Справа № 420/25281/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача дочірнього підприємства «ТРАНСШИП-ТРАКС» про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача дочірнього підприємства «ТРАНСШИП-ТРАКС», в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3319749/41360680 від 02.11.2021, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 12.10.2021;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» за №5 від 12.10.2021 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її надіслання до реєстру - 27.10.2021.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що згідно квитанції від 27.10.2021 року реєстрація податкової накладної №5 від 12.10.2021 зупинена відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідала критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме коди УКТЗЕД: 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. У зв`язку із чим запропоновано надати пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.
Представник позивача також зазначає, що з метою підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній, на адресу податкової були направлені копії усіх первинних документів та відповідне пояснення, що підтверджується повідомленням від №6 від 29.10.2021 року. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 02.11.2021 прийнято рішення №3319749/41360680 про відмову в реєстрації вищевказаної податкової накладної № 5. Як підстава для відмови у реєстрації податкової накладної у вищевказаному рішенні №3319749/41360680 вказано: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладних».
Позивач вважає рішення про відмову у реєстрації вищевказаної податкової накладної №5 від 12.10.2021 р. незаконним та необґрунтованим, таким, що підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Не погоджуючись з діями відповідачів та прийнятими ними рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Відповідачами до суду надано відзив на адміністративний позов, згідно якого представник відповідачів зазначає, що Державна податкова служба України, ГУ ДПС в Одеській області не погоджується з доводами позивача та рішення №3022877/21014070 від 26.08.2021 року є цілком законним та обґрунтованим.
В обґрунтування правової позиції представник відповідачів зазначає, що відповідно до оскаржуваного рішення №3319749/41360680 від 02.11.2021року щодо відмови у реєстрації податкової накладної №5 від 12.10.2021 року в ЄРПН було відмовлено з підстави ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Представник відповідачів стверджує, що для підтвердження реальності операції підприємство повинне було надати повний обсяг документів, але на думку комісії регіонального рівня цього обсягу документів було недостатньо для реєстрації ПН в ЄРПН. Ті документи, які надали позивачі, після аналізу, були недостатніми.
Також представник відповідачів наполягає на правомірності оскаржуваного рішення з огляду на те, що станом на час зупинення реєстрації вище визначених ПН/РК згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутні прийняті таблиці даних платника податку на додану вартість з кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41. Так, за результатом розгляду поданої Таблиці даних платника податку прийнято Рішення від 18.08.2020 № 1846366/41360680, яким було не враховано Таблиця, з підстав виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявних у платника податку основним засобам. Вказані рішення ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» не оскаржено, отже, відомості щодо видів діяльності є не підтвердженими.
Крім того, представник відповідачів зазначає, що позивачем до скарги, поданої до контролюючого органу вищого рівня та до суду подані документи, які не подавались до комісії регіонального рівня.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій представник позивача зазначив, що представником відповідачів у відзиві, як і в оскаржуваних рішеннях суб`єкта владою повноважень, викладена загальна правова норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідачів, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Окрім іншого, щодо доводів представника відповідачів, викладених у відзиві на позовну заяву щодо того, що станом на час зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 12.10.2021 згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутні прийняті таблиці даних платника податку на додану вартість з кодом УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41, представник позивача зазначає, що відповідні види діяльності ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД», зокрема за КВЕД 49.41 зазначені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується відповідною випискою з ЄДРПОУ, та дані про які є загальнодоступними. Отже, податковий орган не позбавлений можливості перевірити відповідні види діяльності позивача через ЄДРПОУ.
Представник позивача вважає також безпідставним твердження представника відповідачів про те, що ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» не надано бухгалтерських документів (наприклад, оборотно - сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66. 90. 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети), оскільки ані у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 12.10.2021, ані у оскаржуваному рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної податковим органом не зазначено жодного документа, який має подати ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» до податкового органу. Зазначені у відзиві на позов представником відповідачів документи жодним чином не витребовувались у ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД».
Крім того, представник позивача зазначає, що безпідставним є покликання представника відповідачів на постанови Верховного Суду від 06.03.2018 у справі №804/5444/16 та від 14.05.2019 у справі №825/3990/14, оскільки обставини у вказаних справах не є аналогічними до обставин даної справи.
З огляду на викладене, представник позивача зазначає, що представником відповідачів не спростовано доводів, викладених в адміністративному позові.
Від третьої особи - дочірнього підприємства «ТРАНСШИП-ТРАКС» надійшли пояснення стосовно адміністративного позову, в яких представник третьої особи адміністративний позов підтримує в повному обсязі з підстав аналогічних, викладеним в останньому.
Також представник третьої особи просить врахувати і те, що позиція ДПС України та ГУ ДПС в Одеській області є суперечливою, оскільки інші податкові накладні по коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 за аналогічними операціями між тими ж контрагентами були зареєстровані. Є підстави стверджувати про те, що податкова з одного і того ж питання приймає різні рішення без обґрунтування підстав.
За твердженням представника третьої особи, внаслідок протиправного блокування податкової накладної контрагента ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» порушуються права та зазнає суттєвих збитків ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС», оскільки воно втрачає можливість відобразити податковий кредит по ПДВ за незареєстрованої накладною, що тягне для ТОВ «ТРАНСШИП- ТРАКС» податкові втрати. Вказаними діями податкового органу дестабілізується господарська діяльність як позивача, так ТОВ «ТРАНСШИП-ТРАКС».
Ухвалою суду від 20.12.2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань товариство з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» (далі - ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД»), код ЄДРПОУ 41360680, дата запису: 29.05.2017 року, номер запису: 15561020000062584, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, здійснює наступні види діяльності по КВЕД:
49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний)
45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів
45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту
77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів
46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами
46.76 Оптова торгівля іншими проміжними продуктами.
Між ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» та ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» (код ЄДРПОУ 33988668) укладено Договір на перевезення вантажу №31/5-1 від 31.05.2021 року, за предметом якого предметом договору Перевізник (ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД») бере на себе зобов`язання доставити довірений йому Замовником (ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС») вантаж з пункту навантаження (відправлення) до пункту призначення і видати вантаж уповноваженому представнику Замовника (Вантажоодержувачу), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити вартість перевезення вантажу.
На виконання умов Договору на перевезення вантажу №31 від 31.05.2021, ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» надало ДП «ТРАНСШИП- ТРАКС» послуги з перевезення у відповідності до ТТН №№ М/ЗБ-103, М/ЗБ-104, М/ЗБ-107, М/ЗБ108, М/ЗБ-109, М/ЗБ-129, М/ЗБ-130 від 01.10.2021, №№ М/ЗБ-130,М/ЗБ-137,М/ЗБ-138, М/ЗБ- 139, М/ЗБ-149, М/ЗБ-154, М/ЗБ155, М/ЗБ-156, М/ЗБ-161, М/ЗБ-164, М/ЗБ-165 від 02.10.2021. №№ М/ЗБ-174, М/ЗБ-178, М/ЗБ-180, М/ЗБ-184, М/ЗБ-185, М/ЗБ-186, М/ЗБ-195, М/ЗБ-200 від 03.10.2021, №№ М/ЗБ-207, М/ЗБ-208, М/ЗБ-209, М/ЗБ-210, М/ЗБ-219. М/ЗБ-221, М/ЗБ-230, М/ЗБ- 233, М/ЗБ-234, М/ЗБ-236 від 04.10.2021, №№ М/ЗБ-251, М/ЗБ-252, М/ЗБ-256, М/ЗБ-257, М/ЗБ- 258, М/ЗБ-275, М/ЗБ-276 від 05.10.2021, №№ М/ЗБ-279, М/ЗБ-280, М/ЗБ-284, М/ЗБ-285, М/ЗБ- 286, М/ЗБ-299, М/ЗБ-300, М/ЗБ-ЗО5, М/ЗБ-309, М/ЗБ-310, М/ЗБ-311, М/ЗБ-312, М/ЗБ-313 від 06.10.2021.
Усі перевезення здійснені за таким маршрутом: с. Мар`янівське Гребінківського району Полтавської області - Філія «Переяславська» ТОВ «НІБУЛОН» у с. Чирське Переяслав- Хмельницького району Київської області.
Сторонами також підписаний реєстр перевезень від 12.10.2021, в якому відображені дані про вантаж, маршрут, номери ТТН та номери транспортних засобів.
На підставі зазначеного, ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» та ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» підписали акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №45 від 12.10.2021, в якому зафіксували вартість наданих ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» послуг з перевезення у розмірі 546567,00 грн., в тому числі ПДВ-91094,50 грн.
На підставі акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №45 від 12.10.2021, ТОВ «СІАЛАИН ТРЕНД» виставило на адресу ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» рахунок №116 від 12.10.2021 на суму 546567,00 грн., в тому числі ПДВ - 91094.50 грн.
19.10.2021 ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» здійснило оплату наданих позивачем послуг з перевезення на підставі рахунку №116 від 12.10.2021, що підтверджується платіжним дорученням №2383 від 18.10.2021.
Також, позивачем до суду надано докази щодо наявності у власності вантажного тягача, а також орендованих транспортних засобів.
ТОВ «СІЛАЙН ТРЕНД» оформлено податкову накладну №5 від 12.10.2021 на загальну суму 546567,00 грн, в тому числі ПДВ 91094,50 грн та направлена 27.10.2021 до Єдиного реєстру податкових накладних.
За результатами розгляду податкової накладної №5 від 12.10.2021 контролюючий орган через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України направив ТОВ «СІЛАЙН ТРЕНД» квитанцію від 27.10.2021 року, у якій зазначено: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 12.10.2021 №5 зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 49.41, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D» = 1,9783%, «Р»=0».
У зв`язку з блокуванням податкової накладної від 21.10.2021 року №5 ТОВ «СІЛАЙН ТРЕНД» направило контролюючому органу повідомлення №6 від 29.10.2021 разом з поясненнями та копіями документів у кількості 65 - додатків. В поясненнях позивачем зазначено, щодо власної господарської діяльності та суті господарських відносин з ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС», з детальним описом первинних документів, які додані до пояснень.
02.11.2021 року Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №3319749/41360680, про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.07.2021 року №8 у зв`язку з ненаданням платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
ТОВ «СЛІАЙН ТРЕЙД» 02.11.2021 року подано до ГУ ДПС в Одеській області скаргу, в якій позивач просив скасувати рішення Комісії.
За результатом розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідачем прийнято рішення №54386/41360680/2 від 23.11.2021, яким скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Відмовляючи у задоволенні скарги позивача, комісія ДПС України послалася на ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Позивач не погодився із вказаними рішеннями у зв`язку із чим звернувся до суду.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п.201.7. ст.201 ПК України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі-Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
11 січня 2020 року набрав чинності порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), затверджений постановою КМУ №1165 від 11 грудня 2019 року «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття. Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття. Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12 грудня 2019 року затверджено "Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку №1165.
Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
При цьому, зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, як встановлено судом, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Також, в оскаржуваному рішенні контролюючим органом не обґрунтовано, які саме документи, надані платником, складені з порушенням законодавства, чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 27.01.2022 року (380/2365/21), від 18.06.2019 року (справа № 0740/804/18), від 23.10.2018 року (справа № 822/1817/1).
Судом встановлено, що позивач здійснює господарську діяльність з надання послуг автомобільного перевезення, що включає в себе КВЕД 49.41 (вантажний автомобільний транспорт).
Відповідно до вимог податкового кодексу України та постанови КМУ №1165 від 11 грудня 2019 позивачем подано пояснення і усі документи на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №8 від 07.07.2021.
Згідно умов договору №31/5-1 від 31.05.2021 року, перевізник (ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД») бере на себе зобов`язання доставити довірений йому замовником (ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС») вантаж з пункту навантаження (відправлення) до пункту призначення і видати вантаж уповноваженому представнику Замовника (Вантажоодержувачу), а Замовник бере на себе зобов`язання сплатити вартість перевезення вантажу.
Так, судом встановлено, що за підсумком операцій з перевезення ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» та ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» підписали акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) №45 від 12.10.2021, в якому зафіксували вартість наданих ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» послуг з перевезення у розмірі 546567,00 грн., в тому числі ПДВ- 91094,50 грн.
На підставі вказаного акту, ТОВ «СІАЛАЙН ТРЕЙД» виставило на адресу ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС» рахунок: № 116 від 12.10.2021 на суму 546567,00 грн., в тому числі ПДВ - 91094,50 грн., який 19.10.2021 був оплачений ДП «ТРАНСШИП-ТРАКС», що підтверджується платіжним дорученням №2383 від 18.10.2021.
Факт виконання послуг, зафіксований в акті приймання зумовлював обов`язок позивача в силу вимог пункту 187.1 статті 187, пункту 201.1 статті 201, пункту 201.7 статті 201, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України сформувати та направити для реєстрації податкову накладну, тобто за правилом "першої події", що в даному випадку і було виконано позивачем шляхом подання податкової накладної для реєстрації в ЄРПН.
Крім того, судом встановлено, що позивачем до податкового органу подані документи і на підтвердження взаємовідносин з основними постачальниками, а саме:
Копія договору оренди транспортних засобів з екіпажем (водієм) 2409-21 від 24.09.2021;
Копія Договору на перевезення вантажу №31/5-1 від 31 травня 2021 року;
Копія рахунку №116 від 12.10.2021 на суму 546567,00 грн., в тому числі ПДВ - 91094,50 грн;
Копія Акта здачі-приймання робіт (наданих послуг) №45 від 12.10.2021;
Копія реєстру перевезень від 12.10.2021;
Копії ТТН №№ М/ЗБ-10З, М/ЗБ-104, М/ЗБ-107, М/ЗБ108. М/ЗБ-109. М/ЗБ-129, М/ЗБ-130 від 01.10.2021; №№ М/ЗБ-130,М/ЗБ-137, М/ЗБ-138, М/ЗБ-139, М/ЗБ-149, М/ЗБ-154, М/ЗБ-155, М/ЗБ-156, М/ЗБ-161, М/ЗБ-164, М/ЗБ-165 від 02.10.2021, №№ М/ЗБ-174, М/ЗБ178, М/ЗБ-180, М/ЗБ-184, М/ЗБ-185, М/ЗБ-186, М/ЗБ-195, М/ЗБ-200 від 03.10.2021, №№ М/ЗБ-207, М/ЗБ-208, М/ЗБ-209, М/ЗБ-210, М/ЗБ-219, М/ЗБ-221, М/ЗБ-230, М/ЗБ-233, М/ЗБ-234, М/ЗБ-236 від 04.10.2021, №№ М/ЗБ-251, М/ЗБ-252, М/ЗБ-256, М/ЗБ-257, М/ЗБ-258, М/ЗБ-275, М/ЗБ-276 від 05.10.2021, №№ М/ЗБ-279, М/ЗБ-280, М/ЗБ-284. М/ЗБ-285, М/ЗБ-286, М/ЗБ-299, М/ЗБ-300, М/ЗБ-305, М/ЗБ-309, М/ЗБ-310, М/ЗБ-311, М/ЗБ-312, М/ЗБ-313 від 06.10.2021;
Договори поставки нафтопродуктів;
Видаткова накладна від 26.09.2021 року №2020.
При цьому, слід зазначити, що відповідачем не надано жодних доказів наявності будь-якої інформації про невідповідність коду УКТЗЕД зазначеному позивачем в податковій накладеній, а саме 49.41.
За таких обставин, зважаючи на те, що податкова накладна складена на суму наданих позивачем послуг, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, щодо наявності достатніх підстав для зупинення реєстрації податкової накладної, а надані платником з повідомленням документи є недостатніми для здійснення реєстрації зазначеної податкової накладної.
Суд також враховує висновки Верховного суду, викладені в постановах від 27.04.2020 у справі№360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а. Так, суд касаційної інстанції наголошує на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податків копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
З урахуванням викладеного, Головним управлінням ДПС в Одеській області не доведено правомірності прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3319749/41360680 від 02.11.2021 року, а тому позовні вимоги в частині визнання такого рішення протиправним та його скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Крім того, обґрунтованими є доводи представника позивача щодо безпідставності посилання представником відповідача на постанови Верховного Суду від 06.03.2018 у справі №804/5444/16 та від 14.05.2019 у справі №825/3990/14, оскільки обставини зазначених справ не є аналогічними даній справі.
Так, предметом спору у зазначених справах є визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України, зареєструвати податкову накладну ТОВ «СІЛАЙН ТРЕЙД» №5 від 12.10.2021 в ЄРПН, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини та наведені норми права, беручи до уваги те, що спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної визнане протиправним та таким що підлягає скасуванню, з метою повного та всебічного захисту прав позивача, слід зобов`язати Державну податкову службу України, зареєструвати податкову накладну ТОВ «СІЛАЙН ТРЕЙД» №5 від 12.10.2021 в ЄРПН.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Суд звертає увагу відповідача, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Зазначене узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 р. у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст. 242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі РуїсТоріха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
За подання даного адміністративного позову з основною вимогою немайнового характеру та похідною від неї вимогою позивачем сплачено суму судового збору у розмірі 2102,00 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, слід стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача дочірнього підприємства «ТРАНСШИП-ТРАКС» про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3319749/41360680 від 02.11.2021, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 12.10.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, виписану товариством з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» за №5 від 12.10.2021 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її надіслання до реєстру - 27.10.2021.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ: 41360680, вул. Середня, буд. 83/1, м. Одеса, 65005) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) суму сплаченого судового збору у розмірі 2270,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.255 КАС України.
Відповідно до ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «СІАЛАЙН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ: 41360680, вул. Середня, буд. 83/1, м. Одеса, 65005);
Відповідач: Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 440069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5);
Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Шевченківський район, Львівська площа, будинок 8);
Третя особа: дочірнє підприємство «ТРАНСШИП-ТРАКС» (код ЄДРПОУ 33988668, адреса: вул. Маразліївська, 8, м. Одеса, 65014)
СуддяП.П. Марин
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 103712527 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні