ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/8054/21
18 лютого 2022 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Мартинюка Т.Б.,
представника відповідачів Мудрого О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Перемога Агро» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Перемога Агро» (далі - ТОВ «Перемога Агро») через представника - адвоката Мартинюка Тараса Богдановича звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України (далі - ДПС України), Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - ГУ ДПС у Тернопільській області), в якому просить:
скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 08.09.2021 №3082862/38687555; №3082863/38687555; №3082864/38687555; №3082865/38687555; №3082866/38687555; №3082867/38687555;
зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні №7 від 11.08.2021, №7 від 12.08.2021, №9 від 13.08.2021, №10 від 13.08.2021, №11 від 14.08.2021, №12 від 17.08.2021.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що основним видом господарської діяльності ТОВ «Перемога Агро» є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. В межах виконання договору, укладеного 10.08.2021 між ТОВ «Перемога Агро» (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Явір-Інвест.» (далі - ТОВ «Явір-Інвест.» (покупець), здійснювалася поставка сої, розрахунки за яку проведені в повному обсязі. На виконання вимог статті 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість (далі - ПДВ) (факту отримання коштів/відвантаження товару) позивачем складено податкові накладні від 11.08.2021 № 7, від 12.08.2021 № 7, від 13.08.2021 № 9, від 13.08.2021 № 10, від 14.08.2021 № 11, від 17.08.2021 № 12, які надіслано на реєстрацію в ЄРПН.
За результатами перевірки податковим органом прийнято рішення про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
На виконання вказаних вимог ТОВ «Перемога Агро» подало до контролюючого органу копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена. Також платником податків було підготовлено пояснення щодо господарських операцій із ТОВ «Явір-Інвест.», проте у зв`язку із технічним збоєм програми ME DOC ряд документів, у тому числі і пояснення не були прикріплені до відповідного повідомлення від 03.09.2021 №2.
Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято шість рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатньо документів, щоб встановити обставини проведення господарських операцій між ТОВ «Перемога Агро» та ТОВ «Явір-Інвест.», а така формальна причина як не надання пояснень не може бути підставою для відмови в реєстрації податкових накладних. Вважає, що податкові накладні підлягають реєстрації в ЄРПН, відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 19.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами загального позовного провадження, призначено у справі підготовче засідання на 14.12.2021.
15.12.2021 до суду від відповідачів надійшов відзив на позовну заяву (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що ТОВ «Перемога Агро» віднесене до переліку ризикових платників за критерієм наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Реєстрація спірних податкових накладних зупинена через те, що платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН.
Позивачем надано стосовно усіх податкових накладних ідентичний пакет документів, проте не надано письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у кожній з податкових накладних. Саме ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у кожній з податкових накладних, було підставою для прийняття кожного з оскаржуваних рішень, що визнається позивачем.
За таких обставин представник відповідачів вважає, що контролюючий орган діяв правомірно, а оскаржувані рішення прийняті підставно та обґрунтовано, просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (а.с.75-78).
Ухвалою суду від 14.12.2021 у підготовчому засіданні оголошено перерву, встановлено строки для подання учасниками справи інших заяв по суті справи, витребувано додаткові докази у позивача.
Ухвалою суду від 18.01.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03.02.2022. У цей день розгляд справи не відбувся через тимчасову непрацездатність головуючого судді, справа знята з розгляду, наступне судове засідання призначене на 15.02.2022.
Ухвалою суду від 15.02.2022 розгляд справи відкладено до 18.02.2022 через неприбуття з поважних причин представника позивача та за його клопотанням.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Наполягав на тому, що підставою для реєстрації податкових накладених є факти або здійснення поставки товару, або проведених розрахунків, що підтверджуються відповідними первинними документами, а тому ненадання платником податків пояснень після зупинення реєстрації податкової накладної не може бути підставою для відмови у реєстрації податкових накладних. Просив позовні вимоги задовольнити.
Представник відповідачів проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Вказав, що надання письмових пояснень, які мають містити відомості про господарську операцію та опис необхідних ресурсів у платника податків, є обов`язковою умовою для повної належної інформації, достатньої для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Оскільки податковий орган не здійснює повної перевірки діяльності платника податків, а вирішує питання щодо наявності підстав для реєстрації окремих податкових накладних, то письмові пояснення обґрунтовують зв`язком між поданими документами та господарською операцією, за якою реєструються податкові накладні. Представник відповідачів зазначив, що комісією ГУ ДПС у Тернопільській області при прийняті оскаржуваних рішень вивчалися подані платником податків первинні документи, проте відсутність письмових пояснень зумовила прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних. Представник контролюючого органу просив відмовити у позові.
Заслухавши вступне слово (пояснення) учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ «Перемога Агро» (код ЄДРПОУ 38687555) 29.04.2014 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстроване платником ПДВ (а.с.131-137).
10.08.2021 між ТОВ «Перемога Агро» (постачальник) та ТОВ «Явір-Інвест.» (покупець) укладено договір поставки №10/08/2021 від 10.08.2021. Предметом договору є поставка у власність покупця товару, асортимент та ціна якого визначені у рахунку-фактурі, та/або видатковій накладній на товар, та/або специфікації, який покупець зобов`язується прийняти та оплатити. Поставка товару здійснюється постачальником на підставі замовлення, складеного в довільній формі, де вказується асортимент, кількість, місце поставки (передачі) товару, що повинен бути поставлений постачальником. Відповідно до пункту 5.1 договору, вартість одиниці товару та всього товару, який постачається, вказані у попередньо виставленому рахунку-фактурі, який передається в письмовій формі на факс чи електронну пошту покупця та встановлюється в національній валюті. Відповідно до пункту 5.2, сторони узгоджують, що оплата вартості товару здійснюється у наступному порядку: передоплату у розмірі 86% від вартості товару покупець сплачує постачальнику по факту відвантаження товару, але не пізніше 2 (двох) банківських днів з моменту відвантаження; 14% від вартості товару покупець сплачує постачальнику після реєстрації постачальником податкової накладної на поставлений товар та отримання оригінальних примірників видаткової накладної та товарно-транспортної накладної на поставлений товар, якщо інше не встановлене в специфікації до договору (а.с.31-34).
Відповідно до специфікації до договору поставки від 10.08.2021 поставці підлягав товар - соя урожаю 2020 року об`ємом 175 тон +/- 10 % за ціною 18500,00 грн за тону з ПДВ, на загальну суму 3 237 500,00 грн (а.с.35).
На виконання вищевказаних умов договору ТОВ «Явір-Інвест.» перераховано кошти
11.08.2021 в сумі 962 740,00 грн,
12.08.2021 в сумі 275 000,00 грн,
13.08.2021 в сумі 1 309 610 грн,
17.08.2021 в сумі 390 000 грн, що підтверджується випискою по рахунку платника з банку від 30.08.2021 (а.с.36-39).
Постачальником ТОВ «Перемога Агро» виписано одержувачу ТОВ «Явір-Інвест.» такі видаткові накладні:
№16 від 11.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 52,04 т на суму 962 739,99 грн, у тому числі ПДВ - 118 231,23 грн,
№ 17 від 12.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 51,06 т на суму 944 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 116 004,74 грн,
№ 18 від 13.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 27,3 т на суму 505 049,99 грн, у тому числі ПДВ - 62 023,68 грн,
№19 від 14.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 25,06 т на суму 463 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 56 934,56 грн,
№21 від 17.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 23,1 т на суму 427 350,00 грн, у тому числі ПДВ - 52 481,58 грн (а.с.40-44).
Позивачем долучено до матеріалів адміністративної справи копії товарно-транспортних накладних на перевезення сої №1570 від 11.08.2021, №1571 від 11.08.2021, №1573 від 12.08.2021, №1574 від 12.08.2021, №1575 від 13.08.2021, №1577 від 14.08.2021, №1578 від 17.08.2021 (а.с.45-51). Автомобільний перевізник ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «Явір-Інвест.», вантажовідправник ТОВ «Перемога Агро», вантажоодержувач «Явір-Інвест.».
За господарськими операціями з постачання позивачем як продавцем покупцю ТОВ «Явір-Інвест.» сформовано наступні податкові накладні:
№7 від 11.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 52,04 т на суму 962 739,99 грн, у тому числі ПДВ - 118 231,23 грн,
№ 7 від 12.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 51,06 т на суму 944 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 116 004,74 грн,
№ 9 від 13.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 27,3 т на суму 505 049,99 грн, у тому числі ПДВ - 62 023,68 грн,
№ 10 від 13.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 7,294 т на суму 134 939,00 грн, у тому числі ПДВ - 16 571,46 грн,
№ 11 від 14.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 17,766 т на суму 328 670,99 грн, у тому числі ПДВ - 40 363,10 грн,
№ 12 від 17.08.2021 на поставку сої урожаю 2020 у кількості 23,1 т на суму 427 350,00 грн, у тому числі ПДВ - 52 481,58 грн (а.с.14-19), які були надіслані для реєстрації в ЄРПН.
ТОВ «Перемога Агро» отримало від контролюючого органу дві квитанції від 13.08.2021, чотири квитанції від 27.08.2021, якими платника податків поінформовано про те, що зазначені вище податкові накладні прийнято, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України їх реєстрація зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної (а.с.20-25).
У подальшому позивачем на виконання вищевказаних вимог подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, від 03.09.2021 №2 (а.с.26).
Разом з тим, безпосередньо письмових пояснень щодо господарських операцій, по яких подано платником податків для реєстрації податкові накладні від 11.08.2021 № 7, від 12.08.2021 № 7, від 13.08.2021 № 9, від 13.08.2021 № 10, від 14.08.2021 № 11, від 17.08.2021 № 12, до контролюючого органу не направлено, а надіслано лише окремі документи (всього 88 додатків), що підтверджується поданими представником відповідачів до суду скріншотами електронного Журналу розгляду повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК (а.с.79-102).
До контролюючого органу платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних надано такі документи: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено; виписки з банківського рахунку за 11.08.2021, 12.08.2021, 13.08.2021, 17.08.2021, розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробника за 2019, 2020 роки, квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН дві від 13.08.2021 та чотири від 27.08.2021, товарно-транспортні накладні №1570 від 11.08.2021, №1571 від 11.08.2021, №1573 від 17.08.2021, №1574 від 12.08.2021, №1575 від 13.08.2021, №1577 від 14.08.2021, договір поставки №10/08/2021 від 10.08.2021, специфікація №1 від 10.08.2021, податкові накладні №7 від 11.08.2021, №7 від 12.08.2021, №9 від 13.08.2021, №10 від 13.08.2021 №12 від 17.08.2021, №11 від 14.08.2021, товарно-транспортні накладні за 02.11.2020, 03.11.2020 (з поля), видаткові накладні №16 від 11.08.2021, №17 від 12.08.2021, №18 від 13.08.2021 , №21 від 17.08.2021, №19 від 14.08.2021; №166 від 24.12.2019, №15 від 23.03.2020, №65 від 08.06.2020, №66 від 12.06.2020, №44 від 16.04.2020, №77 від 26.06.2020, №84 від 02.07.2020, №102 від 03.08.2020, акти надання послуг №69 від 15.06.2020, №22 від 16.04.2020, №33 від 30.04.2021, №53 від 31.05.2021, №86 від 15.07.2020, №80 від 30.06.2020, №146 від 30.11.2020, №147 від 31.12.2020, №155 від 31.10.2019, №164 від 31.12.2020, №97 від 31.07.2020, №23 від 26.02.2021, №18 від 29.01.2021, №105 від 14.08.2020, №161 від 18.12.2019, №79 від 30.06.2021, №7 від 31.03.2021, №41 від 30.04.2020, акт про використання насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин та інших матеріальних цінностей №2 від 31.12.2020, акт на оприбуткування поточних біологічних активів рослинництва №2 від 31.12.2020, звіти про площі та валові збори врожаю с/г культур, плодів, ягід за 2020 рік, звіти про посівні площі с/г культур під урожай 2020 року, договори про комплексне обслуговування в с/г від 01.03.2019 та від 03.02.2020, податкові декларації єдиного податку четвертої групи за 2020 рік, за 2021 рік, платіжні доручення про проведення розрахунків з ТОВ «Компанія Авангард», обороти по рахунках 231, 361, повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність.
Представником позивача долучено до матеріалів адміністративної справи копії документів, які направлялися до ГУ ДПС у Тернопільській області після зупинення податкових накладних (а.с.14-63, 125-248).
Крім того, додатково до матеріалів цієї справи ТОВ «Перемога Агро» надано письмове пояснення щодо господарських операцій, по яких зупинено реєстрацію податкових накладних (а.с.27-28). Докази надіслання письмового пояснення до ГУ ДПС у Тернопільській області відсутні, а ті, що надані відповідачем свідчать про те, що такі письмові пояснення не направлялися до контролюючого органу.
Судом встановлено, що Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області за результатами розгляду пояснень та документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних, прийнято шість рішень про відмову у реєстрації податкової накладної від 08.09.2021 №3082862/38687555; №3082863/38687555; №3082864/38687555; №3082865/38687555; №3082866/38687555; №3082867/38687555 з підстави ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено (а.с.8-13).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1.201.7.201.10 етапі 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з пунктом 25 Порядку № 1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається зі змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
У Додатку 1 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Зокрема, пункт 8 передбачає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
ГУ ДПС у Тернопільській області долучено до матеріалів справи копію протоколу №113 від 21.07.2021 засідання комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, на якому розглядалося питання про ймовірні ризики в діяльності ТОВ «Перемога Агро» та прийнято рішення про відповідність ТОВ «Перемога Агро» критеріям ризиковості за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.103-107).
Зі змісту протоколу вбачається, що ГУ ДПС у Тернопільській області при прийнятті рішення про віднесення позивача до ризикових платників податку врахувало наявну у контролюючого органу таку інформацію. Відповідно до відомостей про земельні ділянки, поданих до декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік, в користуванні підприємства є 550,8144 га ріллі та 19,4796 га пасовищ. За даними ЄРПН підприємством отримано послуги з сівби пшениці на площі 479,88 га (податкова накладна №8 від 30.10.2020) та на площі 123,71 га (податкова накладна №17 від 30.04.2021), а також сівби сої на площі 47,56 га (податкова накладна №14 від 31.05.2021). Загальна площа засіяних земель становить 651,15 га, тобто обробляється більше земель, ніж задекларовано. Згідно інформації, отриманої від ТОВ «Перемога Агро» у ході проведення операції «Урожай» станом на 01.01.2021 в підприємства відсутні залишки с/г продукції. Незважаючи на це, підприємством впродовж січня - квітня 2021 року реалізовано 259,4 т гороху та 11 т сої. Поряд з цим підприємство щомісячно отримує в ТОВ «Компанія «Авангард» послуги по зберіганню с/г продукції (кукурудза, пшениця, горох, соя). За результатами аналізу наявної інформації у ТОВ «Перемога Агро» станом на 01.06.2020 на залишку наявні 440,4 т пшениці, а станом на 01.01.2021 залишки пшениці відсутні. Згідно з даними ЄРПН ТОВ «Перемога Агро» упродовж червня - грудня 2020 року не здійснювало реалізацію пшениці. Товариством задекларовано обсяги постачання (р. 1а) в розмірі 5,7 млн.грн у 2020 році та 2,7 млн. грн. у І півріччі 2021 року. З урахуванням площ земельних ділянок, які обробляє підприємство, обсяг постачання з 1 га становить 5,0 тис.грн (середній показник по області становить 20,0 тис.грн з 1 га). Зазначене свідчить про ймовірну реалізацію с/г продукції без декларування податкових зобов`язань з ПДВ.
Враховуючи вищевикладене, комісією прийнято рішення про відповідність ТОВ «Перемога Агро» критеріям ризиковості платника податку. ТОВ «Перемога Агро» віднесено до ризикових платників податків за пунктом 8 Критеріїв ризиковості платників податку згідно Додатку 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019 №1165, а саме: через наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій до критеріїв ризиковості платника податків. Таке рішення платником податків не оскаржувалося та є чинним.
Враховуючи, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних зазначено пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, контролюючий орган мав право вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної містить посилання на необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без конкретизації їх переліку.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як свідчить зміст оскаржуваних рішень, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної, підставою для їх прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Не надання письмових пояснень платником податків до ГУ ДПС у Тернопільській області встановлено судом при розгляді цієї справи та фактично не заперечується позивачем. Останній вважає це формальною підставою з огляду на те, що платником податків подано усі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими формувалися податкові накладні.
З цього приводу суд зазначає, що пункт 11 Порядку №520 самостійною підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначає ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі. Така підстава може бути самостійною для відмови у реєстрації податкової накладної або в поєднанні з іншими такими як ненадання платником податку копій документів, або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
До позовної заяви позивачем долучені письмові пояснення (а.с.27-30). У їх змісті ТОВ «Перемога Агро» розписано детально про діяльність товариства та про господарські операції, на підставі яких формувалися податкові накладні. Так, пояснення містять інформацію про те, що ТОВ «Перемога Агро» є суб`єктом господарювання, яке здійснює господарську діяльність у відповідності до КВЕД ДК 016:2010 - 01.11 «Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур», є платником єдиного податку четвертої групи. Для вирощування сої ТОВ «Перемога Агро» орендує земельні ділянки, інформація щодо орендованих земельних ділянок відображена у деклараціях платника єдиного податку четвертої групи, а також у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність. Для обробітку землі, усіх видів робіт щодо посіву, заходів захисту рослин, збору, транспортування урожаю, зберігання та післяурожайної обробки врожаю, придбання посівного матеріалу, засобів захисту рослин, мінеральних добрив Товариство співпрацює ТОВ «Компанія «Авангард», що підтверджується договорами, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, актами наданих послуг. ТОВ «Перемога Агро» подано до Держаної служби статистики звіт про посівні площі сільськогосподарських, культур (4-сг), звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду (29-сг).
Також позивач у поясненнях зазначив про укладення договору поставки №10/08/2021 від 10.08.2021 з ТОВ «Явір Інвест.» на поставку сої урожаю 2020 згідно специфікації №1 від 10.08.2021 в обсязі 175 +/- 10 % т, транспортування продукції здійснювалося транспортом покупця. Пояснення містить детальний опис первинних документів щодо постачання сої та проведених розрахунків, підстав формування податкових накладних. Зазначено, що після реєстрації до податкових накладних №10 від 13.08.2021 на суму 134 939,00 грн, у тому числі ПДВ 16 571,46 грн та №11 від 14.08.2021 на суму 328 670,99 грн, у тому числі ПДВ 40 363,10 грн, будуть складені розрахунки коригування, оскільки податкова накладай №10 від 13.08.2021 була складена на суму отриманого авансу у розмірі 134 950,03 грн, у тому числі ПДВ 16 572,81 грн і має бути збільшена на суму 11,03 грн, у тому числі ПДВ 1,35 грн, а податкова накладна №11 від 14.08.2021 має бути зменшена на суму 11,03 грн, у тому числі ПДВ 1,35 грн. До податкових накладних №7 від 11.08.2021 на суму 962 739,99 грн, у тому числі ПДВ 118231,23 грн, №7 від 12.08.2021 на суму 944 609,99 грн, у тому числі ПДВ 116 004,74 грн будуть складені розрахунки коригування для зміни найменування покупця з Товариства з обмеженою відповідальністю «Товариство з обмеженою відповідальністю «Явір-Інвест» на «Товариство з обмеженою відповідальністю «Явір-Інвест.».
Отже, у таких поясненнях платника податків, які не були надіслані до контролюючого органу разом з повідомленням про надання пояснень та документів, після зупинення реєстрації податкових накладних, ТОВ «Перемога Агро» виклало алгоритм та хронологію подій при здійсненні зафіксованих у податкових накладних господарських операцій. При цьому самі поданні первинні документи без таких пояснень на дають повної та належної інформації, достатньої для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, через наявність суперечливих даних.
Так, перерахування коштів від ТОВ «Явір-Інвест.» позивачу здійснювалося
11.08.2021 в сумі 962 740,00 грн,
12.08.2021 в сумі 275 000,00 грн,
13.08.2021 в сумі 1 309 610 грн,
17.08.2021 в сумі 390 000 грн,
поставка товару проводилася згідно з видатковими накладними
№16 від 11.08.2021 на суму 962 739,99 грн, у тому числі ПДВ - 118 231,23 грн,
№17 від 12.08.2021 на суму 944 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 116 004,74 грн,
№18 від 13.08.2021 на суму 505 049,99 грн, у тому числі ПДВ - 62 023,68 грн,
№19 від 14.08.2021 на суму 463 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 56 934,56 грн,
№21 від 17.08.2021 на суму 427 350,00 грн, у тому числі ПДВ - 52 481,58 грн,
а податкові накладні сформовані позивачем:
№7 від 11.08.2021 на суму 962 739,99 грн, у тому числі ПДВ - 118 231,23 грн,
№ 7 від 12.08.2021 на суму 944 609,99 грн, у тому числі ПДВ - 116 004,74 грн,
№ 9 від 13.08.2021 на суму 505 049,99 грн, у тому числі ПДВ - 62 023,68 грн,
№ 10 від 13.08.2021 на суму 134 939,00 грн, у тому числі ПДВ - 16 571,46 грн,
№ 11 від 14.08.2021 на суму 328 670,99 грн, у тому числі ПДВ - 40 363,10 грн,
№ 12 від 17.08.2021 на суму 427 350,00 грн, у тому числі ПДВ - 52 481,58 грн.
Тобто складені податкові накладні 13.08.2021 та 14.08.2021 ТОВ «Перемога Агро» не відповідали ні сумі перерахованих коштів від покупця, ні сумі поставки за видатковими накладними.
У поясненнях, які долучені до позовної заяви, платник податків наводить інформацію про те, що в подальшому будуть проводитися розрахунки коригувань до зазначених податкових накладних.
Відтак, суд критично оцінює пояснення представника позивача про те, що ненадання пояснень платником податків стосовно господарських операції, на підставі яких складені податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, є формальною підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Платник податків у таких поясненнях викладає алгоритм та хронологію дій при здійсненні зафіксованої у податковій накладній господарської операції та підстави виникнення податкових зобов`язань за такою операцією та обґрунтовує взаємозв`язок між поданими первинними документами.
Суд ще раз наголошує, що в пункті 11 Порядку №520 визначено ненадання платником податків письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію яких зупинено, як самостійну підставу для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Подання відповідних пояснень платником податків до суду разом з позовною заявою не може бути достатньою підставою для скасування оскаржуваних рішень, оскільки суд надає оцінку тим обставинам, які мали місце і існували при прийнятті рішення суб`єктом владних повноважень.
Такі висновки суду узгоджуються з висновками, викладеними Восьмим апеляційним адміністративним судом у справі № 500/3185/20 від 10.06.2021 у подібних правовідносинах.
Таким чином, суд приходить до висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 08.09.2021 №3082862/38687555; №3082863/38687555; №3082864/38687555; №3082865/38687555; №3082866/38687555; №3082867/38687555, є правомірними.
У зв`язку з тим, що судом встановлено правомірність винесення оскаржуваних рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, то відсутні правові підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №7 від 11.08.2021, №7 від 12.08.2021, №9 від 13.08.2021, №10 від 13.08.2021, №11 від 14.08.2021, №12 від 17.08.2021.
З огляду на вказане, оскільки комісія ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, відтак позовні вимоги є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Так як суд відмовляє у задоволенні позовних вимог, то підстави для розподілу судових витрати відсутні.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В позові Товариства з обмеженою відповідальністю «Перемога Агро» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Тернопільській області про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Перемога Агро» (47708, Тернопільська область, Тернопільський район, село Довжанка, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 38687555).
Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).
Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).
Повний текст рішення складено та підписано 23 лютого 2022 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 103658640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні