Рішення
від 13.02.2022 по справі 620/16364/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 лютого 2022 року Чернігів Справа № 620/16364/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заяць О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення дванадцятої (позачергової) сесії Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 31 серпня 2021 року «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок гр. ОСОБА_1 », яким відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради;

- зобов`язати Сухополов`янську сільську раду Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до земельного законодавства земельні ділянки сільськогосподарського призначення можуть набувати у власність лише громадяни України, однак право на спадкування, у тому числі на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, може виникати також у іноземних громадян. Тому рішення дванадцятої (позачергової) сесії Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 31.08.2021 «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок гр. ОСОБА_1 », позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання адміністративного позову 15 - денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Відповідач надав до суду заяву про розгляд справи без його участі за наявними у справі матеріалами та вказав, що при розгляді справи покладається на розсуд суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 (далі - позивач) отримав у спадщину після смерті своєї матері ОСОБА_2 , померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 , права на земельні частки (паї) у землі, що перебуває у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства «Малківське» (село Малківка Прилуцького району Чернігівської області) розміром 10,00 га в умовних кадастрових гектарах, які належали спадкодавиці та її чоловікові ОСОБА_3 , померлому ІНФОРМАЦІЯ_2 , на підставі сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740, № 061739, виданих Прилуцькою районною державною адміністрацією 28.10.1996, що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за заповітом, виданим Прилуцькою районною державною нотаріальною конторою 15.05.2002, реєстраційний номер № 2-1140.

У зв`язку з набуттям права власності на земельну частку (пай) у порядку спадкування 15 липня 2002 року в сертифікати на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740, № 061739 були внесені відповідні зміни щодо власника земельної частки (паю).

08 вересня 2010 року позивачем було укладено договори оренди земельної частки (паю), право власності на яку підтверджується сертифікатом на право на земельну частку (пай) Серія ЧН № 061740 від 15.07.2002, та земельної частки (паю), право власності на яку підтверджується сертифікатом на право на земельну частку (пай) Серія ЧН № 061739 від 15.07.2002, з ТОВ «Ресурс Агро» строком на 10 років. Зазначені договори були зареєстровані відповідно до Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю), затвердженого постановою КМУ від 24.01.2000 р. № 119 у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок Малківської сільської ради за № 520, №|521.

26.01.21 позивач, як власник земельних часток (паїв), звернувся до Сухополов`янської сільської ради із заявами про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Рішенням п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання від 03.03.2021 Сухополов`янська сільська рада надала відповідні дозволи на розробку технічної документації. За замовленням позивача фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4 , яка виконує землевпорядні роботи згідно з кваліфікаційним сертифікатом інженера землевпорядника №013017 від 07.05.2015 р., виготовлено дві технічні документації із землеустрою, а саме:

- технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки № НОМЕР_1 в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 площею 4,3602 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області;

- технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки № НОМЕР_2 в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 площею 3,2887 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області.

26 червня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Сухополов`янської сільської ради із заявами:

- про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка належить йому на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061739, із земель колишнього КСП Малківське, площею 4,36 га, кадастровий номер земельної ділянки 7424185000:08:001:0010 на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та передачу земельної ділянки у його власність,

- про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка належить йому на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740, із земель колишнього КСП Малківське, площею 3,2887 га, кадастровий номер земельної ділянки 7424185000:05:000:0473 на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та передачу земельної ділянки у його власність.

До заяв також були додані витяги з Державного земельного кадастру про земельні ділянки з кадастровими номерами 7424185000:08:001:0010, 7424185000:05:000:0473.

Проте, 31 серпня 2021 року дванадцята (позачергова) сесія Сухополов`ямської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області прийняла рішення «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеусгрою та передачі у власність земельних ділянок гр. ОСОБА_5 », яким відповідач відмовив позивачу у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради.

З відповіді на адвокатський запит від 20.10.2021 № 03-06/4135, наданої Сухополов`янською сільською радою, вбачається, що відповідач мотивує свою відмову ст. 130 Земельного кодексу України та вказує, що оскільки позивач є іноземним громадянином, то він не може набувати у власність землі сільськогосподарського призначення на території України.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно з частинами першою та другою статті 80 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі, зокрема, прийняття спадщини.

Частиною п`ятою статті 22 Земельного кодексу України визначено, що землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземним громадянам, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

За змістом частини четвертої статті 81, статті 145 Земельного кодексу України допускається, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення іноземці, а також особи без громадянства мають право набувати, проте лише у спадщину, і протягом року зобов`язані їх відчужити, оскільки успадковані земельні ділянки сільськогосподарського призначення не можуть перебувати у приватній власності осіб без громадянства або іноземних громадян.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Таким чином, ураховуючи те, що право власності виникає після одержання спадкоємцем земельної ділянки документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку, та його державної реєстрації, за наслідком чого на зазначені правовідносини поширюються вимоги щодо «добровільного» відчуження іноземними громадянами успадкованої земельної ділянки.

За вказаних обставин буде дотримано гарантії права власності на земельну ділянку, передбачених статтею 41 Конституції України та статтею 153 Земельного кодексу України, оскільки ніхто не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених законодавством України. Правові підстави та порядок припинення права власності на землю визначено, зокрема, статтями 143, 145 Земельного кодексу України.

Отже, суд приходить до висновку, що рішення дванадцятої (позачергової) сесії Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 31.08.2021 «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок гр. ОСОБА_1 », є невмотивованим, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Що стосується позовної вимоги позивача про зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно з позицією Верховного Суду, яка сформована у постановах від 13.02.2018 у справі № 361/7567/15-а, від 20.03.2018 у справа № 461/2579/17, від 20.03.2018 у справі № 820/4554/17, від 03.04.2018 у справі № 569/16681/16-а, від 12.04.2018 у справі № 826/8803/15, дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Частиною другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї та практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини як джерело права.

Стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 157 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру» (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі «Брайєн проти Об`єднаного Королівства» (Bryan v. the United Kingdom); пункти 156-157, 159 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру» (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus №32181/04); пункти 47-56 рішення у справі «Путтер проти Болгарії» (Putter v. Bulgaria №38780/02).

Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (рішення у справі «Hasan and Chaush v. Bulgaria» № 30985/96).

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційним повноваженням є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

Натомість, у цій справі, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовна вимога про зобов`язання відповідача прийняти рішення (акт індивідуальної дії) про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради, задоволенню не підлягає.

Разом з тим, відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Суд зазначає, що відповідно до першого абзацу частини четвертої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Натомість, другий абзац частини четвертої вищевказаної статті передбачає, що у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Враховуючи зазначене, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання відповідача розглянути заяви ОСОБА_1 від 26.06.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010), з урахуванням правової оцінки суду.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір у розмірі 681,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення дванадцятої (позачергової) сесії Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області від 31 серпня 2021 року «Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою та передачі у власність земельних ділянок гр. ОСОБА_1 », яким відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельних ділянок відповідно до сертифікатів на право на земельну частку (пай) серії ЧН № 061740 та серії ЧН № 061739 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010) за рахунок земель колишнього КСП «Малківське» на території Малківського старостинського округу № 10 Сухополов`янської сільської ради.

Зобов`язати Сухополов`янську сільську раду Прилуцького району Чернігівської області розглянути заяви ОСОБА_1 від 26.06.2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3,2887 га (кадастровий номер 7424185000:05:000:0473) та площею 4,3602 га (кадастровий номер 7424185000:08:001:0010), з урахуванням правової оцінки суду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сухополов`янської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 681,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_3 .

Відповідач: Сухополов`янська сільська рада Прилуцького району Чернігівської області, вул.Чернігівська, буд.32,с.Сухополова,Прилуцький район, Чернігівська область,17542, код ЄДРПОУ: 04415867.

Повний текст рішення суду виготовлено 14 лютого 2022 року.

Суддя О.В. Заяць

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2022
Оприлюднено24.02.2022
Номер документу103514338
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —620/16364/21

Рішення від 13.02.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Заяць О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні