313/300/21
2-а/313/5/2022
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.02.2022 р. смт. Веселе
Веселівський районний суд Запорізької області у складі: головуючого - судді Нагорного А.О., при секретарі судового засідання Басова А.В., за участю представника позивача адвоката Шубіна О.П., представника відповідача Гурильова А.С., розглянувши в режимі відеоконференції у судовому засіданні адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Кам`янсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Македонської Любові Сергіївни , про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
ВCТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області та державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Кам`янсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Македонської Л.С., у якому просить скасувати винесену 17.02.2021 р. відповідачем постанову № 37-ДК/0015По/08/01/-21, якою його було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбачене ст. 53-1 КУпАП та накладено штраф у сумі 170,00 грн.
Провадження у справі щодо притягнення його до адміністративної відповідальності за ст. 52-1 КУпАП позивач просить закрити.
Представник позивача адвокат Шубін О.П. на задоволенні позову наполягає, просить суд позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Суд, заслухавши представників сторін вивчивши позов та дослідивши надані докази, прийшов до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
12.02.2021 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використання та охоронною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель в Великобілозерському, Кам`янсько - Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Македонською Любов Сергіївною (далі Державний інспектор) було проведено перевірку стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості грунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки, як обєкта перевірки, з кадастровим номером 2321255100:08:012:0006, яка розташована на території Веселівської селищної територіальної громади (за межами населеного пункту) Мелітопольського району (колишнього Веселівського району) Запорізької області.
12.02.2021 р. державним інспектором було складено протокол про адміністративне правопорушення № 37-ДК/0015По/08/01/-21.
Крім того, суд встановив, що 22.02.2021 р. поштою, разом з копією протокол про адміністративне правопорушення № 37-ДК/0014П/07/01/-21 від 12.02.2021 р. позивач отримав повідомлення про розгляд справи про адміністративне правопорушення від 16.02.2021 р. за вих. № 31-8-0.47-254/90-21, який згідно з поштовим штампом на конверті надісланий йому поштою 17.02.2021 р. Даним повідомлення державний інспектор призначив розгляд справи на 10.00 год. 17.02.2021 р., тобто в день направлення йому цього повідомлення.
Суд вважає, що державний інспектор грубо порушив право позивача на захист у розгляді адміністративної справи, так як вказане повідомлення не могло фактично бути позивачем отримано завчасно та він був позбавлений права з`явитися на розгляд справи, порушеної у відношенні нього та надати свої пояснення.
Не зважаючи на відсутність в матеріалах адміністративної справи інформації про отримання мною повідомлення від 16.02.2021 р., інспектор безпідставно винесла постанову про накладення адміністративного стягнення від 17.02.2021 р. № 37-ДК/0015По/08/01/-21, якою з визнала позивача винним у вчиненні адміністративного правопорушення за ст.53-1 КУпАП та склала розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.
Крім того, 17.02.2021 р. державним інспектором було складено припис № 37-ДК/0016Пр/03/01/-21 від 17.02.2021 р., відповідно до якого позивача у 30-денний термін зобов`язано повідомити про вжиті заходи щодо усунення виявлених порушень вимог чинного земельного законодавства, а саме до 19.03.2021 р., який також отримано ОСОБА_1 поштою 24.02.2021 р.
Відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЗП № 010811 виданого Веселівською райдержадміністрацією від 14.09.2005 р. ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 25,0305 га, кадастровий номер 2321255100:08:012:0002, розташованої на території Веселівської селищної ради, для ведення селянського (фермерського) господарства. Вказана земельна ділянка, яка перебуває у його власності, межує зі спірною земельною ділянкою площею 3,1950 га з кадастровим номером 23212255100:08:012:0006, яку ОСОБА_1 взагалі не займав та не обробляв.
Проведення перевірки без участі позивача, внаслідок несвоєчасного повідомлення ОСОБА_1 про день розгляду та визнання його винним у вчиненні адміністративного правопорушення з нарахуванням шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки, а також зобов`язанням позивача звільнити земельну ділянку лише грунтуючись на відомостях, які зазначені у листі від 09.02.2021 № 02-05-11/0386 Веселівської селищної територіальної громади Веселівської селищної ради Запорізької області, є незаконним та не обгрнутованими.
Крім того, матеріали адміністративної справи не містять жодних доказів, які б переконливо вказували б на те, що позивачем займається спірна земельна ділянка без наявності правовстановлюючих документів, зокрема складання акту обстеження у його присутності, своєчасного повідомлення ОСОБА_1 про дату розгляду справи та отримання від позивача письмових пояснень, порушення у відношенні нього кримінального провадження, опитування свідків, листування тощо.
З огляду на викладене вбачається наявність спору про законність дій державного інспектора у визнанні позивача винним у вчиненні адміністративного правопорушення.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до п. 2 ч. 1 та ч. 2 ст. 5 КАС України передбачено, що кожна особамає правов порядку,встановленому цимКодексом,звернутися доадміністративного суду,якщо вважає,що рішенням,дією чибездіяльністю суб`єктавладних повноваженьпорушені їїправа,свободи абозаконні інтереси,і проситипро їхзахист шляхом: … 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Статтею 19 Конституції України зазначено що, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України. Відповідно достатей 2,4,5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України. Відповідно дост. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Пунктом «б» статті211ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за … б) самовільне зайняття земельних ділянок. З огляду на викладене, суд наголошує, що державний інспектор не мав достатніх підстав виносити у відношенні позивача оскаржуваної постанови.
Частиною 2статті 77 КАС Українипередбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідно до вимог ст.280 КУпАП України передбачено, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності.
В свою чергу, факт правопорушення, в даному випадку, підтверджується сумнівними та нелогічними припущеннями державного інспектора. Відповідно до статті 62 Конституції України передбачено, що обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини тлумачаться на користь обвинуваченого. Проте, дану вимогу діючого законодавства при винесенні спірної постанови, державним інспектором взагалі враховано не було.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практикиЄвропейського судуз правлюдини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі «Рисовський проти України» (№ 29979/04) висловив правову позицію, відповідно до якої принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов`язків.
Крім того, стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункт 157 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру» ; пункт 44 рішення у справі «Брайєн проти Об`єднаного Королівства» ; пункти 156-157, 159 рішення у справі «Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру; пункти 47-56 рішення у справі «Путтер проти Болгарії».
Це узгоджується з передбаченим п.1 ст. 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із «повною юрисдикцією», тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п. 70 рішення Європейського суду з прав людини від 28.06.1990 у справі «Обермейєр проти Австрії» ; п. 155 рішення Європейського суду з прав людини від 04.03.2014 у справі «Гранд Стівенс проти Італії».
Відповідно до вимог ст. 293 КУпАП і роз`яснень, викладених в пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України № 15 «Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення» орган (посадова особа) при розгляді скарги або протесту на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови. Суд повинен перевірити: чи накладено адміністративне стягнення правомочним органом; чи є в діях даної особи ознаки проступку, за який законом передбачена адміністративна відповідальність, і вина у його вчиненні; чи не сплив строк давності для притягнення до адміністративної відповідальності; чи правильні висновки органу (посадової особи), який виніс постанову, про тяжкість вчиненого проступку і обтяжуючі обставини; чи враховані пом`якшуючі обставини, майновий стан винного, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Разом з тим, виходячи із закріпленого в частині 4 статті 129 Конституції України принципу змагальності і рівності сторін у судочинстві, обов`язок доказування законності застосування адміністративного стягнення при розгляді скарги громадянина в суді покладається на орган (посадову особу), яким винесено оскаржувану постанову.
Відповідно до вимог п. 1) ч. 1 ст. 247 КУпАП, яка передбачає обставини, що виключають провадження у справі про адміністративне правопорушення,провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато,а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Також суд зазначає, що доводи представника відповідача, якими він заперечує позовні вимоги, не є такими, що дають підстави суду для відмови у задоволенні позову.
Згідно ч. 3ст. 286 КАС Україниза наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право:
1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення;
2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи);
3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення;
4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та доведеними, і підлягають задоволенню.
На підставі ст. 19 Конституції України, п. 1) ч. 1 ст.247, ст.ст.283,288,289 КУпАП, керуючись ст.ст.6,7,9,11,44,73-78,90,241-246, 250,286 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити у повному обсязі.
Постанову № 37-ДК/0015По/08/01/-21 винесену 17.02.2021 р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охоронною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Запорізькій області головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Великобілозерському, Кам`янсько-Дніпровському районах та м. Енергодарі Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Македонською Любов`ю Сергіївною відносно ОСОБА_1 про накладення штрафу у сумі 170,00 грн. за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП визнати протиправною та скасувати.
Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП- закрити.
Стягнути з Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 908,00 грн.
Рішення може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду через Веселівський районний суд Запорізької області протягом 30 днів з моменту проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст складено 24.02.2022 р.
Суддя
Веселівського районного суду
Запорізької області А.О.Нагорний
15.02.2022
Суд | Веселівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 28.02.2022 |
Номер документу | 103552100 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Веселівський районний суд Запорізької області
Нагорний А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні