Постанова
від 15.02.2022 по справі 160/16602/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 лютого 2022 року м. Дніпросправа № 160/16602/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

секретар судового засідання Новошицька О.О.

за участю представника позивача Гиря О.М.

представника відповідача Коломієць Н.М.

представника апелянта Дем`янової Н.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режим відеоконференції апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт" та Державної служби геології та надр України

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2021 року (головуючий суддя Голобутовський Р.З.)

в адміністративній справі №160/16602/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екопромлаб" до відповідача Державної служби геології та надр України

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ТОВ "Екопромлаб" звернувся 11.12.2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача Державної служби геології та надр України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, просив:

- визнати протиправною відмову про видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, оформлену листом Держгеонадр від 10.12.2019 №24605/01/12-19;

- зобов`язати відповідача видати позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, що розташована за 0.8км на південний схід від Васьковичі, 0.5км на північний схід від залізничної станції с. Бехи, що розташована у Коростенському районі Житомирської області, без проведення аукціону на підставі пп.1 п.8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 року № 615.

Також позивач просив:

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення,

- стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір за подачу позову в розмірі 6306грн.

В обґрунтування позову зазначено, що на виконання вимог п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» позивач звернувся до відповідача із заявою 03.12.2019 №03122 (вхідний Держгеонадр від 03.12.2019р № 22955/02/12-19) щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, що розташована за 0,8 км на південний схід від Васьковичі, 0,5 км на північний схід від залізничної станції с. Бехи, що розташована Коростенському районі Житомирської області. Позивач вказує, що з метою проведення апробації запасів корисних копалин між позивачем та відповідачем було укладено Договір купівлі-продажу права на користування узагальненою геологічною інформацією. Першим було придбано право на користування геологічним звітом: «Отчет о производстве геологоразведочных работ на Васьковичском месторождении светлых лабрадоритов с. Васьковичи, Коростенского района, Житомирской области»). 3 метою виконання цих робіт позивачем було витрачено загальний об`єм інвестицій в розмірі 673342грн. Згідно з протоколом № 4969 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 13.06.2017 (протоколу ДЗК) відбувся розгляд матеріалів попередньої геолого-економічної оцінки запасів лабрадориту Васьковицька-1, поданих на розгляд ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» (державний реєстраційний У-19-329/1): апробувати підраховані станом на 01.01.2019 балансові запаси незмінних вивітрюванням лабрадоритів загальнодержавного значення ділянки Васьковицька-1, придатних для видобування блоків відповідно до ДСТУ Б EN 1467:2007 «Камінь природний. Блок необроблені. Вимоги», у контурах, категоріях і цифрах за перерахунком визнати ділянку Васьковицька-1 підготовленою до подальшого геологічного вивчення з дослідно-промисловою розробкою та промисловою експлуатацією на умовах економічного та геологічного ризиків; протягом 3-х років після отримання спеціального дозволу на користування надрами у встановленому порядку опрацювати та подати на державну експертизу матеріали детальної геолого-економічної оцінки запасів лабрадоритів ділянки Васьковицька-1. З урахуванням наведеного, позивачем згідно з вимогами чинного законодавства за власні кошти апробовано підраховані станом на 01.01.2019 балансові запаси незмінних вивітрюванням лабрадоритів загальнодержавного значення ділянки Васьковицька-1, придатних для видобування блоків відповідно до ДСТУ Б ЕN 1467:2007 «Камінь природний. Блок необроблені. Вимоги». За наявною інформацією протокол ДКЗ № 4969 було направлено Держгеонадрами на подальше затвердження/введення в дію до Державної служби геології та надр України. 10.12.2019 року відповідач листом від № 2460501/12-19 відмовив позивачу у видачі спеціального дозволу. Позивач зазначає, що ним було дотримано всіх необхідних вимог для отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1 без проведення аукціону. Також Позивач вважає, що відповідачем допущено порушення законодавства в частині результату розгляду заявки, а саме попри чіткі вимоги, на цей час відповідачем на сайті Державної служби геології та надр України не містяться відомості щодо видання наказу про відмову у наданні позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1. Відповідач лише надіслав на адресу позивача лист від № 2460501/12-19 про повернення заяви щодо надання спеціального дозволу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2021 року позов задоволено повністю.

Визнано протиправною відмову Державної служби геології та надр України у видачі спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, оформлену листом Держгеонадр від 10.12.2019 № 24605/01/12-19.

Зобов`язано Державну службу геології та надр України видати Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОПРОМЛАБ» спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, що розташована за 0,8 км на південний схід від Васьковичі, 0,5 км на північний схід від залізничної станції с. Бехи, що розташована у Коростенському районі Житомирської області, без проведення аукціону на підставі пп. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615.

Стягнуто з Державної служби геології та надр України на користь ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» судові витрати зі сплати судового збору у сумі 6306 грн.

Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що надання дозволу на користування надрами законодавчо віднесено до виключної компетенції Державної служби геології та надр України, однак, відповідач під час розгляду питання щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, діяв не в порядку та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством, а також те, що для надання спеціального дозволу виконано всі умови, визначені законом, суд першої інстанції дійшов висновку, що зобов`язання відповідача надати спеціальний дозвіл на користування надрами позивачу буде належним способом відновлення порушених прав та інтересів останнього та відповідає наявному у позивача праву користуватись надрами відповідних ділянок надр.

Не погодившись з рішення суду першої інстанції відповідач та ТОВ "Ірша-Граніт" (особа яка не була учасником справи, однак вважає що рішення суду першої інстанції впливає на її права та інтереси) подали апеляційні скарги.

Відповідач в апеляційній скарзі зазначає, що 31.03.1998 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Ірша-Граніт» було видано спеціальний дозвіл на користування надрами №1291 з метою видобування незміненого лабрадориту, придатного для виготовлення блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходи виробництва та порушений вивітрюванням лабрадорит придатний для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового. Даний спеціальний дозвіл було надано в межах ділянки родовища Васьковицького, що розташоване в Житомирській області Коростенського району 0,8 км на схід від с. Васьковичі площею 1,7 га. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами № 1291, наданого ТОВ «Ірша- Граніт», становив 20 років і діяв до 31 березня 2018 року. Слід зазначити, що на виконання зазначених норм Порядку № 615 ТОВ «Ірша-Граніт» подало до Держгеонадр супровідним листом від 29 вересня 2017 року (Вх. № 16433/02/12-17 від 29 вересня 2017 року) заяву на продовження терміну дії спеціального дозволу на користування надрами з пакетом документів, тобто в строки передбачені Порядком № 615 в редакції, що діяла на момент даних правовідносин. Рішення про відмову в продовженні строку дії спеціального дозволу на користування надрами № 1291, наданого ТОВ «Ірша-Граніт», Держгеонадрами не приймалося. Наразі вирішується питання про продовження строку дії даного спеціального дозволу на користування надрами, зокрема, Протоколами засідання Робочої групи з питань надрокористування Держгеонадр № 2-РГ/2020 від 28 лютого 2020 року, № 3-РГ/2020 від 22 квітня 2020 року, № 4-РГ/2020 від 02 червня 2020 року, було рекомендовано Держгеонадрам перенести розгляд питання продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами № 1291 від 31 березня 1998 року, наданого ТОВ «Ірша-Граніт» з метою видобування лабрадоритів в межах Васьковицького родовища Житомирської області. Також у Протоколі засідання колегії Державної комісії по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України № 4969 від 21 листопада 2019 року зазначено, що «Родовище не розроблялося протягом 54 років. У 1998 році право на відпрацювання запасів отримало ТОВ «Ірша-Граніт» спеціальний дозвіл № 1291 від 31.03.1998 р. на площі 1,7 га терміном на 20 років (до 31.03.2018 року), який на дату оцінки втратив чинність». Також у Протоколі № 4969 зазначено, що «Експертиза відзначила, що контур площі відповідно до форми 3-гр повністю охоплює площу спеціального дозволу № 1291 і перебільшує її. В результаті об`єднання з ділянкою надр, виділеної за межами Васьковицького родовища із застосуванням геологічно обґрунтованої екстраполяції, отримала назву - ділянка надр Васьковицька-1, як окремий об`єкт надрокористування в Коростенському районі Житомирської області, поданих на розгляд ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ». З Протоколу ДКЗ України № 4969 випливає, що позивач був обізнаний з фактом існування спеціального дозволу на користування надрами №1291 від 31.03.1998 року, виданого ТОВ «Ірша-Граніт». Відтак, оскільки заяву на продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Ірша-Граніт» було подано в межах строку, передбаченого абз.5 п.14 Порядку № 615, і питання про відмову у продовженні строку дії зазначеного дозволу станом на цей момент не вирішувалося, дана ділянка надр не може бути предметом розгляду за заявою іншого надрокористувача. Також зауважує, що посилання позивача в позові на «законні очікування» є безпідставними, оскільки обізнаність ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» із обставинами дії спеціального дозволу на користування надрами № 1291 від 31.03.1998 року, виданого ТОВ «Ірша-Граніт», не дає позивачеві підстав законно очікувати отримання спеціального дозволу на користування надрами на даній ділянці, в зв`язку з тим, що ТОВ «Ірша-Граніт» станом на момент здійснення позивачем підготовчих дій не було використано всі можливості, передбачені чинним законодавством. Крім того, відповідач зазначає, що передумовою, власне, розгляду заяви і, за наслідками, або прийняття рішення про видачу спеціального дозволу на користування надрами, або прийняття рішення про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами є обов`язкова наявність повного пакету документів, а оскільки комплект поданих документів позивачем був неповним, у відповідача не виникло й обов`язку розглядати такий пакет документів та приймати рішення про надання дозволу чи відмову на підставі поданої заяви від 03.12.2019 року. Тож, оскільки позивачем не було подано повний пакет документів, а відтак, було подано документи, що не відповідають вимогам Порядку №615, Держгеонадра, на виконання п.8 Порядку № 615, повернуло позивачеві документи. Просить рішення суду першої інстанції скасувати, апеляційну скаргу задовольнити та відмовити в задоволенні позову.

В апеляційній скарзі ТОВ "Ірша-Граніт" просить рішення суду першої інстанції скасувати, апеляційну скаргу задовольнити та відмовити в задоволенні позову. Посилається на практику Верховного Суду, зокрема постанову від 16.04.2020 року у справі № 826/7696/18 щодо застосування підпункту 1 пункту 8 Порядку №615.

Позивачем надано відзив на апеляційні скарги. Просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційні скарги без задоволення. Посилається на доводи викладені в позовній заяві.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» звернулось до відповідача із заявою 03.12.2019 №03122 (вхідний Держгеонадр від 03.12.2019р №22955/02/12-19) щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобутку лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, що розташована за 0,8 км на південний схід від Васьковичі, 0,5 км на північний схід від залізничної станції с. Бехи, що розташована Коростенському районі Житомирської області.

10.12.2019 року відповідач листом від №2460501/12-19 відмовив позивачу у видачі спеціального дозволу.

Позивач вважає таку відмову протиправною.

Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних відносин слід застосовувати норми Конституції України, Кодексу України про надра, норми Постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, якою затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.

Предметом даного спору є правомірність/протиправність відповідача щодо відмови у видачі позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування лабрадоритів ділянки Васьковицька-1, оформлену листом Держгеонадр від 10.12.2019 №24605/01/12-19.

Слід зазначити, що Кодекс України про надра - це нормативно-правовий акт, що регулює гірничі відносини з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього середовища, а також охорону прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Так, положеннями ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України (ч.1 ст.16 Кодексу України про надра).

Отже, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціону.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що позивач в позові просить зобов`язати відповідача видати дозвіл на користування надрами без проведення аукціону, а саме на підставі пп. 1 п. 8 Порядку №615.

З цього приводу колегія суддів апеляційної інстанції зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (Порядок №615).

Положеннями пункту 1 Порядку №615 визначено, що цей Порядок регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Слід зазначити, що пунктом 8 Порядку №615 визначені підстави надання дозволу без проведення аукціону.

Зокрема, без проведення аукціону дозвіл надається у разі (пп.1 п. 8 Порядку №615):

- видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу (в редакції, що діяла на момент подання заяви позивачем).

Отже, вказана норма встановлює певні умови для надання дозволу без проведення аукціону.

Матеріалами справи підтверджується, що ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ» (код ЄДРПОУ 40060442, місцезнаходження: 52005, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, смт. Слобожанське, вул. Магістральна, буд. 34) зареєстроване в якості юридичної особи 09.10.2015року, номер запису: 10671020000022929 (відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).

Також матеріалами справи підтверджується, що 31.03.1998 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Ірша-Граніт» було видано спеціальний дозвіл на користування надрами №1291 з метою видобування незміненого лабрадориту, придатного для виготовлення блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходи виробництва та порушений вивітрюванням лабрадорит придатний для виробництва щебеню будівельного та каменю бутового.

Слід зазначити, що спеціальний дозвіл №1291 було надано Товариству «Ірша-Граніт» в межах ділянки родовища Васьковицького, що розташоване в Житомирській області Коростенського району 0,8 км на схід від с. Васьковичі площею 1,7 га.

При цьому, строк дії спеціального дозволу на користування надрами №1291, наданого Товариству «Ірша- Граніт», становив 20 років і діяв до 31 березня 2018 року.

Відповідач зазначає, що на виконання норм Порядку № 615 Товариство «Ірша-Граніт» подало до Держгеонадр супровідним листом від 29 вересня 2017 року (Вх. № 16433/02/12-17 від 29 вересня 2017 року) заяву на продовження терміну дії спеціального дозволу на користування надрами з пакетом документів, тобто в строки передбачені Порядком № 615 в редакції, що діяла на момент даних правовідносин.

Рішення про відмову в продовженні строку дії спеціального дозволу на користування надрами № 1291, наданого Товариству «Ірша-Граніт», Держгеонадрами не приймалося.

Відповідач також зазначає, що наразі вирішується питання про продовження строку дії даного спеціального дозволу на користування надрами №1291 (що виданий Товариству «Ірша-Граніт»).

Зокрема, матеріалами справи підтверджується, що Протоколами засідання Робочої групи з питань надрокористування Держгеонадр № 2-РГ/2020 від 28 лютого 2020 року, № 3-РГ/2020 від 22 квітня 2020 року, №4-РГ/2020 від 02 червня 2020 року, було рекомендовано Держгеонадрам перенести розгляд питання продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами №1291 від 31 березня 1998 року, наданого Товариству «Ірша-Граніт» з метою видобування лабрадоритів в межах Васьковицького родовища Житомирської області.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що у Протоколі засідання колегії Державної комісії по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України № 4969 від 21 листопада 2019 року зазначено, що:

«Родовище не розроблялося протягом 54 років. У 1998 році право на відпрацювання запасів отримало ТОВ «Ірша-Граніт» спеціальний дозвіл № 1291 від 31.03.1998 р. на площі 1,7га терміном на 20 років (до 31.03.2018 року), який на дату оцінки втратив чинність».

Також у Протоколі № 4969 зазначено, що «Експертиза відзначила, що контур площі відповідно до форми 3-гр повністю охоплює площу спеціального дозволу №1291 і перебільшує її. В результаті об`єднання з ділянкою надр, виділеної за межами Васьковицького родовища із застосуванням геологічно обґрунтованої екстраполяції, отримала назву - ділянка надр Васьковицька-1, як окремий об`єкт надрокористування в Коростенському районі Житомирської області, поданих на розгляд ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ».

На думку колегії суддів апеляційної інстанції аналіз Протоколу засідання колегії Державної комісії по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України № 4969 від 21.11.2019 року дає підстави для висновку про наявність спеціального дозволу на користування надрами № 1291 від 31.03.1998 року, виданого іншому суб`єкту господарювання, а саме ТОВ «Ірша-Граніт».

При цьому, оскільки заяву на продовження строку дії спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Ірша-Граніт» було подано в межах строку, передбаченого абз.5 п.14 Порядку № 615, і питання про відмову у продовженні строку дії зазначеного дозволу станом на цей момент не вирішувалося, то дана ділянка надр не може бути предметом розгляду за заявою іншого надрокористувача.

Щодо посилання позивача на «законні очікування», то на думку колегії суддів апеляційної інстанції в даному випадку такі посилання є безпідставними, оскільки позивач (ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ») був обізнаність із обставинами дії спеціального дозволу на користування надрами №1291 від 31.03.1998 року, виданого Товариству «Ірша-Граніт».

Отже, наявність спеціального дозволу, виданого іншій особі (ТОВ «Ірша-Граніт»), не дає позивачу (ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ») підстав на «законні очікування» щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами на даній ділянці без проведення аукціону.

Водночас, спірні правовідносини між Товариством «Ірша-Граніт» та Державною службою геології та надр України щодо продовження строку дії спеціального дозволу №1291 від 31.03.1998 року, також не дають підстав позивачу (ТОВ «ЕКОПРОМЛАБ») для «законних очікувань» щодо видачі спеціального дозволу на ділянку надр, яка визначена за іншим надрокористувачем (ТОВ «Ірша-Граніт»).

Колегія суддів апеляційної інстанції також бере до уваги, що передумовою, розгляду заяви і, за наслідками, або прийняття рішення про видачу спеціального дозволу на користування надрами, або прийняття рішення про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами є обов`язкова наявність повного пакету документів.

Натомість, оскільки комплект поданих документів позивачем був неповним, у відповідача не виникло й обов`язку розглядати такий пакет документів та приймати рішення про надання дозволу чи відмову на підставі поданої заяви від 03.12.2019 року.

Оскільки позивачем не було подано повний пакет документів (тобто було подано документи, що не відповідають вимогам Порядку №615), то Держгеонадра, на виконання п.8 Порядку № 615, правомірно повернув позивачеві заяву з доданими до неї документами

Отже, безпосередньої відмови у видачі спеціального дозволу відповідачем не було здійснено, а саме не було прийнято рішення про відмову у видачі спеціального дозволу, при цьому, Лист Держгеонадра від 10.12.2019 №24605/01/12-19 про повернення заяви, який оскаржує позивач, не є рішенням суб`єкта владних повноважень про відмову у видачі спеціального дозволу.

Так, пунктом 8 Порядку №615 визначено, що для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.

Інформація про реєстрацію документів, що надійшли для надання дозволу, протягом трьох робочих днів з дня реєстрації розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Дозвіл без проведення аукціону не може бути надано особі, що не виконує програми робіт на ділянках надр, на користування якими їй вже надано дозвіл, або щодо якої виявлені порушення правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовані в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування до моменту їх усунення.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінекоенерго, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що відповідач не порушив вказані вимоги.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції матеріали справи дають підстави для висновку, шо позивачем не доведені обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.

При цьому, відповідачем, доведено обставини, на яких ґрунтуються заперечення проти позовних вимог, доведено правомірність дій/рішень відповідача як суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з рішенням суду першої інстанції про задоволене позову.

Колегія суддів апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інгстанції та відмовляючи в задоволенні позову, бере до уваги практику Верховного Суду, зокрема постанову від 16.04.2020 року у справі № 826/7696/18 щодо застосування підпункту 1 пункту 8 Порядку №615.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову.

Вищезазначене є мотивом для врахування судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційних скаргах відповідача та ТОВ «Ірша-Граніт», оскільки нормами законодавства України, що регулює дані правовідносини, спростовуються доводи, викладені позивачем.

Доводи апеляційних скарг щодо суті спору спростовують правове обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому можуть бути підставою для його скасування.

Керуючись 241-245, 250, 310, 317, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Ірша-Граніт" та Державної служби геології та надр України задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.05.2021 року скасувати.

У задоволенні позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 16.02.2022 та в силу ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня її прийняття шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 16.02.2022.

Повний текст постанови виготовлено 21.03.2022.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.02.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103739324
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —160/16602/20

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 15.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 15.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 22.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 28.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 06.08.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні