Рішення
від 10.03.2022 по справі 140/16607/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 березня 2022 року ЛуцькСправа № 140/16607/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Споживчого товариства «Торчин КООП» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Споживче товариство «Торчин КООП» (далі - СТ «Торчин КООП», товариство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення- рішення від 15 червня 2021 року №0033170705.

Позов обґрунтований тим, що актом фактичної перевірки від 25 травня 2021 року №4369/03-20-07-05, проведеної ГУ ДПС у Волинській області в належному товариству магазині, зафіксовано факт зберігання тютюнових виробів сигарил й складено опис (реєстр) марок акцизного податку, яким марковані (обклеєні) виявлені тютюнові вироби. Одночасно в акті перевірки вказано про те, що відповідачем будуть вжиті заходи для визначення виду тютюнових виробів (а саме щодо кількості сигарил в пачці), на які виробником отримані марки акцизного податку, та відповідні висновки будуть зроблені після отримання інформації. Поряд з тим в пункті 3 акта перевірки вказано про порушення позивачем статті 11 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі Закон №481/95-ВР). На підставі акта перевірки прийняте податкове повідомлення-рішення від 15 червня 2021 року №0033170705 про застосування на підставі частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР штрафних (фінансових) санкцій у сумі 17000,00 грн. У той же час у цьому рішенні не вказано, яке конкретно порушення було виявлене відповідачем під час перевірки, зокрема, відповідач не встановив наявність у місці здійснення СТ «Торчин КООП» господарської діяльності фальсифікованих тютюнових виробів чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку.

На думку позивача, відповідачем грубо порушено норми чинного законодавства України, якими імперативно врегульовано порядок проведення фактичних перевірок та оформлення результатів таких перевірок, зокрема, положень статті 86 Податкового кодексу України (далі ПК України). Фактично під час перевірки не встановлено порушень з боку товариства вимог законодавства при здійсненні роздрібної торгівлі тютюновими виробами, поряд з тим, прийнято рішення, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції.

Позивач зазначив, що Положенням про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Укради від 27 грудня 2010 року №1251 (далі Положення №1251), встановлено вимоги до виробництва та зберігання марок акцизного податку, а також порядок їх продажу суб`єктам господарювання, які відповідно до статті 212 ПК України є платникам акцизного податку з алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Позивач, посилаючись на положення статей 212, 222, 226 ПК України, зауважив, що визначальною обставиною для встановлення порушення суб`єктом господарювання статті 11 Закону №481/95-ВР є не інформація податкового органу про те, на яку тютюнову продукцію проводилось замовлення марок акцизного податку платником акцизного податку, а відомості щодо фактичного використання таких марок акцизного податку відповідним платником акцизного податку та відповідність сум акцизного податку, фактично сплаченого платником згідно зі звітом про використання марок акцизного податку та декларацією із сплати акцизного податку. Відповідач таких обставин не встановив.

Оскільки при прийнятті спірного рішення відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, визначені законом, його висновки є необґрунтованими, позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10 січня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства (далі КАС України).

Відповідач у відзиві на позов заперечив позовні вимоги (а.с.30-32). В обґрунтування цієї позиції вказав, що перевіркою встановлено реалізацію позивачем тютюнових виробів з марками акцизного податку, що не відповідають вимогам, а саме сигарил виробництва Товариства з обмеженою відповідальністю ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» (далі - ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп») - 13 пачок по 20 штук в пачці (класифікуються за кодом УКТ ЗЕД 2402100000, 2402100090 - сигари, сигари з відрізаними кінцями та сигарили, з вмістом тютюну), що марковані марками акцизного податку «ТВ інші». Так після отримання інформації від ГУ ДПС у Львівській області на запит ГУ ДПС у Волинській області від 26 травня 2021 року №1149/7/03-20-07-05-07 було встановлено, що марки акцизного податку «ТВ інші» видавалися ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» для маркування сигар, включаючи сигари з відрізним кінцем та сигарил (тонкі сигари) з вмістом тютюну (УКТ ЗЕД 2402100000, 2402100090), кількість штук в пачці 2 сигарили. Тому тютюнові вироби (сигарили), які реалізовувалися позивачем, марковані марками акцизного податку, що не відповідають продукції, тому вважаються немаркованими, що є порушенням вимог абзацу третього частини четвертої статті 11 Закону №481/95-ВР. Таке порушення є підставою для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до абзацу дев`ятнадцятого частини другої статті 17 цього Закону.

Також відповідач зауважив, що за матеріалами фактичної перевірки стосовно директора СТ «Торчин КООП» складено протокол про адміністративне правопорушення, на підставі якого постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 25 червня 2021 року відповідно до частини першої статті 155-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КУпАП) застосовано адміністративне стягнення у виді штрафу.

Відповідач вважає, що ним правомірно спірним податковим повідомленням-рішенням застосовано фінансову санкцію у вигляді штрафу та у задоволенні позову просив відмовити.

У відповіді на відзив (а.с.49-57) представник позивача вважає помилковими доводи відповідача про порушення позивачем абзацу третього частини четвертої статті 11 Закону №481/95-ВР. Доводи ГУ ДПС у Волинській області зводяться до того, що видані ГУ ДПС у Львівській області для ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» марки акцизного податку призначені для маркування тютюнових виробів з кількістю 2 сигарили у пачці, а виявлені під час фактичної перевірки тютюнові вироби містять іншу (відмінну) кількість сигарил у пачках і саме тому відповідач класифікував тютюнові вироби як такі, що немарковані марками акцизного податку. У свою чергу відповідач у відзиві на позов підтвердив ту обставину, що під час проведення фактичної перевірки була проведена інвентаризація залишків тютюнових виробів, що зберігалися позивачем у місці проведення перевірки, та за результатами її завершення контролюючий орган не встановив жодних порушень з боку позивача.

Також представник позивача зауважив, що марки акцизного податку видавались (продавались) виробнику, тому тютюнові вироби є такими, що марковані марками акцизного податку встановленого зразка; виробники та імпортери тютюнових виробів ведуть облік та звітують про використання марок акцизного податку за видами марок у кількісному виразі, а суми податку з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов`язання зі сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету протягом п`ятнадцяти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Відповідач не встановив невідповідність щодо фактичного використання марок акцизного податку відповідним платником акцизного податку сумам акцизного податку, фактично сплаченого до бюджету. Воднораз за інформацією, наданою виробником відповідних тютюнових виробів щодо сум акцизного податку, фактично сплаченого до бюджету за 2019-2020 роки, останній повідомив, що за результатами діяльності у відповідні звітні періоди та кількості пачок тютюнових виробів здійснив доплату акцизного податку до бюджету. Так само за інформацією Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків виробник здійснив доплату акцизного податку, у тому числі щодо тих тютюнових виробів, які описані в акті фактичної перевірки.

Також представник відповідача вважає, що наказ ГУ ДПС у Волинській області від 20 травня 2021 року про проведення фактичної перевірки не містить фактичних підстав для її проведення (про отриману в установленому законодавством порядку інформацію про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування тютюнових виробів на момент винесення наказу).

Відповідач заперечення на відповідь на відзив не подав.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпунктів 20.1.9, 20.1.10, 20.1.11 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, пункту 80.8 статті 80, підпункту 52-2 пункту 52 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України з метою здійснення контролю за дотриманням порядку здійснення розрахункових та касових операцій, оформлення роботодавцем трудових відносин з працівниками (найманими особами), наявності ліцензій, виробництва та обігу підакцизних товарів було видало наказ від 20 травня 2021 року №1494 (а.с.37) про проведення фактичної перевірки в господарській одиниці, де здійснює господарську діяльність СТ «Торчин КООП» (Луцький район, село Веселе, вулиця Торчинська, 4).

На підставі наказу ГУ ДПС у Волинській області від 20 травня 2021 року №1494, направлення на перевірку 20 травня 2021 року (а.с.38) фактичну перевірку із зазначених вище питань проведено 25 травня 2021 року. За наслідками перевірки складено акт від 25 травня 2021 року №4369/03-20-07-05/43023115 (бланк №000926), у пункті 3.1 якого вказано про порушення Споживче товариство «Торчин КООП» статті 11 Закону №481/95-ВР (а.с.33-36). Як зазначено в пункті 2.2.20 акта перевірки, у ході фактичної перевірки проведено інвентаризацію наявних тютюнових виробів, а саме сигарил на місці здійснення реалізації, складено реєстр марок акцизного податку, якими марковані вказані тютюнові вироби. Крім того, вказано, що ГУ ДПС у Волинській області будуть вжиті заходи щодо визначення виду тютюнових виробів (зокрема щодо кількості сигарил в пачці), на які виробником отримувались марки акцизного податку, шляхом надсилання запитів. Висновки будуть зроблені після отримання інформації.

На підставі цього акта перевірки, у зв`язку із порушенням статті 11 Закону №481/95-ВР, на підставі пункту 54.3 статті 54 ПК України, частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР ГУ ДПС у Волинській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 15 червня 2021 року №0033170705 про застосування до СТ «Торчин КООП» штрафних (фінансових) санкцій у сумі 17000,00 грн (а.с.17-18). Зі змісту розрахунку штрафних (фінансових) санкцій слідує, що такі санкції застосовано у мінімальному розмірі тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку (а.с.43).

Не погодившись з податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його до суду.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.3. пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів (підпункт 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України); у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального (підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України).

Відповідно до пункту 81.1 статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право почати проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови надання або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, документів, вказаних у цьому пункті ПК України.

Як на підставу фактичної перевірки у наказі від 20 травня 2021 року №1494 ГУ ДПС у Волинській області вказало саме підпункти 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, але при цьому відсутні будь-які фактичні причини (наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації, про яку йдеться у наведених нормах ПК України).

Поряд з тим посадові особи відповідача були допущені до проведення фактичної перевірки, яка була звершена складанням акта перевірки, та за її результатами прийняте податкове повідомлення-рішення від 15 червня 2021 року №0033170705 про застосування до СТ «Торчин КООП» фінансових (штрафних) санкцій за порушення норм статті 11 Закону №481/95-ВР.

Цим Законом визначено основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України.

Відповідно до абзацу третього частини четвертої статті 11 Закону №481/95-ВР алкогольні напої та тютюнові вироби, які виробляються в Україні, а також такі, що імпортуються в Україну, позначаються марками акцизного збору в порядку, визначеному законодавством.

Згідно з підпунктами 14.1.107, 14.1.109 пункту 14.1 статті 14 ПК України марка акцизного податку - спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів; маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, - наклеювання марки акцизного податку на пляшку (упаковку) алкогольного напою, пачку (упаковку) тютюнового виробу чи ємність (упаковку) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України щодо виробництва, зберігання та продажу марок акцизного податку.

Підпунктом 222.1.2 пункту 222.1 статті 222 ПК України встановлено, що суми податку з урахуванням мінімального акцизного податкового зобов`язання із сплати акцизного податку на тютюнові вироби та ставок податку, діючих відповідно до норм цього Кодексу, виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету протягом п`ятнадцяти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. Якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробникам тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримані марки.

За правилами пункту 226.1 статті 226 ПК України у разі виробництва на митній території України алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, чи ввезення таких товарів на митну територію України платники податку зобов`язані забезпечити їх маркування марками встановленого зразка у такий спосіб, щоб марка акцизного податку розривалася під час відкупорювання (розкривання) товару.

Наявність наклеєної в установленому порядку марки акцизного податку встановленого зразка на пляшці (упаковці) алкогольного напою, пачці (упаковці) тютюнового виробу чи ємності (упаковці) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах, є однією з умов для ввезення на митну територію України і продажу таких товарів споживачам, а також підтвердженням сплати податку та легальності ввезення товарів (пункт 226.2 статті 226 ПК України).

Пунктом 226.8 статті 226 ПК України встановлено, що кожна марка акцизного податку на тютюнові вироби повинна мати окремий номер та позначення про квартал і рік випуску марки. На марку акцизного податку на сигарети, цигарки та сигарили додатково наноситься кількість штук у пачці (упаковці). Виробники та імпортери тютюнових виробів ведуть облік та звітують про використання марок акцизного податку за видами марок (ТІ «тютюн імпортний», ТВ «тютюн вітчизняний») у кількісному виразі.

Виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюються відповідно до положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України (пункт 226.3 статті 226 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1251 затверджено Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, відповідно до пункту 20 якого маркування алкогольних напоїв вітчизняного виробництва і тютюнових виробів здійснюється виробниками зазначеної продукції. Вважаються такими, що немарковані, алкогольні напої та тютюнові вироби у випадках, визначених пунктом 226.9 статті 226 ПК України.

Згідно з пунктом 226.9 статті 226 ПК України вважаються такими, що немарковані, зокрема, алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, з підробленими марками акцизного податку; алкогольні напої, тютюнові вироби та рідини, що використовуються в електронних сигаретах, марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, відповідно до якого здійснюються виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та/або марками, що не видавалися безпосередньо виробнику або імпортеру зазначеної продукції; сигарети, цигарки та сигарили, що вироблені після 1 січня 2021 року, в яких кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку.

Пунктом 226.11 статті 226 ПК України забороняються ввезення на митну територію України, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України не маркованих в установленому порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Відповідно до частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: виробництва, зберігання, транспортування, реалізації фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку, - 200 відсотків вартості товару, але не менше 17000 гривень.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що законодавцем визначена міра відповідальності у вигляді штрафу саме за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв чи тютюнових виробів; алкогольних напоїв чи тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими марками акцизного податку. При цьому немаркованими вважаються тютюнові вироби, за які не було сплачено або було сплачено не в належному розмірі акцизний податок, або кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку.

Метою застосування вищевказаного штрафу є відповідальність за ухилення від сплати акцизного податку.

Разом з тим, суд звертає увагу, що необхідною передумовою застосування до суб`єкта господарювання фінансових санкцій є наявність необхідних доказів на підтвердження порушення таким суб`єктом вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Як вбачається з матеріалів справи, ГУ ДПС у Волинській області застосувало до позивача фінансову санкцію на підставі частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР. При цьому у спірному податковому повідомленні-рішення від 15 червня 2021 року №0033170705 вказано про його прийняття на підставі акта перевірки від 25 травня 2021 року №4369/03-20-07-05/4302311.

Згідно із пунктом 80.10 статті 80 ПК України порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

За змістом пункту 86.1 статті 86 ПК України результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.

Довідка перевірки - документ який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати і є носієм доказової інформації про невстановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З аналізу положень пункту 86.1 статті 86 ПК України слідує, що у разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Проте у випадку невстановлення фактів порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, за результатами перевірки складається довідка.

Відповідно до абзацу восьмого пункту 86.1 статті 86 ПК України матеріали перевірки - це: акт (довідка) перевірки з інформативними додатками, які є його невід`ємною частиною; заперечення, надані платником податків до акта (довідки) перевірки (у разі їх наявності на час розгляду); пояснення та їх документальне підтвердження, які надані платником податків відповідно до підпункту 16.1.15 пункту 16.1 статті 16 та відповідно до абзацу другого підпункту 17.1.6 пункту 17.1 статті 17 розділу I цього Кодексу.

Пунктом 86.8 статті 86 ПК України встановлено, що податкове повідомлення-рішення приймається в порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки, та надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. За наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та додаткових документів і пояснень, зокрема документів, що підтверджують відсутність вини, наявність пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу, поданих у порядку, встановленому цією статтею, податкове повідомлення-рішення приймається в порядку та строки, визначені пунктом 86.7 цієї статті.

Суд звертає увагу на те, що за обставин цієї справи контролюючим органом складено акт за результатами фактичної перевірки.

В акті фактичної перевірки вказано про порушення позивачем статті 11 Закону №481/95-ВР (пункт 3.1 акта перевірки), при цьому акт перевірки не містить вказівки на конкретні порушення цього нормативно-правового акту СТ «Торчин КООП» та в пункті 2.2.20 «Додаткова інформація про факти, встановлені в ході перевірки» відсутні пояснення щодо фактичних обставин, які б вказували на такі порушення (лише йдеться про проведення інвентаризації залишків тютюнових виробів сигарил зі складанням реєстру марок акцизного податку).

У свою чергу позивача притягнуто до відповідальності за зберігання та реалізацію тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка. Висновок про такі порушення акт перевірки не містить. Про це йдеться лише у відзиві на позовну заяву.

Встановлені судом обставини у справі вказують на недотримання контролюючим органом визначеного ПК України порядку проведення фактичної перевірки та оформлення її результатів.

По суті висновки ГУ ДПС у Волинській області зробило виключно на підставі податкової інформації ГУ ДПС у Львівській області щодо виданих виробнику запитуваних марок акцизного податку для маркування тютюнових виробів, яка була отримана за межами фактичної перевірки (запит від 26 травня 2021 року при тому, що перевірка закінчена 25 травня 2021 року).

Так 26 травня 2021 року №1149/7/03-20-07-05-07 ГУ ДПС у Волинській області скерувало до ГУ ДПС у Львівській області запит про надання інформації щодо реалізації (видачі) останнім суб`єктам господарювання марок акцизного податку, у якому необхідно вказати, на який вид продукції (кількість сигарил в пачці) були видані описані марки акцизного податку відповідно до коду товару згідно з УКТ ЗЕД, опис товару згідно з УКТ ЗЕД, а також суму акцизного податку, сплачену виробником за вказані марки акцизного податку в розрізі кожної марки акцизного податку окремо (а.с.45).

Листом від 15 червня 2021 року №4002/13-01-09-06-04 (а.с.44) ГУ ДПС у Львівській області повідомило, що марки акцизного податку «ТВ інші» видавалися для маркування сигар, включаючи сигари з відрізаними кінцями, сигарил (тонкі сигари) та сигарет, цигарок з тютюном або його замінниками: сигар, включаючи сигари з відрізним кінцем та сигарил (тонкі сигари) з вмістом тютюну, УКТ ЗЕД 2402100000, кількість штук в пачці - 2 сигарили. Одночасно рекомендовано для сплати акцизного податку звернутися за місцем перебування на обліку суб`єкта господарювання до Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідачем не надано доказів щодо встановлення факту сплати виробником ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» вказаних тютюнових виробів акцизного податку.

Поряд з тим у матеріалах справи наявна інформація, надана ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» на адвокатський запит щодо обсягів виробництва тютюнових виробів за кодом УКТ ЗЕД 2402100000 (сигарили) та здійснення відповідних доплат акцизного податку до Державного бюджету України у 2019-2020 роках (а.с.58); лист Офісу великих платників податків ДПС від 31 грудня 2020 року №40180/10/28-10-52-03 (а.с.59) на запит виробника про суму сплаченого акцизного податку, у тому числі доплаченого (за сигарили); лист Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 23 жовтня 2021 року №3655/6/35-00-04-06-18 про наявність в інтегрованій картці платника ТзОВ «Марвел Інтернешнл Тобакко Груп» станом на 30 вересня 2021 року переплати за платежем акцизний податок на тютюн та тютюнові вироби, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (а.с.60-61).

Отже, отримана відповідачем після проведення фактичної перевірки податкова інформація сама по собі не могла бути підставою для притягнення платника податків до відповідальності.

Посилання відповідача на постанову Луцького міськрайонного суду Волинської області від 25 червня 2021 року у справі №161/9958/21, якою директора СТ «Торчин КООП» визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 155-1 КУпАП - порушення встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг - не заслуговує на увагу, оскільки така постанова не є преюдиційним фактом (обставиною), яка має бути врахована судом при вирішенні питання про наявність підстав для застосування до позивача фінансових (штрафних) санкцій за частиною другою статті 17 Закону №481/95-ВР, до того ж нею не встановлено обставин реалізації товариством тютюнових виробів без марок акцизного податку.

У розглядуваному випадку відповідачем не доведено належними та достовірними доказами порушення позивачем вимог абзацу третього частини четвертої статті 11 Закону №481/95-ВР, що вказує на протиправність податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області від 15 червня 2021 року №0033170705, яким до СТ «Торчин КООП» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 17000,00 грн, а тому таке рішення підлягає скасуванню.

Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Звертаючись з позовом до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 2270,00 грн, що підтверджуються платіжним дорученням від 06 грудня 2021 року №242, випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету (а.с.12, 26). У зв`язку із задоволенням позову на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 2270,00 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Споживчого товариства «Торчин КООП» (45612, Волинська область, Луцький район, селище міського типу Торчин, вулиця Незалежності, 105, ідентифікаційний код юридичної особи 43023115) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 15 червня 2021 року №0033170705.

Стягнути на користь Споживчого товариства «Торчин КООП» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судові витрати у сумі 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103654990
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —140/16607/21

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 17.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 28.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 28.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 05.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 11.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 03.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні