Рішення
від 22.03.2022 по справі 380/23822/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/23822/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 березня 2022 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Крутько О.В.,

розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (відповідач 1)

до Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (відповідач 2)

про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулась до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, у якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу від 28.10.2021 №5 щодо внесення подання стосовно анулювання кваліфікаційного сертифіката №014300 від 05.01.2021 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 ;

визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 532 від 12.11.2021 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів» в частині анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №014300 від 05.01.2021;

зобов`язати Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру поновити дію кваліфікаційного сертифіката №014300 від 05.01.2021 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 шляхом внесення відомостей до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Позовні вимоги мотивовані наступним: Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера землевпорядника (далі також Кваліфікаційна комісія) розглянула скаргу Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України від 20.09.2021 №30/2/2-5664 щодо порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» ОСОБА_2 ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру та прийняла рішення, оформлене у вигляді протоколу від 28.10.2021 №5, звернутися з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 . На підставі вказаного рішення Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру 03.11.2021 сформовано подання №21/131 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників», зокрема ОСОБА_1 (№2). Надалі, на підставі подання Кваліфікаційної комісії від 03.11.2021 №21/131 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників» 12.11.2021 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру винесено наказ №532 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників», відповідно до якого постановлено анулювати кваліфікаційні сертифікати інженерів-землевпорядників, в тому числі кваліфікаційний сертифікат №014300 від 05.01.2021 ОСОБА_1 . Листом № 31-28-0.232-14294/2-21 від 17.11.2021, який позивачка отримала 23.11.2021, відповідач 1 повідомив про анулювання наказом №532 від 12.11.2021 кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника №014300 від 05.01.2021.

Позивачка вважає, що відповідачами не встановлено фактичних обставин та наявності її вини у порушенні законодавства при складанні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її безоплатно у власність ОСОБА_3 для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ) за адресою: АДРЕСА_1 , та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03.) за адресою: АДРЕСА_2 . Крім цього, Кваліфікаційною комісією не взято до уваги той факт, що при розробці зазначених проекту землеустрою та технічної документації права та законні інтереси замовників, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади порушені не були. Таким чином, спірні рішення та наказ прийняті відповідачами за відсутності законодавчо визначених підстав, оскільки не було встановлено факту наявності вини позивачки щодо порушення нею законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, відтак, такі дії відповідачів є протиправними, а рішення та наказ такими, що підлягають скасуванню, оскільки прийняті з порушенням вимог чинного законодавства. Позивачка просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою від 15.12.2021 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.

Відповідач-1 проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, у якому зазначає, що зі скаргою від 20.09.2021 №30/2/2-5664 Департамент контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України звернувся до Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо систематичного порушення законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, сертифікованими інженерами - землевпорядниками, які працюють у складі ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» зокрема, ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 05.01.2021 №014300). Наведені наступні порушення: порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4625382000:01:018:0005) - неправомірне віднесення земельної ділянки до земель з цільовим призначенням КВЦПЗ 02.03-багатоквартирне житлове будівництво, оскільки там знаходяться земельні ділянки відведені під гаражне будівництво. По вказаному факту за результатами перевірки було встановлено порушення та складено акт про додержання ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» вимог законодавства у сфері землеустрою №368/0/92-21/0017А11/02/01\-21 від 27.08.2021; порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4610700000:01:005:0050) - неправомірне віднесення земельної ділянки під індивідуальне садівництво в межах земель житлової забудови. По вказаному факту відбулась перевірка земельної ділянки ГУ Держгеокадастру у Львівській області та складено акт про порушення чинного законодавства (№204-ДК/181/АП/09/01/-21 від 24.05.2021).

Відповідач-1 стверджує, що кваліфікаційна комісія, керуючись статтею 68 Закону України «Про землеустрій», правомірно розглянула скаргу Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України та надані позивачкою заперечення, відповідно до Порядку роботи Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 28.07.2017 № 392 (Порядок 392), простою більшістю голосів присутніх на її засіданні (одноголосно: «за» - 18, «проти» - 0, «утримались» - 0) дійшла до висновку, що викладені у скарзі (протоколі) порушення є грубими, а тому проголосувала за позбавлення кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 № 014300 виданого 05.01.2021. Після цього Кваліфікаційна комісія направила до Держгеокадастру подання від 03.11.2021 № 21/131 про анулювання кваліфікаційних сертифікатів декількох інженерів-землевпорядників, зокрема і сертифікат позивачки. Держгеокадастр наказом від 12.11.2021 № 532 анулював кваліфікаційні сертифікати інженерів-землевпорядників, зокрема кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

Відповідач-1 зазначає, що оскаржуваний протокол є лише документом, в якому зафіксовані певні обставини, відтак сам по собі протокол не породжує правовідносин, що можуть бути предметом спору, протокол не створює юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення, безпосередньо не впливає на права та обов`язки суб`єкта та не є обов`язковим для виконання, тобто не є нормативно-правовим актом чи правовим актом індивідуальної дії, а виключно способом фіксування певних обставин. Відповідач-1 просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідач-1 просить залучити до участі у справі Департамент контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України (вул. Володимирська, 33, м. Київ) та Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (проспект В`ячеслава Чорновола, 4, м. Львів, 79019) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача та розглядати справу за правилами загального позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Позивачка подала відповідь на відзив на позовну заяву, у якому заперечила проти задоволення клопотання відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб .

При вирішенні клопотання відповідача-1 про залучення до участі у справі в якості третіх осіб Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України та Головного управління Держгеокадастру у Львівській області суд враховує, що рішення у цій справі не стосується прав та обов`язків зазначених осіб у даних правовідносинах і таке рішення не може вплинути на їх права, свободи, інтереси та обов`язки. Відповідачем 1 не обґрунтовано необхідність залучення Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України та Головного управління Держгеокадастру у Львівській області до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору та не зазначено, яким чином рішення у цій справі може вплинути на їх права, інтереси та обов`язки, відтак таке клопотання є безпідставним та необґрунтованим.

Отже, у задоволенні клопотання Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру про залучення третіх осіб слід відмовити.

Щодо клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) осіб, суд зазначає, що відповідачем-1 не обґрунтовано, які обставини необхідно з`ясувати у судовому засіданні, що перешкоджає розгляду справи у письмовому провадженні. Сторони подали усі наявні у них докази, письмово висловили свої доводи та міркування, суд не вбачає підстав для призначення справи до розгляду у судовому засіданні. У задоволенні клопотання належить відмовити.

Відповідач-2 відзиву на позовну заяву не подав, проти позову не заперечив, про розгляд справи у спрощеному позовному провадженні повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Департамент контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України звернувся до Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з листом від 20.09.2021 №30/2/2-5664 щодо можливих фактів порушення чинного законодавства, якому покликався на систематичне грубе порушення норм та вимог земельного законодавства під час виготовлення відповідних проектів відведення земельних ділянок у приватну власність чи зміни їх цільового призначення посадовими особами ПП «Землевпорядної агенції «Експерт» (код ЄДРПОУ 36742100, засновник та директор ОСОБА_2 ), а саме:

- порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4625382000:01:018:0005) - неправомірне віднесення земельної ділянки до земель з цільовим призначенням КВЦПЗ 02.03-багатоквартирне житлове будівництво, оскільки там знаходяться земельні ділянки відведені під гаражне будівництво;

- порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4610700000:01:005:0050) - неправомірне віднесення земельної ділянки під індивідуальне садівництво в межах земель житлової забудови. По вказаному факту відбулась перевірка земельної ділянки ГУ Держгеокадастру у Львівській області та складено акт про порушення чинного законодавства (№204-ДК/181/АП/09/01/-21 від 24.05.2021).

Кваліфікаційна комісія з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера землевпорядника розглянула скаргу Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України від 20.09.2021 №30/2/2-5664 щодо порушення сертифікованими інженерами-землевпорядниками ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» ОСОБА_2 та ОСОБА_1 законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру та прийняла рішення, оформлене у вигляді протоколу від 28.10.2021 №5, звернутися з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників ОСОБА_2 (кваліфікаційний сертифікат від 15.11.2013 № 011471) та ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 05.01.2021 № 014300).

На підставі вказаного рішення Кваліфікаційною комісією Держгеокадастру 03.11.2021 сформовано подання №21/131 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників», зокрема ОСОБА_1 (№2).

На підставі подання Кваліфікаційної комісії від 03.11.2021 №21/131 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників» 12.11.2021 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру винесено наказ №532 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників», відповідно до якого постановлено анулювати кваліфікаційні сертифікати інженерів-землевпорядників, в тому числі кваліфікаційний сертифікат №014300 від 05.01.2021 ОСОБА_1 .

Листом № 31-28-0.232-14294/2-21 від 17.11.2021, який позивачка отримала 23.11.2021, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ОСОБА_1 про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника №014300 від 05.01.2021 наказом №532 від 12.11.2021.

Не погодившись з діями відповідачів позивачка звернулась до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Держгеокадастру та Кваліфікаційної комісії Держгеокадастру у спірних правовідносинах регулюються, зокрема Земельним кодексом України, Законами України «Про землеустрій» та «Про державну експертизу землевпорядної документації», наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про питання сертифікації інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів» від 28.07.2017 №392, яким затверджено Порядок роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста (далі Порядок №392). .

Відповідно до пунктів «д», «з» ч. 1 ст. 184 Земельного кодексу України землеустрій передбачає, зокрема складання проектів відведення земельних ділянок; розроблення іншої землевпорядної документації, пов`язаної з використанням та охороною земель.

Згідно з ч. 4 ст. 25 Закону України «Про землеустрій» відповідність документації із землеустрою в електронному вигляді положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а в паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Згідно з ч. 3 ст. 66 Закону України «Про землеустрій» відповідальними особами за якість робіт із землеустрою можуть бути лише сертифіковані інженери-землевпорядники.

Відповідно до ч.ч. 19-21 ст. 66 Закону України «Про землеустрій» кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника анулюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин:

а) за зверненням сертифікованого інженера-землевпорядника;

б) у разі набрання законної сили рішенням суду про обмеження дієздатності особи (інженера-землевпорядника), визнання її недієздатною, безвісно відсутньою;

в) за поданням Кваліфікаційної комісії в разі встановлення факту порушення інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою відповідно до ст. 68 цього Закону;

г) на підставі свідоцтва про смерть.

Кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника може бути також анульований за рішенням суду.

Рішення про зупинення дії чи анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника може бути оскаржено до суду.

Відповідно до ст. 61-1 Закону України «Про землеустрій» державний нагляд у сфері землеустрою здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до підстав, визначених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Державний нагляд здійснюється за місцем провадження господарської діяльності виконавцем робіт із землеустрою або його відокремленими підрозділами. Заходи державного нагляду можуть здійснюватися у приміщенні органу державного нагляду за згодою виконавця робіт із землеустрою.

У разі виявлення порушень вимог до технічного і технологічного забезпечення виконавців робіт із землеустрою центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, видає наказ про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Виконавець робіт із землеустрою повинен повідомити центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, у визначені наказом строки.

Встановлення факту невиконання наказу про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, є підставою для зупинення виконання робіт із землеустрою за рішенням адміністративного суду, ухваленим за результатами розгляду позову центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Під час здійснення заходів державного нагляду виконавців робіт із землеустрою центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, перевіряє дотримання сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень законів, інших нормативно-правових актів, норм і правил у сфері землеустрою.

За наявності підстав для анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника акт перевірки є обов`язковим для розгляду на засіданні Кваліфікаційної комісії. За результатами розгляду акта Кваліфікаційна комісія направляє подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає рішення про анулювання чи зупинення дії кваліфікаційного сертифіката та повідомляє інженера-землевпорядника письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про анулювання кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено до суду.

Відповідно до ч.ч. 1-4 до ст. 68 Закону України «Про землеустрій» особи, винні у порушенні законодавства у сфері землеустрою, несуть відповідальність згідно із законом. Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав: встановлення Кваліфікаційною комісією факту порушення сертифікованим інженером-землевпорядником законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та/або законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади, на підставі розгляду письмових звернень таких осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування; рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником; наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі кримінальні правопорушення.

На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

Рішення про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката може бути оскаржено в судовому порядку.

Згідно з пунктом 19 Розділу III Порядку роботи Кваліфікаційної комісії, видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та інженера-геодезиста, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №392 від 28.07.2017 (надалі Порядок № 392), Кваліфікаційна комісія за результатами розгляду письмових звернень заінтересованих осіб, замовників документації із землеустрою, органів державної влади та місцевого самоврядування, саморегулівних організацій у сфері землеустрою робить подання до Держгеокадастру про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката (його анулювання) з таких підстав: грубе порушення сертифікованим інженером-землевпорядником вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою; рішення суду за фактами неякісного проведення землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником; наявність у сертифікованого інженера-землевпорядника непогашеної судимості за корисливі злочини; з`ясування факту неправомірної видачі кваліфікаційного сертифіката. На підставі подання Кваліфікаційної комісії про позбавлення сертифікованого інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката Держгеокадастр приймає відповідне рішення та повідомляє його письмово у двотижневий строк після надходження відповідного протоколу засідання Кваліфікаційної комісії.

З аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що Держгеокадастр України наділений повноваженнями здійснювати державний нагляд у сфері землеустрою та приймати рішення про анулювання кваліфікаційного сертифіката на підставі відповідного подання Кваліфікаційної комісії. Остання, в свою чергу, формує таке подання за наслідками розгляду відповідних звернень заінтересованих осіб, а також актів Держгеокадастру, в яких зафіксовані порушення нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.

Підставою для внесення Кваліфікаційною комісією з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера землевпорядника подання від 03.11.2021 №21/131 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників» та прийняття 12.11.2021 наказу № 532 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників», в частині що стосується позивачки стало звернення Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки Служби безпеки України №30/2/2-5664 від 20.09.2021.

У зазначеному листі міститься покликання на порушення посадовими особами ПП «Землевпорядної агенції «Експерт» норм та вимог земельного законодавства під час виготовлення відповідних проектів відведення земельних ділянок у приватну власність чи зміни їх цільового призначення, а саме: порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4625382000:01:018:0005) - неправомірне віднесення земельної ділянки до земель з цільовим призначенням КВЦПЗ 02.03-багатоквартирне житлове будівництво, оскільки там знаходяться земельні ділянки відведені під гаражне будівництво та порушення при розробці документації стосовно земельної ділянки (кадастровий номер 4610700000:01:005:0050) - неправомірне віднесення земельної ділянки під індивідуальне садівництво в межах земель житлової забудови. По вказаному факту відбулась перевірка земельної ділянки ГУ Держгеокадастру у Львівській області та складено акт про порушення чинного законодавства (№204-ДК/181/АП/09/01/-21 від 24.05.2021).

Згідно протоколу Кваліфікаційної комісії №5 від 28.10.2021, при розробленні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку в с. Дуліби Стрийського району Львівської області на підставі рішення 28-ї сесії 7-го скликання Дулібської сільської ради від 16.04.2019 встановлено такі порушення: - порушення вимоги ст. 25 Закону України «Про землеустрій», якою чітко визначені види документації із землеустрою; - порушення вимоги постанови КМУ від 05.06.2019 №476 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», згідно з якою інвентаризація земель проводиться з метою встановлення розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сількогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття їх на основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Державна інвентаризація земель проводиться шляхом формування земельних ділянок незалежно від форми власності, визначення угідь та у разі потреби відновлення таких земельних ділянок до певних критеріїв для інформаційного наповнення Державного земельного кадастру. Отже, інвентаризацією не встановлюється цільове призначення земельних ділянок, як це зроблено в документаціях; - рішення органу надавалось на інвентаризацію земельної ділянки, а технічну документацію із землеустрою щодо внесення змін до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки сформовано 5 земельних ділянок і змінено їх цільове призначення. Фактично здійснено поділ сформованої земельної ділянки з визначенням різного цільового призначення земельних ділянок, порушивши вимоги ст.79-1 Земельного кодексу України.

З приводу зазначених порушень суд встановив, що в листопаді місяці 2020 року інженером-землевпорядником ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» ОСОБА_2 виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) по АДРЕСА_2 .

Дана технічна документація засвідчена підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_2 . Інженер-землевпорядник ОСОБА_1 участі у розробці цієї документації не приймала.

Рішенням ХІ сесії VІІІ-го демократичного скликання Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області № 236 від 09.07.2021 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Грабовецько-Дулібівської сільської ради кадастровий номер 4625382000:01:018:0005, цільове призначення - 02.03 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, загальною площею 0,7800 га, за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту в АДРЕСА_2 на території Грабовецько-Дулібівської сільської ради.

26.08.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) - перевірка ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» на підставі ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а саме: скарги гр. ОСОБА_4 про неправомірне віднесення земельної ділянки під гаражем до земель багатоквартирної житлової забудови по АДРЕСА_2 .

За результатами перевірки було встановлено порушення та складено акт щодо додержання суб`єктом господарювання ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» вимог законодавства у сфері землеустрою №368/0/92-21/0017АП/02/01/-21 від 27.08.2021.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 63 від 30.08.2021 ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» надано термін до 30.09.2021 усунути порушення, зазначені у вищевказаному акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері землеустрою.

З метою усунення виявлених порушень у технічній документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) по АДРЕСА_2 , ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» на підставі ст. 31 Закону України «Про землеустрій» 27.08.2021 звернулося до Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області з заявою про внесення змін до документації із землеустрою щодо зазначеної земельної ділянки.

Рішенням ХІІ сесії VІІІ-го демократичного скликання Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області вирішено надати дозвіл на внесення змін до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) по АДРЕСА_2 кадастровий номер 4625382000:01:018:0005.

На підставі вищевказаного рішення інженер-землевпорядник ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» ОСОБА_1 та інженер-геодезист ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» ОСОБА_2 розробили технічну документацію із землеустрою щодо внесення змін до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібівської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) в АДРЕСА_2 кадастровий номер 4625382000:01:018:0005.

Дана технічна документація засвідчена підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

За результатами розроблення технічної документації було проведену державну реєстрацію земельних ділянок: площею 0,3882 га з кадастровим номером: 4625382000:01:018:0200; площею 0,1665 га з кадастровим номером: 4625382000:01:018:0201; площею 0,1151 га з кадастровим номером: 4625382000:01:018:0202; площею 0,1023 га з кадастровим номером: 4625382000:01:018:0203; площею 0,0079 га з кадастровим номером: 4625382000:01:018:0204.

Рішенням ХІІІ сесії VІІІ-го демократичного скликання Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області №313 від 21.10.2021 було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо внесення змін до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Грабовецько-Дулібівської сільської ради.

З позовом про зупинення робіт із землеустрою у зв`язку з невиконанням наказу про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю), Держгеокадастр не звертався, рішення ХІІ сесії VІІІ-го демократичного скликання Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області про надання дозволу на внесення змін до технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради та рішення ХІІІ сесії VІІІ-го демократичного скликання Грабовецько-Дулібівської сільської ради Стрийського району Львівської області №313 від 21.10.2021 не оскаржувалось, земельні ділянки зареєстровані державним кадастровим реєстратором у встановленому законом порядку.

У проекті землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03.), виготовленому на замовлення Дулібської сільської ради, наявний висновок Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №9111/82-21 від 13.05.2021 про погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібівської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) в АДРЕСА_2 кадастровий номер 4625382000:01:018:0005, відповідно до якого необхідності у проведенні обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації немає, технічна документація відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам, зауваження та пропозиції відсутні.

При розробленні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність гр. ОСОБА_3 для індивідуального садівництва в м. Моршин Стрийського району Львівської області на підставі рішення 7-ї сесії 7-го скликання Моршинської міської ради від 01.04.2021 №138 Кваліфікаційною комісією встановлено, що ГУД у Львівській області було здійснено захід державного нагляду (контролю) щодо об`єкта - земельної ділянки та складено акт перевірки вимог земельного законодавства, згідно з яким рішення сесії Моршинської міської ради про надання дозволу на розробку проекту землеустрою було прийнято з порушенням вимог ст.ст. 22, 38, 39 та 118 Земельного кодексу України, оскільки земельна ділянка надана для садівництва за рахунок земель житлової та громадської забудови (відповідно до Генплану).

Щодо зазначеного порушення суд встановив, що у квітні місяці 2021 року ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її безоплатно у власність ОСОБА_3 для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ), що за адресою: АДРЕСА_1 .

Дана технічна документація засвідчена підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника ОСОБА_2 . Інженер-землевпорядник ОСОБА_1 участі у розробці цієї документації не приймала.

10 червня 2020 року гр. ОСОБА_3 у встановленому законом порядку звернулася до Моршинського міського голови із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі їй у власність для ведення садівництва, яка розташована по АДРЕСА_1 . До вказаної заяви додані матеріали та документи, передбачені ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України.

Згідно з рішенням VII сесії VIII скликання Моршинської міської ради №138 від 01.04.2021 гр. ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,0600 га по АДРЕСА_1 для ведення садівництва.

На підставі вищезазначеного рішення ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» виконані роботи щодо виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ) за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,0378 га. Даним проектом землеустрою відповідно до ст.ст. 12, 35, 81, 83, 112, 118, 121 Земельного кодексу України передбачено відвести у власність гр. ОСОБА_3 ділянку площею 0,0378 га для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ) за адресою: АДРЕСА_1 . Земельна ділянка, що відводиться у власність, раніше нікому не надавалась, відводиться за рахунок земель сільськогосподарського призначення (код 100, багаторічні насадження) на території м. Моршин Стрийського району Львівської області. Проектом землеустрою передбачено відведення земельної ділянки у землі сільськогосподарського призначення (код 100). Цільове призначення земельної ділянки до відведення: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, код 16:00 згідно з КВЦПЗ). Цільове призначення земельної ділянки після відведення: для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ). Даних про невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, встановлено не було.

По вказаному факту відбулась перевірка земельної інспекції ГУ Держгеокадастру у Львівській області та складено відповідний акт про порушення чинного законодавства №204-ДК/181/АП/09/01/-21 від 24.05.2021.

Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 4610700000:01:005:0050, цільове призначення 01.05 для індивідуального садівництва, за зверненням Моршинської міської ради №488 від 19.05.2021 за заявою ЗВ-4613943152021 від 03.06.2021 про виправлення помилки, що виникла під час реєстрації земельної ділянки, 04.06.2021 знята з кадастрового поділу та перенесена до архівного шару, як така, що зареєстрована з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно пункту «а» ч. 2 ст. 28 Закону України «Про землеустрій» розробники документації із землеустрою зобов`язані дотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, а також норм і правил при здійсненні землеустрою.

Оцінюючи наведені відповідачами доводи про порушення земельного законодавства при розробці технічної документації з землеустрою інженером-землевпорядником ОСОБА_1 , суд зазначає, що відповідачами не встановлено фактичних обставин та наявності її вини у порушенні законодавства при складанні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її безоплатно у власність ОСОБА_3 для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ) за адресою: АДРЕСА_1 , та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03.) за адресою: АДРЕСА_2 . Кваліфікаційною комісією не встановлено, що дії позивачки призвели до порушення прав та законних інтересів замовників, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади. Спірні рішення та наказ прийняті відповідачами за відсутності законодавчо визначених підстав, оскільки не було встановлено факту наявності вини позивачки щодо порушення нею законодавства у сфері землеустрою та Державного земельного кадастру, що призвело до порушення прав та законних інтересів замовників документації із землеустрою, юридичних або фізичних осіб, держави, територіальної громади.

Зі змісту протоколу засідання Кваліфікаційної комісії від 28.10.2021 вбачається, що на засіданні комісії не проводилось детального аналізу проектів землеустрою та поданих ПП «Землевпорядна агенція «Експерт» заперечень. Зі змісту протоколу не вбачається, що Комісією при розгляді скарги були повно з`ясовані всі обставини, необхідні для висновку про порушення ОСОБА_1 вимог законодавства, що регулює земельні відносини, а також норм і правил при здійсненні землеустрою, не з`ясовано характеру виявлених порушень, наслідків таких порушень, заходів, необхідних для їх подолання, наявності шкоди та порушення прав та законних інтересів осіб.

Комісією не враховано те, що ОСОБА_1 , як інженер-землевпорядник, участі у розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її безоплатно у власність ОСОБА_3 для індивідуального садівництва (код 01.05 згідно з КВЦПЗ), що за адресою: АДРЕСА_1 , та у розробці технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки Дулібської сільської ради для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03) по АДРЕСА_2 , не приймала. Крім цього, вищевказані проекти землеустрою були попередньо позитивно оцінені та погоджені експертами Державної експертизи без зауважень. Однак, такі висновки на засіданні Кваліфікаційної комісії не досліджувались.

За таких обставин, оскаржувані рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, оформлене протоколом №5 від 28.10.2021, в частині внесення до Держгекадастру подання про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника №014300 від 05.01.2021 ОСОБА_1 та наказ №532 від 12.11.2021 в частині анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника №014300 від 05.01.2021 ОСОБА_1 прийняті без достатніх правових підстав.

Крім того, Кваліфікаційна комісія Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру не приймала індивідуально рішення про внесення подання щодо ОСОБА_1 , а на голосування було поставлено питання про звернення з поданням до Держгеокадастру щодо анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників ОСОБА_2 (кваліфікаційний сертифікат від 15.11.2013 № 011471) та ОСОБА_1 (кваліфікаційний сертифікат від 05.01.2021 № 014300). При тому, що участь кожного з них у досліджуваних на засіданні та оспорюваних позивачем порушень під час розробки землевпорядної документації є різною. Тому, кваліфікаційна комісія повинна була окремо поставити на голосування питання про звернення з поданням до Держгеокадастру щодо інженера-землевпорядника ПП «Землевпорядної агенції «Експерт» ОСОБА_2 та інженера-землевпорядника ПП «Землевпорядної агенції «Експерт» ОСОБА_1 .

Надаючи правову оцінку доводам відповідача-1 про те, що рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу засідання №5 від 28.10.2021, не може бути предметом оскарження у адміністративному суді з покликанням на практику Верховного Суду - постанову від 15.11.2021 у справі № 815/6716/17 суд зазначає наступне.

У зазначеній постанові Верховний Суд дійшов висновку про те, що не є актом індивідуальної дії або нормативним актом подання Кваліфікаційної комісії про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника.

Предметом оскарження у даній справі є рішення Кваліфікаційної комісії Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу засідання №5 від 28.10.2021 в частині внесення до Держгеокадастру подання про анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника №014300 від 05.01.2021 ОСОБА_1 .

Суд вважає, що рішення Кваліфікаційної комісії про внесення подання про анулювання кваліфікаційних сертифікатів інженерів-землевпорядників є рішенням колегіального органу, яке прийнято шляхом голосування більшістю голосів, оформлено протоколом, з наведенням мотивів його прийняття та описом оспорюваних порушень, які у наказі №532 від 12.11.2021 не зазначені. Отже, таке рішення є рішенням суб`єкта владних повноважень, а спір про його оскарження є публічно-правовим спором.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Всупереч наведеним вимогам відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не спростовано позовні вимоги та аргументи позивачки.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до вимог ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Приписами частини 1 статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи (ч.3 ст.132 КАС України).

Позивач сплатив судовий збір за вказаним позовом у сумі 1816 грн., що підтверджено квитанцією про сплату № 96758 від 09.12.2021, який підлягає стягненню на її користь з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань. Позивачка у позові зазначила про те, що докази понесення судових витрат на правничу допомогу будуть подані відповідно до ч.7 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 72-77, 90, 94, 242-246, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Кваліфікаційної комісії з питань видачі та анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, викладене у формі протоколу від 28.10.2021 №5 щодо внесення подання стосовно анулювання кваліфікаційного сертифіката №014300 від 05.01.2021 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 532 від 12.11.2021 «Про анулювання кваліфікаційних сертифікатів» в частині анулювання кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника ОСОБА_1 №014300 від 05.01.2021.

Зобов`язати Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (адреса м. Київ, вул. Народного Ополчення, 3 ЄДРПОУ 39411771) поновити дію кваліфікаційного сертифіката №014300 від 05.01.2021 інженера-землевпорядника ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_3 РНОКПП НОМЕР_1 ) шляхом внесення відомостей до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (адреса м. Київ, вул. Народного Ополчення, 3 ЄДРПОУ 39411771) на користь ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_3 РНОКПП НОМЕР_1 ) 1618 грн. судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Крутько О.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу103750209
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —380/23822/21

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 25.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 29.03.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Рішення від 22.03.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні