Рішення
від 23.02.2022 по справі 908/3704/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 32/196/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.02.2022 Справа № 908/3704/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Суддя Господарського суду Запорізької області Колодій Н. А., при секретарі судового засідання Зеленцовій К.Ю.

за позовом: Бердянської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 20525153 (пл. Єдності, 2, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОВ ДВІР", ідентифікаційний код юридичної особи 32122273 (вул. Макарова, 155 Б, м. Бердянськ, Запорізька область, 71100)

про внесення змін до договору оренди землі

За участю представників сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької області звернулась Бердянська міська рада з позовною заявою № 001-2709/48-1 від 07.12.2021 до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОВ ДВІР" про внесення змін до договору оренди землі від 06.07.2012.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.12.2021 справу № 908/3704/21 передано на розгляд судді Колодій Н.А.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 28.12.2021 вищевказану позовну заяву прийнято судом, відкрито провадження у справі № 908/3704/21 (номер провадження 32/196/21), справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 19.01.2022.

Ухвалою суду від 19.01.2022 відкладено підготовче засідання на 09.02.2022.

Ухвала суду від 28.12.2021 про відкриття провадження у справі № 908/3704/21, яка направлялася на зазначену адресу відповідача, повернулася на адресу Господарського суду Запорізької області без вручення, з відміткою поштового відділення «за закінченням терміну зберігання».

Згідно зі ст. 93 ЦК України місцезнаходження юридичної особи визначається місцем її державної реєстрації, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до Витягу (безкоштовного) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОВ ДВІР" є: 71100, Запорізька область, м. Бердянськ, вул. Макарова, 155 Б, що відповідає юридичній адресі відповідача, зазначеній у позовній заяві.

Відзив на адресу суду від відповідача у зазначений в ухвалі суду від 28.12.2021 у справі № 908/3704/21 процесуальний строк для подачі відзиву не надійшов, як і будь-яких клопотань чи заяв до суду від відповідача не надходило, правову позицію у справі не висловив.

Ухвалою суду від 09.02.2022 судом закрито підготовче провадження. Розгляд справи по суті призначено на 24.02.2022.

Представники сторін в судове засідання 24.02.2022 не з`явились.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв`язку з чим і на виконання прийнятого Бердянською міською радою рішення №62 від 12.07.2013 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ» відповідачу направлялась пропозиція № 01-1278/31-1 від 26.05.2021 щодо необхідності внесення змін до договору з додаванням примірників додаткових угод. На момент звернення до суду, відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього договору не порушує. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України. На підставі вищевикладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги та внести відповідні зміни до договору оренди землі від 01.09.2015. В обґрунтування позовних вимог посилається на приписи ст. 144 Конституції України, ст.ст. 288,289 Податкового кодексу України, ст.ст. 16, 626, 629, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 18, 26, 60, 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 83 Земельного кодексу України.

Представник відповідача у призначені судові засідання не з`являвся, про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку шляхом направлення на адресу відповідних ухвал. Клопотань про розгляд справи без уповноваженого представника або про відкладення розгляду справи на адресу суду не надходило. Вимоги ухвал суду не виконані, відзив на позов не надано.

Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).

Отже, враховуючи, що сторони були належним чином повідомлені про дату, час та місце призначеного судового засідання, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідачів за наявними в матеріалах справи документами.

Враховуючи неявку представників сторін в судове засідання 24.02.2022 відповідно до ч.3 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України фіксування судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснювалось.

24.02.2022 спір по суті розглянуто за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

06.07.2012 року між Бердянською міською радою (надалі - позивач) та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПЕТРОВ ДВІР" (надалі - Відповідач) було укладено договір оренди землі, площею 2,4035 га (кадастровий номер 2310400000:07:010:0008), розташованої за адресою: вул. Макарова, 2-к, у місті Бердянськ Запорізької області (надалі - Договір).

Договір зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 22.10.2013, номер запису про інше речове право 3281865.

До Договору вносилися відповідні зміни на підставі:

- Додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 18.08.2014р.

Пунктами 1, 14 та 15 Договору обумовлено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку для будівництва кемпінгу. Цільове призначення земельної ділянки: землі рекреаційного призначення.

Згідно пункту 8 Договору, договір укладено строком до 01.04.2061 року.

Відповідно до пункту 5 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою управління Держкомзему у м. Бердянськ Запорізької області № 479 від 30.05.2012р. становить 2 331 781 (два мільйони триста тридцять одна тисяча сімсот вісімдесят одна) гривня 54 копійки.

Відповідно до пункту 9 Договору, річна орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 3 % (трьох відсотків) від її нормативної грошової оцінки з урахуванням щорічної індексації.

Пунктом 12 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 35 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Рішенням тридцять дев`ятої сесії Бердянської міської ради VI скликання від 12.07.2013 № 62 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах території м. Бердянськ" затверджено нормативну грошову оцінку земель в межах території м. Бердянськ Запорізької області.

З метою недопущення втрат місцевого бюджету виконавчим комітетом Бердянської міської ради було замовлено витяг від 28.04.2020 № 1694/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до витягу від 28.04.2020 № 1694/206-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за Договором, який видано міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки становить 5028122 (п`ять мільйонів двадцять вісім тисяч сто двадцять дві) гривні 00 копійок.

На підставі викладеного, Бердянською міською радою, з метою приведення договірних відносин у відповідність до чинного законодавства України та їх врегулювання у позасудовому порядку, на адресу відповідача направлялась пропозиція від 26.05.2021 № 01-1278/31-1 щодо необхідності внесення змін до Договору з додаванням примірників додаткових угод та копією витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.04.2020 № 1694/206-20.

Станом на час звернення до суду Відповідач ухиляється від внесення змін до Договору шляхом підписання додаткової угоди, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані суду докази, суд дійшов наступних висновків:

У постановах Верховного Суду від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18, від 23.10.2019 у справі № 924/217/18 та від 16.01.2020 у справі № 904/1912/19, які кореспондуються з правовим висновком Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у постанові від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17, викладені наступні правові висновки:

Відповідно до положень ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовимі-: актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі Закон України - ЗУ) рішення органів місцевого самоврядування, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Частиною 1 ст. 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (надалі - ПКУ) (частини 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

За змістом статті 1 ЗУ "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПКУ для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Пунктами 288.5.1, 288.5 ст. 288 ПКУ передбачено, що мінімальна орендна плата встановлена у розмірі трьох відсотків нормативної грошової оцінки землі.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов`язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Положеннями п. 2 ч. 1 ст. 13, ч. 1 ст. 15 ЗУ "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 ЗУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;

Згідно з п. З ч. 1 ст. 15 ЗУ "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 ПКУ і статей 15, 21 ЗУ «Про оренду землі» нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Разом з тим, відповідно до ч.2 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно зі ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ч. З ст. 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтею 30 ЗУ «Про оренду землі» визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі змісту статей 632, 651, 653 ЦК України та ст. 30 ЗУ «Про оренду землі» слід дійти висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду (відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17 та від 20.11.2018 №908/4582/15).

Враховуючи вищевикладене, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, за умови погодження сторонами у договорі можливості перегляду розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати або ж у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, що передбачено пунктом 12 Договору, який обумовлює підстави для внесення змін до Договору.

Відтак оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов`язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в Договорі.

Відповідно до ст. 172 ЦК України територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обов`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом.

Згідно ст. 18і ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Положеннями ст. 10 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і в межах, визначених цим та іншими законами.

Згідно з ч. 5 ст. 16 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Міська рада має виключну компетенцію в сфері розпорядження землею.

Статтею 83 ЗК України закріплено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно ч. 5 ст. 60 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Частиною 6 ст. 60 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Доходи від відчуження об`єктів права комунальної власності зараховуються до відповідних місцевих бюджетів і спрямовуються на фінансування заходів, передбачених бюджетами розвитку.

Відповідно до ст. 4 ГПК України органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду.

Частиною 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Стаття 79 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, вимоги позивача суд вважає законними, обґрунтованими та документально підтвердженими, а тому підлягають задоволенню у запропонованій позивачем редакції.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73, 86, 202, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному об`ємі.

Внести зміни до договору оренди землі від 06.07.2012, зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 22.10.2013, номер запису про інше речове право 3281865, укладеного між Бердянською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Петров Двір", про оренду земельної ділянки площею 2,4035 га (кадастровий номер 2310400000:07:010:0008), розташованої за адресою: вул. Макарова, 2-к, у місті Бердянськ Запорізької області, наданої для будівництва кемпінгу, наступного змісту:

абзац 1 пункту 5 розділу "Об`єкт оренди" викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого міськрайонним управлінням у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 28.04.2020 №1694/206-20, становить 5028122 (п`ять мільйонів двадцять вісім тисяч сто двадцять дві) гривні 00 копійок".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОВ ДВІР», (71100, м.Бердянськ, Запорізька область, вул. Макарова, буд. 155Б, код ЄДРПОУ 32122273) на користь Бердянської міської ради, (71100, м. Бердянськ, Запорізька область, пл. Єдності, 2, код ЄДРПОУ 20525153) судовий збір в розмірі 2 270 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн.) 00 коп.

Видати наказ.

Повний текст рішення оформлено і підписано « 24» березня 2022.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку, передбаченому ст.ст. 254-256 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.А. Колодій

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення23.02.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу103746600
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/3704/21

Судовий наказ від 19.05.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Рішення від 23.02.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 16.02.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 09.02.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні