ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа № 380/15795/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2022 року м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю « 1 К» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю « 1 К» (позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (Відповідач-1), Державної податкової служби України (Відповідач-2), в якому, просить:
-визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 05.07.2021 № 1 станом на дату її подачі на реєстрацію, від 07.07.2021 № 2 станом на дату її подачі на реєстрацію, від 09.07.2021 № 3 станом на дату її подачі на реєстрацію, від 23.07.2021 № 6 станом на дату її подачі на реєстрацію;
-судові витрати покласти на відповідачів.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідно до приписів пункту 200.10 статті 201 Податкового кодексу України було складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6.
Згідно отриманих квитанцій дані податкові накладні прийнято, реєстрація зупинена та зазначено підставою для зупинення податкових накладних: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22. 12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вимог пункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України позивачем направлено до відповідача 1 в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено із долученими документами, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, зазначених у податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6.
За результатами розгляду пояснень та копій підтверджуючих документів Головне управління ДПС у Львівській області прийняло рішення від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591 про відмову TOB « 1 К» у реєстрації податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою прийняття указаних рішень є ненадання платником податків: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач уважає зазначені рішення відповідача протиправними та такими, що підлягають скасуванню, зважаючи на те, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях. Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Позивач зазначає, що надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не вказано чіткого переліку документів, які були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Крім цього, позивач просить врахувати, що відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Підсумовуючи вищенаведене, позивач вважає, що надіслані контролюючому органу письмові пояснення з копіями первинних документів повністю відображають зміст його господарських операцій та були достатніми для прийняття відповідачем рішення про реєстрацію податкових накладних.
У зв`язку з вищенаведеним адміністративний позов просить задоволити у повному обсязі.
09.11.2021 року представником позивача надано відповідь на відзив, в яких додатково зазначено, що зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, відповідач 1 не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних. Просить врахувати численну практику Верховного Суду у даній категорії спорів.
Позиція відповідачів викладена у відзиві на позовну заяву, який подано 19.10.2021 року. Відповідачі вказують, що згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрація податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22. 12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу їх постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Контролюючий орган запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, відповідачі уважають, що ними дотримано усіх вимог, які визначені у пунктах 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Також відповідачі зазначають про те, що відповідно до рішень комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591 прийнято з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Відповідачі вказують, що до матеріалів позовної заяви позивач долучив значно більший обсяг документів, порівняно з тим, що був надано ним разом з повідомленнями про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.
На підтвердження вищенаведеного, до відзиву долучено скріншот переліку документів, які були надіслані до контролюючого органу позивачем з поясненнями до податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6, реєстрацію яких було зупинено.
Враховуючи наведене, відповідачі уважають, що були законні підстави для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних позивача, а тому такі рішення є правомірними.
Додатково зазначають, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначених податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача 2 повторно розглянути питання щодо реєстрації таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У зв`язку з цим просить суд у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 22 вересня 2021 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін.
Ухвалою суду від 21 жовтня 2021 року в задоволенні клопотань представника відповідачів про перехід в загальне позовне провадження та про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
ТОВ « 1 К» було складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних накладні від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6.
Відповідно до квитанцій, які надійшли на адресу позивача, дані податкові накладні прийнято, реєстрація зупинена та зазначено підставою для зупинення податкових накладних: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22. 12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач направив до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з поясненнями та документами, що підтверджують факт здійснення господарських операцій, а саме:
1. Повідомлення №9 від 19.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, у яких зазначено, що ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №062107 від 15.06.2021 з генпідрядником ТОВ «Агріконстракшн» на виконання робіт по облаштуванню витяжного зонта в приміщеннях виробничо-складського корпусу за адресою: вул. Заводська, 14, с. Хильчиці, Золочівського району, Львівської обл. На підставі Договору ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №438 від 05.07.2021 в сумі 177047,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено: Договір субпідряду №062107 від 15 червня 2021 року з додатком №1 (кошторисом); Платіжне доручення №438 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №12458 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна №13823 від 23 липня 2021 року; Платіжне доручення №132 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №188 від 07 липня 2021 року; Платіжне доручення №131 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №0807-25 від 08.07.2021; Платіжне доручення №137 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна №РН-0000448 від 8 липня 2021 року; Платіжне доручення №139 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна № Г-03288 від 14 липня 2021 року; Платіжне доручення №133 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №63 від 19 липня 2021 року; Платіжне доручення № 143 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №1001 від 29 липня 2021 року; Платіжне доручення №142 від 06 липня 2021 року.
2. Повідомлення №7 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, у яких зазначено, що ТОВ « 1 К» уклало договір підряду №042103 від 14.04.2021 з замовником ПП «ТЕХПОСТАЧ» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції в приміщеннях швейного цеху виробничого центру «Миколаїв» підприємства «Техпостач» по вул. Шептицького, 86 м. Миколаїв, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату 07.07.2021 згідно платіжного доручення №1533 від 07.07.2021 в сумі: 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплату за ТМЦ. До повідомлення було долучено:Договір підряду №042103 від 14 квітня 2021 року з додатком №1 (кошторисом); Платіжне доручення №1533 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №232 від 07 липня 2021 року; Платіжне доручення №144 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №64 від 19 липня 2021 року; Платіжне доручення №145 від 07 липня 2021 року.
3. Повідомлення №6 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. У Повідомленні у графі «Пояснення» зазначено наступне: ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції виробничої будівлі по вул. Стрийська,104 м. Дрогобич, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №1121 від 09.07.2021 в сумі 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено: Договір субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року; Кошторис №1 (Додаток № 1 до Договору субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року); Платіжне доручення №1121 від 09 липня 2021 року; Видаткова накладна №245 від 12 липня 2021 року; Платіжне доручення №148 від 12 липня 2021 року; Видаткова накладна №2426 від 26 липня 2021 року; Платіжне доручення №158 від 27 липня 2021 року; Видаткова накладна №1218 від 03 серпня 2021 року; Платіжне доручення №162 від 27 липня 2021 року.
4. Повідомлення №8 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. У Повідомленні у графі «Пояснення» зазначено наступне: ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції виробничої будівлі по вул. Стрийська, 104 м. Дрогобич, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №1183 від 23.07.2021 в сумі: 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено:Договір субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року; Кошторис №1 (Додаток № 1 до Договору субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року); Платіжне доручення №1183 від 23 липня 2021 року; Видаткова накладна №307 від 23 липня 2021 року; Платіжне доручення №155 від 23 липня 2021 року; Видаткова накладна №2495 від 29 липня 2021 року; Платіжне доручення №169 від 29 липня 2021 року; Видаткова накладна №РН-0000549 від 2 серпня 2021 року; Платіжне доручення №168 від 29 липня 2021 року.
Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Рішеннями за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних скарги позивача було залишено без задоволення а рішення від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591 без змін з підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.
Уважаючи рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.
Предметом розгляду у цій справі є оцінка: правомірності рішень Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591; наявності підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
У силу вимог підпунктів «а» та «б» підпункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно із абзацами першим-третім пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із абзацом першим пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Як установлено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом першим пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
За змістом абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Необхідно зазначити, що згідно із підпунктом 14.1.160 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2021 р. № 378) (далі Порядок № 1246).
За змістом абзацу першого пункту 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 13-14 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно із пунктом 17 Порядку № 1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165 у редакції на момент прийняття спірного рішення).
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до абзацу 1 пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Перелік критеріїв ризиковості здійснення операцій наведений в Додатку 3 до Порядку №1165.
Пунктом 1 зазначеного Додатку передбачено такий критерій ризиковості здійснення операцій як: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановив суд вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних у квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено наступне: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22. 12-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З цього приводу суд звертає увагу на те, що пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відносить операцію до ризикових, зокрема, у разі відсутності товару/послуги, зазначених у податковій накладній, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податковій накладній, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою).
Проте, на підтвердження обставин щодо відсутності у таблиці даних платника податку на додану вартість кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.22. 12-00.00, як товарів/послуг, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та перевищення або рівності обсягу постачання величини залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання доказів відповідачами суду не надано, як і не наведено будь-яких мотивів, які б дозволяли дійти таких висновків.
Якою саме була величина залишку обсягу придбання товару та в який спосіб і на підставі яких документів вона була визначена, відповідач-1 не обґрунтував та належними і допустимими доказами під час розгляду справи не підтвердив. А відповідно до вимог підпункту 2 пункту 11 Порядку, на контролюючий орган покладений обов`язок не лише зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування критерію (критеріїв) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, а й розрахованого показника за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях, яка надійшли на адресу позивача про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, у вказаних квитанціях контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, які встановлені пунктом 11 Порядку.
Враховуючи викладене, суд вважає, що контролюючий орган безпідставно зупинив реєстрацію вищезазначених податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
За змістом пункту Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Суд зауважує, що вжите у цій нормі словосполучення «може включати» переконує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним.
Саме тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що «документи, які не надано» необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.
Відповідно до абзацу першого пункту 6, пункту 7 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Під час розгляду справи суд встановив, що з метою подальшої реєстрації податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних позивач до контролюючого органу направив:
Повідомлення №9 від 19.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, у яких зазначено, що ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №062107 від 15.06.2021 з генпідрядником ТОВ «Агріконстракшн» на виконання робіт по облаштуванню витяжного зонта в приміщеннях виробничо-складського корпусу за адресою: вул. Заводська, 14, с. Хильчиці, Золочівського району, Львівської обл. На підставі Договору ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №438 від 05.07.2021 в сумі 177047,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено: Договір субпідряду №062107 від 15 червня 2021 року з додатком №1 (кошторисом); Платіжне доручення №438 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №12458 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна №13823 від 23 липня 2021 року; Платіжне доручення №132 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №188 від 07 липня 2021 року; Платіжне доручення №131 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №0807-25 від 08.07.2021; Платіжне доручення №137 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна №РН-0000448 від 8 липня 2021 року; Платіжне доручення №139 від 06 липня 2021 року; Видаткова накладна № Г-03288 від 14 липня 2021 року; Платіжне доручення №133 від 05 липня 2021 року; Видаткова накладна №63 від 19 липня 2021 року; Платіжне доручення № 143 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №1001 від 29 липня 2021 року; Платіжне доручення №142 від 06 липня 2021 року.
Повідомлення №7 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, у яких зазначено, що ТОВ « 1 К» уклало договір підряду №042103 від 14.04.2021 з замовником ПП «ТЕХПОСТАЧ» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції в приміщеннях швейного цеху виробничого центру «Миколаїв» підприємства «Техпостач» по вул. Шептицького, 86 м. Миколаїв, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату 07.07.2021 згідно платіжного доручення №1533 від 07.07.2021 в сумі: 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплату за ТМЦ. До повідомлення було долучено:Договір підряду №042103 від 14 квітня 2021 року з додатком №1 (кошторисом); Платіжне доручення №1533 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №232 від 07 липня 2021 року; Платіжне доручення №144 від 07 липня 2021 року; Видаткова накладна №64 від 19 липня 2021 року; Платіжне доручення №145 від 07 липня 2021 року.
Повідомлення №6 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. У Повідомленні у графі «Пояснення» зазначено наступне: ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції виробничої будівлі по вул. Стрийська,104 м. Дрогобич, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №1121 від 09.07.2021 в сумі 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено: Договір субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року; Кошторис №1 (Додаток № 1 до Договору субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року); Платіжне доручення №1121 від 09 липня 2021 року; Видаткова накладна №245 від 12 липня 2021 року; Платіжне доручення №148 від 12 липня 2021 року; Видаткова накладна №2426 від 26 липня 2021 року; Платіжне доручення №158 від 27 липня 2021 року; Видаткова накладна №1218 від 03 серпня 2021 року; Платіжне доручення №162 від 27 липня 2021 року.
Повідомлення №8 від 09.08.2021 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. У Повідомленні у графі «Пояснення» зазначено наступне: ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції виробничої будівлі по вул. Стрийська, 104 м. Дрогобич, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №1183 від 23.07.2021 в сумі: 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору. До повідомлення було долучено:Договір субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року; Кошторис №1 (Додаток № 1 до Договору субпідряду №300421 від 30 квітня 2021 року); Платіжне доручення №1183 від 23 липня 2021 року; Видаткова накладна №307 від 23 липня 2021 року; Платіжне доручення №155 від 23 липня 2021 року; Видаткова накладна №2495 від 29 липня 2021 року; Платіжне доручення №169 від 29 липня 2021 року; Видаткова накладна №РН-0000549 від 2 серпня 2021 року; Платіжне доручення №168 від 29 липня 2021 року.
Проте, надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваними рішеннями від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591
відмовив у реєстрації податкових накладних TOB « 1 К» у Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому, як свідчить зміст указаних рішень підставою для їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням відповідача 1 про відмову у реєстрації податкових накладних суд зазначає про те, що контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття таких рішень, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття. Адже контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не вказав яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Крім того, контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваних рішень. Адже зі змісту долучених пояснень слідує, що ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №062107 від 15.06.2021 з генпідрядником ТОВ «Агріконстракшн» на виконання робіт по облаштуванню витяжного зонта в приміщеннях виробничо-складського корпусу за адресою: вул. Заводська, 14, с. Хильчиці, Золочівського району, Львівської обл. На підставі Договору ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №438 від 05.07.2021 в сумі 177047,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору.
ТОВ « 1 К» уклало договір підряду №042103 від 14.04.2021 з замовником ПП «ТЕХПОСТАЧ» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції в приміщеннях швейного цеху виробничого центру «Миколаїв» підприємства «Техпостач» по вул. Шептицького, 86 м. Миколаїв, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату 07.07.2021 згідно платіжного доручення №1533 від 07.07.2021 в сумі: 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплату за ТМЦ.
ТОВ « 1 К» уклало договір субпідряду №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд» на виконання робіт по облаштуванню системи вентиляції виробничої будівлі по вул. Стрийська,104 м. Дрогобич, Львівської обл. На підставі договору підряду п.4.2.1 ТОВ « 1 К» отримало попередню оплату згідно платіжного доручення №1121 від 09.07.2021 в сумі 100000,00 грн. З отриманих коштів було проведено оплати і отримані ТМЦ для виконання даного договору.
На підставі зазначених операцій, керуючись п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, позивачем було складено та направлено через автоматизовану систему до податкового органу податкові накладні від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 для проведення їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, позивачем враховано вимоги п. 187.1. ст. 187 ПК України, яким визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з Подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Матеріалами справи підтверджено, що до наданих пояснень позивачем долучено ряд первинних документів щодо господарських операцій згідно договорів №062107 від 15.06.2021 з генпідрядником ТОВ «Агріконстракшн», №042103 від 14.04.2021 з замовником ПП «ТЕХПОСТАЧ» та №300421 від 30.04.2021 з підрядником ТОВ «Аспект Інвестбуд».
Суд відзначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Враховуючи те, що оскаржувані рішення контролюючого органу є правовими актами індивідуальної дії, суд констатує невідповідність таких рішень критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує їх неоднозначні трактування, які, у свою чергу, перешкоджають платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.
У відзиві на позовну заяву відповідачі зазначають про те, що відповідно до спірних рішень комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачу відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 з підстав ненадання платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
З цього приводу суд враховує, що Верховний Суд неодноразово, зокрема, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі № 360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а та ряді інших наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Підсумовуючи вищенаведене, суд зазначає, що під час розгляду справи відповідач 1, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача та не навів обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, якими відмовлено позивачу у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, а також беручи до уваги те, що такі документи були надані контролюючому органу разом з поясненнями щодо реєстрації податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, суд доходить висновку, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин оскаржувані рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591, не відповідають критеріям, які визначені у частині 2 статті 2 КАС України та в контексті яких суд має надавати оцінку оскаржуваним рішенням, діям чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, а тому їх належить визнати протиправними та скасувати. Отже позовні вимоги у цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ « 1 К» від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України обов`язок реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних покладений на платника податків.
В той же час, суд зауважує, що наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
За приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
У справі, яка розглядається, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд не встановив.
За змістом частини 1 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно із пунктом 2 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Відповідно частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, а також з метою дотримання судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ « 1 К» від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.
Щодо розподілу судових витрат, суд враховує наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до правил частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи наведене, за рахунок бюджетних асигнувань кожного з суб`єктів владних повноважень, які виступають відповідачами у справі Головного управління ДПС у Львівській області та Державної податкової служби України на користь ТОВ « 1 К» належить стягнути по 4540,00 грн сплаченого судового збору відповідно до платіжного доручення № 224 від 15 вересня 2021 року.
Докази понесення сторонами витрат, пов`язаних з розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень, п.3 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю « 1 К» (вул. Шевченка, 97, с. Ямпіль, Пустомитівський район, Львівська область, 81122) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задоволити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 26.08.2021 №3019381/43555591, від 12.08.2021 №2979512/43555591, від 12.08.2021 №2979513/43555591, від 19.08.2021 №3006271/43555591.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю « 1 К» від 05.07.2021 № 1, від 07.07.2021 № 2, від 09.07.2021 № 3, від 23.07.2021 № 6 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю « 1 К» (вул. Шевченка, 97, с. Ямпіль, Пустомитівський район, Львівська область, 81122, ЄДРПОУ 43555591) 4540,00 грн сплаченого судового збору відповідно до платіжного доручення № 224 від 15 вересня 2021 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю « 1 К» (вул. Шевченка, 97, с. Ямпіль, Пустомитівський район, Львівська область, 81122, ЄДРПОУ 43555591) 4540,00 грн сплаченого судового збору відповідно до платіжного доручення № 224 від 15 вересня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» цього Кодексу.
Повне рішення складено 22 березня 2022 року.
Суддя Клименко О.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103726381 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Клименко Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні