ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"03" березня 2022 р. Справа № 924/1289/21
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи
за позовом Керівника Кам`янець - Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Держаної служби України з безпеки на транспорті (м. Київ) в особі Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, м. Тернопіль
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Холодпродконтракт" с. Панівці Кам`янець - Подільський район Хмельницька область
про стягнення 3624,88 грн.
Без виклику представників сторін (судове засідання не проводилось).
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою від 04.01.2022р. відкрито провадження у справі для її розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику сторін).
Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.
В грудні 2021 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Держаної служби України з безпеки на транспорті в особі Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки звернувся з позовом до суду про стягнення із відповідача 3624,88грн. плати за проїзд автомобільними дорогами.
В обґрунтування позову вказав, що 19.02.2021р. посадовими особами Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки здійснено габаритно-ваговий контроль автомобіля марки Renault Magnum 480, реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричепа марки Benalu моделі TF 34C-13RA реєстраційний номер НОМЕР_2 , власником яких є ТОВ ?Холодпродконтракт?, за результатами якого зафіксовано перевезення вантажу із перевищенням вагових параметрів (акт від 19.02.2021 №268554). Як на правову підставу позову посилається, зокрема на положення ст. ст. 16, 22, 909, 1166 ЦК України, ст. ст. 1, 6, 33, 34, 48, 60 Закону України Про автомобільний транспорт, ст. 29 Закону України Про дорожній рух, Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.10.1997 №363, Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879, Правила дорожнього руху України, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.01.2001 №1306.
Відповідно до ч. ч. 1-4 ст. 120 ГПК України суд викликає учасників справи у судове засідання або для участі у вчиненні процесуальної дії, якщо визнає їх явку обов`язковою. Суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Ухвала господарського суду про дату, час та місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії повинна бути вручена завчасно, з таким розрахунком, щоб особи, які викликаються, мали достатньо часу, але не менше ніж п`ять днів, для явки в суд і підготовки до участі в судовому розгляді справи чи вчинення відповідної процесуальної дії.
05.01.2022р. судом направлено на зареєстровану адресу місцехнаходження відповідача ухвалу про відкриття провадження у справі, в якій повідомлено про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та запропоновано подати відзив на позов до 18.01.2022р.
Згідно з ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є: 1) день вручення судового рішення під розписку; 2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи; 3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; 4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; 5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
12.01.2022р. на адресу суду повернувся конверт із поштовим повідомленням з відміткою ?відсутність адресата за вказаною адресою?. Отже, ТОВ "Холодпродконтракт" повідомлений належним чином про розгляд справи.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав.
Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.
Згідно з ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Таким чином, враховуючи, що відповідач був належним чином повідомлений про розгляд справи та не скористався своїм правом на подання відзиву на позов, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст.178 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини у справі, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, дослідивши та оцінивши в сукупності надані докази, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд приходить до наступного висновку.
Виклад фактичних обставин справи.
На підставі направлень на рейдову перевірку від 15.02.2021р. №011990, №011991 працівниками Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки відповідно до щотижневого графіка проведення рейдових перевірок (в межах Тернопільської області) у період з 15.02.2021р. по 21.02.2021р., графіка роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю на лютий 2021 року (період з 01.02.2021р. по 28.02.2021р.), проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
За результатами габаритно-вагового контролю в місці проведення автомобільна дорога М-19 (км. 345+580) Тернопільська область (смт. Дружба), працівниками Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 19.02.2021 №0050332. В акті зафіксовано: автомобіль Renault Magnum 480, номерний знак НОМЕР_1 , причіп Benalu TF-34C-13RA, номерний знак НОМЕР_2 , суб`єкт, що перевіряється, зокрема, перевізник ТОВ ?Холодпродконтракт?, маршрут руху транспортних засобів із зазначенням пройденої відстані дорогами загального користуванням с. Панівці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, автомобільна дорога М-19 км. 345+380 133км. Найменування та вид вантажу корм, та вагові параметри вищезазначених транспортних засобів: нормативно допустима повна маса 40 тонн, фактична повна маса 39,6 тонн; осьові навантаження: нормативно допустиме 11/11/7,33/7,33/7,33, фактичне 6,48/12,13/7,01/6,9/7,08.
Згідно з довідкою від 19.02.2021 №033813 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, яку складено щодо вищенаведених транспортних засобів, повна маса транспортного засобу 39,6 тонн, навантаження на осі: 1) 6,48; 2) 12,13; 3) 7,01; 4) 6,9; 5) 7,08 тонн.
До матеріалів перевірки додано копію чеку від 19.02.2021 (вага 2135); товарно-транспортну накладну від 19.02.2021 №Р25, згідно з якою перевізником ТОВ ?Холодпродконтракт? (водієм ОСОБА_1 ) здійснювалось перевезення корму насипом: с. Панівці, Кам`янець-Подільський район Хмельницька область до м. Городок Львівська область; посвідчення водія ОСОБА_1 ; свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_2 та НОМЕР_1 , які належать ТОВ ?Холодпродконтракт?; сертифікат відповідності від 10.11.2020р.; сертифікат перевірки типу від 11.09.2020р.; декларацію про відповідність №2135 від 10.11.2020р.
За результатами перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом щодо вищезазначених транспортних засобів складено акт від 19.02.2021 №268554.
В акті зафіксовано, що під час перевірки виявлено порушення: згідно з ТТН №Р25 від 19.02.2021р. автомобілем Renault д.н.з. НОМЕР_1 надавалися послуги з перевезення вантажу. Відповідно до чеку завантаження №264 від 19.02.2021р. навантаження на одинарну вісь становить 12,13 тонн, що перевищує допустиме навантаження на 11,81%. У водія відсутній дозвіл на перевезення великовагового вантажу автомобільними дорогами України загального використання. Такими діями, відповідач порушив вимоги ст. 60 Закону України ?Про автомобільний транспорт?, зокрема ч. 1 абз. 15 даної статті перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезені вантажу без відповідного дозволу.
Акти та довідка підписані посадовими особами, що проводили перевірку, та безпосередньо водієм.
Відповідно до розрахунку Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 19.02.2021 №0050332 щодо плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування (постанова КМУ від 27.06.2007 №879), пройдена транспортними засобами відстань становить 133 км; фактичне навантаження на одиничну вісь становить 12,13 тонн, що є перевищенням параметрів від нормативу на 11,81%, плату за проїзд нараховано на 1,3 тонни із розрахунку 0,27 євро/км. Всього за 1 км проїзду 0,27 євро/км.
Даний розрахунок виконано відповідно до затвердженої формули (з урахуванням норм постанови КМУ від 27.06.2007 №879): П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, км; К - коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру до 10 в% - К=2; від 10% до 40% - К=3; більші ніж 40% - К=5).
У розрахунку вказано загальну суму до сплати 107,73 євро та зазначено, що оплату необхідно провести в гривнях відповідно до офіційного курсу НБУ на день проведення розрахунку. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Придністровське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки звернулось до відповідача з листом (від 24.02.2021 №13989/36/24-21), у якому повідомило про виявлене згідно з атом від 19.02.2021 №0050332 порушення, нарахування плати за проїзд в сумі 107,73 євро та необхідність здійснення відповідачем її оплати. До листа додано розрахунок, акт та довідку.
З метою вирішення питання представництва інтересів держави в суді, керуючись ст. 23 Закону України ?Про прокуратуру?, Кам`янець-Подільська окружна прокуратура звернулась до Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки з листом №52-6773ВИХ-21 від 03.09.2021р. про надання інформації про сплату ТОВ ?Холодпродконтракт? за проїзд автомобільними дорогами загального користування великогабаритного транспортного засобу в розмірі 107,73 євро (3624,88грн.).
Листом №52-8002ВИХ-21 від 11.10.2021р. Кам`янець-Подільська окружна прокуратура просила Державну службу України з безпеки на транспорті повідомити, чи вживалися/вживатимуться Державною службою з безпеки на транспорті заходи реагування з метою стягнення з ТОВ ?Холодпродконтракт? плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом (зокрема, заходи досудового врегулювання, пред`явлення позову до суду тощо).
Листом від 10.09.2021р. №4-12-12/1235, Управління державної казначейської служби України у м. Тернопіль Тернопільської області повідомило, що кошти в сумі 3624,88грн. від ТОВ ?Холодпродконтракт? в період з 19.02.2021р. по 03.09.2021р. не надходили.
Листом від 03.11.2021р. №9278-21, Державна служба України з безпеки на транспорті повідомила, що в 2021 році має місце вкрай обмежене фінансування видатків на сплату судового збору, а тому до суду з позовом не зверталася. У зв`язку цим, з метою захисту інтересів держави просить звернутись прокуратуру з таким позовом.
15.11.2021р. Кам`янець-Подільська окружна прокуратура письмово повідомила Державну службу України з безпеки на транспорті про намір здійснювати представництво інтересів держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки шляхом пред`явлення до Господарського суду Хмельницької області позову до ТОВ ?Холодпродконтракт? про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів (визнання більш вірогідними), аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Згідно із ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначеному законом.
Частиною 3 ст. 4 ГПК України передбачено, що до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у відсутності такого органу.
Частинами третьою - п`ятою статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).
В обґрунтування наявності підстав для здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, - Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, прокурор посилається на те, що позивач є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, яким не вжито заходів щодо стягнення з відповідача нарахованої плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу відповідача в заявленому до стягненні розмірі, що зумовлює ненадходження коштів до Державного бюджету України, та дає право прокурору здійснювати представництво інтересів держави в суді.
Так, з матеріалів справи слідує, що Державна служба України з безпеки на транспорті своїм листом від 03.11.2021р., адресованим Кам`янець-Подільській окружній прокуратурі, повідомила, що з позовом до суду не зверталася, оскільки збільшення видатків кошторису Укртрансбезпеки в частині, що стосується надання асигнувань на сплату судового збору у 2021 році, не передбачено.
Таким чином, невжиття позивачем заходів щодо захисту інтересів держави шляхом стягнення з відповідача коштів в судовому порядку за умови обізнаності позивача про наявність відповідних порушень, про що свідчить вищенаведене листування прокурора з позивачем, стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави в особі позивача до суду з позовом про стягнення з відповідача плати за проїзд автомобільними дорогами на користь держави.
При цьому, наявності підстав для представництва інтересів держави у суді прокурором позивачем не заперечено, навпаки, висловлено позицію про підтримання заявлених прокурором позовних вимог.
Така бездіяльність позивача як компетентного органу, який здійснює відповідні повноваження у сфері спірних правовідносин, є самостійною юридичною особою, однак який незалежно від причини не здійснює захисту інтересів держави, виключає можливість трактування прокурора як альтернативного суб`єкта звернення до суду, що замінює компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави. У цьому випадку прокурор виконує саме субсидіарну роль, замінюючи в судовому провадженні позивача, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту інтересів держави.
На підтвердження дотримання прокурором порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" для звернення до суду з відповідним позовом, у матеріали справи надано повідомлення (від 15.11.2021р.) заступника керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури про встановлення підстав для представництва інтересів держави в особі позивача, та повідомлення про намір заступника керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури звернутися до Господарського суду Хмельницької області з позовом до ТОВ ?Холодпродконтракт? про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт", який регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Частиною 7 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; нарахування, у разі виявлення порушень, та вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Підпунктами 2, 15, 27 п. 5 Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
З наведеного слідує, що Укртрансбезпека виконує функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення вагових або габаритних параметрів транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.
Відповідно до ч. 12 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно з ч. 14 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України (ч. 17 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт").
За приписами ч. ч. 1, 4 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" від 27.06.2007 №879 затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок), який визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.
Підпунктом 3 п. 2 Порядку визначено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Відповідно до визначення, наведеного у п. 1.10 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі - Правила дорожнього руху), габаритно-ваговий контроль - це перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу (в тому числі механічного транспортного засобу), причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю.
Також згідно з підпунктом 4 п. 2 Порядку габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції (п. 3 Порядку). Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль (п. 16 Порядку).
Підпунктом 5-1 п. 1 Порядку визначено, що документальний габаритно-ваговий контроль - це визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних (п. 20 Порядку).
У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України (п. 21 Порядку).
Згідно з п. 27 Порядку плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Згідно з пунктом 30 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 (далі Порядок), плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнз -розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями, не перевищує 2,5 метра.
Відповідно до п. 31-1 Порядку якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Як убачається з матеріалів справи, що посадовими особами Придністровського управління Укртрансбезпеки у Тернопільській складено акт про перевищення транспортним засобом марки RENAULT MAGNUM 480 д.н.з. НОМЕР_1 з причіпом марки Benalu TF-34C-13RA д.н.з. НОМЕР_3 нормативних вагових параметрів від 19.02.2021р. №0050332, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 19.02.2021р. № 033813, акт про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 19.02.2021р. №268554, а також здійснено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 19.02.2021р. №0050332.
Зокрема, згідно з актом про проведення перевірки виявлено порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: перевищення нормативних вагових параметрів за відсутності документів про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів. З акту про перевищення параметрів слідує перевищення нормативних вагових параметрів транспортних засобів, а саме: навантаження на одинарну вісь 12,13 тонн при нормі 11 тонн.
Зі складеного позивачем розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 19.02.2021 №0050332 слідує, що розмір плати за проїзд визначено позивачем відповідно до вимог Порядку №879 та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879.
Доказів, які би спростовували зазначене, суду не подано.
Аналіз вищенаведених законодавчих норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити перевізник.
У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, перевізником визначено фізичну або юридичну особу - суб`єкта господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.
Доказів сплати відповідачем нарахованої плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в заявленому до стягнення розмірі, доказів оскарження в установленому порядку дій позивача щодо фіксування правопорушення та нарахованої плати за проїзд автомобільними дорогами суду не надано.
Згідно з ч. 3 ст. 5 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники відносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, додержуючись вимог законодавства.
Частинами 1, 2 ст. 216 Господарського кодексу України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання.
У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (ч. 2 ст. 217 Господарського кодексу України).
За частиною першої статті 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Зміст і призначення закріпленої у Порядку № 879 плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає насамперед у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч. 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.
З огляду на зазначене та враховуючи наявність факту перевищення нормативно-вагових параметрів на транспортних засобах, які зареєстровані за відповідачем, не сплату відповідачем нарахованої плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 3624,88грн., що еквівалентно 107,73 євро відповідно до офіційного курсу, встановленого НБУ на день проведення розрахунку, плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є доведеними, обґрунтованими, а відтак підлягають задоволенню.
Висновок у подібних правовідносинах викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 у справі №926/16/19, від 12.02.2020 у справі №917/210/19.
Розподіл судових витрат.
Відповідно ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Держаної служби України з безпеки на транспорті в особі Придністровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки до Товариства з обмеженою відповідальністю "Холодпродконтракт" про стягнення 3624,88 грн. задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Холодпродконтракт" (вул. Молодіжна, 12, с. Панівці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ: 31773679) на користь держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Державного бюджету України (одержувач ГУК у м. Тернополі/Тернопільській області, код ЄДРПОУ 37977599, код платежу 22160100, р/р UA 758999980313191216000019751, банк: Казначейство України, МФО 899998) плату за проїзд автомобільними дорогами у розмірі 3624,88грн. (три тисячі шістсот двадцять чотири гривні, 88коп.)
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Холодпродконтракт" (вул. Молодіжна, 12, с. Панівці, Кам`янець-Подільський район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ: 31773679) на користь Хмельницької обласної прокуратури (пров. Військоматський, 3, м. Хмельницький, код ЄДРПОУ 02911102, р/р UA188201720343120002000002814, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) - 2270грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень) витрат із сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя М.Є. Муха
Віддруковано 5 прим.: 1 - до справи, 2,3 позивачам - (contact@dsbt.gov.ua; 36@dsbt.gov.ua), 4 - Кам`янець-Подільська окружна прокуратура (kampod_oprok@khmel.gp.gov.ua), 5 - відповідачу з повідомленням про вручення (32300, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський район, с.Панівці, вул.Молодіжна, 12)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2022 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 103604797 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Муха М.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні