Волинський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 березня 2022 року ЛуцькСправа № 140/13108/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення від 14 липня 2021 року № 12/17.12 «Про дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки»; зобов`язання надати дозвіл на розробку на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області у межах норм безоплатної приватизації.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернулася до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради Ковельського району Волинській області, до якої додав: викопіювання із кадастрової карти з бажаним місцем розташування земельної ділянки, копію паспорта та РНОКПП. Проте, рішенням відповідача від 14 липня 2021 року №12/17.12 «Про дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради, оскільки спірна земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок, які будуть виставленні на торги.
ОСОБА_1 вважає таку бездіяльність відповідача протиправною та такою, що не ґрунтується на законі, та грубо порушує її права.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за цим позовом та розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини першої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Представник відповідача у відзиві на позов позовні вимоги не визнав. В обґрунтування своєї позиції вказав, що вирішення позитивно питання надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки буде порушенням чинного законодавства, а саме частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, та зокрема частини п`ятої статті 136 Земельного кодексу України - земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.
Зазначив, що наказами головного управління Держгеокадастру у Волинській області №39-ОТГ від 11 грудня 2020 року та №29-ОТГ від 24 лютого 2021 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» було передано за актами-приймання передачі вже сформовані земельні ділянки щодо яких внесена інформації до Державного земельного кадастру та присвоєно кадастровий номер, зокрема спірній земельній ділянці присвоєно наступний кадастровий номер: 0725784600:05:009:0058, що підтверджують відомості про земельну ділянку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Рішенням Шацької селищної ради від 14 липня 2021 року №12/14 «Про включення до переліку земельних ділянок для підготовки лоту для продажу на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу на розробку відповідних документацій» відповідно до вимог статей 134-139 Земельного кодексу України передані Держгеокадастром сформовані відповідно до вимог закону земельні ділянки вирішено включити до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності (за межами населених пунктів) для продажу прав на них на земельних торгах.
Представник відповідача вважає, що вимога про зобов`язання Шацької селищної ради надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області у межах норм безоплатної приватизації є втручанням у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше б це порушувало принцип розподілу влади.)
З врахуванням наведеного, представник відповідача просив в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та не підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся із заявою до Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради Ковельського району Волинській області, до якої додав викопіювання із кадастрової карти з бажаним місцем розташування земельної ділянки, копію паспорта та РНОКПП.
Рішенням Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області від 14 липня 2021 року №12/17.12 «Про дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради, на підставі частини п`ятої статті 136 Земельного кодексу України (вказана земельна ділянка включена в перелік земельних ділянок, які будуть виставлені на торги) (а. с. 9).
Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернулася до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі статті 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульований положеннями статті 118 Земельним Кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - ЗК України).
Нормами частини шостої статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідно до частини сьомої статті 118 ЗК України орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Із аналізу вищезазначених положень слідує, що законодавцем у статті 118 ЗК України передбачено підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Дійсно як зазначає позивач, включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги не передбачено серед підстав для відмови, визначених у частині сьомій статті 118 ЗК України, проте така підстава для відмови передбачена у статті 136 ЗК України.
Згідно із частиною п`ятою статті 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Верховний Суд неодноразово розглядав справи, де поставало таке ж питання і сформував висновок, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності права оренди на які виставляється на земельні торги є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Ця правова позиція є усталеною адже була підтримана в постановах Верховного Суду, зокрема, від 03 квітня 2018 року у справі № 815/3059/17, від 23 січня 2020 року у справі № 620/1058/19, від 28 жовтня 2020 року у справі № 819/1976/17, від 22 жовтня 2020 року у справі № 815/7279/16.
Як встановлено судом, на момент розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та прийняття відповідачем рішення з цього питання, земельна ділянка, якої стосувалася заява, була включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які можуть бути реалізовані на земельних торгах.
Ця обставина підтверджується копією долученого до відзиву рішення від 14 липня 2021 року №12/14 «Про включення до переліку земельних ділянок для підготовки лоту для продажу на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу на розробку відповідних документацій».
Тому, в силу приписів частини п`ятої статті 136 ЗК України, це є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу.
Правова позиція щодо застосування норм права у схожих правовідносинах також викладена Верховним Судом у постановах від 30 березня 2021 року у справі №2040/6485/18 та від 13 квітня 2021 року у справі №818/1470/18, від 29 липня 2021 року у справі №120/1317/19.
При цьому приписи статті 136 ЗК України, якою визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах, свідчать про те, що включення до переліку і виставлення земельної ділянки на торги не є тотожним, проте віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав на них на земельних торгах, вже є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Відтак, відповідач у повній відповідності із нормами Земельного кодексу України прийняв оскаржене у цій справі рішення №12/17.12 від 14 липня 2021 року та правомірно відмовив позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки. За таких обставин відсутні підстави для задоволення позовних вимог та скасування спірного рішення.
З огляду на це, позовні вимоги про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області у межах норм безоплатної приватизації теж не підлягають задоволенню, адже є похідними від позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення.
В зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Шацької селищної ради Ковельського району Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).
Відповідач: Шацька селищна рада Ковельського району Волинської області (44000, Волинська область, Ковельський район, селище міського типу Шацьк, вулиця 50 років Перемоги, будинок 1Б, ідентифікаційний код юридичної особи 04334235)
Суддя Ф.А. Волдінер
| Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
| Дата ухвалення рішення | 20.03.2022 |
| Оприлюднено | 25.06.2022 |
| Номер документу | 103725371 |
| Судочинство | Адміністративне |
| Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні