Рішення
від 20.03.2022 по справі 500/653/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/653/22

21 березня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (надалі, відповідач), в якому просила визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134, та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 з 05.06.2021 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідачем протиправно не було взято до уваги наданої нею довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134 (код ЄДРПОУ 21156700) за період з липня 1995 по червень 2000 року. Позивач зазначає, що з метою отримання первинних документів на підставі яких була видана вищезазначена довідка про заробітну плату для обчислення пенсії №58, у серпні 2021 року зверталася у архівні відділи Тернопільської міської ради, Тернопільської районної державної адміністрації та Тернопільської обласної державної адміністрації, проте, як зазначається у довідках №16611 від 03.08.2021, №12-06/02/334 від 03.08.2021 та №М-162/04-11 від 04.08.2021, будь-які документи Комунальної організації Тернопільська обласна аптека №134 (зокрема, щодо виплат заробітної плати) у вищезгаданих державних архівних відділах відсутні. Також, вказала, що 17.01.2022 позивач звернулася з аналогічним запитом безпосередньо до голови комісії з припинення Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134", однак відповідь на заяву від 17.01.2022 позивач на момент подання даної позовної заяви ще не отримала. Отже, вважає, що оскільки Комунальна організація «Тернопільська обласна аптека №134» перебуває в стані припинення, а місце перебування її первинних документів невідоме, позивач не має можливості надати довідку про заробітну плату для обчислення пенсії оновленої форми. Звернула увагу суду на тому, що інформація, вказана у довідці №58 від 18.04.2013, повністю відповідає записам в трудовій книжці серії НОМЕР_1 від 10.08.1984 та відомостям про сплату страхових внесків відповідно до довідки ПФУ форма ОК-5 від 28.08.2019. За таких обставин, вважає відмову відповідача у врахуванні довідки №58 від 18.04.2013 та перерахунку пенсії позивача порушенням норм чинного законодавства України, а також прав та інтересів позивача, що і слугувало підставою для звернення до суду.

Ухвалою суду від 04.02.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що 15.12.2021 року на адресу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області надійшла заява ОСОБА_1 відповідно до Закону України "Про звернення громадян", у якій вона просила здійснити перерахунок призначеної пенсії згідно довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18 квітня 2013 року, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134. Вказав, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області вищезазначене звернення розглядалось відповідно до Закону України "Про звернення громадян", і за результатами розгляду позивачу була надіслана відповідь Головного управління. Звернув увагу суду на тому, що пунктом 5 Постанови правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 року визначено, що днем звернення за пенсією вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший. Таким чином, вважає, що підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 немає. Вважає, що врахувати довідку про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18 квітня 2013 року, видану Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134», немає підстав, оскільки вона не відповідає затвердженій Порядком №22-1 формі, а саме у довідці не зазначено назви первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Частиною п`ятою ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, КАС України) передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки клопотань у розумінні вказаної статті до суду не надходило, розгляд даної справи здійснюється за наявними у справі матеріалами.

Судом встановлено, що 05.06.2021 позивачу призначено пенсію за віком згідно із Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

15.12.2021 позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, в якій просила провести перерахунок пенсії згідно пред`явленої довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013.

У відповідь на вказану заяву Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області листом від 28.12.2021 №7909-8083/М-02/8-1900/21 відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії, посилаючись на те, що врахувати зазначену довідку про заробітну плату немає підстав, оскільки вона не відповідає затвердженій Порядком №22-1 формі. Також вказано, що розмір пенсії обчислено із середньомісячного заробітку за даними персоніфікованого обліку з 01.07.2000 по 31.07.2019 при страховому стажі тривалістю 36 років 08 місяців 09 днів (враховано по 31.07.2019).

Не погоджуючись з відмовою відповідача, оформленою листом, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За змістом пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (надалі, Закон №1788) та Законом України від 09.07.2003 №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (надалі, Закон №1058).

Періоди, з яких складається страховий стаж, визначені в статті 24 Закону №1058, відповідно до якої страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (частина перша статті 24).

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (частина друга статті 24 Закону №1058).

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина четверта статті 24 Закону №1058).

За змістом положень статті 62 Закону України № 1788, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Також, відповідно до ст. 40 Закону №1058, для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 Закону №1058, заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до п. 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробтну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Системний аналіз зазначених норм свідчить про те, що за загальним правилом підставою для проведення розрахунку/перерахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати. Видача довідок про заробітну плату заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

Отже, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписок з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України, зокрема, у постанові від 17 березня 2015 року у справа № 21-11а15 та Верховним Судом, зокрема, у постановах від 13 лютого 2018 року у справі № 358/1179/17, від 24 квітня 2018 року у справі № 686/6278/17.

Період роботи позивача з 03.01.1985 по 20.06.2006 в Державно-комунальній аптеці №134, Комунальній організації «Тернопільська обласна аптека №134» підтверджується записами в трудовій книжці позивача серії НОМЕР_1 .

З трудової книжки позивача також вбачається, що з 14.02.2006 Державно-комунальна аптека №134 перейменована в Комунальну організацію «Тернопільська обласна аптека №134».

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Комунальна організація «Тернопільська обласна аптека №134» (код ЄДРПОУ 21156700) перебуває в стані припинення.

Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134» позивачу видано довідку про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013 за періоди з 1995 по 2000 роки. В даній довідці зазначено, що вона вдана на підставі особових рахунків з 01.07.1995 по 30.06.2000. Також, у довідці зазначено, що на всі виплати нараховані страхові внески до Пенсійного фонду України (страхові внески).

Як передбачено частиною третьою ст.44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За змістом пп.3 п.4.2 Порядку №22-1, зокрема, орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Суд зазначає, що в довідці про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданій Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134» вказано, що дана довідка видана на підставі особових рахунків з 01.07.1995 по 30.06.2000.

Форма і зміст вказаної довідки, на думку суду, відповідає реквізитам, визначених в додатку 1 до Порядку №22-1, в редакції чинній на момент видачі таких.

Суд також враховує те, що з метою отримання первинних документів на підставі яких була видана вищезазначена довідка про заробітну плату для обчислення пенсії, позивач зверталась із запитами в архівні відділи Тернопільської міської ради, Тернопільської районної державної адміністрації та Тернопільської обласної державної адміністрації, однак будь-які документи Комунальної організації «Тернопільська обласна аптека №134» (зокрема, щодо виплат заробітної плати) у вищезгаданих державних архівних відділах відсутні.

Поряд з цим, суд приймає до уваги те, що позивач зверталася з аналогічним запитом до голови комісії з припинення Комунальної організації "Тернопільська обласна аптека №134", однак відповіді на вказаний запит не отримала.

Суд звертає увагу відповідача на тому, що органи Пенсійного фонду мають право перевіряти обґрунтованість видачі, в даному випадку, довідки про заробітну плату для обчислення пенсії та достовірність відомостей, зазначених у такій довідці. Тобто, відповідач не позбавлений права звернутись до підприємства, що видало довідку, або його правонаступника з метою отримання первинних документів на підтвердження отриманих особою сум заробітної плати.

Суд вважає, що для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу до 01 липня 2000 року особою до пенсійного органу може надаватись довідка про заробітну плату, яка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, де працювала особа, яка звертається за пенсією. Якщо таке підприємство ліквідоване або припинило своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Станом на момент видачі довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134», дана юридична особа не була припинена, що вбачається з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відтак суд вважає, що наданою позивачем довідкою про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною належним чином підтверджено заробітну плату позивача за період роботи з 01.07.1995 по 30.06.2000, а не проведення органом Пенсійного фонду перевірки такої інформації, не позбавляє права позивача на перерахунок пенсії з урахуванням відомостей довідки про нараховану та виплачену їй заробітну плату.

Отже, наявні підстави для визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134.

Таким чином, застосовуючи механізм захисту права позивача на належне пенсійне забезпечення, порушеного відповідачем як суб`єктом владних повноважень, суд вважає, що з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, належить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок пенсії за віком ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134», починаючи з 15.12.2021 (з дня звернення позивача з відповідною заявою про перерахунок пенсії).

Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності своїх дій.

Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.

Сплачений судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень в порядку, передбачено частиною третьою ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у перерахунку та виплаті ОСОБА_1 пенсії за віком з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсії №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією Тернопільська обласна аптека №134.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з урахуванням довідки про заробітну плату для обчислення пенсій №58 від 18.04.2013, виданої Комунальною організацією «Тернопільська обласна аптека №134», починаючи з 15.12.2021.

У решті позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 496 (чотириста дев`яносто шість) грн. 20 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 21 березня 2022 року.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Реквізити учасників справи:

позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження:Майдан Волі, 3, м. Тернопіль,46001 код ЄДРПОУ:14035769).

Головуюча суддя Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103727749
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —500/653/22

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Постанова від 16.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Постанова від 16.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні