бу ти оцінено судом з урахуванням всіх обставин справи та необхідністю досягненням балансу між інтересами особи правопорушника та публічними інтересами. Зазначене, особливо стосується фіксації порушень з боку суб`єктів приватного права у публічній сфері, зокрема, питань охорони земель, безпеки довкілля, благоустрою населених пунктів, розпорядження комунальною та державною власністю, запобігання виникнення техногенних катастроф тощо. Такі формальні неточності не можуть бути, за загальним правилом, самостійною підставою для скасування по суті правомірних рішень суб`єктів владних повноважень, спрямованих на забезпечення законності та захист публічних інтересів.
Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом в постанові від 25 січня 2019 року у справі №826/382/18.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову Державного підприємства Маріупольська Лісова науково-дослідна станція (85730, Донецька область, Волноваський район, с. Лісне, вул. Миру, 11, код ЄДРПОУ 00994124) до ГУ Держгеокадастру у Донецькій області (84313, Донецька область, м. Краматорськ, бул. Машинобудівників, 14, код ЄДРПОУ 39767332) про визнання протиправними дій та скасування припису,-відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.В. Стойка
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 24.02.2022 |
Номер документу | 103497593 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Стойка В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні