РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2022 року справа № 580/10661/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" до Головного управління ДПС у Черкаській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
09.12.2021р. до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі - відповідач 2) в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 16.09.2021 року №3123473/41294759 про відмову в реєстрації податкової накладної № 35 від 25.08.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС КЛІМАТ» (код ЄДРПОУ 41294759).
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну 35 від 25.08.2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС КЛІМАТ» (код ЄДРПОУ 41294759), датою її направлення на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
В обґрунтування позовних вимог, викладених у позовній заяві, зазначено, що позивачем 25.08.2021р. складено податкову накладну №35, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак рішенням комісії Головного управління ДПС у Черкаській області відмовлено у її реєстрації з підстав ненадання платником податку переліку документів. Позивач вважає рішення протиправним та зазначає, що реєстрація вказаної податкової накладної зупинена, із вказаною у квитанції причиною - Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповіде пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН\РК в ЄРПН».
Позивач, зазначає, що реалізований товар, ним у свою чергу було придбано у ТОВ ТД Клімат Країни та ТОВ Євровел. Після зупинення реєстрації ПН, позивачем, надано пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №35 від 25.08.2021 р. Крім того, зазначив, що спірне рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної. Натомість, Комісією не зважаючи на надані ТОВ «АЛЬЯНС КЛІМАТ» пояснення та додані до них копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, безпідставно прийнято оскаржуване рішення. При цьому, Позивач наголошує, що жодної належної мотивації підстав та причин віднесення поданої ТОВ «АЛЬЯНС КЛІМАТ» податкової накладної № 35 від 25.08.2021 р. до категорії ризиковості здійснення операцій не існує. Позивач зазначає, що в Квитанції відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призвело до необгрунтованого обмеження прав Товариства бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких. При цьому, з Рішення від 16.09.2021 року взагалі залишається незрозумілим, яких саме документів не побачила або не вистачило Комісії для підтвердження реальності господарської операції та, відповідно, проведення реєстрації податкової накладної № 35 від 25.08.2021 р. Позивач звертає увагу, що податковим органом не додержано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обгрунтованості та вмотивованості оскаржуваного Рішення, відтак на думку позивача, є незаконним та під тягає скасуванню.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.12.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
31.12.2021р. до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову, зазначивши при цьому, що причиною відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про відмову чи реєстрацію податкової накладної товаро-транспортної накладної, яка підтверджує транспортування відповідного товару. Крім того, згідно видаткової накладної №204 від 25 серпня 2021 року, зазначений наступний асортимент товару, витяжний вентилятор різних моделей, водонагрівач електричний, осушувач повітря, спліт-системи, який, як зазначено в адміністративному позові реалізований покупцю ТОВ «Онвекс». Разом з тим позивачем було надано лише видаткову накладну від 25.08.2021 №РН-086209 на придбання позивачем у ТОВ «Євровелл» осушувача повітря. Інших первинних документів, які б підтверджували придбання повного асортименту реалізованого товару позивачем не надано. Таким чином, порушення позивачем вимог п. 4 та п. 5 Порядку №520 щодо ненадання платником податку копій документів стосовно постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" зареєстровано 25.04.2017р., з 25.04.2017р. взято на облік як платника податків.
04.01.2021р. між ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" (постачальник) та ТОВ «Онвекс» (покупець) було укладено договір поставки №040121-1, відповідно до якого ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" зобов`язується поставити товар ТОВ «Онвекс».
Згідно видаткової накладної №204 від 25.08.2021р., ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ" поставило ТОВ «Онвекс» товар на 8 позицій, на загальну суму 62250 грн. з ПДВ, а саме: Витяжний вентилятор Electrolux Argentum EAFA-100TH - 11 шт.; Витяжний вентилятор Electrolux Argentum EAFA-120 - 7 шт.; Витяжний вентилятор Electrolux Argentum EAFA-120TH - 5 шт.; Витяжний вентилятор Electrolux EAF-100 Т 15 шт.; Водонагрівач електричний BWH/eu 30 rodon dry 1 шт.; Осушувач повітря Ballu BDT-25L 1 шт.; Спліт-система Electrolux EACS-09HFE/N3 - 2 компл.; Спліт-система Komanchi KAC-07H/N1_18Y- 2 компл.
25.08.2021р. позивачем складено податкову накладну №35, яка відображає постачення товару на 8 позицій, на загальну суму 62250 грн. з ПДВ, згідно видаткової накладної №204 від 25.08.2021р.
08.09.2021р. направлено для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну №35 від 25.08.2021р., яку згідно квитанції від 08.09.2021р., прийнято, реєстрація зупинена.
У даній квитанції зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження Інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
09.09.2021р. позивачем направлено комісії Головного управління ДПС у Черкаській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, повідомлення в електронній формі про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/рахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1.
У вказаних поясненнях зазначено: ТОВ Альянс Клімат згідно договору поставки №040121-1 від 04.01.21р. т ГОВ -"Онвскс" та видатовою накладною №204 від 25.08.21р. було здійснено поставку товарів на суму 62250 грн. Від покупця ТОВ "Онвекс'' надійшла оплата згідно платіжних доручень №35 від 30.08.2021 р: на суму 6800 грн., та №687 від 25.08.2021 р. на суму 62250 грн У вкладенні додані, всі підтверджуючі документи. До Повідомлення додано 6 додатків.
Згідно відзиву на позов, судом встановлено та не заперечується позивачем, що до вказаного повідомлення позивачем додано:
- договір поставки від 01.11.2020 року № 01-11/П20;
- платіжне доручення №687 від 25.08.2021 року;
- платіжне доручення №35 від 30.08.2021 року;
- видаткова накладна №204 від 25.08.2021;
- договір поставки від 04.01.2021 № 040121-1;
- видаткова накладна №РН-086209 від 25.08.2021.
16.09.2021р. Комісією Головного управління ДПС у Черкаській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3123473/41294759 про відмову в реєстрації в ЄРПН ПН від 25.08.2021р. №35.
Підставою для відмови в реєстрації ПН вказано: ненадання платником податку копій документів:
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
В графі «Додаткова інформація» рішення від 16.09.2021р. №3123473/41294759 вказано не надано документи щодо придбання всього асортименту реалізованого товару.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, позивач звернувся до ДПС України зі скаргою від 16.09.2021р., в якій просив його скасувати, зазначивши, що ТОВ "АЛЬЯНС КЛІМАТ має всі підтверджуючі документи на постачання товарів та Договір з ТОВ "Онвекс''.
За результатами розгляду скарги, рішенням від 01.10.2021р. №44563/41294759/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН - без змін.
Не погоджуючись із рішенням про відмову у реєстрації ПН в ЄРПН, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з того, що згідно підпунктів а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
В розумінні пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містить пункт 201.16 статті 201 ПК України, згідно реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
З наведених законодавчих норм випливає, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, можливо зупинення їх реєстрації.
Відповідно п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 (далі - Порядок №1165), контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку №1165), до таких операцій відносяться - Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі Порядок №520) встановлено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі:
1) договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2) договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3) первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5) документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п. 10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Пункт 11 Порядку №520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній і розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу вищенаведених норм законодавства вбачається, що податковий орган повинен вказати за якими саме критеріями оцінено ступінь ризиків поданих платником для реєстрації податкових накладних, визначити які документи необхідно надати платнику для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку №1165), до таких операцій відносяться - Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вбачається із квитанції від 08.09.2021р., реєстрація ПН №35 від 25.08.2021р. зупинено, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження Інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З аналізу вказаної квитанції вбачається, що Комісією зупинено реєстрацію ПН №35 від 25.08.2021р., з огляду на непідтвердженість первинними документами придбання позивачем реалізованого ним товару, відображеного у ПН №35 від 25.08.2021р., а саме товару за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 - Осушувач повітря Ballu BDT-25L 1 шт (8509800000).
Як встановлено вище судом, після зупинення реєстрації ПН, позивачем було надано повідомлення в електронній формі про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/рахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1.
До вказаного повідомлення позивачем додано: договір поставки від 01.11.2020 року № 01-11/П20; платіжне доручення №687 від 25.08.2021 року; платіжне доручення №35 від 30.08.2021 року; видаткова накладна №204 від 25.08.2021; договір поставки від 04.01.2021 № 040121-1; видаткова накладна №РН-086209 від 25.08.2021.
Судом встановлено, що відповідно до договору поставки від 01.11.2020 року №01-11/П20, укладеного між ТОВ "Євровелл" (постачальник) та ТОВ «АЛЬЯНС КЛІМАТ» (покупець), ТОВ "Євровелл" зобов`язується поставити товар ТОВ «АЛЬЯНС КЛІМАТ».
Згідно видаткової накладної №РН-086209 від 25.08.2021р., ТОВ "Євровелл" поставило ТОВ «АЛЬЯНС КЛІМАТ» товар - Осушувач повітря Ballu BDT-25L 2 шт.
Вказані обставини свідчать про наявність у позивача станом на 25.08.2021р. товару за кодом УКТЗЕД 8509 - Осушувач повітря Ballu BDT-25L 1 шт (8509800000), реалізація, якого відображена у ПН №35 від 25.08.2021р.
Таким чином, надані пояснення та додані документи в повній мірі підтверджують реальність вчинення господарської операції, відображеної у ПН №35 від 25.08.2021р. у обсязі відображеному у квитанції від 08.09.2021р. про зупинення реєстрації ПН (по коду УКТЗЕД товару 8509).
В свою чергу, як вбачається із спірного рішення, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної слугувало: ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, в графі «Додаткова інформація» вказано - не надано документи щодо придбання всього асортименту реалізованого товару).
При цьому, представник відповідачів у відзиві на позов вказав, що позивачем було надано лише видаткову накладну від 25.08.2021 №РН-086209 на придбання позивачем у ТОВ «Євровелл» осушувача повітря. Інших первинних документів, які б підтверджували придбання повного асортименту реалізованого товару позивачем не надано.
Оцінюючи підстави відмови в реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що Комісією зупинено реєстрацію ПН №35 від 25.08.2021р., з огляду на непідтвердженість первинними документами придбання позивачем реалізованого ним товару, відображеного у ПН №35 від 25.08.2021р., а саме товару за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 - Осушувач повітря Ballu BDT-25L - 1 шт (8509800000) та запропоновано надати первинні документи, вимоги якої позивачем виконано, надано: договір поставки від 01.11.2020 року №01-11/П20 та видаткову накладну №РН-086209 від 25.08.2021р.
При цьому, у квитанції від 08.09.2021р. Комісією не було зазначено інших Кодів товару, що відповідали б п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відтак відмову у зупиненні реєстрації ПН з підстав не надання документів щодо придбання всього асортименту реалізованого товару, суд вважає не обгрунтованою та протиправною.
На переконання суду, отримавши квитанцію від 08.09.2021р. із відображеними у ній відомостями, позивач, у повному обсязі виконав її вимоги, надавши первинні документи по товару за кодом УКТЗЕД 8509 - Осушувач повітря Ballu BDT-25L.
На переконання суду, відмовляючи у реєстрації ПН з підстав не надання документів щодо придбання всього асортименту реалізованого товару, Комісія мала зазначити про це у квитанції про зупинення реєстрації із посиланням на невідповідність відомостей зазначених у ПН пунктам Критеріїв ризиковості здійснення операцій щодо кожного з товарів.
Суд зазначає, що відповідно до п.п.3 п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються пропозиція щодо надання платником податку зокрема копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Підсумовуючи вищенаведені обставини в їх сукупності, суд зазначає, що неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів у квитанції від 08.09.2021р. про зупинення реєстрації ПН, не може мати наслідком відмову у реєстрації ПН у зв`язку із не наданням документів щодо придбання всього асортименту реалізованого товару, оскільки контролюючий орган сам визначив лише один вид товару, по якому позивачем надані первинні документи.
Зазначене свідчить про те, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є формальним та об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічні правові позиції висловлені Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 та в постанові від 28.10.2019 у справі №640/983/19.
Судом також враховано, що матеріали справи містять первинні документи, що підтверджують наявність у позивача, станом на дату здійснення господарської операції, відображеної у ПН №35 від 25.08.2021р., товару у реалізованому обсязі, що в свою чергу могли бути подані позивачем до Комісії, у разі зазначення нею необхідності їх подання у квитанції про зупинення реєстрації ПН.
Ненадання ж документів, що стали підставою для відмови в реєстрації ПН №35 від 25.08.2021р. стали наслідком неконкретності вимог контролюючого органу, що на переконання суду не може мати наслідком відмову у реєстрації ПН.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, оскаржуване рішення Відповідача 1 про відмову в реєстрації поданої позивачем податкової накладної є необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №35 від 25.08.2021 року, датою її фактичного отримання, суд зазначає наступне.
У разі порушення строку реєстрації податкової накладної застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 120-1 Податкового кодексу України, а згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.
Згідно з п. 20 Порядку №1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Суд також враховує, що чинним законодавством України покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд зазначає, що виходячи з практики Європейського суду з прав людини (зокрема, постанови по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 (скарга № 10465/83), запорукою вірного застосування - дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг цих повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування, рішення органу має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дій) суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень (у т. ч. колегіальний орган) прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Зважаючи на встановлену, в ході розгляду даної справи, протиправність спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також беручи до уваги, що позивач надав відповідачу всі документи, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, щодо товару за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8509 - Осушувач повітря Ballu BDT-25L, який на думку Комісії відповідав п.1 Критеріїв ризиковості, суд доходить висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №35 від 25.08.2021р. днем її фактичного подання на реєстрацію.
Вказаний спосіб захисту порушених прав позивача відповідає правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі №1940/1950/18.
Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що адміністративний позов належить задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що позов належить задовольнити повністю, а позивачем понесено судові витрати із сплати судового збору у сумі 2270,00 грн, що підтверджується оригіналом платіжного доручення від 06.12.2021р. №384, наявного у матеріалах справи, суд дійшов висновку про стягнення понесених позивачем судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у розмірі 2270 грн.
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 241-246, 255, 263, 295, КАС України суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Черкаській області від 16.09.2021р. №3123473/41294759 про відмову у реєстрації податкової накладної №35 від 25.08.2021р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, площа Львівська, 8 код ЄДРПОУ - 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №35 від 25.08.2021р. складену Товариством з обмеженою відповідальністю АЛЬЯНС КЛІМАТ (18000, м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра, буд. 21, кв. 45, код ЄДРПОУ 41294759), датою її фактичного подання на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ - 44131663) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬЯНС КЛІМАТ (18000, м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра, буд. 21, кв. 45, код ЄДРПОУ 41294759) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, площа Львівська, 8 код ЄДРПОУ - 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АЛЬЯНС КЛІМАТ (18000, м. Черкаси, вул. Героїв Дніпра, буд. 21, кв. 45, код ЄДРПОУ 41294759) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) грн.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 КАС України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.
Суддя Марина БІЛОНОЖЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2022 |
Оприлюднено | 25.02.2022 |
Номер документу | 103535630 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Марина БІЛОНОЖЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні