ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/12935/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Ель Яагубі О.В.,
представника відповідача - Миськів В.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Фонду державного майна України , Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправними та скасування рішення.
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Фонду державного майна України , Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправними та скасування рішення, оформленого протоколом від 29.07.2021 № 130 (п. 1.3.) в частині щодо позбавлення (анулювання) спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)», а також наказу Фонду державного майна України від 13.08.2021 року № 1390 «Про внесення відповідних змін до Державного реєстру оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності стосовно оцінювача ОСОБА_1 ».
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначав, що рішення екзаменаційної комісії Фонду державного майна України у формі протоколу від 29.07.2021 року № 130 в частині щодо позбавлення (анулювання) позивача спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)», а також наказ Фонду державного майна України від 13.08.2021 року № 1390 «Про внесення відповідних змін до Державного реєстру оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності стосовно оцінювача ОСОБА_1 » є протиправними та підлягають скасуванню. Вважає, що відповідачем допущено порушення пункту 2.1. розділу ІІ Положення № 1585/1, оскільки вимога щодо розгляду на екзаменаційній комісії Фонду державного майна України звітів з оцінки, виконаних позивачем, та питання щодо позбавлення кваліфікаційного свідоцтва та сертифіката суб`єкта оціночної діяльності Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку в листі від 14.12.2020 року № 26/07/ 20172 не ставилась, а тому подальша передача питання щодо відповідальності оцінювача на розгляд комісії є незаконною. Звертав увагу, що спірні рішення прийняті на підставі рецензій копії звіту, тоді як оригінал звіту не досліджувався, а відповідність копії не перевірялась, що може свідчити про порушення засвідчення копії звіту. Крім того, зазначав, що рецензія на копію звіту № 14/05 від 14.05.2019 року не відповідає вимогам Закону про оцінку та нормам Національного стандарту № 1, оскільки складена особою, яка не підтвердила права на проведення оціночної діяльності у формі рецензування звіту про оцінку майна.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.10.2021 року позовну заяву ОСОБА_1 до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування рішення залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.11.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/12935/21 за позовом ОСОБА_1 до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування рішення; розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження.
25.11.2021 року від Фонду державного майна України надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування відзиву зазначав, що Національна комісія, як контролюючий орган державної влади, мала право відповідно до вимог чинного законодавства звернутися до фонду щодо проведення рецензування звіту про оцінку. Листом від 04.12.2020 року № 26/07/20172 Національна комісія направила до Фонду копію звіту про оцінку, яка відповідала вимогам Положення про рецензування та була засвідчена у встановленому законодавством порядку замовником оцінки майна. Оцінювач - рецензент ОСОБА_2 мала достатні правові підстави складати рецензію на копію звіту про оцінку, а також мала відповідні повноваження, надані чинним законодавством, Положенням про Департамент оцінки, Положенням про відділ оцінки майнових комплексів та корпоративних прав. Вважає, що при складанні звіту про оцінку оцінювач ОСОБА_1 допустив грубі порушення нормативно - правових актів з оцінки майна, майнових прав і професійної оціночної діяльності, що мало наслідком позбавлення оцінювача ОСОБА_1 спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)».
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.01.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судове засідання позивач та його представник не з`явилися, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялися належним чином, від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі позивача, позовні вимоги підтримують в повному обсязі.
Представник відповідача Миськів В.М. в судовому засіданні заперечувала задоволення позову з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Суд, заслухавши вступне слово представника відповідача, дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини.
14 липня 2001 року ОСОБА_1 виданий сертифікат № 2480, який підтверджує, що він успішно склав сертифікаційний іспит та виявив достатній рівень підготовки для самостійного проведення робіт з експертної оцінки майна, майнових прав та бізнесу на території України /а.с.113, зворот/.
25 березня 2005 року на підставі сертифіката від 14.07.2001 року № 2480 ОСОБА_1 видане свідоцтво про реєстрацію в Державному реєстрі оцінювачів № 2477 як оцінювача, який має право здійснювати оцінку майна та майнових прав, в тому числі, 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)»/а.с.114/.
20 травня 2019 року ОСОБА_1 складений Звіт про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05 ПАТ «Укрлектронбуд» /а.с. 96-115/.
Листом від 04.12.2020 № 26/07/20172 Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулась до Фонду державного майна України щодо рецензування звітів про оцінку майна, в якому просило здійснити рецензування, зокрема, копії Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05: 100 % акцій ПАТ «Укрелектронбуд», складеного субєктом оціночної діяльності ПП «Профоцінка» (оцінювач - ОСОБА_1 ) /а.с.138/.
17 травня 2021 року на запит Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку рецензентом, головним спеціалістом ОСОБА_2 складена рецензія на копію Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, об`єкт оцінки 100 % акцій ПАТ «Укрелектронбуд», код ЄДРПОУ 13960227 (99-21-0161), за результатами якої копія Звіту класифікується за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1, як така, що не відповідає вимогам нормативно - правових актів оцінки майна, є неякісною та (або) непрофесійною і не може бути використана /а.с. 129,130/.
Листом від 24.05.2021 року №10-59-11648 Фонд державного майна України звернувся до громадської організації «Всеукраїнська Спілка оцінювачів землі» з проханням провести рецензування копії Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, об`єкт оцінки 100 % акцій ПАТ «Укрелектронбуд», код ЄДРПОУ 13960227 /а.с.139/.
14 червня 2021 року громадською організацією «Всеукраїнська Спілка оцінювачів землі» складено рецензію на копію Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, об`єкт оцінки 100 % акцій ПАТ «Укрелектронбуд», код ЄДРПОУ 13960227, за результатами якої копія Звіту класифікується відповідно абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1: звіт не відповідає вимогам нормативно - правових актів оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний /а.с. 121-124/.
За результатом розгляду вказаних вище рецензій до порядку денного Екзаменаційної комісії включено питання щодо професійної оціночної діяльності позивача.
Рішенням Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України, оформлене протоколом від 29.07.2021 року № 130 ОСОБА_1 позбавлено (анульовано) спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)» з кваліфікаційного документа оцінювача сертифіката № 2480, виданого 14.07.2001 року Фондом та Міжнародним центром приватизації, інвестицій та менеджменту /а.с.81/.
Наказом Фонду державного майна України від 09.08.2021 № 1390 ОСОБА_1 позбавлено (анульовано) спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)» з кваліфікаційного документа оцінювача сертифіката № 2480, виданого 14.07.2001 року Фондом державного майна України та Міжнародним центром приватизації, інвестицій та менеджменту /а.с.74/.
Позивач не погодився із рішеннями Фонду державного майна України та оскаржив їх до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 1 Закону України «Про Фонд державного майна України» Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику, зокрема, у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Частиною 5 статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» передбачено, що у сфері оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності Фонд державного майна України здійснює контроль за виконанням суб`єктами оціночної діяльності та оцінювачами вимог законодавства.
Правові засади здійснення оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні, її державного та громадського регулювання, забезпечення створення системи незалежної оцінки майна з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки майна, майнових прав та використання її результатів визначає Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 № 2658-III (далі - Закон № 2658-III).
Згідно статті 1 Закону № 2658-III його положення поширюються на правовідносини, які виникають у процесі здійснення оцінки майна, майнових прав, що належать фізичним та юридичним особам України на території України та за її межами, а також фізичним та юридичним особам інших держав на території України та за її межами, якщо угода укладається відповідно до законодавства України, використання результатів оцінки та здійснення професійної оціночної діяльності в Україні.
Відповідно до статті 2 Закону № 2658-III оцінка майна, майнових прав та професійна оціночна діяльність регулюються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами з оцінки майна, що не суперечать йому. Якщо міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правові норми щодо оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, застосовуються правила міжнародного договору.
Положеннями частини 1 статті 3 Закону № 2658-III визначено, що оцінка майна, майнових прав (далі - оцінка майна) - це процес визначення їх вартості на дату оцінки за процедурою, встановленою нормативно-правовими актами, зазначеними в статті 9 цього Закону (далі - нормативно-правові акти з оцінки майна), і є результатом практичної діяльності суб`єкта оціночної діяльності.
Незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання (ч. 3 ст. 3 Закону № 2658-III).
Процедури оцінки майна встановлюються нормативно-правовими актами з оцінки майна. У випадках проведення незалежної оцінки майна складається звіт про оцінку майна. У випадках самостійного проведення оцінки майна органом державної влади або органом місцевого самоврядування складається акт оцінки майна. Вимоги до звітів про оцінку майна та актів оцінки майна встановлюються відповідно до статті 12 цього Закону (ч. 4 ст. 3 Закону № 2658-III).
Згідно із частиною 1 статті 4 Закону № 2658-III професійна оціночна діяльність (далі - оціночна діяльність) - діяльність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, визнаних такими відповідно до положень цього Закону, яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення оцінки майна, розгляді та підготовці висновків щодо вартості майна.
Відповідно до статей 5, 6 Закону № 2658-III суб`єктами оціночної діяльності є: суб`єкти господарювання - зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб`єкта оціночної діяльності відповідно до цього Закону; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, які отримали повноваження на здійснення оціночної діяльності в процесі виконання функцій з управління та розпорядження державним майном та (або) майном, що є у комунальній власності, та у складі яких працюють оцінювачі.
Права, обов`язки та відповідальність суб`єктів оціночної діяльності встановлюються цим та іншими законами.
Оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог цього Закону.
Оцінювачем не може бути особа, яка має не погашену або не зняту судимість за вчинення кримінального правопорушення або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов`язаного з корупцією.
Права, обов`язки та відповідальність оцінювачів встановлюються цим та іншими законами.
Оцінювачу забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Відповідно до положень статті 9 Закону № 2658-III методичне регулювання оцінки майна здійснюється у відповідних нормативно-правових актах з оцінки майна: положеннях (національних стандартах) оцінки майна, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, методиках та інших нормативно-правових актах, які розробляються з урахуванням вимог положень (національних стандартів) і затверджуються Кабінетом Міністрів України або Фондом державного майна України.
Розроблення нормативно-правових актів з оцінки майна здійснюється на засадах міжнародних стандартів оцінки. До їх розроблення Фонд державного майна України залучає інші органи державної влади, саморегулівні організації оцінювачів, найбільш авторитетних оцінювачів, наукові та інші установи.
Нормативно-правові акти, які регулюють питання вартості (ціни) майна, не повинні суперечити положенням (національним стандартам) оцінки майна.
Положення (національні стандарти) оцінки майна повинні містити визначення понять, у тому числі поняття ринкової вартості, принципів оцінки, методичних підходів та особливостей проведення оцінки відповідного майна залежно від мети оцінки, вимоги до змісту звіту про оцінку майна та порядок його рецензування.
Положення (національні стандарти) оцінки майна визначають випадки застосування оцінювачами методичних підходів оцінки ринкової вартості майна та випадки і обмеження щодо застосування методичних підходів до визначення неринкових видів вартості майна. При цьому, якщо законами або нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, договором на проведення оцінки майна або ухвалою суду не зазначено вид вартості, який повинен бути визначений в результаті оцінки, визначається ринкова вартість.
Положення (національні стандарти) оцінки майна є обов`язковими до виконання суб`єктами оціночної діяльності під час проведення ними оцінки майна всіх форм власності та в будь-яких випадках її проведення.
Згідно із частинами 1, 2, 4 статті 12 Закону № 2658-III звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.
Вимоги до змісту звіту про оцінку майна, порядку його оформлення та рецензування встановлюються положеннями (національними стандартами) оцінки майна. Зміст звіту про оцінку майна повинен містити розділи, що розкривають зміст проведених процедур та використаної нормативно-правової бази з оцінки майна.
Зміст, форма, порядок складання, затвердження та строк дії акта оцінки майна встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти до висновку, що оціночна діяльність - це діяльність оцінювачів та суб`єктів оціночної діяльності, яка полягає в організаційному, методичному та практичному забезпеченні проведення оцінки майна, розгляді та підготовці висновків щодо вартості майна, з обов`язковим застосування до оцінки Положень (національних стандартів) оцінки майна.
Органом державної влади, який здійснює державне регулювання оціночної діяльності в Україні, відповідно до Закону про оцінку є Фонд.
Основними напрямами державного регулювання оціночної діяльності є: контроль за виконанням оцінювачами та суб`єктами оціночної діяльності умов здійснення оціночної діяльності; організаційне забезпечення роботи Екзаменаційної комісії; контроль за додержанням законодавства суб`єктами оціночної діяльності та іншими суб`єктами під час проведення оцінки майна (стаття 23 Закону № 2658-III).
Загальні засади рецензування звітів про оцінку майна встановлені статтею 13 Закону № 2658-III.
Так, рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна).
Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) може виконувати оцінювач, який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, експертні ради, що спеціально створені саморегулівними організаціями оцінювачів з метою контролю за якістю оцінки майна, яка проводиться оцінювачами - членами саморегулівної організації, оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України, а також інших органах, зазначених у статті 5 цього Закону.
Наказом Фонду державного майна України №1585/1 від 31.10.2011, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.11.2011 №1351/20089 затверджено Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв (далі - Положення №1585/1), яке визначає процедуру проведення рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав (далі - звіти про оцінку майна) рецензентами, що працюють в апараті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв (далі - регіональних відділень), з метою забезпечення процедури рецензування з дотриманням вимог статті 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (далі - Закон), положень пунктів 62-67 Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2003 № 1440 (далі - Національний стандарт № 1)
Згідно із пунктом 2.1 розділу II Положення №1585/1 відповідно до вимог пункту 62 Національного стандарту № 1 рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на підставі письмового запиту особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб`єкта оціночної діяльності.
Аналіз наведених положень Положення №1585/1 у взаємозв`язку із положеннями частини 1 статті 13 Закону № 2658-III дає суду підстави стверджувати, що рецензування звіту про оцінку майна здійснюється на підставі, серед іншого, письмового запиту органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та осіб, які заінтересовані у неупередженому критичному розгляді оцінки майна.
Відповідно до пункту 3.1 розділу III Положення №1585/1 у випадках, передбачених пунктом 2.1 розділу II цього Положення, до письмового запиту на проведення рецензування додається оригінал звіту про оцінку майна, який має бути прошитий (прошнурований), пронумерований, скріплений підписом суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання, що проводив оцінку. Винятки можуть стосуватися лише випадків, передбачених пунктами 3.4 і 3.6 цього розділу.
Положеннями пунктів 3.4, 3.6 розділу III Положення №1585/1 у разі надходження запитів від правоохоронних та контролюючих органів державної влади щодо проведення процедури рецензування звітів про оцінку майна допускається рецензування копій таких звітів.
Текст документа відтворюється повністю.
Обсяг копії звіту про оцінку майна має бути однаковим з оригіналом звіту (описова частина, розрахункова частина та всі додатки).
У копіях повинні відображатися всі виправлення, зроблені в оригіналі.
Копія звіту про оцінку майна має бути виконана якісно: всі аркуші копії звіту про оцінку майна (з додатками до нього у повному обсязі, що містить оригінал звіту), мають бути чіткими.
Копія звіту про оцінку майна не може містити у додатках інших документів, окрім тих, що містить оригінал звіту про оцінку майна.
Замовники рецензії не можуть доповнювати копію звіту про оцінку майна, що додається до запиту про рецензування, іншими документами.
Копія звіту про оцінку майна виготовляється та засвідчується в установленому законодавством порядку.
Аналіз наведених положень дає суду підстави дійти до висновку, що під час проведення процедури рецензування звітів про оцінку майна допускається рецензування копій таких звітів на запит від правоохоронних та контролюючих органів державної влади з обов`язковим засвідченням копії звіту в установленому законодавством порядку.
В позовній заяві позивач посилається на те, що спірні рішення прийняті на підставі рецензій копії звіту, тоді як оригінал звіту не досліджувався, а відповідність копії не перевірялась, що може свідчити про порушення засвідчення копії звіту.
З цього приводу суд зазначає, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку направила до Фонду державного майна України копію Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, яка була засвідчена у встановленому законодавством порядку замовником оцінки, зокрема мала позначку «Згідно з оригіналом», дату засвідчення - 26.06.2019 року, прізвище та посаду особи, яка засвідчувала - директор ПАТ «Укрелектронбуд» ОСОБА_3 , відбиток печатки ПАТ «Укрелектронбуд».
Таким чином, Фонд державного майна України мав всі правові підстави для проведення процедури рецензування копії Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05.
Крім того, в ході розгляду справи позивач та його представник так і не надав суду пояснень про те, які ж розбіжності мали оригінал та копія Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, яка була предметом рецензування.
За результатами проведеної процедури рецензування рецензент, головний спеціаліст ОСОБА_2 дійшла висновку, що копія Звіту класифікується за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1, як така, що не відповідає вимогам нормативно - правових актів оцінки майна, є неякісною та (або) непрофесійною і не може бути використана.
Суд відхиляє доводи позивача про те, що рецензія складена особою, яка не підтвердила права на проведення оціночної діяльності у формі рецензування звіту про оцінку майна, оскільки оцінювач ОСОБА_2 , яка працює у штаті апарату Фонду, отримала кваліфікаційне свідоцтво оцінювача від 10.10.2009 ЦМК № 489, на підставі якого проводила стандартизовану оцінку за спеціалізацією 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)» та складала акти оцінки пакетів акцій відповідно до нормативно - правових актів з оцінки майна.
Таким чином, на момент рецензування копії Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05 рецензент - оцінювач ОСОБА_2 мала більше ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, що відповідає вимогам статті 13 Закону № 2658-III.
Згідно з пунктом 4.4 розділу IV Положення №1585/1 якщо за результатами рецензування звіту про оцінку майна встановлено, що він класифікується за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та непрофесійним і не може бути використаний, то такий звіт про оцінку майна залишається у Фонді (направляється у встановленому порядку до Фонду, якщо рецензування звіту про оцінку майна здійснювалось регіональними відділеннями) для прийняття відповідного рішення, після чого оригінал звіту повертається заявнику за його зверненням.
Згідно абзацу 4 пункту 1 розділу IV Положення про порядок роботи Екзаменаційної комісії, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 13.11.2002 року № 1997 (далі - Положення № 1997), розгляд питань, пов`язаних з позбавленням кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача (його анулюванням), здійснюється, зокрема: у випадку, передбаченому пунктом 4.4 розділу ІV Положення про порядок рецензування звітів про оцінку майна та майнових прав рецензентами, що працюють у штаті Фонду державного майна України, його регіональних відділень та представництв, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 31 жовтня 2011 року № 1585/1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 року за № 1351/20089.
Таким чином, оскільки копія Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05 була класифікована за ознакою абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1 як такий, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та непрофесійним і не може бути використаний, відповідачем правомірно був ініційований розгляд питання, пов`язаного з позбавленням кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача (його анулюванням).
Згідно пункту 2 розділу IV Положення № 1997 у разі виявлення грубого порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав і професійної оціночної діяльності, передбачених абзацами другим - п`ятим пункту 4 цього розділу, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна) надсилається для забезпечення його рецензування експертною радою саморегулівної організації оцінювачів (якщо оцінювач є членом такої організації) або члену Екзаменаційної комісії, якому доручено здійснити рецензування (якщо оцінювач не є членом жодної із саморегулівних організацій оцінювачів).
Враховуючи, що за даними Державного реєстру станом на 24.05.2021 року оцінювач ОСОБА_1 є членом саморегулівної організації оцінювачів - Громадської організації "Всеукраїнська Спілка оцінювачів землі" листом від 24.05.2021 року № 10-59-11648 відповідач направив на адресу вказаної організації копію Звіту про оцінку для забезпечення його рецензування.
14 червня 2021 року громадською організацією «Всеукраїнська Спілка оцінювачів землі» складено рецензію на копію Звіту про незалежну оцінку цінних паперів № 14/05, об`єкт оцінки 100 % акцій ПАТ «Укрелектронбуд», код ЄДРПОУ 13960227, за результатами якої копія Звіту класифікується відповідно абзацу п`ятого пункту 67 Національного стандарту № 1: звіт не відповідає вимогам нормативно - правових актів оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.
Підстави для позбавлення кваліфікаційного свідоцтва (кваліфікаційного документа) оцінювача визначені частиною другою статті 16 Закону.
Згідно із частини 2 статті 16 Закону № 2658-III рішення про позбавлення кваліфікаційного свідоцтва (його анулювання) приймається Екзаменаційною комісією за письмовим поданням заінтересованих осіб з таких підстав: неодноразове грубе порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна; рішення суду за фактами непрофесійної оцінки майна, яка проведена оцінювачем; наявність у оцінювача непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення; з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного свідоцтва; з`ясування факту порушення оцінювачем обмежень, встановлених статтею 8 цього Закону.
Аналіз наведеного дає суду підстави дійти до однозначного висновку, що Екзаменаційній комісії надано повноваження прийняття рішень щодо позбавлення (анулювання) кваліфікаційного свідоцтва оцінювача (кваліфікаційного документа оцінювача) за спеціалізацією(ями) відповідного напряму оцінки майна, зокрема, у разі встановлення неодноразового грубого порушення оцінювачем нормативно-правових актів з оцінки майна.
Суд також враховує, що на засіданні Екзаменаційної комісії 30.07.2020 року розглядалось питання щодо професійної діяльності ОСОБА_1 під час складання Звіту ГР 5/12 про незалежну оцінку частки Національної акціонерної компанії "Надра України" (33%) в статутному капіталі ТОВ "ІСТ ЮРОУП ПЕТРОЛЕУМ", за результатами якого прийнято рішення про необхідності проходження ОСОБА_1 позачергового навчання за програмою підвищення кваліфікації за напрямом 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об`єкти інтелектуальної власності)», що не заперечувалось сторонами.
Таким чином, ОСОБА_1 неодноразово допущено грубі порушення нормативно - правових актів з оцінки майна, майнових прав і професійної оціночної діяльності, що було встановлено під час проведення рецензування як оцінювачем - рецензентом так і експертною радою саморегулівної організації оцінювачів - громадської організації «Всеукраїнська Спілка оцінювачів землі», а тому Фондом державного майна України прийнято законне та обґрунтоване рішення про позбавлення (анульовання) ОСОБА_1 спеціалізації 2.1. «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім оцінки прав на об`єкти інтелектуальної власності)».
Суд відхиляє доводи позивача про його неповідомлення про розгляд питання щодо його професійної оціночної діяльності, оскільки відповідачем вчинялись вичерпні заходи щодо повідомлення ОСОБА_1 за адресою, зазначеною у Державному реєстрі оцінювачів.
Доказів про те, що ОСОБА_1 повідомляв Фонд державного майна України про зміну адреси листування та електронної адреси не надано.
Крім того, суд зазначає, що позивачем не надано жодних пояснень та заперечень по суті встановлених порушень під час проведення рецензування.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, Фонд державного майна України діючи відповідно до приписів чинного законодавства України, правомірно прийняв спірні рішення в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Отже, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Фонду державного майна України, Екзаменаційної комісії Фонду державного майна України (вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ, 01133; код ЄДРПОУ 00032945) про визнання протиправними та скасування рішення повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 21 березня 2022 року.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103714442 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні