РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2022 року справа № 580/31/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в особі головуючого судді Руденко А.В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави до Христинівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави з позовною заявою до Христинівської міської ради, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, площею 1 га, та зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, площею 1 га, за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 4, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область, 20001.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що засновником закладу дошкільної освіти №4 «ЗАЙЧАТКО» загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області є Христинівська міська рада, а уповноваженим ним органом відділ освіти, культури, молоді та спорту Христинівської міської ради. На земельну ділянку площею 1 га, яка перебуває у користуванні закладу дошкільної освіти загального розвитку №4 «ЗАЙЧАТКО» Христинівської міської ради Черкаської області, документація не виготовлялась. Таким чином, відповідачем допущено безпідставне зволікання з оформленням правовстановлюючих документів та проведення державної реєстрації речових прав на вказану земельну ділянку, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження вказаною ділянкою, будівлями та спорудами закладу, ризики нормального функціонування закладу та навчального процесу, що можуть призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відповідач позов визнав. 18.01.2022 подав письмові пояснення, в яких зазначив, що на черговій сесії Христинівської міської ради буде розглянуто питання щодо виділення коштів на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельної ділянки комунальної власності площею 1 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування закладів освіти по вул. Ярослава Мудрого, 4, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область.
Ухвалою суду від 10.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.
Дослідивши доводи позивача, викладені у позовній заяві, подані письмові докази, суд встановив наступне.
У ході вивчення Уманською окружною прокуратурою стану додержання вимог земельного законодавства та законодавства про комунальну власність встановлено, що за адресою вул. Ярослава Мудрого, 4, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область, 20001, функціонує заклад дошкільної освіти №4 «ЗАЙЧАТКО» загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, земельна ділянка, яка знаходиться під вказаним Закладом, використовується без оформлення та реєстрації правовстановлюючих документів.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником закладу дошкільної освіти №4 «ЗАЙЧАТКО» загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області (код ЄДРПОУ 26358621) є Христинівська міська рада.
Відповідно до пункту 1.2 Статуту закладу дошкільної освіти №4 «ЗАЙЧАТКО» загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, затвердженого рішенням Христинівської міської ради №5-9-VІІІ від 26.01.2021 (далі - Статут), засновником Закладу є Христинівська міська рада, а уповноваженим ним органом відділ освіти, культури, молоді та спорту Христинівської міської ради.
Згідно пункту 10.1 Статуту управління Закладом здійснюється Засновником та Органом управління в межах повноважень, передбачених чинним законодавством України та цим Статутом.
Пунктом 13.1 Статуту визначено, що Заклад фінансується з міського бюджету у відповідності із затвердженим кошторисом.
З листа виконавчого комітету Христинівської міської ради №02-10-5092 від 24.12.2021 вбачається, що на земельну ділянку орієнтовною площею 1,0000 га, з розміщеним на ній ДНЗ №4 «ЗАЙЧАТКО» в м. Христинівка, по вул. Ярослава Мудрого, 4, правовстановлюючі документи відсутні і станом на теперішній час заходів щодо їх виготовлення не вживалось.
Позивач вважає, що відповідачем не здійснено належних та достатніх заходів з оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку навчального закладу, чим допущено протиправну бездіяльність, тому звернувся до суду.
Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону «Про освіту» засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Відповідно до ч. 1 ст. 80 Закону «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Частина друга статті 80 Закону «Про освіту» передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Згідно з ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Відповідно до п. а ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною першою статті 5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, право власності та право користування земельною ділянкою підлягають державній реєстрації відповідно до закону.
6 вересня 2012 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» №5245-VI, який набрав чинності з 1 січня 2013 року.
Пунктом 3 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються, зокрема, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.
Також згідно з пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону органи місцевого самоврядування протягом року з дня опублікування цього Закону зобов`язані були забезпечити оформлення комунальними підприємствами, установами, організаціями права постійного користування земельними ділянками, які використовують земельні ділянки комунальної власності без документів, що посвідчують право користування ними; забезпечити визначення будівель, споруд, інших об`єктів нерухомого майна комунальної власності, право власності на які не зареєстровано, та забезпечити здійснення державної реєстрації такого права.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч. 1 ст. 122 ЗК України.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. «а» ч. 1 ст. 32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Судом встановлено, що засновником закладу дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області (код ЄДРПОУ 26358621) є Христинівська міська рада (код ЄДРПОУ 33319218), тобто заклад дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області є комунальною установою і користується земельною ділянкою площею 1,0000 га, на якій розташована сама будівля, господарські будівлі та двір дошкільного навчального закладу.
Відповідно до листа виконавчого комітету Христинівської міської ради №02-10-5092 від 24.12.2021 на земельну ділянку орієнтовною площею 1,0000 га, з розміщеним на ній ДНЗ №4 «ЗАЙЧАТКО» в м. Христинівка, по вул. Ярослава Мудрого, 4, правовстановлюючі документи відсутні і станом на теперішній час заходів щодо їх виготовлення не вживалось.
Отже, відповідач не виконав обов`язок, передбачений пунктом 13 розділу 11 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI та допустив бездіяльність щодо забезпечення оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, будівлі та споруди закладу дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, тому бездіяльність відповідача є протиправною.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (ч. 5 ст. 53 КАС України).
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 25.04.2018 року в справі № 806/1000/17, де вказано, що «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Як вже вище зазначалося, заклад дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області є фактичним користувачем земельної ділянки. В порушення вимог чинного земельного законодавства Христинівською сільською радою не вжито заходів до оформлення у встановленому законом порядку правовстановлюючих документів на право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 1,0000 га.
Зволікання з оформленням правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим, інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом звернення до суду з даною позовною заявою.
Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, які підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2, ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для стягнення з відповідача суми судового збору, сплаченого позивачем при подачі позову відсутні.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Христинівської міської ради (вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область, 20001, код ЄДРПОУ 33319218) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, площею 1 га.
Зобов`язати Христинівську міську раду (вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область, 20001, код ЄДРПОУ 33319218) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом дошкільної освіти №4 ЗАЙЧАТКО загального розвитку Христинівської міської ради Черкаської області, площею 1 га, за адресою: вул. Ярослава Мудрого, 4, м. Христинівка, Уманський район, Черкаська область, 20001.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103751545 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо управління об’єктами державної (комунальної) власності, у тому числі про передачу об’єктів права державної та комунальної власності |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні