ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/2878/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 березня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Брильовського Р.М. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, у якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 за № 3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997) за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997) за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
- встановити судовий контроль за виконанням рішення шляхом зобов`язання Державну податкову службу України подати суду звіт про виконання рішення ухваленого за результатом розгляду даної справи.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, спершу було зупинено реєстрацію податкової накладної, а після подання Товариством письмових пояснень та додаткових документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН, було прийнято Рішення від 19.10.2021 р. за №3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних. Не погоджуючись із прийнятим рішенням ТзОВ «ГІДБЕРРІ» звернулося з позовом до суду.
Ухвалою від 04.02.2022 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачі Головне управління ДПС у Львівській області та Державна податкова служби України подали спільний відзив на вказану позовну заяву, при цьому додатково пояснивши, що пунктом 201.16 ст.201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу. Комісією прийнято рішення від 19.10.2021 року № 3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 23.09.2021 року, оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію зазначеної податкової накладної. Таким чином відповідачі вважають, що діяли в межах та спосіб встановлений чинним законодавством, а тому правових підстав для задоволення даного позову немає.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Суд встановив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997) є юридичною особою, зареєстрованою згідно з нормами законодавства України у січні 2018 року.
Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань основним видом діяльності позивача є «Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників» (КВЕД 01.25), що підтверджується копією виписки з ЄДРПОУ.
Суд встановив, що з метою провадження своєї підприємницької діяльності позивач користується земельними ділянками загальною площею понад 7 (сім) га. У червні та липні 2021 року ТзОВ «ГІДБЕРРІ» ввело в експлуатацію багаторічні насадження для вирощування ягід малини сорту Брусвяна та Аміра, загальна площа насаджень складає понад 4 га, систему зрошення (крапельного поливу), лінію ЛЕП для освітлення насаджень та ряд інших основних засобів. А після введення закладених ягідників в експлуатацію Товариство здійснює вирощування та реалізацію органічної продукції, якість якої підтверджена відповідним Сертифікатом.
У вересні 2021 року за фактом реалізації вирощеної продукції позивач склав податкову накладну №13 від 23.09.2021 та подав на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Комісія Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, спершу зупинила реєстрацію вказаної податкової накладної, а після подання Товариством письмових пояснень та додаткових документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН прийняла Рішення від 19.10.2021 за №3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
19.10.2021 Комісія Головного управління ДПС у Львівській області прийняла рішення за №3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» за №13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (надалі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно з приписами норм пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше; а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються; 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
Як вбачається із матеріалів справи, первинні документи надані позивачем засвідчують факт реального виконання господарських зобов`язань за результатами яких позивачем складено та подано на реєстрацію податкову накладну за №13 від 23.09.2021 р.
З метою реалізації вирощеної продукції між ТзОВ «ГІДБЕРРІ» (Постачальником) та ТзОВ «ГАЛФРОСТ» (Покупцем) було укладено Договір поставки від 21 липня 2020 року за № 21/07/20, строк дії Договору - до 31.12.2023 року (надалі Договір поставки).
Відповідно до п.1.1 Договору поставки Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцеві, а Покупець зобов`язується приймати й оплачувати згідно з умовами цього Договору сільськогосподарську продукцію органічну-малину, яка має органічний статус Продукції підтверджений трансакційним сертифікатом, виданий сертифікованим органом ТОВ «Органік стандарт», що еквівалентний постановам ЄС №834/2007 та № 889/2008, надалі іменується «Продукція» в асортименті, кількості і за цінами, які вказуються у відповідних рахунках-фактурах на окрему партію Продукції та у видаткових накладних на кожну окрему партію Продукції.
Відповідно до п. 4.4 Договору поставки Датою поставки вважається дата, вказана у видатковій накладній, підписаній представниками Сторін.
На виконання взятих на себе зобов`язань за договором Поставки №21/07/20 від 21 липня 2020 року ТзОВ «ГІДБЕРРІ» здійснив поставку кількох партій Товару, зокрема 23 вересня 2021 року, що відповідно підтверджується Накладною №13 від 23.09.2021 р.
У подальшому, Покупцем здійснено оплату вартості поставленої продукції, що підтверджується платіжними дорученнями засвідчені копії яких долучено до матеріалів позовної заяви.
Зазначене підтверджує виникнення податкових зобов`язань щодо яких позивачем складено податкову накладну за № 13 від 23.09.2021 р. котру було подано на державну реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних виникли за фактом першої події - оформлення документа, що засвідчує факт постачання Товару платником податку.
Натомість контролюючим органом надіслано Позивачу Квитанцію за результатами обробки податкової накладної №13 від 23.09.2021 року в якій вказано: «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА.
Відповідно до п.201.16 cm. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.08.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЕЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари /послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
У той же час, у квитанції не було вказано конкретний перелік документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призвело до обмеження права позивача бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком.
У подальшому, згідно з Повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо поданої накладної (повідомлення №3 від 06.10.2021), позивач сформував та направив до контролюючого органу пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації податкових накладних реєстрацію яких було зупинено. Також у графі пояснення на бланку Повідомлення вказано: ТзОВ «Гідберрі» надає документи, що підтверджують коди УКТЗЕД/ДКПП товару 0810, який на постійній основі ним вирощується та постачається замовникам та документи, які підтверджують, що ТзОВ «Гідберрі» не належать до групи ризику.
При цьому, оскільки в Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чітко не було вказано які саме документи слід було надати для підтвердження інформації зазначеної в ПН, чи реальності операції, позивачем разом і поясненнями було надано первинні документи та інші документи, що підтверджували виробництво, зберігання продукції та наявність обладнання для її вирощування (усього 23 документи), так як позивач вважав, що контролюючим органом ставиться під сумнів факт вирощування даної продукції.
Незважаючи на подані пояснення та надані копії первинних документів Відповідач-1 прийняв рішення про відмову в реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої позивачем податкової накладної № 13 від 23.09.2021.
Податкові зобов`язання виникли за фактом першої події - оформлення документа, що засвідчує факт постачання Товару за Договором поставки від 21 липня 2020 року за № 21/07/20.
Пунктом 201.1. Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо її реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.7. Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до пп. «а», «б» п. 185.1. Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, послуг, що має місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно з положеннями п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України 187.1. датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг. що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б)дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку у випадку надання послуг платником податків.
Згідно зі ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Пунктами 2.1., 2.2. «Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 за № 88 первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.
Оскільки перша із подій, що вплинула на факт виникнення податкових зобов`язань платника податків було саме дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання Товару платником податку, Позивач у відповідності до п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України виписав податкову накладну № 13 від 23.09.2021 та вжив відповідних заходів з її державної реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
З урахуванням зазначеного, факт здійснення поставки товару за умовами Договору № 21/07/20 від 21 липня 2020 року, укладеного між ТзОВ «ГІДБЕРРІ» та ТзОВ «ГАЛФРОСТ» підтверджує виникнення для позивача податкових зобов`язань щодо реєстрації податкової накладної.
Зазначені первинні документи, що було надано з поясненнями відповідають вимогам, встановленим чинним законодавством України до первинних документів, містять усі необхідні для цього реквізити.
Крім цього, суд встановив успішну реєстрацію податкових накладних котрі раніше були подані позивачем за наслідком реалізації продукції тому ж контрагенту, що свідчить про непослідовність та вибірковість дій податкового органу.
Так в серпні 2021 року уже мало місце постачання вирощеної продукції ТзОВ «ГАЛФРОСТ».
Тож за фактом виникнення податкових зобов`язань позивачем було складено та подано на реєстрацію податкову накладну за №8 від 31.08.2021 року.
А вже 16.09.2021 року контролюючий орган прийняв Рішення №3121279/41844997 від 16.09.2021, яким проведено реєстрацію податкової накладної за № 8 від 31,08.2021 року виписану позивачем за фактом постачання вирощеної продукції ТзОВ «ГАЛФРОСТ», що підтверджується копіями відповідних документів долучених до матеріалів справи.
В цьому випадку суд встановив непослідовність та вибірковість дій Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних дійшла різних висновків з приводу реєстрації Податкових накладних виписаних за фактом здійснення - поставки товарів за одним і тим (основним) видом діяльності Товариства, на підставі одного і того ж Договору, інформація в яких підтверджувалась аналогічними первинними документами, але в першому випадку прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної , а в другому - у реєстрації відмовлено.
Щодо таблиці даних платника податку на додану вартість.
Слід зазначити, що позивач 18.09.2021 року скерував контролюючому органу Таблицю даних платника податку на додану вартість, в якій зазначив коди УКТЗЕД/ДКПП товарів 10810201000, 0810100000 щодо постачання/надання.
Комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №3128263/41844997 від 18.09.2021 спершу про її врахування, проте вже 21.09.2021 року прийнято рішення №3138686/41844997 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.
Станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу позивача зазначеної квитанції у позивача не було зареєстрованої контролюючим органом Таблиці даних платника податку на додану вартість. У подальшому позивач ще раз надсилав Таблицю даних проте таку так і не було зареєстровано. Таким чином, контролюючий орган не мав підстав зупиняти реєстрацію податкової накладної з обґрунтуванням щодо наявності чи відсутності кодів УКТЗЕД в незареєстрованій таблиці.
Відповідно до пп. 3) п.11 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженому Постановою КМУ від 11 грудня 2019 р. № 1165 у Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної повинні бути зазначено:
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вже зазначалось в Квитанції за результатами обробки податкової накладної № 13 від 23.09.2021 року було вказано, « ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 07.08.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКЕЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари /послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій...»
Разом з тим, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Відтак у Квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної за №13 від 23.09.2021 року не зазначено вичерпного переліку документів, які потрібно було надати позивачу до контролюючого органу, які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте чітке визначення фіскальним органом у відповідній квитанції конкретного критерію, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податку документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У той же час, відсутність у відповідній квитанції конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, призвело до необґрунтованого обмеження права позивача бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь- яких на власний розсуд.
Зазначене свідчить про необґрунтованість зупинення реєстрації податкової накладної №13 від 23.09.2021, як передумови прийняття відповідного рішення Комісією про відмову в реєстрації такої податкової накладної. Адже, у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач опинився у стані правової невизначеності, що позбавило його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Крім цього, суд також звертає увагу і на те, що оскаржуване по справі Рішення є протиправним у зв`язку із тим, що таке прийняте з порушенням встановленої форми для прийняття таких Рішень, затверджених Додатком до «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 за №520.
Так, зі змісту затвердженого Порядку, при прийнятті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, документи, які слугували підставною для відмови у реєстрації податкової накладної в прийнятому рішенні про відмову слід підкреслити.
Однак, в оскаржуваному по справі Рішенні, документи, ненадання яких могло слугувати для його прийняття не відмічені (не підкреслені) у встановленому порядку. З огляду на наведене суд приходить до переконання, що в даному випадку підстави для прийняття такого рішення будувались на припущеннях відповідача.
Відповідно до п. 2 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року за № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Згідно з п. 11 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженому Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З аналізу вищенаведеного вбачається те, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, зокрема, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування тощо.
У свою чергу, не може слугувати підставою для відмови у реєстрації податкової накладної надання неповного обсягу документів, чи ненадання окремих документів, складених за фактом здійснення відповідних господарських операцій без конкретизації які саме документи не було надано.
Зі змісту наданих письмових пояснень та долучених документів слідує, що Позивач за фактом зупинення реєстрації податкової накладної №13 від 23.09.2021 надав документи в обсязі необхідному та достатньому для підтвердження факту здійснення господарської операції та наявності підстав для реєстрації такої Податкової накладної у Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Незважаючи на подані пояснення та копій документів комісія прийняла рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 23.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних поданих позивачем податкових накладних.
Варто зауважити той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція висловлена і Верховним Судом у постановах від 22.07.2019 у справі №815/2985/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18, висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, суд має врахувати при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Вказані обставини свідчать про те, що рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які залишено без змін Комісією ДФС з питань розгляду скарг, не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень, що перешкоджає платнику податків своєчасно та в повній мірі виконати свої обов`язки та скористатись своїми правами, передбаченими чинним податковим законодавством, яким врегульовано порядок реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію. Не зазначення податковим органом чіткого переліку документів є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
З врахуванням вище наведеного, суд зазначає, що платник податків реалізував своє право на надання пояснень та документів.
Комісія регіонального рівня (комісія головного управління ДПС у Львівській області) всупереч вимогам законодавства відмовила платнику податків у розгляді письмових пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування».
Відтак, на переконання суду надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних документів підтверджують право позивача на складення податкової накладної за першою подією по господарських операціях позивача та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно, в межах вказаної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачу первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарської операції.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які були надіслані позивачем податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкових накладних.
При цьому, відповідач в оскаржуваних рішеннях, а також і представник відповідачів під час розгляду справи не навів доводи щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у цій частині.
Відповідно до вимог п.п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України від 02.12.2010 №2755-VI, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №31246 (надалі по тексту - Порядок №31246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій; прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Отже надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. За таких обставин, суд вважає, що в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, що складені позивачем датою її фактичного надсилання.
Висновки суду у даній справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними в його постановах від 02.04.2019 (справа №822/1878/18) та від 18.07.2019 (справа №31740/2004/18).
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо наявності правових підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, суд зазначає наступне.
За правилами частини першої статті 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Відповідно до частини другої статті 382 КАС України, за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, приписами статті 382 КАС України передбачено декілька видів судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах: зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення та, за наслідками розгляду даного звіту, як один з можливих варіантів - накладення штрафу.
При цьому, встановлення зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення є правом суду.
Суд звертає увагу, що зазначені правові норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача.
У суду відсутні підстави вважати, що рішення суду виконане не буде, а тому підстави для встановлення судового контролю відсутні.
Таким чином, клопотання позивача щодо встановлення судового контролю не підлягає до задоволення.
Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з кожного відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997, 80360, Львівська обл., Жовківський р-н, с. Зіболки, вул. За Грабцем, буд. 6) до Головного управління ДПС у Львівській області (Код ЄДРПОУ ВП:43968090, 79003, Львівська обл., місто Львів, вул. Стрийська, будинок 35), Державної податкової служби України (04053, Київська обл., м. Київ, Львівська площа, буд. 8 код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 за № 3252634/41844997 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997, 80360, Львівська обл., Жовківський р-н, с. Зіболки, вул. За Грабцем, буд. 6) за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, Київська обл., м. Київ, Львівська площа, буд. 8 код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати Податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» Код ЄДРПОУ 41844997, 80360, Львівська обл., Жовківський р-н, с. Зіболки, вул. За Грабцем, буд. 6) за № 13 від 23.09.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.
Стягнути з Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393 місцезнаходження; 04655, м.Київ, площа Львівська, 8) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997, 80360, Львівська обл., Жовківський р-н, с. Зіболки, вул. За Грабцем, буд. 6) судовий збір в сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області ((79003, Львівська обл.,м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35,код ЄДРПОУ 43143039) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДБЕРРІ» (Код ЄДРПОУ 41844997, 80360, Львівська обл., Жовківський р-н, с. Зіболки, вул. За Грабцем, буд. 6) судовий збір в сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Брильовський Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103672223 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні