Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28.02.2022 Справа № 909/1279/21 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Скапровської І.М.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом: Івано-Франківської обласної прокуратури (вул. Грюнвальдська, буд. 11, м. Івано-Франківськ, 76018) в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті, (Проспект Перемоги, буд. 14 м. Київ, 03135)
до відповідача: Приватного підприємства "Авіана", вул. Софіївка, буд. 13, кв. 1, м. Івано-Франківськ, 76000
про стягнення коштів в сумі 19 458,34 грн та судового збору,
встановив, що Івано-Франківська обласна прокуратура в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до ПП "Авіана" про стягнення коштів в сумі 19 458,34 грн та судового збору.
В обґрунтування позовних вимог прокурор послався на те, що всупереч вимогам ЗУ "Про дорожній рух", "Про автомобільний транспорт", "Про автомобільні дороги" транспортний засіб відповідача ПП "Авіана" здійснював транспортування лісоматеріалів з пункту навантаження Середкевицьке лісництво, Немирів Проміжний до пункту розвантаження м. Івано-Франківськ, вантажоодержувач ТОВ "Компанія Біл і Ка" з перевищенням нормативно встановлених вагових параметрів. В підтвердження вказаного прокурор надав суду копії: розрахунку № 28 від 15.07.2020 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування; чеку зважування № 01074 від 15.07.2020; довідки № 0009178 від 15.07.2020 про результати здійснення габаритно-вагового контролю; акту № 0011281 від 15.07.2020 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів; акту № 215366 від 15.07.2020 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 200239 від 25.08.2020; листів ДС України з безпеки на транспорті № 54599/27/24-20 від 22.07.2020, № 64115/25/24-21 від 09.08.2021; рекомендованого повідомлення № 76492 0189869 4; направлення на рейдову перевірку № 011167 від 13.07.2020; щотижневого графіку управління Укртрансбезпеки в Івано-Франківській області у період з 13.07.2020 по 10.07.2020, на виконання окремого доручення Укртрансбезпеки від 05.05.2018 № 320/03/13-18; графіку щоденної роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю в Івано-Франківській області на липень 2020; сертифікату затвердження типу засобів вимірювальної техніки № UA-MI/1-2195-2007 вид 21.11.2007; свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 34-00/4432; ТТН № 541196; посвідчення водія; свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу; рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.01.2021 винесеного у справі № 300/2349/20; листа Івано-Франківської обласної прокуратури № 15-1323вих-21 від 02.09.2021; листа Укртрансбезпеки щодо плати за проїзд № 6232/6.3/15-21 від 20.09.2021; листа від 09.08.2021 №64115/25/24-21; роздруківки з веб-сайту щодо офіційного курсу НБУ станом на 15.07.2020; повідомлення Івано-Франківської обласної прокуратури № 15-1850вих-21 від 23.12.2021.
05.01.2022, суд відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та зобов`язав відповідача подати відзив на позов у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідно до даних рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, відповідач отримав копію ухвали суду про відкриття провадження у справі 10.01.2022, відтак п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву розпочався 11.01.2022 та закінчився 25.01.2022. Однак, відповідач правом на надання відзиву на позов у встановлений строк не скористався. Відзиву не подав.
Розглянувши матеріали справи, з урахуванням вимог ст. ст. 165, 251 ГПК України, суд вважає, що позов слід задоволити.
При цьому суд врахував наступне.
Частиною 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Згідно ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги", рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні. Пунктом 3 вказаного Порядку встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Відповідно до ч.3 п. 2 цього Порядку великовагові та великогабаритні транспортні засоби це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 %.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху регламентовано, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Згідно з пунктом 21 Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007, у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 % подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку (пункти 26, 27 цього Порядку).
Відповідно до п. 28 вказаного Порядку плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту, визначено пунктом 30 Порядку, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, км. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.
При визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно, двох та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази (пункт 31 Порядку).
Приписами пункту 31-1 Порядку встановлено, що якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Оскільки відповідачем не здійснено оплату нарахованої суми відшкодування, позивачем здійснено її розрахунок в гривнях, за офіційним курсом гривні до євро станом на момент вчинення правопорушення (станом на 15.07.2020, складає 19 458, 34 грн).
Відповідно до абзацу 4 п.1 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (із внесеними до нього змінами) передбачено, що зупинення транспортного засобу здійснюється для проведення рейдової перевірки посадовою особою в будь-який час на маршруті руху, а у разі виявлення порушень правил перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів посадові особи складають акти за формою згідно з додатками 2 і 3 до цього Порядку.
З матеріалів справи, зокрема, з довідки № 0009178 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 15.07.2020, акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 215366 та акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0011281 від 15.07.2020, товарно-транспортної накладної № 541196, вбачається, що автомобіль, зареєстрований за ПП "Авіана", транспортний засіб марки DAF модель XF 95.430, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом марки RENDERS, модель NS4C31, реєстраційний номер НОМЕР_2 , здійснюючи перевезення вантажу (автомобільний перевізник ФОП Цимбалюк М.П., згідно відомостей ТТН № 541196 від 10.03.2018), не дотримався вищевказаних норм та здійснював перевезення вантажу з порушенням нормативно встановлених вагових параметрів.
Враховуючи викладене та те, що відповідач не спростував доводів прокурора належними і допустимими доказами, позов про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативи, є обґрунтованим.
Відповідно до приписів статей 74, 77 Господарсько процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Судовий збір, відповідно до ст. 129 Господарсько процеуального кодексу України, слід покласти на відповідача.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 74-75, 86, 129, 236-238, 241 Господарсько процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов задоволити.
Стягнути з ПП "Авіана", вул. Софіївка, буд. 13, кв. 1, м. Івано-Франківськ, 76000, код ЄДРПОУ 23801042 на користь Державного бюджету України кошти у сумі 19 458, 34 грн (дев`ятнадцять тисяч чотириста п`ятдесят вісім гривень 34 копійки) - (отримувач: ГУК в Ів-Фр.об/ТГ Рогатин/22160/100, код отримувача ЄДРПОУ 37951998, номер рахунку (IBAN) UA 358999980313161216000009652, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код класифікації доходів бюджету 22160100 .
Стягнути з ПП "Авіана", вул. Софіївка, буд. 13, кв. 1, м. Івано-Франківськ, 76000, код ЄДРПОУ 23801042 судовий збір в розмірі 2270 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень на користь Івано-Франківської обласної прокуратури, ЄДРПОУ 03530483; рахунок (IBAN) UA668201720343120001000003924, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ, код банку отримувача - МФО 820172).
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом. Апеляційну скаргу може бути подано до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.
СуддяІ.М. Скапровська
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2022 |
Оприлюднено | 01.03.2022 |
Номер документу | 103570753 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Скапровська І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні