Рішення
від 02.02.2022 по справі 640/20833/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 лютого 2022 року м. Київ № 640/20833/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Васильченко І.П., за участі секретаря судових засідань Баженовій А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАНС»

до Державної авіаційної служби України

про визнання протиправним та скасування постанов,-

за участі представників сторін:

від позивача: не прибув,

від відповідача: Ремінська М.П.

На підставі ч. 1 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 03 лютого 2022 року проголошено скорочене (вступна та резолютивна частини) судове рішення. Виготовлення рішення у повному обсязі відкладено, про що повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог ч. 3 ст. 243 названого Кодексу. Під час проголошення скороченого (вступної та резолютивної частин) судового рішення сторонам роз`яснено зміст судового рішення, порядок і строк його оскарження, а також порядок отримання повного тексту рішення.

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАНС" (03164, м. Київ, вул. Підлісна, буд. 1, офіс 16, ЄДРПОУ 43061957) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної авіаційної служби України (01135, м. Київ, просп. Перемоги, буд. 14, ЄДРПОУ 37536026) про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу в галузі цивільної авіації від 26 квітня 2021 року №000060 серії АГ, від 12.05.2021 №№ 000120, 000117, 000115, 000114, 000112, 000103, 000109, 000111, 000110, 000113, 000119, 000118, 000108, 000106, 000107, 000104, 000105 серії АГ, від 19.05.2021 №№ 000168, 000167, 000166, 000164, 000169, 000163, 000162, 000160, 000170, 000157, 000156, 000155, 000154, 000153, 000151, 000150, 000148, 000147, 000145, 000144, 000142, 000140, 000139, 000138, 000137, 000136, 000135, 000134, 000133, 000132, 000131, 000130, 000129, 000127, 000128, 000126, 000124, 000123, 000177, 000179, 000171, 000173, 000175 серії АГ, від 02.06.2021 №№000183, 000185, 000186, 000187, 000188, 000190, 000191 серії АГ, від 22.06.2021 №№ 000248, 000249, 000247 серії АГ та від 16.06.2021 №№ 000226, 000225, 000224, 000223, 000222, 000221, 000220, 000229, 000228, 000227 серії АГ.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 серпня 2021 року відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 02 грудня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Державною авіаційною службою України в порушення вимог чинного законодавства винесено оскаржувані постанови, якими на позивача накладено штраф за правопорушення у галузі цивільної авіації. Так, позивач зазначає, що відповідачем порушено процедуру розгляду справ про правопорушення у галузі цивільної авіації. Крім того, зазначає, що відповідачем свідомо порушено вимоги ст. 61 Конституції України та дві притягнуто до юридичної відповідальності одного виду за одне і те саме порушення. Також, зазначає, що розмір накладених штрафів визначений без врахування характеру правопорушень, ступені вини позивача та наслідків вчинених правопорушень.

Представник позивача у судове засідання не прибув, подав клопотання про розгляд справи за відсутності позивача. Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав викладених у письмовому відзиві на позовну заяву. В обґрунтування відзиву зазначає, що позивачем вчинено правопорушення у галузі цивільної авіації, що підтверджується протоколами про правопорушення та на підставі вказаних протоколів до позивача було застосовано штрафні санкції у мінімальному розмірі, що визначений ст. 127 Повітряного кодексу України. Крім того, зазначає, що позивачем не заперечується та не спростовуються факти вчинення даних правопорушень.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

13.04.2021 за результатами перевірки інформації викладеної в листі ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» від 05.04.2021 № 59, державним інспектором Державіаслужби, виявлено порушення пункту 4 Розділу VI Інструкції з оцінки рівня загрози безпеці цивільної авіації України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України 17.06.2020 року № 356, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 960/35243, а саме ненадання ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» до Державіаслужби інформації щодо проведеної оцінки рівня загрози та ризиків перед початком виконання польоту до аеропорту Харгейса (Сомалі) ПС ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» державний та реєстраційні знаки UR-FSA 05.04.2021, за результатом чого, 13.04.2021 складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації № 003473 серія АА та винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації від 26 квітня 2021 №000060 серії АГ.

30.04.2021 за результатами перевірки ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» державним інспектором Державіаслужби виявлено порушення пункту 6.11 розділу VI Правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS І, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 05.07.2010 № 430, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 липня 2010 року за № 558/17853, а саме ненадання ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» щоденної інформації про місцезнаходження та плани виконання польотів ПС, які включено до сертифіката експлуатанта, за результатом чого, 13.04.2021 складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації серії АА №№ 004030, 004031, 004032, 004033, 004034, 004035, 004036, 004037, 004038, 004039, 004040, 004041, 004042, 004043, 004044, 004045, 004046 та винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 12.05.2021 №№ 000120, 000117, 000115, 000114, 000112, 000103, 000109, 000111, 000110, 000113, 000119, 000118, 000108, 000106, 000107, 000104, 000105 серії АГ.

06.05.2021 та 11.06.2021 державними інспекторами управління системою авіаційної безпеки Державіаслужби здійснено перевірку інформації, наданої ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» щодо фактичного виконання польотів у період з 01 січня по 15 квітня 2021 року в аеропорти країн з нестабільним становищем, до яких тимчасово обмежено польоти українських експлуатантів за результатом якої виявлено порушення пункту 4 Розділу VI Інструкції з оцінки рівня загрози безпеці цивільної авіації України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України 17.06.2020 №356, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 960/35243, а саме ненадання ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» до Державіаслужби інформації щодо проведеної оцінки рівня загрози та ризиків перед початком виконання польотів, за результатом чого 06.05.2021 та 11.06.2021 складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації серії АА №№ 004060, 003996, 003959, 003972, 004064, 003960, 003968, 003974, 004005, 003954, 004008, 004007, 003970, 003973, 003975, 003957, 003969, 003952, 003976, 004004, 004056, 003971, 003977, 004061, 003961, 004003, 003956, 00003962, 004022, 003997, 003988, 004023, 004059, 003958, 003980, 004006, 004062, 003985, 003949, 004017 та винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 19.05.2021 №№ 000168, 000167, 000166, 000164, 000169, 000163, 000162, 000160, 000170, 000157, 000156, 000155, 000154, 000153, 000151, 000150, 000148, 000147, 000145, 000144, 000142, 000140, 000139, 000138, 000137, 000136, 000135, 000134, 000133, 000132, 000131, 000130, 000129, 000127,000128, 000126, 000124, 000123, 000177, 000179, 000171, 000173, 000175 серії АГ.

20.05.2021 за результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» державним інспектором Державіаслужби, виявлено порушення вимог щодо процедури ведення документації під час польотів, надання до Державіаслужби недостовірної інформації, а також невиконання вимог правил суб`єкта авіаційної діяльності, погоджених Державіаслужбою, за результатом чого складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації №№ 000005, 000493, 000519, 000520, 000521, 000522, 000523 серії АА та винесено постанови про накладення штрафів -за правопорушення у галузі цивільної авіації від 02.06.2021 №№ 000183, 000185, 000186, 000187, 000188, 000190, 000191 серії АГ.

10.06.2021 за результатами проведеної перевірки щодо дотримання ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» вимог Повітряного кодексу України під час виконання польотів з перевезення пасажирів, багажу та/або вантажу, пошти за плату та/або за наймом, державним інспектором Державіаслужби виявлено порушення вимог частини третьої статті 92 та частини другої статті 94 Повітряного кодексу України, за результатом чого 10.06.2021 складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації серії АА №№ 004071, 004072, 004073 та в подальшому винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 22.06.2021 №№ 000248, 000249, 000247 серії АГ.

03.06.2021 за результатами проведеної перевірки щодо надання ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» інформації стосовно фактичного виконання польотів у період з 01 січня до 15 квітня 2021 року в аеропорти країн з нестабільним становищем, до яких тимчасово обмежено польоти українських експлуатантів, державними інспекторами Державіаслужби виявлено порушення вимог пункту 4 Розділу VI Інструкції з оцінки рівня загрози безпеці цивільної авіації України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України 17.06.2020 № 356, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 960/35243 та вимог підпункту «з» пункту 2.6 розділу II Правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 05.07.2010 № 430, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 липня 2010 року за № 558/17853, за результатом чого складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації серії АА №№ 004080, 004081, 004082, 004083, 004084, 004086, 004087, 004065, 004069, 004085 та винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 16.06.2021 №№ 000226, 000225, 000224, 000223, 000222, 000221, 000220, 000229, 000228, 000227 серії АГ.

Вважаючи вказані постанови про накладення штрафу протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Правові основи діяльності в галузі авіації встановлює Повітряний кодекс України від 19.05.2011 №3393-VІ з наступними змінами та доповненнями у відповідній редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі по тексту - ПК України).

Державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України спрямоване на гарантування безпеки авіації, забезпечення інтересів держави, національної безпеки та потреб суспільства і економіки у повітряних перевезеннях та авіаційних роботах.

Відповідно до ч.5 ст.4 ПК України, державне регулювання у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України здійснюють у межах повноважень:

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту;

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики в галузі цивільної авіації (далі - уповноважений орган з питань цивільної авіації);

національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

Згідно частини 1 статті 5 ПК України, уповноважений орган з питань цивільної авіації реалізує державну політику і стратегію розвитку авіації України, здійснює державне регулювання діяльності в галузі цивільної авіації за такими напрямами:

1) здійснення комплексних заходів щодо забезпечення безпеки польотів, авіаційної, геологічної, економічної та інформаційної безпеки;

2) створення умов для розвитку авіаційної діяльності, повітряних перевезень та їх обслуговування, виконання авіаційних робіт та польотів авіації загального призначення;

3) організація використання повітряного простору України;

4) представництво України в міжнародних організаціях цивільної авіації та у міжнародних відносинах з питань цивільної авіації.

Відповідно до п.п.1, 2 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №520 (надалі - Положення №520), Державна авіаційна служба (Державіаслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

Державіаслужба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Згідно пп.9 п.4 Положення №520, Державіаслужба відповідно до покладених на неї завдань, здійснює нагляд та контроль за дотриманням суб`єктами авіаційної діяльності вимог законодавства, авіаційних правил України, зокрема шляхом проведення планових і позапланових перевірок, аудитів та інспектувань, а також ситуаційних експериментів, випробувань, оглядів, спостережень.

За змістом ч. 1, 2 та 4 статті 10 ПК України безпека авіації складається з безпеки польотів, авіаційної безпеки, екологічної безпеки, економічної та інформаційної безпеки.

З метою забезпечення безпеки цивільної авіації уповноважений орган з питань цивільної авіації здійснює комплекс заходів, спрямованих на запобігання виникненню авіаційних подій, шляхом: встановлення критеріїв безпеки авіації; встановлення необхідного рівня безпеки авіації; здійснення аналізу та визначення існуючого рівня безпеки авіації; проведення планових та позапланових перевірок, інспектування суб`єктів та об`єктів авіаційної діяльності; встановлення строків і здійснення контролю за проведенням коригуючих дій суб`єктами авіаційної діяльності; заборони, скасування, тимчасового припинення або зміни виконання будь-яких видів польотів і авіаційної діяльності у разі виявлення загрози безпеці авіації або їх невідповідності встановленим стандартам і авіаційним правилам України; анулювання, тимчасового припинення дії сертифікатів, свідоцтв, ліцензій, дозволів, обмеження прав, наданих цими документами, скасування погодження кандидатур згідно з частиною десятою цієї статті; накладення штрафів та вжиття інших заходів щодо забезпечення безпеки авіації.

З метою забезпечення безпеки авіації та суспільства уповноважений орган з питань цивільної авіації може встановлювати обмеження або заборону щодо вчинення певних дій суб`єктами авіаційної діяльності або зобов`язати їх вчиняти певні дії відповідно до авіаційних правил України.

Відповідно до частини першої статті 126 ПК України за протиправні дії юридичні і фізичні особи, діяльність яких пов`язана з використанням повітряного простору України, розробленням, виготовленням, ремонтом та експлуатацією авіаційної техніки, здійсненням господарської діяльності в галузі цивільної авіації, обслуговуванням повітряного руху, забезпеченням безпеки авіації, несуть відповідальність згідно із законом.

Відповідно до підпункту 6 пункту 6 Положення № 520 Державіаслужба для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, накладати штрафи за умов, визначених ПК України.

Частиною першою статті 129 ПК України встановлено, що підставою для розгляду справи про правопорушення в галузі цивільної авіації, які зазначені в статті 127 цього Кодексу, є протокол.

Відповідно до пунктів 2.1 та 2.2 Порядку накладення і стягнення штрафів за порушення вимог законодавства на повітряному транспорті, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 26.12.2011 № 637, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2012 за № 73/20386 (далі - Порядок № 637) підставою для розгляду справи про правопорушення у галузі цивільної авіації є протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації, складений за формою згідно з додатком 1.

Протоколи про правопорушення в галузі цивільної авіації мають право складати Голова Державіаслужби України, його заступники, державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи Державіаслужби України, керівники аеропортів, начальники служб авіаційної безпеки аеропортів або їх заступники.

Згідно з частиною першою статті 128 ПК України справи про правопорушення у галузі цивільної авіації розглядаються уповноваженим органом з питань цивільної авіації, за результатами розгляду приймається постанова. Відповідно до частини третьої статті 128 ПК України, штраф може бути накладено на юридичну особу - суб`єкта авіаційної діяльності протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення.

Відповідно до частини другої статті 128 ПК України від імені уповноваженого органу з питань цивільної авіації розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право керівник уповноваженого органу з питань цивільної авіації та його заступники, державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи уповноваженого органу з питань цивільної авіації.

Пунктами 3.1 та 3.2 Порядку № 637 передбачено, що Державіаслужба України розглядає справи про правопорушення у галузі цивільної авіації, за результатами розгляду виноситься постанова про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації або постанова про закриття провадження у справі про правопорушення у галузі цивільної авіації. Від імені Державіаслужби України розглядати справи про правопорушення і накладати стягнення мають право Голова Державіаслужби України, його заступники, державні інспектори та уповноважені на проведення перевірок посадові особи Державіаслужби України.

Згідно з пунктом 5.1 Порядку № 637 справи про правопорушення у галузі цивільної авіації розглядають Голова Державіаслужби України та його заступники за напрямами діяльності.

Акти перевірок суб`єкта, документи, які підтверджують факти правопорушень у галузі цивільної авіації, заперечення до актів перевірок (у разі наявності) та інші матеріали перевірок подаються разом з протоколом про правопорушення у галузі цивільної авіації для розгляду та прийняття відповідного рішення (пункт 5.3 Порядку № 637).

За результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у галузі цивільної авіації Голова Державіаслужби України або його заступники (за напрямом діяльності) протягом 15 днів з дня отримання Державіаслужбою України протоколу про правопорушення у галузі цивільної авіації виносять постанову про накладення штрафу на суб`єкта або про закриття провадження у справі згідно з додатками 2, 3 до цього Порядку (пункт 5.4. Порядку № 637).

Штраф за невиконання (неналежне виконання) суб`єктом вимог законодавства, що регулює діяльність у галузі цивільної авіації, накладається у розмірах, визначених статтею 127 ПК України.

Відповідно до частин першої, третьої статті 87 ПК України уповноважений орган з питань цивільної авіації постійно проводить оцінку ризиків та рівня загрози безпеці цивільної авіації з метою впровадження відповідних рівню загрози заходів безпеки. З урахуванням оцінки рівня загрози уповноважений орган з питань цивільної авіації визначає перелік держав та аеропортів, до яких тимчасово заборонено чи обмежено польоти повітряних суден експлуатантів.

Відповідно до пункту 186 Державної програми авіаційної безпеки цивільної авіації, затвердженої Законом України «Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації», загальна оцінка рівня загрози та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації у межах території України та повітряного простору над нею, а також українській цивільній авіації за межами території України проводиться уповноваженим органом з питань цивільної авіації на підставі інформації, отриманої від правоохоронних органів, з інших джерел, у тому числі анонімних.

Відповідно до пунктів 1, 2 Розділу IV Інструкції з оцінки рівня загрози безпеці цивільної авіації України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 17.06.2020 № 356, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.10.2020 за № 960/35243 (далі - Інструкція № 356) управління ризиками є ключовим компонентом системи управління авіаційною безпекою (СУАБ), яка представляє собою організований, системний підхід до управління авіаційною безпекою (АБ).

Системний підхід до управління ризиками включає: проведення оцінки рівня загрози та ризиків АБ цивільної авіації (ЦА); запровадження та здійснення превентивних заходів АБ щодо захисту ЦА від актів незаконного втручання (АНВ); моніторинг ефективності забезпечення АБ.

Для забезпечення стандартизованого рівня захисту ЦА від АНВ та запровадження відповідних превентивних заходів АБ уповноважений орган з питань цивільної авіації проводить загальну оцінку рівня загрози та ризиків АБ ЦА та здійснює її щоквартальний перегляд у межах території України та повітряному просторі над нею, а також визначає та постійно оновлює перелік держав та аеропортів, до яких тимчасово заборонено чи обмежено польоти повітряних суден українських експлуатантів за межами території України на підставі інформації, отриманої від правоохоронних органів, з інших джерел, у тому числі анонімних.

У разі отримання додаткової інформації з будь-яких джерел про загрозу ЦА, уповноважений орган з питань ЦА переглядає оцінку рівня загрози та ризиків.

Відповідно до абзацу другого пункту 5 Розділу IV Інструкції № 356 результати оцінки рівня загрози та ризиків уповноважений орган з питань ЦА доводить до відома кожної заінтересованої юридичної особи в частині, що її стосується шляхом видання інформаційних бюлетенів, NOTAM, опублікування інформації на офіційному вебсайті уповноваженого органу з питань ЦА, а також направлення відповідним суб`єктам авіаційної діяльності листів залежно від характеру інформації.

Так, наказом Державіаслужби від 29.12.2020 № 2151 Про затвердження Загальної оцінки рівня загрози та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації України затверджено Загальну оцінку рівня загрози та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації у державах і аеропортах, до яких здійснюються польоти повітряних суден українських експлуатантів.

На виконання вказаного наказу начальником управління системою авіаційної безпеки Державіаслужби В. Мачуським направлено управлінню справами Державіаслужби службову записку від 30.12.2020 № 8/8.1-3266-20 із переліком держав і аеропортів, до яких тимчасово заборонено чи обмежено польоти повітряних суден українських експлуатантів за межами території України для його розміщення на офіційному веб сайті Державіаслужби.

Наказом Державіаслужби від 12.04.2021 № 589 Про затвердження Загальної оцінки рівня загрози та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації України затверджено Загальну оцінку рівня загрози та ризиків авіаційній безпеці цивільної авіації у державах і аеропортах, до яких здійснюються польоти повітряних суден українських експлуатантів.

На виконання вказаного наказу начальником управління системою авіаційної безпеки Державіаслужби В. Мачуським направлено управлінню справами Державіаслужби службову записку від 13.04.2021 № 8/8.1-1049-21 із переліком держав і аеропортів, до яких тимчасово заборонено чи обмежено польоти повітряних суден українських експлуатантів за межами території України для його розміщення на офіційному веб сайті Державіаслужби.

Відповідно до вказаних переліків тимчасово заборонено чи обмежено польоти повітряних суден українських експлуатантів, зокрема до Афганістану, Іраку, Сомалі, Арабської Республіки Єгипет, Ісламської республіки Пакистан, Судану, Саудівської Аравії.

Разом з тим, відповідно до пункту 4 Розділу VI Інструкції № 356 перед початком виконання польотів до держав та аеропортів, до яких тимчасово обмежено польоти повітряних суден, експлуатант надає до уповноваженого органу з питань цивільної авіації детальну інформацію щодо проведеної оцінки рівня загрози та ризиків, яка включає: детальний аналіз кожного типу загрози, можливий сценарій її реалізації, діючі заходи авіаційної безпеки (АБ), що дають змогу нейтралізувати конкретну загрозу, а також вичерпну інформацію щодо додаткових заходів АБ, необхідних для зниження ризиків АБ до допустимих рівнів.

Разом з тим, відповідно до частини четвертої статті 16 ПК України процедури перевірки, визначені уповноваженим органом з питань цивільної авіації, можуть проводитися дистанційно. Результати вимірювань, отриманих дистанційно, повинні включати дані, що дають можливість ідентифікувати використані інструменти вимірювання. Положення частини п`ятої цієї статті не застосовуються до перевірок, які проводяться дистанційно.

Крім того, відповідно до пункту 5.6 Положення про Державного інспектора з авіаційного нагляду у Державній авіаційній службі України, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 09.02.2010 № 68, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 26.04. 2010 № 307/17602 якщо державному інспектору стає відомо, що діяльність або бездіяльність будь-якої особи загрожує або може загрожувати безпеці авіації, він зобов`язаний вжити всіх необхідних заходів у межах своїх повноважень для усунення загрози безпеці авіації.

Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку про безпідставність доводів позивача про прийняття оскаржуваних постанов без проведення належним чином проведеної перевірки.

Так, при проведенні перевіри інформації щодо фактичного виконання польотів ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» державними інспекторами з авіаційного нагляду за безпекою авіації відділу контролю якості управління системою авіаційної безпеки встановлено такі правопорушення: до Державіаслужби не надано інформацію щодо проведеної оцінки рівня загрози та ризиків перед початком виконання польотів за маршрутами між аеропортами у країнах, до яких тимчасово обмежено польоти повітряних суден, що є порушеннями пункту 4 Розділу VI Інструкції № 356.

За фактами виявлених правопорушень складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації:

- від 13.04.2021 № 003473 серії АА;

- від 06.05.2021 №№ 003985, 003980, 003988, 004003, 004004, 004006, 004005, 004007, 004008, 003952, 003954, 003977, 003976, 003975, 003971, 003972, 003968, 003974, 003970, 003969, 003969, 003973, 003996, 003960, 003959, 003958, 003962, 003956, 003957, 004022, 004062, 004061, 004060, 003997, 004059, 004064, 004023, 003949, 004017, 003961, 004056 серії АА;

- від 03.06.2021 №№ 004086, 004087, 004083, 004082, 004081, 004080, 004084, 004065 серії АА.

Разом з тим, позивачем не заперечується та не спростовується факт виконання польотів до держав та аеропортів, до яких тимчасово обмежено польоти повітряних суден без надання до Державіаслужби інформації щодо проведеної оцінки рівня загрози та ризиків.

Відповідно до абзацу восьмого пункту 1 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі ненадання до уповноваженого органу з питань цивільної авіації інформації, обов`язкове подання якої встановлюється законодавством або авіаційними правилами України, надання недостовірної інформації або надання інформації з порушенням встановлених строків.

З огляду на вищевказані порушення ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» у галузі цивільної авіації, у відповідача були усі підстави для накладення на позивача штрафів.

Щодо постанов про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 22.06.2021 №№ 000247, 000248, 000249 серії АГ, від 19.05.2021 №№ 000123, 000124, 000126 серії АГ, суд зазначає наступне.

Відповідно до частин першої-третьої статті 92 ПК України авіаційний перевізник, який виконує перевезення пасажирів та/або вантажу за плату та/або за наймом, повинен мати ліцензію на провадження діяльності з перевезення пасажирів та/або вантажу повітряним транспортом, яка видається уповноваженим органом з питань цивільної авіації згідно із законодавством України.

Перевезення пасажирів, вантажу за плату та/або за наймом без ліцензії забороняється.

Наявність ліцензії не означає, що авіаційний перевізник має право доступу до певних повітряних ліній або ринків. З метою набуття права доступу до певних повітряних ліній або ринків авіаперевізник повинен отримати від уповноваженого органу з питань цивільної авіації відповідний документ на право експлуатації певної повітряної лінії.

Відповідно до частин першої-четвертої статті 94 ПК України авіаперевізник зобов`язаний надавати послуги з повітряних перевезень в обсягах і на умовах, передбачених сертифікатом експлуатанта, ліцензією та наданими йому правами на експлуатацію повітряних ліній.

Для виконання польотів з перевезення пасажирів, багажу та/або вантажу, пошти за плату та/або за наймом авіаперевізник повинен мати відповідне право на експлуатацію певної повітряної лінії.

Право на експлуатацію повітряної лінії надається уповноваженим органом з питань цивільної авіації за письмовою заявою авіаперевізника щодо певних повітряних ліній на виконання: 1) регулярних повітряних перевезень у межах України; 2) регулярних міжнародних повітряних перевезень з/до України; 3) чартерних міжнародних повітряних перевезень з/до України або в межах України, що становлять систематичну серію, не менше одного рейсу на тиждень або не менше трьох рейсів на місяць; 4) авіаційних перевезень в інших державах.

Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній та порядок затвердження розкладу руху авіаперевізників встановлюються авіаційними правилами України.

Відповідно до пункту 2.5 Розділу II Авіаційних правил України «Порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній», затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 24.10.2014 № 686, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.11.2014 за № 1440/26217 (далі - Наказ № 686) право на експлуатацію повітряної лінії надається щодо певних повітряних ліній для виконання повітряних перевезень в інших державах.

Пунктом 2.11 Розділу II Наказу № 686 визначено, що до заяви на отримання прав на експлуатацію повітряних ліній для виконання повітряних перевезень в інших державах додаються перелік країн (із зазначенням аеропортів), де планується виконання польотів, у паперовому та електронному вигляді та копії договорів з відповідними юридичними та/або фізичними особами, на замовлення яких виконуватимуться польоти.

Державіаслужбою надано ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» право на експлуатацію повітряної лінії (номер 3989, діє з 30.11.2020 до 31.12.2025) для виконання авіаційних перевезень в інших державах із переліком країн (із зазначенням аеропортів) для виконання польотів.

Правом на експлуатацію повітряної лінії засвідчено, що авіаперевізнику надано право здійснювати повітряні перевезення в обсягах і відповідно до умов, зазначених у документі.

При проведенні перевірки інформації щодо фактичного виконання польотів ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» державними інспекторами з авіаційного нагляду за безпекою авіації відділу координації польотів - центральної диспетчерської служби ЦА управління аеронавігації Державіаслужби встановлено правопорушення: виконання авіаційних перевезень ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» без отримання права на експлуатацію певних повітряних ліній, а саме встановлено виконання польотів до аеропортів, які не включено до права на експлуатацію повітряної лінії номер 3889, чим порушено вимоги частини третьої статті 92 ПК України та частини другої статті 94 ПК України.

За фактами виявлених правопорушень складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації:

- від 10.06.2021 №№ 004071, 004072, 004073 серії АА,

- від 11.05.2021 №№ 004047, 004048, 004049 серії АА.

Відповідно до абзацу тринадцятого пункту 1 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі здійснення повітряних перевезень без відповідного дозволу на експлуатацію повітряної лінії або порушення обмежень, встановлених таким дозволом.

Разом з тим, позивачем не заперечується та не спростовується факт виконання польотів до аеропортів, які не включено до права на експлуатацію повітряної лінії номер 3889.

З огляду на вищевказані порушення ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙН» у галузі цивільної авіації, у відповідача були усі підстави для накладення на позивача штрафів.

Щодо про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 12.05.2021 № 000103-№ 000115, № 000117-№ 000120 серії АГ, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 1.2 Розділу І Правил сертифікації експлуатантів, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден (літаків) з метою виконання комерційних транспортних перевезень згідно з вимогами OPS 1, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 05.07.2010 № 430, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2010 за № 558/17853 (далі - Правила № 430) ці Правила поширюються на всіх експлуатантів цивільної авіації, що здійснюють експлуатацію цивільних повітряних суден - літаків (далі - ПС) з метою виконання комерційних транспортних перевезень, які зареєстровані на території України як юридичні особи, незалежно від форми власності і є обов`язковими для них, а також на експлуатантів, що використовують літаки з комерційною метою (надання медичної допомоги тощо), крім авіаційних робіт.

Пунктами 2.1 та 2.5 Розділу II Правил № 430 встановлено, що сертифікацію та нагляд за діяльністю експлуатантів здійснює Державіаслужба України шляхом запровадження системи сертифікації експлуатанта і видачі йому СЕ, а також системи постійного нагляду за діяльністю сертифікованих експлуатантів та вжиття заходів у разі недотримання ними сертифікаційних вимог. Державіаслужба України та експлуатант згідно з чинним законодавством України є відповідальними за безпечне здійснення польотів.

Відповідно до пункту 6.11 Розділу VI Правил № 430 експлуатант повинен щоденно надавати до Державіаслужби України інформацію про місцезнаходження та плани виконання польотів ПС, які включено до СЕ, яка містить такі відомості: експлуатант; тип, реєстраційний номер ПС; країна та аеропорт (місцезнаходження); факт польотів за минулу добу, характер вантажу; план польотів на наступну добу, характер вантажу.

Так, державним інспектором з авіаційного нагляду за безпекою авіації відділу координації польотів - Центральна диспетчерська служба ЦА управління аеронавігації Державіаслужби Семенко О.І. встановлено такі правопорушення: до Державіаслужби не надано інформацію про місцезнаходження та плани виконання польотів повітряних суден, які включені до сертифіката експлуатанта, яка повинна надаватись щоденно, що є порушеннями пункту 6.11 Розділу VI Правил № 430.

За фактами виявлених правопорушень складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації від 30.04.2021 №№ 004030 - 004046 серії АА.

Разом з тим, ані у поясненнях до протоколів, ані у позовній заяві ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» не заперечується факт ненадання інформації про місцезнаходження та плани виконання польотів повітряних суден, які включені до сертифіката експлуатанта, що повинна подаватись щоденно.

Відповідно до абзацу восьмого пункту 1 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі ненадання до уповноваженого органу з питань цивільної авіації інформації, обов`язкове подання якої встановлюється законодавством або авіаційними правилами України, надання недостовірної інформації або надання інформації з порушенням встановлених строків.

З урахуванням наведеного та за результатами розгляду справ про правопорушення, на підставі вищезазначених протоколів про правопорушення у галузі цивільної авіації, Головою Державіаслужби Більчуком О.В. винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 12.05.2021 № 000103 - № 000115, № 000117 - № 000120 серії АГ, якими накладено штрафи на ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» у розмірі 85 000 грн. за кожним фактом вчинених правопорушень.

Разом з тим, позивачем не заперечується та не спростовується факт ненадання інформації про місцезнаходження та плани виконання польотів повітряних суден, які включені до сертифіката експлуатанта, що повинна подаватись щоденно.

З огляду на вищевказані порушення ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙН» у галузі цивільної авіації, у відповідача були усі підстави для накладення на позивача штрафів.

Щодо постанов про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації 16.06.2021 №№ 000228, 000229 серії АГ, суд зазначає наступне.

Відповідно до підпункту з) пункту 2.6 Розділу II Правил № 430 експлуатант повинен забезпечити надання до Державіаслужби України достовірної інформації щодо своєї діяльності.

За результатом перевірки ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» на підставі наказу Державіаслужби від 02.04.2021 № 547 державним інспектором з авіаційного нагляду за авіаційною безпекою відділу сертифікації та нагляду за виконанням польотів транспортних перевезень управління виконання польотів Державіаслужби Вакуленком Дмитром Володимировичем встановлено такі правопорушення:

- згідно із завданням на політ від 13.01.2021 № D-01-О1 та D-01-02 ПС Іл-76 TD UR-FSD виконано політ за маршрутом LUMB-OJAQ-OMFJ, однак у звіті за 14.01.2021, наданому до Державіаслужби, ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» не вказано факт цього польоту за минулу добу та вказано місцезнаходження повітряного судна - LUMB (Молдова), що є наданням до Державіаслужби недостовірної інформації та порушенням пункту підпункту з) пункту 2.6 Розділу II Правил № 430, про що складено прокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000521 серії АА;

- у звіті за 31.12.2020 зазначений факт перельоту 30.12.2020 ПС Іл-76 TD UR-FSD за маршрутом LUMB-LTCE-OMSJ та місцезнаходження ПС - OMSJ (Шарджа (ОАЕ)), хоча фактично ПС Іл-76 TD UR-FSD перебував в LUMB (Меркулешти (Молдова)), що є наданням до Державіаслужби недостовірної інформації та порушенням пункту підпункту з) пункту 2.6 Розділу II Правил № 430, про що складено прокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000520 серії АА.

Відповідно до абзацу восьмого пункту 1 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі ненадання до уповноваженого органу з питань цивільної авіації інформації, обов`язкове подання якої встановлюється законодавством або авіаційними правилами України, надання недостовірної інформації або надання інформації з порушенням встановлених строків.

З урахуванням наведеного та за результатами розгляду справ про правопорушення, на підставі вищезазначених протоколів про правопорушення у галузі цивільної авіації, заступником Голови Державіаслужби Зелінським І.Л. винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації, якими накладено штрафи на ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» у розмірі 85 000 грн. за кожним фактом вчинених правопорушень: від 02.06.2021 №№ 000183, 000185 серії АГ.

Разом з тим, за результатами перевірки інформації щодо фактичного виконання польотів 07.02.2021 ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» заступником начальника відділу-державним інспектором з авіаційного нагляду за безпекою авіації відділу контролю якості авіаційної безпеки управління системою авіаційної безпеки Долгополовим А.М. встановлено такі правопорушення: надання до Державіаслужби недостовірної інформації щодо відсутності польоту 07.02.2021 повітряним судном державний та реєстраційний знаки UR-FSA за маршрутом OJAQ-HE40-OMDW, а саме інформація про місцезнаходження та плани виконання польотів ПС, які включено до сертифіката експлуатанта за 08.02.2021 № А/02/02, що є порушенням пункту підпункту з) пункту 2.6 Розділу II Правил № 430 надання до Державіаслужби недостовірної інформації щодо відсутності польоту 07.02.2021 повітряним судном державний та реєстраційний знаки UR-FSA за маршрутом OMDW-OEJN-HE40-OMAA-OMFJ, а саме інформація про місцезнаходження та плани виконання польотів ПС, які включено до сертифіката експлуатанта за 09.02.2021 суперечить наявним записам в завданні на політ від 07.02.2021 № А/02/03.

За фактами виявлених правопорушень складено протоколи про правопорушення у галузі цивільної авіації: від 03.06.2021 №№004069,004085 серії АА відповідно.

З урахуванням наведеного та за результатами розгляду справ про правопорушення, на підставі вищезазначених протоколів про правопорушення у галузі цивільної авіації, Головою Державіаслужби Більчуком О.В. винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 16.06.2021 №№ 000228, 000229 серії АГ, якими накладено штрафи на ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» у розмірі 85 000 грн. за кожним фактом вчинених правопорушень.

Разом з тим, позивачем не заперечується та не спростовується факт надання недостовірної інформації про місцезнаходження та плани виконання польотів повітряних суден, які включені до сертифіката експлуатанта, що повинна подаватись щоденно.

З огляду на вищевказані порушення ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙН» у галузі цивільної авіації, у відповідача були усі підстави для накладення на позивача штрафів.

Щодо постанов про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 02.06.2021 №№ 000186, 000187, 000188, 000190, 000191 серії АГ, суд зазначає наступне.

Відповідно до Порядку № 430 керівництво з експлуатації - документ, який розробляється експлуатантом для використання його персоналом, що здійснює організацію та виконання польотів, і містить інформацію стосовно політики, процедур та інструкцій експлуатанта. Керівництво з експлуатації є документом з організації льотної роботи, який подається до Державіаслужби із заявою про сертифікацію експлуатанта відповідно до додатку 2 до Правил № 430.

Відповідно до Наказу Державної служби України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації «Про застосування в цивільній авіації України Спільних Авіаційних Вимог JAR-OPS 1 «Комерційні авіаційні перевезення» (Літаки)» 21.02.2006 № 137, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.03.2006 за № 245/12119 (далі - Наказ № 137) на виконання положень Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, затвердженої Законом України від 18.03.2004 № 1629- IV 1629-15, з метою поетапного впровадження в Україні вимог міжнародних і європейських стандартів та створення умов для набуття Україною членства в Об`єднаних Авіаційних Властях країн Європи наказано, зокрема застосовувати в цивільній авіації України Спільні Авіаційні Вимоги JAR-OPS 1 «Комерційні авіаційні перевезення» (Літаки) (далі - JAR-OPS 1); експлуатантам цивільної авіації України, які виконують міжнародні регулярні та нерегулярні авіаційні перевезення, до 01.01.2007 привести свою структуру, систему керівництв, організацію підготовки, забезпечення та виконання польотів і технічного обслуговування повітряних суден у відповідність до вимог JAR-OPS 1.

Відповідно до JAR-OPS 1.175 (1) оператор повинен гарантувати, що кожний політ виконується згідно з положеннями Інструкції з виконання операцій.

Відповідно до JAR-OPS 1.1055, зокрема, оператор повинен зберегти таку інформацію відносно кожного польоту у формі Журналу Рейсу:

(1) Реєстрація літака; (2) Дата; (3) ПІБ членів екіпажу; (4) Функціональні обов`язки членів екіпажу; (5) Місце вильоту; (6) Місце прибуття; (7) Час вильоту (час початку вирулювання); (8) Час прибуття ( час кінцевої зупинки); (9) Години польоту; (10) Характер польоту; (11) Аварійні ситуації, спостереження (якщо були); і (12) Підпис командира (або еквівалент).

Відповідно до JAR-OPS 1.915 оператор повинен використовувати систему ведення технічного обліку літака, що містить таку інформацію для кожного літака:

(1) Інформація про кожний політ, що необхідна, для гарантування безперервного забезпечення безпеки польотів; (2) Поточне посвідчення літака щодо здійсненого обслуговування; (3) Поточний звіт щодо технічного обслуговування, що визначає стан технічного обслуговування літака, що плановано і такі етапи технічного обслуговування за винятком випадку, коли Адміністрація може погодитись з тим, що технічне обслуговування буде здійснюватися в іншому місці; (4) Всі значні застарілі дефекти, які впливають на роботу літака; і (5) Будь-які необхідні інструкції по структурі засобів технічного обслуговування. (Ь) Система технічного обліку літака і будь-яке подальші доповнення повинні бути схвалені Адміністрацією.

За результатом перевірки ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» на підставі наказу Державіаслужби від 02.04.2021 № 547 державним інспектором з авіаційного нагляду за авіаційною безпекою відділу сертифікації та нагляду за виконанням польотів транспортних перевезень управління виконання польотів Державіаслужби Вакуленко Д.В. встановлено такі правопорушення:

- в Operational Flight Plan (OFP) за 30.12.2020 за маршрутом LUMB- LTAC зазначено комерційне завантаження 15000 кг, що протирічить даним наведеним в завданні на політ за 30.12.2020 № D-12-01 (відсутнє комерційне завантаження), що є недотриманням вимог додатків 1 та 7 розділу 8 частини А Керівництва з експлуатації ТОВ «ФЛАЙ СКАП ЕЙР ЛАЙНС», погодженого Державіаслужбою, що є порушенням вимог JAR-OPS 1.175 (1), що застосовуються в цивільній авіації України відповідно до Наказу № 137, про що складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000523 серії АА;

- в Operational Flight Plan (OFP) за 30.12.2020 за маршрутом LUMB- LTAC відсутній підпис командира повітряного судна (КПС) про ознайомлення з OFP, що є недотриманням вимог пункту 8.1.10 та додатку 7 розділу 8 частини А Керівництва з експлуатації ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС», погодженого Державіаслужбою, що є порушенням вимог JAR-OPS 1.175 (1), що застосовуються в цивільній авіації України відповідно до Наказу № 137, про що складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000519 серії АА;

- в завданнях на політ за 30.12.2020 № D-12-01 та за 13.01.2021 № D-01-01 та № D-01-02 в графі «Руководитель летной службы» відсутній підпис керівника льотної служби про готовність екіпажу до виконання польотів, чим не дотримано вимоги додатку 1 розділу 8 частини А Керівництва з експлуатації ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС», що є порушенням вимог JAR-OPS 1.1055 та JAR-OPS 1.175 (І), що застосовуються в цивільній авіації України відповідно до Наказу № 137, про що складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000005 серії АА;

- у завданнях на політ за 13.01.2021 № D-01-01 та № D-01-02 в розділі «Замечания по рейсу/Remarks відсутні висновки по рейсу та підписи відповідальних осіб, що є невиконанням вимог додатку 1 розділу 8 частини А Керівництва з експлуатації ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС», що є порушенням JAR-OPS 1.175 (І), що застосовуються в цивільній авіації України відповідно до Наказу № 137, про що складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000522 серії АА;

- у листі бортового журналу № 00490 за 13.01.2021 фіксація (записи) щодо кількості палива суттєво відрізняється від записів кількості палива в завданні на політ за 13.01.2021 № D-01-01. Квитанція на заправку пальним № 00385 не надана, що є невиконанням вимог додатків 1 та 10 розділу 8 частини А Керівництва з експлуатації ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС», що є порушенням вимог JAR-OPS 1.1055, JAR-OPS 1.915 та JAR-OPS 1.175 (І), що застосовуються в цивільній авіації України відповідно до Наказу № 137, про що складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації від 20.05.2021 № 000493 серії АА.

Відповідно до абзацу одинадцятого пункту 4 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі невиконання вимог правил суб`єкта авіаційної діяльності, погоджених уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

З урахуванням наведеного та за результатами розгляду справ про правопорушення, на підставі вищезазначених протоколів про правопорушення у галузі цивільної авіації, заступником Голови Державіаслужби Зелінським І.Л. винесено постанови про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 02.06.2021 №№ 000186, 000187, 000188, 000190, 000191 серії АГ, якими накладено штрафи на ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» у розмірі 8500 грн. за кожним фактом вчинених правопорушень.

Разом з тим, позивачем не заперечується та не спростовується факти вказаних вище правопорушень.

Враховуючи все вищевикладене, ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» порушено норми законодавства, а Державіаслужба, здійснюючи розгляд справ про правопорушення, діяла правомірно, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

Позивача правомірно притягнуто до відповідальності, передбаченої чинним законодавством.

Суд вкотре наголошує, що Позивачем взагалі не заперечується факти вчинення правопорушень у галузі цивільної авіації, а позовні вимоги обґрунтовуються виключно процедурними порушеннями, які нібито були допущені Державіаслужбою.

Так, відповідно до правової позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеної в постанові від 07.03.2018 у справі № 826/10898/14 за позовом відкритого акціонерного товариства «Аерофлот-російські авіалінії» до Державіаслужби про визнання нечинними та скасування постанов колегія суддів дійшла наступних висновків: «Щодо процедурних порушень, на які посилається позивач в обґрунтування даного позову, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції та враховує наступне.

Процедурні порушення, допущені контролюючим органом при розгляді справи про правопорушення не можуть бути обставиною, яка звільняє від відповідальності, у разі підтвердження факту правопорушення. Процедурні порушення не повинні сприйматися як безумовне свідчення протиправності прийнятого за наслідками розгляду справи про правопорушення рішення.

Натомість, вчинені контролюючим органом процедурні порушення підлягають оцінці з огляду на те, наскільки ці порушення вплинули на можливість порушника захистити свої права та чи призвели процедурні порушення на встановлення обставин порушення та на наслідки.

Крім того, предметом даного адміністративного позову є постанови про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації, винесені уповноваженою на те посадового особою Державно ї авіаційної служби України.

У той же час, як станом на час звернення з даним адміністративним позовом до суду, так і на час розгляду справи у суді і вирішення справи по суті, позивачем не надано жодних належних та допустимих доказів на спростування обставин щодо правомірності дій та наявності повноважень у відповідної особи при розгляді справи про правопорушення у галузі цивільної авіації, як і доказів оскарження таких дій.

При цьому, судовою колегією враховується, що навіть у випадку встановлення процедурних порушень прийняття акту суб`єктом владних повноважень зазначене не може бути підставою для скасування останнього у випадку встановлення останнім правопорушення, факт вчинення якого підтверджено у ході розгляду справи».

Разом з тим, у позовній заяві ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» стверджує, що «дії Відповідача, що полягають у винесенні постанов про накладення штрафів за правопорушення у галузі цивільної авіації від 02.06.2021 №№ 000183, 00185, 000186, 000187, 000188, 000190, 000191 серії АГ суперечать статті 61 Конституції України, згідно з якою ніхто не може бути двічі притягнутий до юридичної відповідальності одного виду за одне і те саме правопорушення», оскільки за результатами проведеної на підставі наказу Державіаслужби від 02.04.2021 № 547 перевірки Позивача Державіаслужбою прийнято наказ № 902 «Про припинення дії сертифіката експлуатанта ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙР ЛАЙНС» (дію сертифіката експлуатанта відновлено наказом Державіаслужби від 19.07.2021 № 1133).

ТОВ «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛ АЙНС» вважає, що Державіаслужбою порушено вимоги статті 61 Конституції України та двічі притягнуто Позивача до юридичної відповідальності за одне і те саме правопорушення.

Вказане твердження є безпідставним, помилковим та спростовується наступним.

Відповідно до правової позиції з даного питання, викладеної у постанові Верховного Суду від 26.09.2019 у справі № 826/1583/17 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Челендж Аеро Юкрейн» до Державіаслужби про визнання протиправним і скасування наказу: «доводи про те, що позивача, в порушення cm. 61 Конституції України, двічі притягнуто до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення, є безпідставними, оскільки накладення штрафу (адміністративне стягнення) та припинення дії сертифіката експлуатанта (необхідний захід для забезпечення безпеки польотів), безперечно, є різними видами юридичної відповідальності. Відтак немає підстав стверджувати про притягнення позивача до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення».

Відтак вказані доводи Позивача є безпідставними.

Щодо тверджень Позивача про невідповідність штрафів за окремими постановами у сумі 85 000 гри. Порядку № 637, суд враховує наступне.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 127 ПК України за правопорушення в галузі цивільної авіації до юридичних осіб - суб`єктів авіаційної діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Рекомендаціями № R (80) 2 Комітету Міністрів державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року передбачено, що під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто коли такий орган може обирати у кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Відтак, Відповідач наділений дискреційними повноваженнями щодо визначення розміру санкцій, у межах встановлених пунктом 1 частини першої статті 127 Повітряного кодексу України.

Враховуючи вищевикладене, до Позивача застосовано мінімальну фінансову санкцію у розмірі п`яти тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян, а саме: 85 000,00 грн, що відповідає нормам законодавства.

Крім того, відповідно до правової позиції Шостого апеляційного адміністративного суду, викладеної у постанові від 12.05.2021 у справі № 640/25813/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Авіаційна компанія «Авіа-Союз» до Державіаслужби про визнання протиправним та скасування постанови: «Колегія суддів звертає увагу на те, що оскаржуваною постановою до позивача було застосовано штраф у розмірі 85000,00 грн., що дорівнює п`яти тисячам неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто, застосовано мінімальний розмір санкції, передбачений пунктом 1 частини 1 статті 127 ПК України.

Однак, апелянт стверджує, що санкція, передбачена пунктом 1 частини 1 статті 127 ПК України, передбачає штраф від 5 розмірів до 8000 розмірів неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, проте, колегія суддів критично ставиться до вказаних доводів сторони позивача, адже у наведеній нормі чітко вказано - «від п`яти до восьми тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». До того ж, виходячи з передбачених меж санкції вказаної статті, є неможливим коливання санкції у більше ніж 1500 раз. Тобто, за виявлене правопорушення, позивача було притягнуто до відповідальності у межах мінімального розміру, що передбачає санкція.

Відповідно до позиції Шостого апеляційного адміністративного суду, викладеної у постанові від 15.09.2020 у справі № 640/25574/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаїв-Аеро» Державіаслужби про визнання протиправною та скасування постанови: «Отже, за наявності правопорушення, що не заперечується позивачем, існування поважних причин враховується при обранні розміру санкції, визначення якої є дискреційним повноваженням відповідача.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що оскаржуваною постановою до позивача застосовано штраф у розмірі 85000,00 грн. що дорівнює п`яти тисячам неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто застосовано мінімальний розмір санкції, передбачений п. 1 ч. 1 cm. 127 Повітряного кодексу України. Тому, посилання позивача на те, що відповідачем не було враховано наявності поважних причин при винесенні оскаржуваної постанови є необґрунтованими».

Таким чином, суд погоджується із доводами Відповідача про те, що при визначенні суми штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації Державіаслужба керується положеннями ПК України, які носять імперативний характер. Посилання Позивача на наступне: «...штрафи не мають на меті відшкодування матеріальної шкоди, а виключно каральний та стимулюючий характер, що відповідає кримінальному переслідуванню...», «...у зв`язку з наявністю характеру притягнення до кримінальної відповідальності..., для застосування таких штрафів обов`язковим є доведення вини платника податків», а також на податкове законодавство не має прийматися судом до уваги в межах даного судового провадження, оскільки не має відношення до діяльності Державіаслужби та оскаржуваних постанов.

За наведених обставин суд дійшов висновку про правомірність вищевказаних постанов Державіаслужби про накладення на позивача штрафів, тому вимоги позивача про визнання цих постанов протиправними та їх скасування є необґрунтованими і задоволенню судом не підлягають, що зумовлює необхідність відмовити у задоволенні цих вимог.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.".

Згідно з ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач правомірність своїх дій та прийнятого рішення довів, натомість доводи позивача знайшли не знайшли свого підтвердження та обґрунтування.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову відповідно до приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати позивачу відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 77, 139, 243-245, 263, Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ФЛАЙ СКАЙ ЕЙРЛАЙНС» (03164, м. Київ, вул. Підлісна, буд. 1, офіс 16, ЄДРПОУ 43061957) відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.П. Васильченко

Повний текст рішення складено та підписано 17.02.2022 р.

Дата ухвалення рішення02.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103565286
СудочинствоАдміністративне
Сутьщо повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог ч. 3 ст. 243 названого Кодексу. Під час проголошення скороченого (вступної та резолютивної частин) судового рішення сторонам роз`яснено зміст судового рішення, порядок і строк його оскарження, а також порядок отримання повного тексту рішення

Судовий реєстр по справі —640/20833/21

Рішення від 02.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 02.12.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Васильченко І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні