Постанова
від 14.03.2022 по справі 500/4659/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2022 рокуЛьвівСправа № 500/4659/21 пров. № А/857/22962/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Глушко І.В.,

суддя Запотічний І.І.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року (головуючий суддя Подлісна І.М., м. Тернопіль) у справі № 500/4659/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Вікторія Агро" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

29.07.2021 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2780323/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №9 від 18.05.2021 року, та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 18.05.2021 року подану ТОВ «Компанія Вікторія Агро»; визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2780324/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №11 від 01.06.2021 року, та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 01.06.2021 року подану ТОВ «Компанія Вікторія Агро».

Позов обґрунтовує тим, що ним виконані всі умови для реєстрації податкової накладної, проте складені позивачем податкові накладні не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, що свідчить про протиправність дій відповідачів. Позивач вважає, що за таких обставин ДПС України зобов`язана зареєструвати спірну в даній справі податкову накладну.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2780323/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №9 від 18.05.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №9 від 18.05.2021 року подану ТОВ «Компанія Вікторія Агро». Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2780324/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №11 від 01.06.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 01.06.2021 року подану ТОВ «Компанія Вікторія Агро».

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Тернопільській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що позивачем для реєстрації ПН в ЄРПН подано документи не в повному обсязі, необхідному для підтвердження реальності господарських операцій. Зокрема платником не подано в повному обсязі розрахункових документів. Окрім того, до повідомлення не долучено ОСВ по рахунку 361. За таких обставин, відповідач вважає, що Комісією правомірно було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 18.05.2021, №11 від 01.06.2021. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» створене на підставі Рішення про заснування Товариства від 13.05.2019 року. Відомості про створення Товариства внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.05.2019 року.

Метою діяльності Товариства є одержання прибутку, задоволення суспільних потреб в його продукції, роботах, послугах та реалізації на підставі одержаного прибутку соціальних та економічних інтересів Учасника/Учасників Товариства.

Основним видом діяльності Товариства є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (Код КВЕД 46.21).

ТОВ «Компанія Вікторія Агро» за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця Товариство з обмеженою відповідальністю «МЛИНАР» (код ЄДРПОУ 37928981) податкову накладну за №9 від 18.05.2021 року на суму ПДВ у розмірі 39 179,88 грн., і направлені її до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Окрім цього, 01.06.20021 року Позивачем за результатами господарської операції купівлі-продажу було виписано на покупця Товариство з обмеженою відповідальністю «В.Д.В.» (код ЄДРПОУ 31694970) податкову накладну за №11 на суму ПДВ у розмірі 33042,95 грн., і направлено її до органів ДПС для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами перевірки зазначених податкових накладних, Позивачем отримано квитанції Відповідача-1, а саме: від 11.06.2021, у якій зазначено, що документ (податкова накладна) прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, (ПК України) реєстрація ПН/РК від 18.05.2021 №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 15.06.2021, у якій зазначено, що документ (податкова накладна) прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, (ПК України) реєстрація ПН/РК від 01.06.2021 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вимог, ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 16 червня 2021 року подано до Відповідача-1 Повідомлення-пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена, а саме: Податкової накладної №9 від 18.05.2021 року.

В даному повідомленні містились пояснення Позивача, щодо проведення господарської операції та долучено копії документів, зазначених в таких поясненнях, зокрема: щодо змісту здійснених операцій за податковими накладними:

ТОВ «Компанія Вікторія Агро» реалізувало Товар - пшеницю Товариству з обмеженою відповідальністю «Млинар» (код ЄДРПОУ 37928981) за видатковою накладною №9 від 18 травня 2021 року на суму 319 036,20 грн., в т.ч. ПДВ 39 179,88 грн., в зв`язку із чим була складена податкова накладна №9 від 18 травня 2021 року. Поставка товару здійснилася у відповідності до Договору поставки №18/05/2021-5, укладеного між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «Млинар» 17 травня 2021 року.

Розділом 4 Договору поставки №18/05/2021-5 від 17.05.2021 року передбачено умови передачі, порядок і строки поставки товару, що реалізовується за даним Договором. Відтак п. 4.1. Договору поставки №18/05/2021-5 від 17.05.2021 року встановлено що Постачальник зобов`язується здійснити поставку кожної партії Товару на умовах, що передбачені у відповідній специфікації. Датою поставки Товару та перехід права власності відбувається в момент його передачі, що оформлюється видатковою накладною та іншими супроводжуючими документами. Постачальник зобов`язаний передати Покупцю наступні документи: товаро-транспортну накладну, оформлену у відповідності до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом України в редакції, що діє на момент виконання Договору; видаткову накладну; та інші документи на вимогу Покупця (п. 4.2. Договору поставки №18/05/2021-5 від 17.05.2021 року).

Оплата за реалізований Товар проведена ТОВ «Млинар», в обсязі визначеному Договором поставки №18/05/2021-5 від 17.05.2021 року, що підтверджується Платіжним дорученням №90885 від 18 травня 2021 року, Платіжним дорученням №90906 від 27 травня 2021 року, Платіжним дорученням №90918 від 28 травня 2021 року.

Реалізований Товар був придбаний Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» у Приватного сільськогосподарського підприємства «Реан» (код ЄДРПОУ 31092086) на умовах Договору поставки №17/05/2021-5, укладеному між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року.

ПСП «Реан» є виробником придбаного Товару, що підтверджується Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020 році (відповідні звіти також додаються до даного Повідомлення).

Придбання Товару ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у ПСП «Реан» відбулося на умовах поставки FCA (Free Carrier (...named place) Франко перевізник (назва місця завантаження - Тернопільська область, Лановецький район, с. Лопушне) відповідно до правил «Інкотермс-2010» згідно із п. З Додатку №1 до Договору поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року.

Оплата вартості придбаного товару проведена ТОВ «Компанія Вікторія Агро», у обсязі визначеному сторонами, що підтверджується Платіжним дорученням №49 від 31 травня 2021 року, Платіжним дорученням №52 від 02 червня 2021 року, Платіжним дорученням №53 від 04 червня 2021 року.

Перехід права власності на Товар до ТОВ «Компанія Вікторія Агро», згідно із п. 4.1. Договору поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року, відбувся у момент передачі Товару ПСП «Реан» Товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» за видатковою накладною №05 від 18 травня 2021 року, видатковою накладною №06 від 18 травня 2021 року, видатковою накладною №07 від 18 травня 2021 року.

Відповідачу-1 було надано необхідні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно із переліком, що визначений п. 5 Порядку 520, а саме: 1) «договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них» Договір поставки №17/05/2021-5, укладений між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року; Додаток №1 до Договору поставки №17/05/2021-5, укладений між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року («Специфікація»); Договір поставки №18/05/2021-5, укладений між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «Млинар» 17 травня 2021 року; Додаток №1 до Договору поставки №18/05/2021-5, укладений між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «Млинар» 17 травня 2021 року («Специфікація №1»). 2) «договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції». Товар, реалізація якого здійснювалася на підставі наведених вище Договорів передавався контрагентами на підставі відповідних видаткових накладний, що скріплені підписати та печатками відповідною юридичної особи. Як первинний документ, відповідно до ч. 2 сг. 9 ЗУ «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», видаткова накладна повинна містити наступні обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Видаткові накладні, які додаються до даних пояснень скріплені підписами представників та відповідними печатками юридичної особи, тому окрема довіреність на отримання товарно-матеріальних цінностей за такими видатковими накладними не оформлювалась; 3) «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні»: Рахунок-фактура №04 від 18 травня 2021 року; Видаткова накладна №05 від 18 травня 2021 року; Видаткова накладна №06 від 18 травня 2021 року; Видаткова накладна №07 від 18 травня 2021 року; Рахунок на оплату №3 від 18 травня 2021 року; Видаткова накладна №9 від 18 травня 2021 року; Товарно-транспортна накладна №ПН-0000094 від 18 травня 2021 року; Товарно-транспортна накладна №ПН-0000094/1 від 18 травня 2021 року.

Наявність первинних документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм, відносно ТОВ «Компанія Вікторія Агро», у даному виді правовідносин, непередбачена та не вимагається з огляду на таке.

Придбання Товару Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» у ПСТІ «Реан» за Договором поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року відбулося на умовах поставки FCA (франко-перевізник) відповідно до правил «Інкотермс-2010» згідно із п. 3. Додатків до даних Договорів.

Інкотермс 2010 (Incoterms 2010) - це міжнародні правила, визнані урядовими органами, юридичними компаніями і комерсантами по всьому світу як тлумачення найбільш застосовних в міжнародній торгів термінів.

FCA (Free Carrier (... named place) Франко перевізник (... назва місця). Термін «франко-перевізник» означає, що продавець доставить товар, який пройшов митне очищення, зазначеному покупцем перевізнику до названого місця. Слід зазначити, що вибір місця постачання вплине на зобов`язання по завантаженню і розвантаженню товару на даному місці. Якщо поставка здійснюється в приміщенні продавця, то продавець несе відповідальність за відвантаження. Якщо ж постачання здійснюється в інше місце, продавець за відвантаження товару відповідальності не несе. Даний термі може бути використаний під час перевезення будь-яким видом транспорту.

Згідно із умовами Договору поставки №17/05/2021-5, укладеного між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17.05.2021 року, місце постачання Товару (місце завантаження) визначене сторонами за адресою: Тернопільська область, Лановецький район, с. Лопушне.

Таким чином обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» з організації зберігання та транспортування Товару, та як наслідок наявність та оформлення документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-Фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів /робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм відсутній.

Також, ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 16 червня 2021 року подано до Відповідача-1 Повідомлення-пояснення та копії документів щодо податкової накладної, реєстрація якої зупинена, а саме: Податкової накладної №11 від 01.06.2021 року.

В даному повідомленні містились пояснення позивача, щодо проведення господарських операцій та долучено копії документів, зазначених в таких поясненнях, зокрема:

ТОВ «Компанія Вікторія Агро» реалізувало Товар - пшеницю Товариству з обмеженою відповідальністю «В.Д.В.» (код ЄДРПОУ 31694970) за видатковою накладною №11 від 01 червня 2021 року на суму 269 064,00 грн., в т.ч. ПДВ 33 042,95 грн., в зв`язку із чим була складена податкова накладна №11 від 01 червня 2021 року. Поставка товару здійснилася у відповідності до Договору поставки №27/02/2021-5, укладеного між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «В.Д.В.» 24 травня 2021 року.

Розділом 4 Договору поставки №27/02/2021-5 від 24.05.2021 року передбачено умови передачі, порядок і строки поставки товару, що реалізовується за даним Договором. Відтак п. 4.1. Договору поставки №27/02/2021-5 від 24.05.2021 року встановлено що Постачальник зобов`язується здійснити поставку кожної партії Товару на умовах, що передбачені у відповідній специфікації. Датою поставки Товару та перехід права власності відбувається в момент його передачі, що оформлюється видатковою накладною та іншими супроводжуючими документами. Постачальник зобов`язаний передати Покупцю наступні документи: товаро-транспортну накладну, оформлену у відповідності до Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом України в редакції, що діє на момент виконання Договору; видаткову накладну; та інші документи на вимогу Покупця (п. 4.2. Договору поставки №27/02/2021-5 від 24.05.2021 року).

Оплата за реалізований Товар проведена ТОВ «В.Д.В.», в обсязі визначеному Договором поставки №27/02/2021-5 від 24.05.2021 року, що підтверджується Платіжним дорученням №3357 від 09 червня 2021 року, Платіжним дорученням №3360 від 11 червня 2021 року, Платіжним дорученням №3361 від 11 червня 2021 року.

Реалізований Товар був придбаний Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» у Приватного сільськогосподарського підприємства «Реан» (код ЄДРПОУ 31092086) на умовах Договору поставки №17/05/2021-5, укладеному між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року.

ПСП «Реан» є виробником придбаного Товару, що підтверджується Звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2020 році (відповідні звіти також додаються до даного Повідомлення).

Придбання Товару ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у ПСП «Реан» відбулося на умовах поставки FCA (Free Carrier (...named place) Франко перевізник (назва місця завантаження - Тернопільська область, Лановецький район, с. Лопушне) відповідно до правил «Інкотермс-2010» згідно із п. 3 Додатку №2 до Договору поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року (Специфікація від 27.05.2021 року).

Оплата вартості придбаного товару проведена ТОВ «Компанія Вікторія Агро», у обсязі визначеному сторонами, що підтверджується Платіжним дорученням №57 від 07 червня 2021 року, Платіжним дорученням №57 від 07 червня 2021 року, Платіжним дорученням №69 від 09 червня 2021 року.

Перехід права власності на Товар до ТОВ «Компанія Вікторія Агро», згідно із п. 4.1. Договору поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року, відбувся у момент передачі Товару ПСП «Реан» Товариству з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» за видатковою накладною №01 від 01 червня 2021 року.

Відповідачу-1 було надано необхідні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно із переліком, що визначений п. 5 Порядку 520, а саме: 1) «договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них»; Договір поставки №17/05/2021-5, укладений між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року; Додаток №2 до Договору поставки №17/05/2021-5, укладений між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17 травня 2021 року («Специфікація від 27.05.2021 року»); Договір поставки №27/02/2021-5, укладений між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «В.Д.В.» 24 травня 2021 року; Додаток №1 до Договору поставки №27/02/2021-5, укладений між ТОВ «Компанія Вікторія Агро» та ТОВ «В.Д.В.» 24 травня 2021 року («Специфікація №2»); 2) «договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції»; Товар, реалізація якого здійснювалася на підставі наведених вище Договорів передавався контрагентами на підставі відповідних видаткових накладний, що скріплені підписати та печатками відповідною юридичної особи.Видаткові накладні, які додаються до даних пояснень скріплені підписами представників та відповідними печатками юридичної особи, тому окрема довіреність на отримання товарно- матеріальних цінностей за такими видатковими накладними не оформлювалась; 3) «первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні»; Видаткова накладна №01 від 01 червня 2021 року; Рахунок на оплату №6 від 01 червня 2021 року; Видаткова накладна №11 від 01 червня 2021 року; Товарно-транспортна накладна №179/1 від 01 червня 2021 року; Товарно-транспортна накладна №179/2 від 01 червня 2021 року. Наявність первинних документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм, відносно ТОВ «Компанія Вікторія Агро», у даному виді правовідносин, непередбачена та не вимагається з огляду на таке: Придбання Товару Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» у ПСП «Реан» за Договором поставки №17/05/2021-5 від 17.05.2021 року відбулося на умовах поставки FCA (франко-перевізник) відповідно до правил «Інкотермс-2010» згідно із п. 3. Додатків до даних Договорів. Інкотермс 2010 (Incoterms 2010) - це міжнародні правила, визнані урядовими органами, юридичними компаніями і комерсантами по всьому світу як тлумачення найбільш застосовних в міжнародній торгів термінів. FCA (Free Carrier (... named place) Франко перевізник (... назва місця). Термін «франко-перевізник» означає, що продавець доставить товар, який пройшов митне очищення, зазначеному покупцем перевізнику до названого місця. Слід зазначити, що вибір місця постачання вплине на зобов`язання по завантаженню і розвантаженню товару на даному місці. Якщо поставка здійснюється в приміщенні продавця, то продавець несе відповідальність за відвантаження. Якщо ж постачання здійснюється в інше місце, продавець за відвантаження товару відповідальності не несе. Даний термі може бути використаний під час перевезення будь-яким видом транспорту. Згідно із умовами Договору поставки №17/05/2021-5, укладеного між ПСП «Реан» та ТОВ «Компанія Вікторія Агро» 17.05.2021 року, місце постачання Товару (місце завантаження) визначене сторонами за адресою: Тернопільська область, Лановецький район, с. Лопушне. Таким чином обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Вікторія Агро» з організації зберігання та транспортування Товару, та як наслідок наявність та оформлення документів щодо зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-Фактури/інвойси, акти поиймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм відсутній; 4) «розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків: Платіжне доручення №57 від 07 червня 2021 року; Платіжне доручення №58 від 07 червня 2021 року; Платіжне доручення №69 від 09 червня 2021 року; Платіжне доручення №3357 від 09 червня 2021 року; Платіжне доручення №3360 від 11 червня 2021 року; Платіжне доручення №3361 від 11 червня 2021 року; 5) «документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності! наявність яких передбачено договором та/або законодавством».

За результатом розгляду поданих Позивачем пояснень та документів Головним управлінням ДПС в Тернопільській області прийнято рішення: №2780323/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №9 від 18.05.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в рішенні визначено: «Ненадання платником податків копій документів - «Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків». В рядку додаткова інформація: - «Розрахункові документи представлено частково, не в повному обсязі. На момент розгляду повідомлення відсутня ОСВ по рах.361.»; №2780324/43000742 від 18.06.2021 року про відмову ТОВ «Компанія Вікторія Агро» у реєстрації податкової накладної №11 від 01.06.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в рішенні визначено: «Ненадання платником податків копій документів - «Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків». В рядку додаткова інформація: - «Розрахункові документи представлено частково, не в повному обсязі. На момент розгляду повідомлення відсутня ОСВ по рах.361.».

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкову накладну.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України), при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12 - 15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення контролюючого органу є актом індивідуальної дії, адже виданий суб`єктом владних повноважень, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований. Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає вищезазначеним критеріям акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що у відповідачів не було правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Суд апеляційної інстанції вважає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. При цьому невиконання ним законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.

Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про задоволення позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року у справі № 500/4659/21 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. І. Довга судді І. В. Глушко І. І. Запотічний

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.03.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу103693940
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —500/4659/21

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 25.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 14.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 12.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 23.11.2021

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні