Рішення
від 25.01.2022 по справі 925/965/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2022 року Черкаси справа №925/965/21

Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О. В.,

за участю прокурора Черкаської обласної прокуратури Цибаня В.І.,

а також за участю представника позивача: Ніконорової О.О., за посадою,

розглянув у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу

за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі:

Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях

до Леськівської сільської ради,

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Нива»;

треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 , ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 , ОСОБА_42 , ОСОБА_43 , ОСОБА_44 , ОСОБА_45 , ОСОБА_46 , ОСОБА_43 , ОСОБА_47 , ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 , ОСОБА_52 , ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56

про зобов`язання вчинити дії,

Заступник керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях звернувся у Господарський суд Черкаської області з позовом до Леськівської сільської ради, у якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Леськівської сільської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади з державної власності об`єктів нерухомості: багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_1 ; багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_2 ; багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_3 , які перебувають на балансі Сільськогосподарського товариства «Нива»;

зобов`язати Леськівську сільську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади об`єкти нерухомості: багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_1 ; багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_2 , багатоквартирний житловий будинок АДРЕСА_3 та відшкодувати судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 4758,00 грн.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 28.07.2021 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.

25.08.2021 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому позовні вимоги не визнає та заперечив проти задоволення позову. Оскільки квартири у багатоквартирних будинках за адресою АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 , знаходяться у власності фізичних осіб, які є співвласниками приміщень загального користування у даних будинках, тому позовні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти з державної власності у комунальну власність зазначені багатоквартирні будинки без участі у даній справі фізичних осіб-співвласників будинків є необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.

Відзив прийнятий судом до розгляду.

06.09.2021 від Черкаської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив, у якій повністю заперечує проти відзиву поданого на позов. В обґрунтування відповіді на відзив заступник керівника Черкаської окружної прокуратури зазначив, що наявність свідоцтв про право приватної власності щодо квартир у будинках не свідчить про автоматичне припинення права державної власності на спірні житлові багатоквартирні будинки та не є підставою для знаття їх з відповідного державного обліку Регіональним відділенням. Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Нива» не є державним підприємством, а є балансоутримувачем об`єктів житлового фонду, які при приватизації не увійшли до його статутного капіталу та були визнанні об`єктами державної власності. Порядок визначає коло суб`єктів, які мають право на списання багатоквартирних будинків з балансу, проте не розповсюджується на господарські товариства, на балансі яких перебуває державний житловий фонд, що не увійшов до статутних капіталів при приватизації, порядок. Оскільки відсутній відповідний порядок списання з балансу господарських товариств багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності, що не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі, та на виконання Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», багатоквартирні будинки за адресою АДРЕСА_4 , АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 повинні бути передані до комунальної власності територіальної громади з наступною передачею управителю чи об`єднанню співвласників цього будинку.

16.09.2021 від Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях до суду надійшла відповідь на відзив, у якій останній відхиляє заперечення відповідача, які викладені у відзиві, оскільки на Регіональне відділення покладені функції з управління багатоквартирними будинками за адресою АДРЕСА_4 , АДРЕСА_7 . Матеріали справи не містять технічної документації на багатоквартирні будинки, яка б засвідчила відсутність у будинках нежитлових (нежилих) приміщень, а тому твердження відповідача про зміну форми власності будинків на приватну є сумнівними. Згідно з даними офіційних державних реєстрів багатоквартирні будинку перебувають у державній власності. У Регіонального відділення у свою чергу відсутні правові підстави для зняття з обліку вказаних будинків як державних. Відтак, на думку Регіонального відділення вимогу Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» щодо передачі житлового фонду з державної у комунальну власність мають бути виконані.

Протокольною ухвалою від 07.09.2021 надано позивачу строк для подання до суду відповіді на відзив до 17.09.2021 та підготовче засідання у справі відкладено до 14 год 30 хв 28 вересня 2021 року.

Протокольною ухвалою від 28.09.2021 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 10 год 00 хв 09 листопада 2021 року.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09.11.2022 суд повернувся до розгляду справи у підготовчому провадженні та залучив до справи, як третіх осіб без самостійних вимог на стороні відповідача власників квартир у багатоквартирному житловому будинку по АДРЕСА_4 : ОСОБА_1 - власницю квартири АДРЕСА_8 ; ОСОБА_2 - власницю квартири АДРЕСА_9 ; ОСОБА_3 - власника квартири АДРЕСА_10 ; ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_57 , ОСОБА_6 - власників квартири АДРЕСА_11 ; ОСОБА_7 - власницю квартири АДРЕСА_11 ; ОСОБА_8 - власницю квартири АДРЕСА_12 ; ОСОБА_5 - власницю квартири АДРЕСА_13 ; ОСОБА_9 - власницю квартири АДРЕСА_14 ; ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 - власників квартири АДРЕСА_15 ; ОСОБА_13 - власника квартири АДРЕСА_16 ; ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 - власників квартири АДРЕСА_17 ; ОСОБА_19 - власницю квартири АДРЕСА_18 . У багатоквартирному житловому будинку по АДРЕСА_5 : ОСОБА_20 - власницю квартири АДРЕСА_8 ; ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_58 - власників квартири АДРЕСА_19 ; ОСОБА_25 , ОСОБА_26 - власників квартири АДРЕСА_11 ; ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 - власників квартири АДРЕСА_13 ; ОСОБА_32 - власницю квартири АДРЕСА_14 ; ОСОБА_33 - власницю квартири АДРЕСА_9 ; ОСОБА_34 - власницю квартири АДРЕСА_15 ; ОСОБА_35 , ОСОБА_36 , ОСОБА_37 - власників квартири АДРЕСА_16 ; ОСОБА_38 , ОСОБА_39 , ОСОБА_40 , ОСОБА_41 - власників квартири АДРЕСА_17 ; ОСОБА_42 - власницю квартири АДРЕСА_10 . У багатоквартирному житловому будинку по АДРЕСА_6 : ОСОБА_43 , власника - власника квартири АДРЕСА_11 ; ОСОБА_44 - власника квартири АДРЕСА_18 ; ОСОБА_45 - власника квартири АДРЕСА_8 ; ОСОБА_46 - власницю квартири АДРЕСА_19 ; ОСОБА_43 - власника квартири АДРЕСА_12 ; ОСОБА_47 - власницю квартири АДРЕСА_13 ; ОСОБА_48 , ОСОБА_49 , ОСОБА_50 , ОСОБА_51 - власників квартири АДРЕСА_14 ; ОСОБА_52 - власницю квартири АДРЕСА_9 ; ОСОБА_53 , ОСОБА_54 , ОСОБА_55 , ОСОБА_56 - власників квартири АДРЕСА_16 ; прокурора зобов`язано направити третім особам позовну заяву та додані до неї документи, протягом 10 днів з дня оголошення цієї ухвали, докази направлення надати суду та підготовче засідання у справі відкладено до 10 год 00 хв 07 грудня 2021 року судове засідання.

24.11.2022 прокурор надав суду докази направлення третім особам без самостійних вимог на стороні відповідача - власникам квартир у багатоквартирних житлових будинках по АДРЕСА_6 позовної заяви із додатками до неї.

07.12.2021 від третіх осіб без самостійних вимог на стороні відповідача до суду надійшли заяви про розгляд справи без їх участі, у якій треті особи заперечили проти задоволення позовних вимог та просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Протокольною ухвалою від 07.12.2021 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 10 год 30 хв 26 січня 2022 року.

У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи прокурора та думку представника позивача та дослідивши наявні у справи докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Наказом начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №271ДП від 27.02.1996 видано дозвіл на приватизацію майна Державного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське» (258214, Черкаська область, Черкаський район, с. Чорнявка, код ЗКПО 21352743).

Наказом заступника начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №549-П від 16.05.1996 затверджено план приватизації державного майна Державного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське» розроблений комісією з приватизації.

Згідно з пунктом 9 Плану приватизації державного майна Державного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське», жилий будинок АДРЕСА_20 та жилий будинок ОСОБА_59 підлягають передачі у комунальну власність.

Відповідно до акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу, який затверджений наказом заступника начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №500-П від 29.03.1996, із вартості основних засобів вилучено вартість житлового фонду у сумі 3516 млн. крб.

Відповідно до наказу заступника начальника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області №15-КСП від 17.05.1996 Державне сільськогосподарське підприємство «Чорнявске» перетворено у колективне сільськогосподарське підприємство.

Під час приватизації у 1996 році Державного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське» та створення колективного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське» до його статутного фонду не увійшли, однак, залишились на балансі: 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_4 ; 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_5 та 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_6 .

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 21.03.2001 було зареєстровано Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Нива», яке є правонаступником колективного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське».

31.03.2009 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області (орган управління) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Нива» (зберігач) було укладено договір зберігання (далі - договір). За умовами цього договору орган управління передає, а зберігач приймає майно та зобов`язується зберігати і повернути його у схоронності та у встановлені цим договором терміни. Вартість майна, що передається зберігачу, визначається на підставі даних бухгалтерського обліку і відображається у акті приймання-передачі майна, що є невід`ємною частиною цього договору (пункт 1.1 договору).

Орган управління зобов`язаний передати річ на зберігання згідно з актом приймання-передачі одночасно з підписанням цього договору, а зберігач у свою чергу зобов`язаний прийняти від органу управління на зберігання майно, яке зазначене а акті приймання-передачі (пункти 2.5 та 2.6 договору).

Відповідно до акту приймання-передачі від 31.03.2009 (додаток до договору) об`єкти, що передаються Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю «Нива» на зберігання: 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_4 ; 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_5 та 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою АДРЕСА_6 .

08.06.2018 та 29.06.2021 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області були проведені перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилося на балансі Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Нива» про що складені відповідні акти перевірки збереження та використання державного майна.

Відповідно до актів перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилось на балансі Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Нива» від 08.06.2018 та 29.06.2021, стан багатоквартирних будинків №17, №31, АДРЕСА_6 задовільний, вони використовуються за призначенням та в них проживають люди.

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», Перспективного плану формування територій громад Черкаської області затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 №541-р. створена Леськівська сільська територіальна громада з адміністративним центром в с Леськи. До раніше об`єднаних в громаду сіл Леськи та Худяки - приєднані села Чорнявка, Думанці, Чубівка.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області неодноразово зверталося до сільської ради с.Чорнявка та Леськівської громади з вимогою про необхідність передачі об`єктів житлового фонду у комунальну власність територіальної громади. Так, у матеріалах справи містяться листи №05-014451 від 20.11.2011, №05-01-3821 від 29.08.2013, №05-1-5527 від 18.112014, №05-12/02-0492 від 21.10 2019 та листом №47-12.02-1504 від 14.04.2021, які залишалися без задоволення.

Виконавчий комітет Леськівської сільської ради Черкаського району Черкаської області листом №1114/04-24 від 12.07.2021 повідомив Черкаську окружну прокуратуру про те, що на території сільської ради с.Чорнявка, знаходяться три об`єкти нерухомого майна, що є власністю держави в особі Фонду державного майна України, які у процесі приватизації не увійшли до статутних фондів господарських товариств, а саме житлові будинки №17, №37, АДРЕСА_6 , та перебувають на балансі Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Нива». У вказаних житлових будинках зареєстровано 70 осіб.

02.07.2021 Черкаською окружною прокуратурою спрямовано лист №145-2122вих21 до Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях з метою встановлення причин самостійного не вжиття ними заходів щодо захисту інтересів держави.

Управління забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях листом №51-12.02/2551 від 09.07.2021 повідомило, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях неодноразово зверталося до Чорнявської сільської ради та до Леськівської територіальної громади щодо прийняття у комунальну власність вказаних об`єктів житлового фонду, однак згода на прийняття цих об`єктів надана не була. На даний час, вказані об`єкт не передані до комунальної власності відповідної територіальної громади.

За доводами прокурора, на момент звернення із даним позовом до суду, Леськівською сільською радою будь-яких рішень щодо прийняття у комунальну власність Леськівської сільської ради вказаних житлових багатоквартирних будинків, не прийнято, що і стало підставою для звернення прокурора із даним позовом до суду.

Предметом спору у даній справі є вимога прокурора про зобов`язання прийняти у комунальну власність об`єкти державного житлового фонду, які у процесі приватизації не увійшли до статутного капіталу державного сільськогосподарського підприємства.

Відповідно до пункту 2 Декрету Кабінету Міністрів України, від 17.05.1993, № 51-93 «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» визначено, що приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств і організацій (крім тих, що підлягають приватизації за погодженням з Кабінетом Міністрів України) здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства.

У пункті 9 статті 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» (в редакції на час проведення приватизації Державного сільськогосподарського підприємства «Чорнявське») зазначено, що, у разі банкрутства підприємств, зміни форми власності або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (крім гуртожитків) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.

Як зазначено вище шляхом приватизації Державне сільськогосподарське підприємство «Чорнявське» перетворене у колективне сільськогосподарське підприємство «Чорнявське». Згідно з даними Акту оцінки цілісного майнового комплексу державного підприємства, до статутного фонду новоствореного підприємства не увійшли об`єкти житлового фонду: 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою вул.Гагаріна, 17, с.Чорнявка Черкаського району Черкаської області; 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою вул.Гагаріна, 37, с.Чорнявка Черкаського району Черкаської області та 12-ти квартирний житловий будинок, що знаходиться за адресою вул.Гагаріна, 39, с.Чорнявка Черкаського району Черкаської області. Вказане майно залишилось у державній власності.

Відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах урегульовані також Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності».

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» об`єктами передачі згідно з цим Законом є об`єкти житлового фонду (у тому числі гуртожитки як об`єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини) та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.

Ініціатива щодо передачі об`єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування (стаття 3 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» Фонд державного майна приймає рішення про подальше використання державного майна (крім матеріальних носіїв секретної інформації), що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації.

Статтею 6 Закону України «Про Фонд державного майна України» визначено, що Фонд здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та. представництва у районах та містах, створених Фондом державного майна України, у разі необхідності.

Судом встановлено, що об`єкти нерухомості, а саме багатоквартирні житлові будинки №17, №37, №39 по вул. Гагаріна, у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області є державним майном, функції з управління державним майном, яке у процесу приватизації не увійшло до статутних капіталів господарських товариств, за територіальною ознакою, місцем розташування, покладено на регіональні відділення Фонду державного майна (наказ Фонду від 05.03.2001 №357), на даний час - на Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях (Наказ Фонду державного майна України №810 від 12.08.2019).

Відповідно пункту 5.1 Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України, що затверджене Наказом Фонду державного майна України № 678 від 15.05.2012, та пункту 5.1 Положення про Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях, що затверджене Наказом Фонду державного майна України № 810 від 12.08.2019, регіональне відділення Фонду організовує та здійснює контроль за утриманням, зберіганням і використанням державного майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації.

На виконання цих повноважень між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області (орган управління) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Нива» (зберігач) було укладено договір зберігання та регулярно проводились перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилося на балансі Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Нива» про що складені відповідні акти перевірки збереження та використання державного майна.

У статті 4-1 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» визначено, що передача об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури здійснюється у порядку, встановленому цим Законом, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Ініціатива щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність може виходити відповідно від органів, визначених статтею 3 цього Закону, підприємств, на балансі яких перебувають ці об`єкти, а також господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).

Рішення щодо передачі об`єктів житлового фонду, гуртожитків та інших об`єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність приймаються органами, уповноваженими управляти державним майном, самоврядними організаціями за згодою відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за згодою районних або обласних рад.

У силу вимог частини 5 статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Відповідно до статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно зі статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 51 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність.

Частинами 1, 5-7 статті 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» передбачено, що з державної у комунальну власність, серед іншого, передаються безоплатно житлові будинки та гуртожитки.

Передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.

У разі передачі об`єкта у державну чи комунальну власність до набувача переходить право власності на земельну ділянку, на якій розміщений об`єкт передачі, у порядку, визначеному Земельним кодексом України. Кадастровий номер та розмір такої земельної ділянки зазначаються у рішенні органу, зазначеного у статті 4 цього Закону, про передачу відповідного об`єкта у державну чи комунальну власність.

У силу положень частини 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Відтак, право комунальної власності на будинок виникає з дня його державної реєстрації.

Судом встановлено, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Черкаській області неодноразово зверталося до сільської ради с.Чорнявка та Леськівської громади з вимогою про необхідність передачі об`єктів житлового фонду у комунальну власність територіальної громади, проте ні сільська рада с.Чорнявка, ні Леськівська громада не вчинило ніяких дій щодо прийняття у власність вказаних житлових будинків.

Судом встановлено, що відповідач на даний час не вжив жодних заходів щодо прийняття вказаних об`єктів нерухомості у комунальну власність, відповідні акти приймання-передачі у відповідності до статті 7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності, не підписані. Такі дії сільської ради не підписало.

Враховуючи викладене, суд вважає, що всупереч вимогам Законів України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності», «Про управління об`єктами державної власності», Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебуває на їх балансі та інших законодавчих актів, відповідачем допущено бездіяльність щодо відмови від прийняття зазначених об`єктів у комунальну власність.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що наявність свідоцтв про право приватної власності на квартири, у спірних будинках не свідчить про автоматичне припинення права державної власності на спірні житлові багатоквартирні будинки, оскільки не усі квартири на час розгляду справи перебувають у приватній власності. А їх перебування у власності громадян не є підставою для знаття їх з відповідного державного обліку Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області.

Отже, враховуючи вищенаведені положення нормативно-правових актів, суд дійшов висновку, що для прийняття до комунальної власності вказаних об`єктів є обов`язковим підписання відповідного акту приймання-передачі будинку, що прямо передбачено статтею7 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності». Проте, станом на час розгляду справи відповідний акт прийому-передачі не підписаний, вказані об`єкт до комунальної власності не прийняті.

Суд враховує правову позицію, викладену у рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа 1-9/2009) про те, що органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Отже, з огляду на вищевказані норми чинного законодавства України, суд вважає доведеним факт бездіяльності Леськівської сільської ради щодо неприйняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади спірних об`єктів нерухомості, тому суд приходить до висновку, що доводи прокурора є доведеними та обґрунтованими, а тому позов підлягає до задоволення у повному обсязі.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги прокурора задоволені повністю, до відшкодування Черкаській обласній прокуратурі за рахунок відповідача підлягає 4540,00 грн судового збору.

Керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Леськівської сільської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади з державної власності об`єктів нерухомості: багатоквартирний житловий будинок №17 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області, багатоквартирний житловий будинок №37 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області, багатоквартирний житловий будинок №39 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області.

Зобов`язати Леськівську сільську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади об`єкти нерухомості:

багатоквартирний житловий будинок №17 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області;

багатоквартирний житловий будинок №37 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області;

багатоквартирний житловий будинок №39 по вул. Гагаріна у с. Чорнявка Черкаського району Черкаської області.

Стягнути з Леськівської сільської ради на користь Черкаської обласної прокуратури (бульвар Шевченка, 286, м. Черкаси, 18015, код ЄДРПОУ 02911119) 4540,00 грн судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене 12.03.2022.

Суддя О.І.Кучеренко

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення25.01.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103662583
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно

Судовий реєстр по справі —925/965/21

Ухвала від 21.07.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 29.06.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Судовий наказ від 12.04.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Судовий наказ від 12.04.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Рішення від 25.01.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 09.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 30.09.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні