П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 березня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/10543/21Головуючий в 1 інстанції: Самойлюк Г.П.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
доповідача - судді Стас Л.В.
суддів Турецької І.О., Шеметенко Л.П.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙР ЕКСПЕРТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Тайр Експерт» ( далі Позивач) звернувся з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області ( далі Відповідач 1) , Державної податкової служби України ( далі Відповідач-2), в якому просив:
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка прийняла рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2450063/43389721 від 04.03.2021 р.;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 21.01.2021 р. датою її подання;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка прийняла рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2450061/43389721 від 04.03.2021 р.;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 28.01.2021 р. датою її подання.
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка прийняла рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2450055/43389721 від 04.03.2021 р.;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 29.01.2021 р. датою її подання;
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, позивачем подані пояснення з належним чином оформленими підтверджуючими первинними документами, однак, відповідачем прийняті рішення, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних. Позивач вважає, що відповідач протиправно відмовив у реєстрації податкових накладних, оскільки в оскаржуваних рішеннях формально визначені підстави його прийняття, а документи, які не надано позивачем з вказаного переліку не підкреслені.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовані рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №2450063/43389721, №2450061/43389721, №2450055/43389721 від 04.03.2021 р.
Зобов`язано Державну податкову службу України (04053, м. Київ, площа Львівська, 8; код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складених Товариством з обмеженою відповідальністю «ТАЙР ЕКСПЕРТ» податкові накладні № 4 від 21.01.2021 р., № 1 від 28.01.2021 р., № 14 від 29.01.2021 р. за датою їх подання.
Стягнуто Головного управління ДПС в Одеській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (65044, Одеська обл., місто Одеса, вул. Семінарська, буд. 5; код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙР ЕКСПЕРТ» (65031, Одеська область, м. Одеса, вул. Київське шосе, буд. 5-А; код ЄДРПОУ 43389721) судовий збір у розмірі 6810,00 грн. (шість тисяч вісімсот десять гривень 00 коп.) та суму витрат на правничу допомогу у розмірі 2500,00 грн. (дві тисячі п`ятсот гривень).
В апеляційній скарзі, ГУДПС в Одеській області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду від 01 листопада 2021 року - скасувати, прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову, посилаючись на те, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних було прийняте у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до п. 5 Порядку №520, а тому вони є повністю обґрунтованими.
Позивач не скористався своїм процесуальним правом надання відзиву на апеляційну скаргу.
Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких мотивів.
Судом встановлено, що видами діяльності ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" є : 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами.
ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" орендує у ТОВ Сілікат ЛТД згідно договору оренди № 02/09-2020 від 01.09.2020 р. офісне приміщення літера «А» - 33,1м 2 .
29.05.2020 р. між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" (орендар) та ТОВ РЕНСТРОЙ (орендодавець) укладено договір оренди № 15/05-2020, відповідно до п. 1.1 якого, орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування відкриту площадку загальною площею 630 кв.м. за адресою: м. Одеса, вул. Київське шосе, 5-А (а.с. 43-43); складено акт приймання-передачі об`єкта в оренду до Договору № 15/05-2020 від 29.05.2020 р. (а.с. 43-47).
31.07.2020 р. між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" (орендар) та ТОВ Сілікат ЛТД (орендодавець) укладено договір оренди № 01/08-2020, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування нежитлові приміщення площею 414,10 кв.м. (Літера П - 105 кв.м., Літера Ж1 - 74 кв.м. - частково, Літера Б - 235 кв.м. - частково); складено Акт приймання-передачі об`єкта в оренду до Договору № 01/08-2020 від 31.07.2020 р. (а.с. 48-52).
01.10.2020 р. між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" (орендар) та ТОВ Сілікат ЛТД (орендодавець) укладено договір оренди № 22/10-2020, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар приймає у тимчасове платне користування нежитлові приміщення площею 72 кв.м. (Літера 31); складено Акт приймання-передачі об`єкта в оренду до Договору № 22/10-2020 від 01.10.2020 р. (а.с. 53-57).
29.10.2020 р. між ТОВ ТРАК КОРД (продавець) та ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" (покупець) укладено договір купівлі-продажу № 25022020/1, відповідно до якого продавець продає, а покупець купує шиномонтувальне обладнання та металеву конструкцію, надалі іменоване товар (а.с. 58-60).
Згідно з п.1.2 договору Специфікація, кількість, ціна і строки поставки товару вказуються в додатку до даного договору і є обов`язковими для обох сторін.
Відповідно до Додатку № 1 до Договору купівлі-продажу № 25022020/1 від 29.10.2020 р. сторони погодили специфікацію, ціну й строк поставки товару.
На підтвердження факту поставки вказаного товару позивачем надано засвідчені копії видаткових накладних № 3 від 10.11.2020 р.; № 4 від 10.11.2020 р.; № 3278 від 10.11.2020 р. (а.с. 63-65).
На підтвердження факту наявності у ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" відповідних трудових ресурсів (працевлаштовано 14 осіб, в тому числі 5 (п`ять) шиномонтувальників) надано копію штатного розпису станом на 01 квітня 2021 року та Податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманих з них податку (Форма 1ДФ) за четвертий квартал 2020 року (а.с. 66-69).
Судом також встановлено, що 04.06.2020 р. між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" (постачальник) та ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС (покупець) укладено договір №04062020/2, відповідно до п.п. 1.1, 1.5, 1.6 постачальник зобов`язується протягом дії договору поставляти покупцю товар за його замовленнями окремими партіями за цінами, в асортименті (за номенклатурою) та кількості, згідно з видатковими накладними, які є невід`ємною частиною договору, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на встановлених договором умовах; постачальник зобов`язується за бажанням покупця встановити гумові автопокришки (шини) та автомобільні диски на транспортний засіб Покупця власними силами або із залученням третіх осіб; постачальник зобов`язується за бажанням покупця проводити ремонтні послуги автотранспортного засобу покупця власними силами або із залученням третіх осіб.
ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" надано ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС послуги: шиномонтажний комплекс безкамерних шин; ремонт, на підтвердження чого надано копії акта наданих послуг № 252 від 21.01.2021 р. на суму 840 грн., рахунка на оплату № 128 від 21.01.2021р., платіжного доручення № 2048 від 25.01.2021 р. (а.с. 76-78). За фактом надання послуг складено податкову накладну № 4 від 21.01.2021 р.
28.01.2021 р. ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС сплачено ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" грошові кошти у сумі 30 000,00 грн. згідно з рахунком № 162 від 26.01.2021р., що підтверджується копією платіжного доручення № 2075 від 28.01.2021 р. (а.с. 79-80).
04.02.2021 р. ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" передано, а ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС прийнято товар (автошини DURATURN 315/80R22.5 20PR 157/154J Y529 у кількості 4 од.) на суму 30 000,00 грн., що підтверджується копією видаткової накладної № 451 від 04.02.2021 р. (а.с. 81).
Вказаний товар було придбано ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" згідно зовнішньоекономічного контракту, що № DY-TE280720 від 28.07.2020 р., укладеного між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" та компанією SHAANXI YANCHANG PETROLEUM GROUP RUBBER CO., LTD (а.с. 82-90).
За першою подією (фактом оплати) ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" складено податкову накладну № 1 від 28.01.2021 р.
29.01.2021 р. ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС сплачено ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" грошові кошти у сумі 30000,00 грн. згідно рахунку № 173 від 28.01.2021р., на підтвердження чого надано копію платіжного доручення № 2077 від 29.01.2021 р. (а.с. 91-92).
04.02.2021 р. ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" передано, а ТОВ ЕКО-РЕНЕСАНС прийнято товар (автошини DURATURN 315/80R22.5 20PR 157/154J Y529 у кількості 4 од.) на суму 30000,00 грн., що підтверджується видатковою накладною № 442 від 04.02.2021 р. (а.с. 93).
Вказаний товар було придбано ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" згідно зовнішньоекономічного контракту, що № DY-TE280720 від 28.07.2020 р., укладеного між ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" та компанією SHAANXI YANCHANG PETROLEUM GROUP RUBBER CO., LTD (а.с. 82-90).
За першою подією (фактом оплати) ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" складено податкову накладну № 14 від 29.01.2021 р.
Судом першої інстанції також встановлено, що ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" сформовано податкову накладну № 4 від 21.01.2021 р. на загальну суму 840,00 грн., з яких ПДВ 140,00 грн. та направлено до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с. 26) .
Позивачем отримано квитанцію з результатом оброки: документ прийнято, реєстрація зупинена (а.с. 133).
Зазначено виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК № 4 від 21.01.2021 р. в ЄРПН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження операцій, зокрема, по ПН № 4 від 21.01.2021 р. , реєстрацію якої зупинено.
Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 2450063/43389721 від 04.03.2021 р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 21.01.2021 р. (а.с. 31-32).
Крім того, ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" сформовано податкову накладну № 1 від 28.01.2021 р. на загальну суму 30000,00 грн., з яких ПДВ 5000,00 грн. та направлено до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с. 27) .
Позивачем отримано квитанцію з результатом оброки: документ прийнято, реєстрація зупинена (а.с. 124).
Зазначено виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК № 1 від 28.01.2021 р. в ЄРПН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження операцій, зокрема, по ПН № 1 від 28.01.2021 р., реєстрацію якої зупинено.
Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 2450061/43389721 від 04.03.2021 р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.01.2021 р. (а.с. 33-34).
Крім того, ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" сформовано податкову накладну № 14 від 29.01.2021 р. на загальну суму 30000,00 грн., з яких ПДВ 5000,00 грн. та направлено до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с. 28) .
Позивачем отримано квитанцію з результатом оброки: документ прийнято, реєстрація зупинена (а.с. 123).
Зазначено виявлені помилки: відповідно до п. 201.16 ст.201 ПК реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК № 14 від 29.01.2021 р. в ЄРПН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
ТОВ "ТАЙР ЕКСПЕРТ" засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження операцій, зокрема, по ПН № 14 від 29.01.2021 р., реєстрацію якої зупинено.
Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 2450055/43389721 від 04.03.2021 р., яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 14 від 29.01.2021 р. (а.с. 35-34).
Не погодившись з рішеннями Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач оскаржив їх до Державної податкової служби України, шляхом надіслання через електронний кабінет платника податків скарг «щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , у задоволенні яких відмовлено.
Позивач, не погоджуючись з рішеннями податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних, звернувся з позовом до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що відповідачами не дотримано вимог щодо ясності, чіткості, доступності, зрозумілості та обґрунтованості рішень №2450063/43389721, №2450061/43389721, №2450055/43389721 від 04.03.2021 р. щодо відмови в реєстрації податкових накладних № 4 від 21.01.2021 р., № 1 від 28.01.2021 р., № 14 від 29.01.2021 р. За висновками суду першої інстанції, контролюючим органом, у даному випадку, порушено вимоги Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165), оскільки у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла такого висновку.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Податковим кодексом України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України); Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520); Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165); Критеріями ризиковості платника податку на додану вартість, додаток 1 до Порядку № 1165 (далі - Критерії ризиковості платника податку на додану вартість).
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку № 1165).
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
У додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку
Відповідно до обставин справи, між сторонами виник спір щодо правомірності рішень комісії Головного управління ДПС у Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних№2450063/43389721, №2450061/43389721, №2450055/43389721 від 04.03.2021 р. щодо відмови в реєстрації податкових накладних № 4 від 21.01.2021 р., № 1 від 28.01.2021 р., № 14 від 29.01.2021 р.
В оскаржуваному рішенні підставою відмови в реєстрації податкової накладної зазначено ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
Разом з тим, необхідні документи з зазначеного переліку не були підкреслені податковим органом. Водночас, позивачем були надані на підтвердження здійснення господарських операцій пояснення та документи, які містяться в матеріалах справи та надані докази їх направлення відповідачу.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за №1245/34216 13.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2 - 4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Надаючи юридичну оцінку рішенням ГУ ДПС в Одеській області, про відмову позивачу в реєстрації податкових накладних, колегія суддів враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимог контролюючого органу в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів, правовій визначеності, виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішень з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Вказана правова позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним зокрема у постановах від 16 квітня 2019 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року (справа №640/983/19).
Згідно з пунктом 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до абзацу 1 частини четвертої вказаної статті Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З системного аналізу вказаних норм вбачається, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
За вказаних обставин, в контексті наведених норм, колегія суддів вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивачем виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Пунктом 20 Порядку № 1246 встановлено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні датою їх фактичного надходження.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідач по справі, як суб`єкт владних повноважень, не виконав покладений на нього обов`язок щодо доказування правомірності вчинених ним дій та прийняття оскаржуваного рішення.
Натомість, позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими він обґрунтовує позовні вимоги.
Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, апеляційний суд виходить з того, що судом першої інстанції було надано належну правову оцінку доводам, викладеним у позовній заяві та запереченнях проти позову. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного судового рішення, у апеляційній скарзі не зазначено.
Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
У відповідності до ст.ст.315, 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТАЙР ЕКСПЕРТ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає
Дата складення повного судового рішення 17.03.2022р.
Головуючий суддя Стас Л.В.Судді Шеметенко Л.П. Турецька І.О.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 103693626 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Стас Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні