Рішення
від 27.02.2022 по справі 580/11294/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2022 року справа № 580/11294/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся в інтересах держави до суду з позовною заявою до Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо не оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради;

- зобов`язати Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що на його думку відповідач протиправно не вживає заходів з оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 28.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

До суду надійшов відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що Великохутірською сільською радою Золотоніського району Черкаської області вчиняться дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, що підтверджується розробленим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки Драбівській районній раді площею 2.3877 га, в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, за рахунок земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: Черкаська обл., Драбівський р-н, с. Безбородьки, вул. Шкільна, буд. 12.

Позивачем подано до суду відповідь на відзиви, згідно якого вважає, що доводи відповідачів є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що Золотоніською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки на території Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області та встановлено, що відповідачем не оформлено право постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків

Відповідно до п.п. 1.1, 1.4 Статуту Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, засновником цього навчального закладу є Великохутірська сільська рада, яка здійснює фінансування закладу, її матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання, встановлює її статут, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування учнів.

Згідно п. 6.1 Статуту Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, матеріально-технічна база закладу загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інші матеріальні цінності, вартість яких відображена в балансі. Майно закладу середньої освіти передане до комунальної власності Великохутірської сільської ради.

Оскільки рішення органу місцевого самоврядування щодо погодження землеустрою (технічної документації) на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, а також документи, що посвідчують право власності на дану земельну ділянку відсутні, прокурор звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою під Закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, прямо передбачено розпорядженням КМУ від 17.10.2012 №802-р.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно зі ст. 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Відсутність документів на право постійного користування земельною ділянкою під Закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. ст. 63, 80 Закону України Про освіту.

З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Крім того за визначенням статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 3 цього Закону загальними засадами державної реєстрації прав є гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; публічність державної реєстрації прав; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей. У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства, тому суд вважає, що відповідачем вчинена бездіяльність щодо не оформлення права постійного користування на земельну ділянку під Закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради.

Посилання відповідача на те, що Великохутірською сільською радою Золотоніського району Черкаської області вчиняться дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, що підтверджується розробленим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки Драбівській районній раді площею 2.3877 га, в постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, за рахунок земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: Черкаська обл., Драбівський р-н, с. Безбородьки, вул. Шкільна, буд. 12 не приймається судом до уваги, оскільки станом на час розгляду справи рішення органу місцевого самоврядування щодо погодження землеустрою (технічної документації) на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради, а також документи, що посвідчують право власності на дану земельну ділянку відсутні.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Великохутірської сільської ради Золотоніського району Черкаської області щодо не оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради.

Зобов`язати Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області (19854, Черкаська обл., Золотоніський р-н, с. Великий Хутір, вул. Куниці, 10, код ЄДРПОУ - 34238349) вчинити дії щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 2,784 га для обслуговування Закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Безбородьки Великохутірської сільської ради (19835, Черкаська обл., Золотоніський р-н, с. Безбородьки, вул. Шкільна, 12, код ЄДРПОУ - 24353281).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду

Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО

Дата ухвалення рішення27.02.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103673073
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —580/11294/21

Рішення від 27.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні