Постанова
від 16.03.2022 по справі 380/2027/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 березня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/2027/21 пров. № А/857/22090/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 червня 2021 року, головуючий суддя Брильовський Р.М., ухвалене у м. Львові, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО ТІМ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

ВС ТА Н О В И В :

В лютому 2021 року позивач ТзОВ «ЄВРО ТІМ» звернулося в суд з позовом до ГУ ДПС у Львівській області, ДПС України, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №2080908/39803181, №2080909/39803181, №2080910/39803181, №2080911/39803181, №2080912/39803181 від 29.10.2020 щодо відмови у реєстрації податкових накладнихТовариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО ТІМ» №25 від 30.07.2020 року, №12 від 18.08.2020 року, №7 від 10.09.2020 року, №1 від 01.10.2020 року, №12 від 15.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО ТІМ»№25 від 30.07.2020 року, №12 від 18.08.2020 року, №7 від 10.09.2020 року, №1 від 01.10.2020 року, №12 від 15.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем не дотримано принцип правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних, що призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкових накладних. Звернув увагу на те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25 червня 2021 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправними та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2080908/39803181 від 29.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №25 від 30.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, №2080909/39803181 від 29.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 12 від 18.08.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, №2080910/39803181 від 29.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 10.09.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, №2080911/39803181 від 29.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 01.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, №2080912/39803181 від 29.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №12 від 15.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладніТовариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРО ТІМ»№25 від 30.07.2020 року, №12 від 18.08.2020 року, №7 від 10.09.2020 року, №1 від 01.10.2020 року, №12 від 15.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Львівській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, не надано належної правової оцінки наявним доказам, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що позивачем не надано документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Звернув увагу на те, що в обґрунтування своїх позовних вимог позивач до позовної заяви додає більший обсяг документів ніж тих котрі надав у розпорядження комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірних податкових накладних, зокрема долучено сертифікати, які не було предметом розгляду комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію чи відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, ТзОВ "ЄВРО ТІМ"26.05.2015 року зареєстровано як юридичну особу, юридична адреса:

79040, Львівська обл., місто Львів, Залізничний район, вул.Городоцька, буд. 214, код ЄДРПОУ 39803181. Основним видом діяльностіТзОВ «ЄВРО ТІМ»є: 45.11 продаж авто; 45.31 оптова торгівля запчастинами та комплектуючими для автомобілів; 46.32 оптова торгівля м`ясом та м`ясними продуктами.

Суд встановив, що між ТзОВ «ЄВРО ТІМ» укладений з ТзОВ «Фортуна» (Польща) зовнішньо-економічний контракт від 30.01.2020 року № 04/2020 відповідно до умов якого польська компанія постачає ТзОВ «Фортуна» соки, напої безалкогольні, кондитерські вироби, готові продукти із пшеничного борошна.

Відповідно до вищезазначеного контрактуТзОВ «ЄВРО ТІМ» уклало договір із перевізником - експедитором ПП «Лео-Вест Груп» для імпорту в Україну у необхідній кількості товару, що підтверджується документами, які супроводжували Товар при імпорті, а саме: інвойсами, сертифікатами походження EUR.1, виписками про здійснення валютних розрахунків, транспортними документами (CMR, договорами-заявками, актами наданих послуг).

З метою реалізації імпортованих товарів на території України 25 червня 2020 рокуТзОВ «ЄВРО ТІМ»(Продавець) уклало з ТзОВ «Спільне мале підприємство «ТІП-ТОП» (Покупець) договір купівлі продажу № 01-2506, відповідно до якого Продавець зобов`язується продати (передати у власність) Покупцю, а Покупець - купити(прийняти у власність) та оплатити товар на умовах та в порядку, визначених цим договором товари.

Відповідно до п. 2.1-2.2 вищезазначеного Договору ціна Товару визначається Сторонами у Специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього Договору. Загальна вартість товару за даним Договором визначається як вартість підписання Сторонами Специфікацій та видаткових накладних на товар.

Згідно з пунктом п. 4.2-4.3 Договору поставка товару здійснюється Постачальником на умовах EXW відповідно до ІНКОТЕРМС 2010. Моментом здійснення поставки товарів Покупцю є підписання сторонами видаткової накладної на товар.

Відповідно до п. 5.1, 5.2 Договору Покупець оплачує поставлені товари за цінами, вказаними в даному Договорі та Специфікаціях. Оплата товару здійснюється Покупцем на розрахунковий рахунок Постачальника у наступному порядку:

- оплата 80% від вартості партії Товару здійснюється до моменту фактичного відвантаження партії Товару;

- оплата інших 20% вартості Товару здійснюється Покупцем на розрахунковий рахунок Постачальника після реєстрації податкової накладної в ЄРПН та отримання повідомлення від Постачальника про реєстрацію податковим органом податкової накладної в ЄРПН на Товар.

Згідно з видатковою накладною від 30.07.2020 року № 141 ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» було здійснено передоплату 26 000 грн., що підтверджується випискою з банку, 30.07.2020 року товар було продано покупцеві ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» на суму 26 981,00 грн., в т.ч. ПДВ.

Згідно з видатковою накладною від 18.08.2020 року №170 ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» було здійснено часткову передоплату 90 000 грн., що підтверджується випискою з банку, 26.08.2020 року було здійснено остаточний розрахунок в сумі 88 441, 80 грн., 18.08.2020 року товар було продано покупцеві ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» на суму 178 441,80 грн., в т.ч. ПДВ.

Згідно з видатковою накладною від 10.09.2020 року №183 ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» було здійснено оплату 90 720 грн., що підтверджується випискою з банку, 10.09.2020 року товар було продано покупцеві ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» на суму 90 720,00 грн., в т.ч. ПДВ.

Згідно з видатковою накладною від 01.10.2020 року № 198 ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» було здійснено оплату 50 853 грн., що підтверджується випискою з банку, 01.10.2020 року товар було продано покупцеві ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» на суму 50853 грн., в т.ч. ПДВ.

Згідно з видатковою накладною від 15.10.2020 р. № 200 ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» позивачем було доставлено товар на суму 55 080 грн., що підтверджується товарно-транспортною накладною, 15.10.2020 року ТзОВ «СМП «ТІП-ТОП» здійснило оплату за товар на суму 55 080 ,00 грн., в т.ч. ПДВ.

Перевезення відповідного товару здійснювалося перевізниками - ТОВ «Лео-Вест Груп» згідно укладеного договору №1336 від 01.11.20219 року. Відповідно, оплата послуг перевезення товару здійснювалася також ТзОВ «Лео-Вест Груп».

За результатами постачання товаруТзОВ «ЄВРО ТІМ» склало та направило через автоматизовану систему до податкового органу податкову накладну № 25 від 30.07.2020 року на загальну суму 22 484,75 грн., №12 від 18.08.2020 року на суму 148701,50 грн., №7 від 10.09.2020 року на суму 75 600,00 грн., №1 від 01.10.2020 року на суму 42 377,75 грн., та №12 від 15.10.2020 року на загальну суму фактично відвантажених продовольчої продукції 45900 00 грн., для проведення її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до квитанцій 14.08.2020 року, 15.09.2020 року, 28.09.2020 року, 22.10.2020 року отриманихТзОВ «ЄВРО ТІМ» документи прийнято, відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК № 25 від 30.07.2020 року, №12 від 18.08.2020 року, №7 від 10.09.2020 року, №1 від 01.10.2020 року, №12 від. 15.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати позивачу пояснення та копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

На виконання вищезазначених вимогТзОВ «ЄВРО ТІМ» надіслано до ДПС України Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо спірних податкових накладних реєстрацію котрих зупинена.

29.10.2020 року рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних №2080908/39803181, №2080909/39803181, №№2080910/39803181, №2080911/39803181, №2080912/39803181 відмовлено у реєстрації податкових накладнихТзОВ «ЄВРО ТІМ» від 29.10.2020 року №25, №12, №7, №1, №12 з підстав ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні та документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларацій про відповідність, паспорт якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

09.11.2020 року позивачем подано скарги до Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних №2080908/39803181, №2080909/39803181, №№2080910/39803181, №2080911/39803181, №2080912/39803181 від 29.10.2020 року.

12.11.2020 року вказані скарги позивача залишені без задоволення а рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних без змін на підставі ненадання позивачем первинних документів.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної..

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Як встановлено п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із п.201.10статті201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно допункту 201.16 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту74.2статті74цьогоКодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту201.16статті201 ПК Україниу разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас за приписами пункту 74.2 статті74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

На виконання цієї нормипостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- Порядок № 1165).

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної вподатковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Так, відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація спірної накладної зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, із здійснення яких була виписана відповідна податкова накладна.

Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Із оскаржених рішень видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання копій документів.

Квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №25 від 30.07.2020 року, №12 від 18.08.2020 року, №7 від 10.09.2020 року, №1 від 01.10.2020 року, №12 від 15.10.2020 року не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Аналізуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що оскаржені рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті не у спосіб, визначений законом, а відтак належним способом порушеного права позивача є необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Крім цього, згідно із ч. 2ст. 6 КАС Українитаст. 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини»передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Так, у п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 червня 2021 року у справі №380/2027/21 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.03.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу103693983
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/2027/21

Ухвала від 17.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Постанова від 16.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 03.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 25.06.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні