ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2022 року ЛуцькСправа № 140/689/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат» про визнання протиправною бездіяльності щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком - 8845,00 грн; зобов`язання виплатити разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-ХІІ) у розмірі 8845,00 грн (з урахуванням виплачених сум).
В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що є учасником бойових дій та відповідно до статті 12 Закону №3551-ХІІ має право на отримання щорічної грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Однак допомогу до 5 травня за 2021 рік йому було виплачено у розмірі 1491,00 грн, що не відповідає розміру, визначеному статтею 12 Закону №3551-ХІІ.
Позивач вважає, що у зв`язку із визнанням рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 неконституційним окремого положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі - БК України), зокрема, в частині застосування статті 12 Закону №3551-XII у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, йому належить до виплати разова грошова допомога до 5 травня саме в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це визначено частиною п`ятою статті 12 Закону №3551-ХІІ.
Як стверджує позивач, на його звернення відповідачі виплату допомоги у належному розмірі не здійснили. Позивач вважає таку бездіяльність відповідачів протиправною, тому просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, її судовий розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Відповідач Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради у відзиві на позов позовні вимоги вважає безпідставними та у їх задоволенні просив відмовити (а.с.33-35). В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що на момент виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня правомірно керувався чинною постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2021 року №325 «Деякі питання виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і «Про жертви нацистських переслідувань»» (далі - Постанова №325), якою передбачено виплату такої допомоги у 2021 році учасникам бойових дій здійснювати в розмірі 1491,00 грн.
Відповідач Комунальна установа «Центр по здійсненню соціальних виплат» копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 14 лютого 2022 року отримав 25 лютого 2022 року (а.с.31-32), проте відзив на позовну заяву не подав.
Згідно з частиною шостоюстатті 162 КАС Україниу разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Інші заяви по суті справи від сторін не надходили.
Перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.
Позивач ОСОБА_1 відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 , виданого 01 травня 2015 року, є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій (а.с.7).
Не є спірною та обставина, що Управлінням соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 у 2021 році виплачена разова грошова допомога до 5 травня у розмірі 1491,00 грн.
Позивач звернувся до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради із заявою про здійснення перерахунку та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (а.с.9). Листом від 21 жовтня 2021 року №Г-1705 Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради рекомендувало ОСОБА_1 звернутись у військову частину за місцем його служби, оскільки військовослужбовцям, поліцейським, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, особам начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата грошової допомоги проводиться шляхом перерахування коштів районними органами соціального захисту населення на спеціальні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби (а.с.21).
Крім того, позивач звернувся із аналогічною заявою до Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат» (а.с.10), яка листом від 09 грудня 2021 року №194/01-08/21 повідомила, що Центр здійснює нарахування одноразової грошової допомоги до 5 травня та друк відомостей для виплати цієї допомоги, яка вже призначена управліннями соціального захисту населення області. Призначення та виплату такого виду допомоги здійснюють структурні підрозділи соціального захисту населення області. Також позивачу рекомендовано звернутися з цього питання до Управління соціального захисту населення Володимир-Волинської районної державної адміністрації (а.с.20).
Незгода позивача із розміром виплаченої допомоги та непроведення перерахунку цієї допомоги у розмірі, визначеному статтею 12 Закону №3551-XII, стали підставою для звернення до суду із цим позовом.
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Згідно із преамбулою Закону №3551-ХІІ цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.
01 січня 1999 року набрав чинності Закон України від 25 грудня 1998 року №367-ХІV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №367-ХІV), яким статтю 12 Закону №3551-ХІІ доповнено частиною такого змісту: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком».
Законом України від 28 грудня 2007 року №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі - Закон №107-VI) текст вказаної вище частини статті 12 Закону №3551-XII викладено в новій редакції, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 вказані зміни визнані неконституційними.
Протягом 2012-2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положення статті 12 Закону №3551-ХІІ застосовувалися у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону №3551-ХІІ фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються БК України.
Згідно із підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28 грудня 2014 року №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону №3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України рішенням від 27 лютого 2020 року №3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного рішення, посилаючись на положення свого рішення від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, дійшов висновку про те, що БК України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.
Таким чином, рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону №3551-ХІІ в редакції Закону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Водночас Кабінет Міністрів України у Постанові №325 установив, що у 2021 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом №3551-ХІІ, учасникам бойових дій здійснюється у розмірі 1491 гривень (додаток до Порядку використання коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань), тобто у розмірі меншому, ніж це передбачено частиною п`ятою статті 12 цього Закону.
Отже, на час виплати позивачу у 2021 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон №3551-ХІІ та Постанова №325.
Виходячи із визначених у частині третій статті 7 КАС України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій необхідно застосовувати не Постанову №325, а Закон №3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що разова грошова допомога до 5 травня у 2021 році повинна виплачуватися учасникам бойових дій у розмірі, встановленому частиною п`ятою статті 12 Закону №3551-ХІІ у редакції Закону №367-ХІV. Вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком.
Відповідно до частини першої статті 28 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Статтею 7 Закону України від 15 грудня 2020 року №1082-IX «Про Державний бюджет України на 2021 рік» установлено у 2021 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2021 року 1769 гривень.
Тобто, з 27 лютого 2020 року учасники бойових дій мають право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, що у 2021 році становить 8845,00 грн.
Такі висновки щодо застосування норм права стосовно виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відповідають висновкам, викладеним у рішенні Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року та постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 січня 2021 року у зразковій справі №440/2722/20.
Крім того, у судових рішеннях Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 висловлена правова позиція про те, що Мінсоцполітики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни, а тому управління соціального захисту населення за місцем проживання особи та центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат є органами, уповноваженими здійснювати виплату вказаної допомоги; відмова відповідача в перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі, визначеному Законом №3551-ХІІ,порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод право мирно володіти своїм майном; доки відповідне положення цього Законує чинним, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в такій виплаті. Тобто, органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення Європейського суду з прав людини від 08 листопада 2005 року у справі «Кечко проти України», заява №63134/00).
При вирішенні спору суд бере до уваги, що відповідач - Комунальна установа «Центр по здійсненню соціальних виплат» - у 2021 році здійснював лише нарахування допомог та друк відомостей, а призначення та виплату позивачу допомоги до 5 травня за 2021 рік проводило Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, у якому позивач перебуває на обліку та яке підвердило факт виплати цієї допомоги у розмірі 1491,00 грн у відзиві на позов.
Суд також звертає увагу, що за обставинами зразкової справи №440/2722/20 безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу здійснив Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, тоді як у цій справі таку виплату проведено не Комунальною установою «Центр по здійсненню соціальних виплат», а Управлінням соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради.
Отже, належним відповідачем за позовними вимогами щодо виплати спірної допомоги є саме Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради, у зв`язку із чим позовні вимоги до Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат» як до неналежного відповідача задоволенню не підлягають.
З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, висновків Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення взаємопов`язаних позовних вимог частково шляхом визнання протиправною бездіяльності Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради щодо виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком та зобов`язання цього відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги) і про відмову у задоволенні позовних вимог до Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат».
Зважаючи на відсутність документально підтверджених судових витрат пов`язаних із розглядом справи, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 2, 72-77, 243 - 246, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради (44701, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Івана Франка, будинок 8, ідентифікаційний код юридичної особи 03190768), Комунальної установи «Центр по здійсненню соціальних виплат» (43027, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 9, ідентифікаційний код юридичної особи 37610701) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Зобов`язати Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 як учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги).
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2022 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 103711326 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні