Рішення
від 22.02.2022 по справі 400/2325/21
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 лютого 2022 р. № 400/2325/21 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороз А. О.в порядку письмовогопровадження розглянув адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 , ОСОБА_3 , АДРЕСА_3 , до відповідача:Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, Володимирівської сільської ради, вул. Центральна, 91, Володимирівка, Баштансьький район, Миколаївська область, 56065, вул. Центральна, 91, Володимирівка, Казанківський район, Миколаївська область, 56065 про:скасування наказів від 01.12.20 р. № 864-УБД, від 30.11.20 р. № 854-УБД, від 18.12.20 р. № 909-УБД, зобов`язання вчинити певні дії,

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 (надалі - позивачі) звернулись з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (надалі відповідач 1) Володимирівську сільську раду Казанківського району Миколаївської області (відповідач 2) з урахуванням уточненої позовної заяви в якому просять суд:

- скасувати накази Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області "Про відмову у наданнi дозволу на розроблення документації iз землеустрою" вiл 01.12.2020 p. за № 864-УБД, вiд 30.11.2020 р. за № 854-УБД, від 18.12.2020 р. за № 909-УБД;

- зобов`язати Володимирівську сільську раду Казанківського району Миколаївської області надати позивачам дозволи на виготовлення проекту землеустрою щодо вiдведення земельних дiлянок сiльськогосподарського призначення, державної власностi, орієнтовною площею по 2 га кожному з позивачiв, шляхом подiлу земельної ділянки, яка розташована на території Казанкiвського району Миколаївської області кадастровий номер 4823681400:06:000:0040.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що в передбаченому законодавством порядку звернулися до відповідача із клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення, державної власності орієнтовною площею по 2 га кожному з позивачів, шляхом поділу земельної ділянки, яка розташовано на території Казанківського району Миколаївської області кадастровий номер 4823681400:06:000:0040. До кожного клопотання подавались графічні матеріали з бажаним місцем отримання земельної ділянки. Проте відповідач відмовив у наданні відповідних дозволів, відмову мотивував тим, що у змісті заяви не зазначено бажане місце розташування земельної ділянки із зазначенням назви адміністративно-територіальної одиниці. Позивачі вважають таку відмову протиправною, тому звернулись до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 16.04.2021 року позовна заява залишена без руху.

Ухвалою від 17.05.2021 р. суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позовних вимог, та просить відмовити у задоволені позову в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначає, що позивачами в порушення ст. 118 ЗКУ не зазначено назви адміністративно-територіальної одиниці, у звязку з чим відповідачем було відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою у відповідності до ст.118 Земельного кодексу України.

Разом з тим, відповідач зазначив, що 27.05.2021 року набув чинності ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», тому Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області втратило повноваження щодо розпорядження землями державної власності, що знаходяться за межами населених пунктів та вже не є тим органом, який може розпоряджатись земельними ділянками розташованими за межами населених пунктів у межах територіальних громад. Тому обраний позивачами спосіб захисту не забезпечить відновлення порушених прав, оскільки Головне управління Держгеокадастру не розпоряджається спірною ділянкою.

25.06.2021 року від представника позивачів надійшло клопотання про залучення співвідповідача Володимирівську сільську раду Казанківського району Миколаївської області та уточнив позовні вимоги щодо зобов`язання Володимирівську сільську раду Казанківського району Миколаївської області надати позивачам дозволи на розроблення проектів землеустрою.

Ухвалою суду від 15.07.2021 року залучено в якості співвідповідача Володимирівську сільську раду Казанківського району Миколаївської області, та прийнято до розгляду заяву про уточнення позовних вимог до розгляду.

10.08.2021 року до суду надійшло повідомлення від Володимирівської сільської ради Казанківського району Миколаївської області, стосовно відсутності підстав для надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою позивачам оскільки спірна земельна ділянка знаходиться у приватній власності ОСОБА_4 .

08.10.2021 року представником позивачів надано до суду докази направлення позовної заяви з додатками співвідповідачу.

27.10.2021 року Володимирівська сільська рада Казанківського району Миколаївської області додатково надіслала лист у якому вказано, що спірна земельна ділянка знаходиться у приватній власності ОСОБА_4 , на надано докази, що підтверджують перебування земельної ділянки у приватній власності.

Суд розглянув справу відповідно до вимог ст.262 КАС України, без проведення судового засідання, в порядку письмового провадження, на підставі матеріалів справи.

Дослідив матеріали справи, суд

В С Т А Н О В И В:

28.10.2020 року позивачі для реалізації свого права звернулись до відповідача із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею по 2 га за шляхом поділу земельної ділянки, яка розташована на території Казанківського району Миколаївської області кадастровий номер 4823681400:06:000:0040. До кожного клопотання надавались графічні матеріали з бажаним місцем отримання земельної ділянки.

Наказами «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 01.12.2020 року за №864-УБД, від 30.11.2020 року №854-УБД, від 18.12.2020 року №909-УБД відповідач відмовив позивачам з тієї підстави, що у змісті заяви не зазначено бажане місце розташування земельної ділянки із зазначенням назви адміністративно-територіальної одиниці.

Відповідно до ч. 1 ст.122 Земельного Кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч. 6, 7 ст. 118 Земельного Кодексу України передбачено, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Земельним кодексом України передбачено, що єдиною підставою для відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації.

У частині сьомій статті 118 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: прийняти рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу (якщо для цього є передбачені законом підстави).

Відсутність належним чином оформленого рішення відповідача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи відмову у його наданні у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.

Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, орган повинен надати дозвіл.

Спірне рішення відповідача мотивовано тим, що позивачами у змісті заяви не зазначено бажане місце розташування земельної ділянки назви адміністративно-територіальної одиниці.

За таких обставин, прийняте відповідачем рішення ніяким чином не узгоджується з підставами для відмови передбаченими ч.7 ст.118 Земельного Кодексу України та будь-якими нормами Земельного Кодексу, які б надавали відповідачу право відмовляти громадянину України в отриманні дозволу на розробку проекту землеустрою.

Тому Накази «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 01.12.2020 року за №864-УБД, від 30.11.2020 року №854-УБД, від 18.12.2020 року №909-УБД є протиправними та підлягають скасуванню.

Крім того позивачі просять надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки площею по 2 га із земель сільськогосподарського призначення кадастровий номер 4823681400:06:000:0040, стосовно вказаного суду зазначає наступне.

27.05.2021 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021 року, яким Розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та між господарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Таким чином, з 27.05.2021 року всі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності автоматично переходять у комунальну власність.

Розпорядженням КМУ від 12.06.2020 року № 719-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Миколаївської області» Володимирівська сільська рада, на території якої розташована земельна ділянка для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 4823681400:06:000:0040, увійшла до складу Володимирівської об`єднаної територіальної громади.

Оскільки повноваження Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо розпорядження земельною ділянкою, що розташована в межах території Володимирівської сільської ради Казанківського району Миколаївської області припинилися, перейшовши до Володимирівської сільської ради Казанківського району Миколаївської області, до Володимирівської сільської ради Казанківського району Миколаївської області у встановленому ст. 118 Земельного Кодексу України порядку позивачі не звертались, тому відсутні підстави для зобов`язання відповідача вчиняти певні дії.

Разом з тим, відповідно до відкритих даних наявних у публічній кадастровій карті земельна ділянка з кадастровим номером 4823681400:06:000:0040 знаходиться у приватній власності, відповідачем 2 надано до суду докази на підтвердження цього.

Відповідно до ч.5 ст.116 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, позов належить задовольнити частково.

Судові витрати у справі відсутні

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404), Володимирівської сільської ради (вул. Центральна, 91, с. Володимирівка, Казанківський район, Миколаївська область, 56065, ЄДРПОУ 04375323) задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати Наказ «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 01.12.2020 року за №864-УБД, Наказ «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 30.11.2020 року №854-УБД, Наказ «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 18.12.2020 року №909-УБД.

3. В решті позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст. ст. 295-297 КАС України.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.02.2022
Оприлюднено25.02.2022
Номер документу103533309
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —400/2325/21

Рішення від 22.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 15.07.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні