Постанова
від 21.02.2022 по справі 280/907/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

іменем України

22 лютого 2022 року справа № 280/907/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий суддя Суховаров А.В.

судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,

при секретарі Замковій А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти I-III ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23.07.2021 (суддя Семененко М.О.) в адміністративній справі за позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти I-III ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради про застосування заходів реагування

ВСТАНОВИВ:

Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області 10.02.2020 звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти I-III ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради, який розташований за адресою: 72350, Запорізька область, Мелітопольський район, смт.Мирне, вул.Шкільна, буд.1; будівель та приміщень філії відповідача, яка розташована за адресою: Мелітопольський район, с.Новопилипівка, вул.Центральна, 57; будівель та приміщень філії відповідача, яка розташована за адресою Запорізька область, Мелітопольський район, с.Тихонівка, вул.Пушкіна, буд 40-А, шляхом зобов`язання повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за вказаними адресами, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки позивачем

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 23.07.2021, прийнятому в спрощеному провадженні, позов задоволений частково. Застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, смт.Мирне, вул.Шкільна, буд.1; а також будівель та приміщень філії Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради, яка розташована за адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с.Новопилипівка, вул.Центральна, буд.57, шляхом зобов`язання Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за адресами: Запорізька область, Мелітопольський район, смт.Мирне, вул.Шкільна, буд.1 та Запорізька область, Мелітопольський район, с.Новопилипівка, вул.Центральна, буд.57, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень. В інший частині позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі відповідач просить рішення суду скасувати та відмовити в задоволенні позовних вимог. Посилаються на те, що навчальний заклад не є суб`єктом господарювання та не здійснює господарську діяльність, тому на нього не розповсюджується дія Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Зазначає, що значну частину порушень усунуто, а неусунуті порушення не є такими, що безпосередньо створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідно повне зупинення експлуатації будівель не є співмірним заходом із усунутими порушеннями. До того ж повне зупинення діяльності призведе до позбавлення дітей права на освіту.

Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:

Згідно Акту № 271 від 21.12.2019 складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлено, що об`єкт відповідача, експлуатуються з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1. За адресою: 72350, Запорізька область, Мелітопольський район, селище міського типу Мирне, вулиця. Шкільна, будинок 1:

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до вимог таблиці А1, А2 додатку А (обов`язковий), таблиці Б1 додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованих у Мін`юсті України за №252/26697 від 05.03.2015 (далі - Правила №1417);

- не виконано обробляння вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати), що є порушенням п.2.5 глави 1 розділу ІІІ Правил № 1417;

- не забезпечено перевірку захисту будівель школи, газової котельної від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, що є порушенням п.1.21 глави 1 розділу IV Правил № 1417;

- не забезпечено евакуаційним освітленням сходові клітки, поверхові коридори та інші шляхи евакуації, що є порушенням п.2.31 глави 2 розділу III Правил № 1417;

- не забезпечено будівлі учбових корпусів необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння відповідно до вимог п.6.2.3 табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди», що є порушенням п.4 розділу І Правил № 1417;

- допускається улаштування та експлуатація тимчасових дільниць електромереж (у кабінетах медіатеки та приймальної), що є порушенням п.1.8 глави 1 розділу IV Правил №1417;

- на території учбового корпусу № 2 не встановлено пожежний щит, що є порушенням п.3.11 глави 3 розділу V Правил №1417;

- початок використання суб`єктом господарювання об`єкту нерухомості (будівель, приміщень) не здійснено на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, що є порушенням абзацу 1 ч.2 ст.57 Кодексу цивільного захисту України.

2. За адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Новопилипівка, вул. Центральна, 57:

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до вимог таблиці А1, А2 додатку А (обов`язковий), таблиці Б1 додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил №1417;

- не виконано обробляння вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати), що є порушенням п.2.5 глави 1 розділу ІІІ Правил № 1417;

- не забезпечено будівлю школи зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.6.2.3 табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування, що є порушенням п.4 розділу І Правил № 1417;

- не забезпечено проходження навчання та перевірку знань посадових осіб з питань пожежної безпеки, що є порушенням п.16 розділу ІІ Правил № 1417.

3. За адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Тихонівка, вулиця Пушкіна, буд. 40-А:

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до вимог таблиці А1, А2 додатку А (обов`язковий), таблиці Б1 додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил №1417;

- не виконано обробляння вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати), що є порушенням п.2.5 глави 1 розділу ІІІ Правил № 1417;

- не забезпечено будівлю школи зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.6.2.3 табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування, що є порушенням п.4 розділу І Правил № 1417.

Після пред`явлення позову, Мелітопольським міськрайонним управлінням Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області проведено перевірку, за наслідками якої складений акт №128 від 23.04.2021. В акті зазначено:

1. За адресою: 72350, Запорізька область, Мелітопольський район, селище міського типу Мирне, вулиця. Шкільна, будинок 1:

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту, відповідно до вимог таблиці А1, А2 додатку А (обов`язковий), таблиці Б1 додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту;

- не забезпечено евакуаційним освітленням сходові клітки, поверхові коридори та інші шляхи евакуації;

- не забезпечено будівлі учбових корпусів необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння відповідно до вимог п.6.2.3 табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди.

2. За адресою: Запорізька область, Мелітопольський район, с. Новопилипівка, вул. Центральна, 57:

- приміщення не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до вимог таблиці А1, А2 додатку А (обов`язковий), таблиці Б1 додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту;

- не забезпечено будівлю школи зовнішнім протипожежним водопостачанням відповідно до вимог п.6.2.3 табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до ст.64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять, зокрема, органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду.

Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності..

До основних завдань ДСНС України віднесено, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб

Відповідно до ст.66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, в тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної і пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем і засобів протипожежного захисту в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких в ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, в тому числі через відсутність документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається в порядку та строки, встановлені законом, з позовом до адміністративного суду. В разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Колегія суддів погоджується з навчальним закладом, що після пред`явлення позову вжито ряд організаційних та практичних заходів з метою виправлення ситуації стосовно забезпечення техногенної і пожежної безпеки. Однак, як правильно зазначив окружний суд, продовжують існувати порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Такими порушеннями залишаються відсутність обладнання приміщень системами протипожежного захисту, не забезпечення евакуаційним освітленням сходових кліток, поверхових коридорів та шляхів евакуації, не забезпечення будівлі учбових корпусів необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння та зовнішнім протипожежним водопостачанням.

Те що відповідачем вживаються заходи з метою повного усунення порушень норм пожежної безпеки не змінює фактичний стан забезпечення пожежної безпеки, а саме внаслідок недотримання вимог пожежної безпеки продовжує існувати реальна загроза життю та здоров`ю людей в разі виникнення пожежі, на що правильно звернув увагу окружний суд.

Зокрема, відсутність систем пожежного захисту призведе до пізнього виявлення пожежі та несвоєчасного оповіщення, внаслідок чого люди не зможуть залишити палаючу будівлю та будуть вражені вогнем і чадним газом. Відсутність протипожежного водопостачання має наслідком унеможливлення гасіння пожежі та розповсюдження пожежі по будівлям.

З огляду на викладене, окружний суд дійшов обґрунтованого висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель за адресами Запорізька область, Мелітопольський район, смт.Мирне, вул.Шкільна, буд.1 та Запорізька область, Мелітопольський район, с.Новопилипівка, вул.Центральна, буд.57, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.

Також окружний суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що відповідач відноситься до суб`єктів господарювання та є підконтрольним суб`єктом в розумінні положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на загальних підставах. Доводи апеляційної скарги не спростовують такого висновку суду першої інстанції, оскільки ґрунтуються на невірному тлумаченні норм права.

Посилання апелянта на те, що повне зупинення діяльності позбавить дітей права на освіту, є безпідставним, оскільки право на освіту є неспіврозмірним із правом на життя та здоров`я, яке передбачене статтею 27 Конституції України, статтею 1 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод від 04.11.1950, загрозою якому створюють виявлені порушення.

З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Мирненського опорного закладу загальної середньої освіти I-III ступенів «Інтелект» Мирненської селищної ради залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 23.07.2021 без змін.

Постанова набирає законної сили з 22.02.2022 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 22.02.2022.

Повну постанову складено 25.02.2022.

Головуючий А.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103638201
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/907/20

Постанова від 21.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Постанова від 21.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 01.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Ухвала від 01.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Суховаров А.В.

Рішення від 23.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 29.04.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні