РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
02 березня 2022 року м. Рівне№460/17706/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області доТовариства з обмеженою відповідальністю "АМФІ СІТІ" про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (далі ГУ ДСНС України у Рівненській області, позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "АМФІ СІТІ" (далі ТОВ "АМФІ СІТІ", відповідач), у якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ", за адресою Рівненський район, с.Великий Житин, вул. Рівненська, 1о, - шляхом відключення від системи електрозабезпечення та опечатування паливороздавальної колонки модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ", за адресою: Рівненський район, с.Великий Житин, вул. Рівненська, 1о, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що співробітником Рівненського районного управління ГУ ДСНС України у Рівненській області здійснено позапланову перевірку модульної автозаправної станції ТОВ "АМФІ СІТІ". За результатами проведеного заходу складено акт, яким встановлено порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки, тому подальша експлуатація модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ" створює загрозу життю та/або здоров`ю людей. Зазначає, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду. Просить позов задовольнити повністю.
Ухвалою від 28.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи. Встановлено відповідачу строк для подання суду відзиву на позовну заяву.
17.02.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, у якому заперечив проти заявлених позовних вимог. Зокрема зазначив, що всі порушення вимог нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки, виявлені під час перевірки модульної автозаправної станції ТОВ "АМФІ СІТІ", які були вказані в акті перевірки № 318 від 19.11.2021 та Приписі № 131 ТОВ "АМФІ СІТІ" повністю виконані. В підтвердження виконання вимог припису та акта перевірки відповідач надав відповідні докази. Вказує, що необхідність у задоволенні позову відсутня.
Розглянувши позовну заяву, відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив таке.
Фахівцем В із ЗЗ з ПНС у Рівненському районі ЦЗД ГУ ДСНС України у Рівненській області лейтенантом служби цивільного захисту Войтюком В.В. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки модульного автозаправного пункту (с.В.Житин, вул.Рівненська, 1о) ТОВ "АМФІ СІТІ".
За наслідками проведеного позапланового заходу складено акт від 19.11.2021 №318 (а.с.9-15), у якому зафіксовано порушення відповідачем вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - Правила №1417), Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України), Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" № 2245-ІІІ, Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС від 05.11.2008 № 879, Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів, затвердженої наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 23.02.2006 №98, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.03.2006 за №286/12160 (далі Методика №98), Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затв. Наказом МНС № 338 від 18.12.2000 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 січня 2001 р. за № 62/5253, а саме:
1. Посадова особа, що проводить інструктажі з питань пожежної безпеки з працюючим персоналом не пройшла навчання посадових осіб з питань пожежної безпеки;
2. Не проведено заміру опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
3. Модульна АЗС не в повній мірі забезпечена первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками);
4. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників;
5. Пожежний щит не укомплектовано відповідно до норм належності: вогнегасники - 3 шт, ящик з піском - 1 шт, протипожежне покривало - 1 шт, багор або лом та гак - 2 шт, лопати - 2 шт, сокири - 2 шт;
6. До роботи на модульній АЗС допущено осіб, які не пройшли навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму і не мають про це відповідне посвідчення;
7. Працівників об`єкта не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі;
8. Не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки;
9. Не проведено навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки осіб керівного складу та працівників, які здійснюють заходи цивільного захисту;
10. Не забезпечено проходження навчань в навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності категорій осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненнями заходів з питань цивільного захисту;
11. Не створена об`єктова комісія з питань надзвичайних ситуацій;
12. Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту;
13. Не забезпечено аварійно-рятувальне обслуговування.
Вказаний акт підписаний керівником ТОВ "АМФІ СІТІ" без зауважень.
У зв`язку з тим, що відповідачем не здійснені заходи щодо усунення виявлених порушень, а подальша експлуатація модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ" із зазначеними порушеннями вимог пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Відповідно до ст.1 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Пунктами 1 та 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), визначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, що утворюється для забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності, та який здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 №33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України, територіальним органом ДСНС на території Рівненської області є ГУ ДСНС України у Рівненській області.
Підпунктами 39 та 42 пункту 4 Положення №1052 визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання, та зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за:
вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону;
діяльністю аварійно-рятувальних служб, станом їх готовності до реагування на аварії та надзвичайні ситуації, а також вживає заходів до зупинення діяльності неатестованих аварійно-рятувальних служб у порядку, визначеному законодавством;
дотриманням періодичності навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, та вживає заходів для усунення виявлених недоліків.
Своєю чергою, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюється КЦЗ України (стаття 1).
ГУ ДСНС України у Рівненській області, в силу вимог статей 64, 65, 66 КЦЗ України, здійснює державний нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до чинного законодавства.
Відповідно до положень ст.7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає відповідний наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, і предмет перевірки, та на підставі якого оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, що підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові) і засвідчується печаткою (ч.1).
Перед початком перевірки суб`єкта господарювання посадові особи, які проводять перевірку, пред`являють керівнику суб`єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надають суб`єкту господарювання копію направлення на перевірку, а також інформують цих осіб про мету перевірки (ч.5).
Положеннями ст.7 Закону №877-V також встановлено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт (ч.6).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7).
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ч.8).
З аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що винесення припису та звернення до суду із позовом щодо повного або часткового припинення виробництва - це два різних засоби реагування органу державного нагляду, які застосовуються окремо.
Захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 07.12.2020 у справі №340/1451/20 (№К/9901/22653/20), які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.
Судом встановлено, що позивачем видано припис від 22.11.2021 №131, яким відповідача зобов`язано усунути у строк до 01.03.2022 порушення на модульному автозаправному пункті (Рівненська область, Рівненський район, с. В.Житин, вул.Рівненська, 1о), а саме:
1. Посадовій особі (відповідальній) пройти навчання з питань пожежної безпеки;
2. Провести замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
3. Модульну АЗС в повній мірі забезпечити первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками);
4. Здійснити технічне обслуговування вогнегасників;
5. Територію забезпечити пожежним щитом, який оснащується: вогнегасники - 3 шт, ящик з піском - 1 шт, протипожежне покривало - 1 шт, багор або лом та гак - 2 шт, лопати - 2 шт, сокири - 2 шт;
6. До роботи на модульній АЗС не допускати осіб, які не пройшли навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму і мають про це відповідне посвідчення;
7. АЗС телефонним, гучномовним зв`язком оснащено. АЗС, які не обладнані провідним телефонним зв`язком, для цих цілей використовують засоби стільникового зв`язку;
8. Працівників об`єкта засобами колективного та індивідуального захисту забезпечено;
9. Не проведено ідентифікацію об`єкта підвищеної небезпеки;
10. Не допускати до роботи працівників, які не пройшли навчання, інструктажі і перевірку знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;
11. Забезпечити проходження навчань в навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності категорій осіб керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненнями заходів з питань цивільного захисту;
11. Створити об`єктову комісію з питань надзвичайних ситуацій;
13. Створити матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
14. Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях обладнати інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту;
15. Забезпечити аварійно-рятувальне обслуговування;
16. Результати ідентифікації узгодити з місцевим органом ДСНС;
17. Провести паспортизацію ПНО.
В ході розгляду справи встановлено, що зазначені у приписі від 22.11.2021 №131 порушення, які також зумовили звернення позивача до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ" до настання терміну, встановленого приписом, усунуті відповідачем.
Усунення виявлених позивачем порушень підтверджується наявними в матеріалах судової справи доказами, а саме: Наказом № 3 від 01.12.2021 "Про створення комісії з питань надзвичайних ситуацій"; копією посвідчення НОМЕР_1 про проходження навчання з питань пожежної безпеки ОСОБА_1 , директором ТОВ "АМФІ СІТІ"; копією видаткової накладної на придбання щита металевого, лом, багор, брезент водостійкий, конус, лопата штикова пожежна, сокира з ручкою скловолокна від 31.01.2022 № 6, рахунком - фактурою № СФ-0000062 від 25.01.2022 на придбання названих товарів, платіжним дорученням № 1708 від 25.01.2022 щодо оплати за товари; копією договору про проведення навчання з питань пожежної безпеки від 17.01.2022, копією платіжного доручення про оплату за навчання, копією договору про проведення функціонального навчання у сфері цивільного захисту від 17.01.2022, копією платіжного доручення про оплату за навчання, копією договору про проведення спеціальної підготовки, копією рахунка за проведення спеціальної підготовки; копією платіжного доручення про оплату за проведення спеціальної підготовки; копією договору № 04-ЕТЛ від 01.02.2022 про проведення профілактичних випробувань електрообладнання модуля АЗС с.В.Житин, вул.Рівненська, 1о.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем не надано суду доказів, які б свідчили про наявність порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті від 19.11.2021 №318, які залишились не усунутими на момент розгляду справи судом, та які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас, надані відповідачем докази підтверджують, що ним дійсно вжито необхідних заходів, спрямованих на усунення виявлених порушень.
Встановлені судом фактичні обставини, з урахуванням принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами, свідчать на користь висновку про відсутність підстав для застосування такого виключного заходу реагування, як повне зупинення роботи модульної АЗС ТОВ "АМФІ СІТІ".
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на вищевикладене, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Визначені ст.139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (33028 м. Рівне, вул. Гетьмана Полуботка, 37, код ЄДРПОУ 38610634) в задоволенні позову до Товариства з обмеженою відповідальністю "АМФІ СІТІ" (35340, Рівненська область, Рівненський район, с. Великий Житин, вул.Рівненська, 1о, код ЄДРПОУ 41415424) про застосування заходів реагування відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 02 березня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (вул. Гетьмана Полуботка, 37,м. Рівне,33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 38610634)
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "АМФІ СІТІ" (вул. Рівненська, 1 о,с. Великий Житин,Рівненський район, Рівненська область,35340, ЄДРПОУ/РНОКПП 41415424)
Суддя С.М. Дуляницька
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103593445 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.М. Дуляницька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні