Постанова
від 22.03.2022 по справі 140/7555/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 березня 2022 рокуЛьвівСправа № 140/7555/21 пров. № А/857/19028/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Іщук Л. П.,

суддів - Носа С. П., Онишкевича Т. В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Берестечківської міської ради Волинської області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року, ухвалене головуючим суддею Андрусенко О. О. у м. Луцьку, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Берестечківської міської ради Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Патріот Агро», про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

23.07.2021 ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Берестечківської міської ради Волинської області, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення відповідача від 05.02.2021 № 5-23/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» та від 17.03.2021 № 7-19/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)».

В обґрунтування вимог позовної заяви зазначає, що оскаржувані рішення прийняті всупереч застосованої в судовому порядку забороні щодо передачі (відчуження) належної позивачу земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 у комунальну власність, тому грубо порушують її права, свободи та законні інтереси, а відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01.10.2021 позов задоволено частково: визнано протиправними та скасовано рішення Берестечківської міської ради Волинської області від 05.02.2021 № 5-23/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» та від 17.03.2021 № 7-19/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928. В задоволенні решти позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, а також неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, просить скасувати судове рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції залишено поза увагою наявність у Берестечківської міської ради повноважень на прийняття оскаржуваних рішень, оскільки на час звернення до суду земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928 передано у комунальну власність Берестечківської міської ради, що в свою чергу свідчить про безпідставність висновку про порушення оскаржуваними рішеннями права позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

Позивач подала до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому покликається на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін.

Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 05.02.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення № 5-23/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)», яким надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно з додатком № 1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 13,2482 га у Берестечківській міській раді. У додатку № 1 до вказаного рішення зазначено перелік земельних ділянок, які підлягають об`єднанню, серед яких є земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

Рішенням Берестечківської міської ради від 17.03.2021 № 7-19/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ - 01.01), загальною площею 13,2482 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1166 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.

Оскільки до складу об`єднаної земельної ділянки включена земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, на яку претендує позивач на підставі судового рішення, ОСОБА_1 звернулась з даним позовом до суду.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем протиправно, так як порушують право позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

Апеляційний суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах регулюється главою 21 ЗК України.

Відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною другою 134 ЗК України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).

Відповідно до частини третьої статті 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Згідно з частинами першою, третьою статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Відповідно до частини першої-третьої статті 136 ЗК України передбачено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.

У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.

Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Як встановлено з матеріалів справи, 20.01.2021 за Берестечківською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928.

На підставі рішень Берестечківської міської ради від 05.02.2021 № 5-23/2021 та від 17.03.2021 № 7-19/2021 об`єднано земельні ділянки комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради), в тому числі і земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, в одну земельну ділянку площею 13,2482 га комунальної власності Берестечківської міської ради та включено в перелік ділянок для торгів.

Слід зазначити, що у справі № 140/17744/20 позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області щодо протиправності відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:0928).

Однак суд апеляційної інстанції вважає, що оскарження цієї відмови у судовому порядку не є правовою перешкодою для реалізації Берестечківською міською радою (як особою, яка відповідно до закону має право розпорядження землями громади) повноважень щодо організації земельних торгів, оскільки на час прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, суд першої інстанції не залучав до участі у справі № 140/17744/20 як відповідача Берестечківську міську раду, не застосовував щодо неї заходів забезпечення позову та не забороняв їй приймати рішення щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.

За наслідками розгляду судової справи № 140/17744/20, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 24.03.2021 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 23.12.2020 № 3-8240/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою» та зобов`язано затвердити ОСОБА_1 проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:0928, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваних рішень Берестечківської міської ради ОСОБА_1 не було затверджено проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:0928).

Крім того, спірна земельна ділянка з 20.01.2021 належала Берестечківській міській раді на праві комунальної власності, реєстрація якої ніким не скасована і є чинною.

Покликання представника позивача на те, що ОСОБА_1 розпочала процедуру реалізації її права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації, а тому її право на отримання цієї земельної ділянки є порушеним, не заслуговують на увагу, оскільки позивач на момент прийняття відповідачем оскаржуваних рішень не реалізувала вказаного права, у неї не виникло право на зазначену земельну ділянку, а його певна заінтересованість саме в цій ділянці не може бути підставою для обмеження законних повноважень органу місцевого самоврядування, тим більше, для визнання його рішень протиправними саме з цієї підстави.

Отже, оскаржуваними рішеннями Берестечківської міської ради жодним чином не порушено права ОСОБА_1 на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, що свідчить про необґрунтованість заявлених нею позовних вимог.

При цьому, апеляційний суд враховує, що з`ясування матеріально-правової заінтересованості позивача передує розгляду питання щодо правомірності рішень чи дій, котрі оскаржуються. Відсутність матеріально-правової заінтересованості позивача є підставою для відмови у задоволенні позову, незалежно від правомірності чи неправомірності оскаржуваних рішень чи дій. Відтак, висновки суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваних позивачем рішень не мають самостійного правового значення.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 у справі № 640/21611/19.

За наведених обставин, судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстав для стягнення судових витрат немає.

Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Берестечківської міської ради Волинської області задовольнити.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року у справі № 140/7555/21 скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким в задоволенні позову ОСОБА_1 до Берестечківської міської ради Волинської області про визнання протиправними та скасування рішень відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді С. П. Нос Т. В. Онишкевич Повне судове рішення складено 23.03.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103740124
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/7555/21

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Постанова від 30.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 18.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 22.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні