Рішення
від 16.02.2022 по справі 826/5464/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2022 року м. Київ № 826/5464/17

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Огурцов О.П., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомГаражно-будівельного кооперативу «Енергетик-2»доВиконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)проскасування реєстраційного номера об`єкта нерухомого майна, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Гаражно-будівельний кооператив «Енергетик-2» (01013, м. Київ, вул. Камишинська, 4, код ЄДРПОУ 22921746) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36), в якому просить:

- скасувати реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 84990288000 - гараж, об`єкт житлової площі: ні; площа: загальною площею (кв.м) 158,9; адреса: м. Київ, «Енергетик-2» гаражно-будівельний кооператив (Голосіївський р-н), гараж АДРЕСА_1,

- зобов`язати Виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вилучити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис з реєстраційним номером № 84990288000 - гараж, об`єкт житлової площі: ні; площа: загальною площею (кв.м) 158,9; адреса: м. Київ, «Енергетик-2» гаражно-будівельний кооператив (Голосіївський р-н), гараж АДРЕСА_1 та закрити розділ № 84990288000.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після скасування в адміністративному порядку рішення державного реєстратора, на підставі якого було створено новий об`єкт нерухомого майна з відкриттям розділу, державним реєстратором не було скасовано реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна та не було закрито розділ, у зв`язку з чим що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявний об`єкт, рішення про створення якого було скасоване.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.04.2017 відмовлено у відкритті провадження у справі та зазначено, що розгляд справи слід проводити за правилами цивільного судочинства України, оскільки спірні відносини є приватноправовими.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.05.2017 зазначену ухвалу було скасовано, а справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції. При цьому, суд апеляційної інстанції встановив, що у спірних правовідносинах відсутній спір про право власності, оскільки предметом позову є скасування реєстраційного номера об`єкта нерухомого майна (відкрито новий розділ), право власності на яке не зареєстроване, а також вилучення відповідного реєстраційного запису з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а тому спір належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відповідачем не було подано у встановлений строк відзиву на позовну заяву, у зв`язку з чим суд здійснює розгляд справи за наявними у матеріалах доказами.

Відповідачем подано клопотання про заміну неналежного відповідача, яке обґрунтовує тим, що обов`язок щодо скасування номеру об`єкта нерухомого майна та закриття розділу покладено на орган, який приймав рішення про скасування реєстраційної дії, на підставі якого такий об`єкт було створено.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та зазначила, що реєстраційна справа перебуває у виконавчому органі Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), яка також має повноважень закривати розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Суд ухвалив відмовити у задоволенні клопотання про заміну неналежного відповідача та ухвалив продовжити розгляд справи у порядку письмового провадження.

Під час судового розгляду справи судом встановлено наступне.

Приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Малаховим М.С., як державним реєстратором прав на нерухоме майно, прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 16.02.2016 № 82860854, на підставі якого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено відомості про реєстрацію права власності на гараж загальною площею 158,9 кв. м за адресою: м. Київ, «Енергетик-2» гаражно-будівельний кооператив (Голосіївський р-н), гараж АДРЕСА_1.

При цьому, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором було відкрито розділ та створено новий об`єкт нерухомого майна, якому присвоєно реєстраційний номер 84990288000.

У подальшому, наказом Міністерства юстиції України від 16.05.2016 № 1397/5 «Про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень» задоволено скарги гаражно-будівельного кооперативу "Енергетик-2» від 22.02.2016 № 15 та від 29.02.2016 № 18.

Скасовано рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Малаховим М.С. від 16.02.20216 № 28260854 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Внесення до Державного реєстру прав на нерухоме майно запису про скасування запису про право власності № 13272366 покладено на Департамент державної реєстрації Міністерства юстиції України.

У подальшому, позивачем було отримано інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідно до якої розділ щодо об`єкту нерухомого майна № 847990288000 залишається відкритим. Водночас, розділ не має відомостей про зареєстроване права власності.

Вважаючи, що відповідач зобов`язаний вилучити з реєстру об`єкт нерухомого майна, рішення про створення якого визнано незаконним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Статтею 13 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено структуру Державного реєстру прав.

Так, державний реєстр прав складається з розділів, спеціального розділу, бази даних заяв та реєстраційних справ в електронній формі. Невід`ємною архівною складовою частиною Державного реєстру прав є Реєстр прав власності на нерухоме майно, Єдиний реєстр заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державний реєстр іпотек.

На кожний об`єкт нерухомого майна під час проведення державної реєстрації права власності на нього вперше у Державному реєстрі прав відкривається новий розділ та формується реєстраційна справа, присвоюється реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна.

Розділ Державного реєстру прав складається з чотирьох частин, що містять відомості про:

1) нерухоме майно та його ціну (вартість) (у тому числі ідентифікатор об`єкта будівництва (закінченого будівництвом об`єкта) в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва - для об`єктів нерухомого майна, яким присвоєно ідентифікатор до реєстрації відповідного речового права);

2) право власності та суб`єкта (суб`єктів) цього права;

3) інші речові права та суб`єкта (суб`єктів) цих прав, а також ціну (вартість) таких речових прав чи розмір плати за користування чужим нерухомим майном;

4) обтяження речових прав на нерухоме майно та суб`єкта (суб`єктів) цих обтяжень.

У даному випадку, під час прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, яке було у подальшому скасовано за скаргою позивача, державний реєстратор відкрив новий розділ у Державному реєстрі прав та, відповідно, створив новий об`єкт нерухомого майна, якому присвоїв реєстраційний номер № 847990288000.

У подальшому, зазначене рішення державного реєстратора було скасовано Міністерством юстиції в порядку адміністративного оскарження, але під час внесення до Державного реєстру прав запису про скасування запису про право власності на підставі зазначеного вище рішення державного реєстратора, відповідний розділ у Державному реєстрі прав закрито не було.

Отже, визначальним в межах спірних правовідносин є встановлення судом порядку та процедури скасування реєстраційного номеру, який був наданий вперше на новостворене нерухоме майно, коли рішення про його державну реєстрацію з відкриття розділом скасовано Міністерством юстиції України.

Суд звертає увагу, що спір про право відсутній, а дослідженню підлягають виключно владні управлінські рішення, дії та бездіяльність державного реєстратора, який у межах спірних відносин діє як суб`єкт владних повноважень, а тому спір належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до частини першої статті 14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа закриваються в разі: 1) знищення об`єкта нерухомого майна; 2) поділу, об`єднання об`єктів нерухомого майна або виділу частки з об`єкта нерухомого майна; 3) державної реєстрації права власності на новостворений об`єкт нерухомого майна, щодо якого в Державному реєстрі прав відкрито розділ як на об`єкт незавершеного будівництва; 4) скасування державної реєстрації земельної ділянки.

У разі наявності в Державному реєстрі прав двох і більше розділів на один об`єкт нерухомого майна в результаті допущення технічної помилки закривається розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа, відкриті пізніше.

Закритий розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа не підлягають поновленню. У разі скасування рішення державного реєстратора про закриття розділу Державного реєстру прав на об`єкт нерухомого майна відкривається новий розділ та формується нова реєстраційна справа відповідно до цього Закону.

Частиною шостою статті 14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у разі закриття розділу Державного реєстру прав у зв`язку з наявністю в цьому реєстрі двох і більше розділів на один об`єкт нерухомого майна в результаті допущення технічної помилки розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа, відкриті пізніше, закриваються, а реєстраційний номер такого об`єкта скасовується.

Відомості про речові права, обтяження речових прав, що містяться в розділі Державного реєстру прав, що закривається як помилковий, одночасно із закриттям такого розділу переносяться до розділу Державного реєстру прав, відкритого раніше на об`єкт нерухомого майна.

У разі наявності зареєстрованих речових прав, похідних від права власності, та/або обтяжень речових прав, відомості про які містяться в розділі Державного реєстру прав, що закривається як помилковий, за результатом перенесення відомостей про такі права, обтяження державний реєстратор обов`язково невідкладно повідомляє відповідного користувача, обтяжувача про закриття розділу Державного реєстру прав та перенесення відомостей про речові права, обтяження.

У разі якщо у зв`язку з наявністю в Державному реєстрі прав двох і більше розділів на один об`єкт нерухомого майна в результаті допущення технічної помилки виявлено суперечності між зареєстрованими речовими правами, закриття розділу Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставі судового рішення.

Відповідно до статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна є індивідуальний номер, який присвоюється кожному індивідуально визначеному об`єкту нерухомого майна при проведенні державної реєстрації права власності на нього вперше, не повторюється на всій території України і залишається незмінним протягом усього часу існування такого об`єкта.

У разі переходу права власності на об`єкт нерухомого майна або зміни відомостей про об`єкт нерухомого майна його реєстраційний номер не змінюється, крім випадків, передбачених статтею 14 цього Закону.

Скасований реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна не може бути присвоєний іншому об`єкту нерухомого майна.

Інформація про скасовані реєстраційні номери зберігається у Державному реєстрі прав протягом усього часу існування цього реєстру.

Згідно частини третьої статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Згідно з частинами першою, другою статті 6 Закону № 1952-IV організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб`єкти;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

За правилами частин першої, другої статті 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

У разі зміни ідентифікаційних даних суб`єкта права, визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни, зміни суб`єкта управління об`єктами державної власності, відомостей про об`єкт нерухомого майна, у тому числі зміни його технічних характеристик, виявлення технічної помилки в записах Державного реєстру прав чи документах, виданих за допомогою програмних засобів ведення цього реєстру (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), за заявою власника чи іншого правонабувача, обтяжувача, а також у випадку, передбаченому підпунктом "в" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, вносяться зміни до записів Державного реєстру прав.

У разі якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру прав вносяться на підставі відповідного рішення суду.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Таким чином, державним реєстратором, на виконання наказу Міністерства юстиції України від 16.05.2016 № 1397/5, прийнято рішення про скасування рішення про державну реєстрацію права власності (з відкриттям розділу). При цьому, помилково відкритий розділ не було закрито.

Зазначені обставини склались внаслідок того, що ані в Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ані в Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141, не визначено порядку закриття розділу, а також скасування реєстраційного номеру новоствореного нерухомого майна у разі якщо рішення про його державну реєстрацію з відкриттям розділу скасовано в адміністративному порядку Міністерством юстиції України.

Поряд з цим, законодавством визначено суб`єкта, який здійснює ведення Державного реєстру речових прав, а також визначено, що записи, що містять у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведено реєстраційні дії.

Так, відповідно до пункту 2 частини першої статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» суб`єктами державної реєстрації прав є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, до повноважень яких згідно з пунктом 4 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141, належить, зокрема, закриття розділів Державного реєстру прав.

Суд звертає увагу, що відповідачем не було допущено протиправних дій чи бездіяльності щодо позивача у спірних правовідносин, оскільки законодавством не визначено порядок закриття розділу при скасуванні рішення про його відкриття, а тому у даному випадку відсутні підстави для визнання дій чи бездіяльності відповідача протиправними.

Однак, з`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд дійшов висновку, що з огляду на скасування наказом Міністерства юстиції України від 16.05.2016 № 1397/5 рішення державного реєстратора - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Малаховим М.С. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 16.02.2016 № 82860854 відповідача, як суб`єкта державної реєстрації, який має повноваження щодо ведення Державного реєстру прав, а також який формує та зберігає реєстраційну справу щодо спірного об`єкту, належить зобов`язати закрити розділ Державного реєстру прав та реєстраційної справи, реєстраційну справу, а також скасувати реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна.

Керуючись статтями 241, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Гаражно-будівельного кооперативу «Енергетик-2» (01013, м. Київ, вул. Камишинська, 4, код ЄДРПОУ 22921746) до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36) про скасування реєстраційного номера об`єкта нерухомого майна, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

2. Зобов`язати Виконавчий орган Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) закрити розділ Державного реєстру прав, реєстраційну справу та скасувати реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 849902880000: гараж, об`єкт житлової площі: ні; площа: загальна площа (кв.м) 158,9; адреса: м. Київ, «Енергетик-2» гаражно-будівельний кооператив (Голосіївський р-н), гараж АДРЕСА_1.

3. У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України. Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.П. Огурцов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103559039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —826/5464/17

Рішення від 16.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 09.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 09.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 25.04.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні