Рішення
від 24.03.2022 по справі 280/37/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 березня 2022 року о/об 10 год. 00 хв.Справа № 280/37/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

до Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (вул.Шкільна, буд.5-А, с.Долинське, Запорізький район, Запорізька область, 70420; код ЄДРПОУ 42994698)

про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (надалі - відповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у видачі будівельного паспорту, яка визначена у повідомленні від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01:2597-0023-7775-8415); 2) визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову позивачу у видачі будівельного паспорту, яке оформлено повідомленням від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01:2597-0023-7775-8415); 3) зобов`язати відповідача видати позивачу будівельний паспорт на забудову земельної ділянки, яка розташована у АДРЕСА_2 .

У позовній заяві, датованій 10.02.2022, зазначено наступне. 06.03.2021 ОСОБА_1 на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки у ОСОБА_2 придбано земельну ділянку площею 0,18 га., кадастровий номер 2322188401:07:002:0790, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 . Одночасно з ОСОБА_2 укладено Договір купівлі-продажу житлового будинку з господарськими спорудами, які розташовані на вказаній земельній ділянці. Ці договори було посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Кияницею Н.В. та зареєстровано в реєстрі за №590 та №592, про що було видано відповідні Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. У відповідності до вказаних правовстановлюючих документів земельна ділянка кадастровий номер 2322188401:07:002:0790 відноситься до земель житлової та громадської забудови та її цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Вказану земельну ділянку позивач, як її власник, мав намір забудувати, реконструюючи існуючі будівлі та зводячи нові, у зв`язку із чим, на підставі ст.27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», звернувся до в.о. начальника Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області Волошиної Т.М. із заявою 27.09.2021 про видачу будівельного паспорта забудови земельної ділянки. До заяви на видачу будівельного паспорту було додано: копію паспорту та коду; нотаріально засвідчену копію Договору купівлі-продажу земельної ділянки з витягом; проектна документація. Повідомленням від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01:2597-0023-7775-8415), підписаним в.о. начальника Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області Волошиною Т.М. із посиланням на ст.33 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 за №103 «Про затвердження порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки», позивачу було відмовлено та повернуто документи з вказанням на невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Крім того у листі зазначено, що у відповідності до «Генерального плану та плану зонування (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населеного пункту с.Розумовка Запорізького району, Запорізької області» належна позивачу земельна ділянка з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 знаходиться у санітарно-захисній зоні кладовища і у відповідності до п.3.5 ДСанПІН 2.2.2.028-99 не можно допускати розміщення житлових будинків з придомовими територіями. Тобто, позивачу надано відмову у видачі будівельного паспорту та позбавлено можливості будувати або реконструювати належне позивачу житло. З вказаною відмовою позивач не погоджується та вважає дії службових осіб відповідача протиправними та такими, що грубо порушують його права та законні інтереси. Згідно з ч.3 та ч.4 ст.111 Земельного кодексу України обтяження прав на земельні ділянки та обмеження у використанні земель підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі і є чинними з моменту державної реєстрації. Оскільки, як повідомлено у листі від 28.09.2021 за №52, підписаним в.о. начальника Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області Волошиною Т.М. у відповідності до «Генерального плану та плану зонування (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населеного пункту с.Розумівка Запорізького району, Запорізької області» належна позивачу земельна ділянка з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 знаходиться у санітарно-захисній зоні кладовища і у відповідності до п.3.5 ДСанПІН 2.2.2.028-99 не можно допускати розміщення житлових будинків з придомовими територіями, що є обмеженням в її використанні у понятті Земельного кодексу України. Виходячи з наведених норм ці обмеження, під які до речи, підпадають близько сотні земельних ділянок під вже збудованими житловими будинками с.Розумівка, повинні були внесені до Державного земельного кадастру. Але у відповідності до п.4, п.5, п.6 Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 06.03.2021, продавець ОСОБА_2 стверджує, що обмежень і обтяжень стосовно земельної ділянки немає, відповідно до перевірок у державних реєстрах здійснених нотаріусом Кіяницею Н.В. інформація про обтяження відсутня, у відповідності до Витягу з Державного земельного кадастру, виданого державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру 02.03.2018 за №НВ-2304033202018 вказані обмеження також відсутні, а тому не є чинними. До того ж, у відповідності до Технічного паспорту на житловий будинок (інвентарний номер 156, реєстровий номер 2/94), який знаходиться у АДРЕСА_2 , позивач придбав житловий будинок з господарськими спорудами, які були зведені у 1920 році (житловий будинок) та у 1954-1964 роках (господарські споруди), а тому виходячи з логічних висновків відповідача всі ці житлові будівлі було заборонено розміщувати. Згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306, землі, які за категорією відносяться до земель житлової та громадської забудови, за цільовим призначенням можуть використовуватися для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код 02.01). У відповідності вказаного нормативного акту та п.«б» ст.19 Земельного кодексу України зазначена земельна ділянка є ділянкою саме для житлової забудови. Відмовляючи у видачі позивачу будівельного паспорту відповідач фактично знищує цільове призначення та право забудови належної позивачу земельної ділянки, що є протиправним. Та обставина, що у зв`язку із складанням «Генерального плану та плану зонування (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населеного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області», як вказує відповідач у своєму листі від 28.09.2021 за №52, встановлені планувальні обмеження, які перешкоджають реалізації намірів позивача щодо забудови належної йому земельної ділянки у відповідності до її цільового призначення, яку він набув у приватну власність на законних підставах (Договір купівлі-продажу від 06.03.2018), свідчить про неналежне виконання відповідними органами влади своїх повноважень у сфері планування територій на місцевому рівні та про порушення принципу належного урядування. Відмова у видачі позивачу будівельного паспорту, мотивована встановленням органом місцевого самоврядування - відповідачем, обмеженням у праві власності, яке унеможливлює використання земельної ділянки за її цільовим призначенням - для житлового будівництва, суперечить статтям 373, 375 Цивільного кодексу України, свідчить про нерозсудливість відповідача у спірних правовідносинах та про порушення принципу пропорційності, який вимагає від суб`єкта владних повноважень приймати рішення з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод і інтересів особи та цілей, на досягнення яких спрямоване це рішення. Відтак, позивач, як власник присадибної земельної ділянки, за умови використання цієї земельної ділянки в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства, а саме для житлової забудови, не може бути обмежений у праві володіти, користуватися та розпоряджатися цією земельною ділянкою, у тому числі у праві на її забудову, через встановлення органом місцевого самоврядування обмежень, які не могли бути визначені під час її набуття, шляхом зазначення обмежень, за яких йдеться у цьому позові, у Державному земельному кадастрі. Наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 05.07.2011, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №902/19640, затверджено "Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (Порядок №103). Норми Порядку №103 передбачають повернення уповноваженим органом містобудування та архітектури заявнику документів для видачі будівельного паспорта у випадку неповноти пакета документів та/або невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. Порядок №103 не містить ані права відмови у видачі будівельного паспорта, ані підстав для такої відмови. Таким чином, відповідач повідомленням від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01:2597-0023-7775-8415), підписаним в.о. начальника Волошиною Т.М., прийняв рішення про відмову позивачу у видачі будівельного паспорту всупереч нормам, визначеним Порядком №103, тим більш, що п.2.3 Порядку №103 передбачає лише визначення уповноваженим органом містобудування та архітектури на підставі отриманих документів відповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. Аналіз ст.27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку №103 свідчить, що процедура розгляду заяви на видачу будівельного паспорта не передбачає права уповноваженого органу містобудування та архітектури діяти на власний розсуд при прийнятті рішення за такою заявою. Будівельний паспорт оформлюється та надається таким органом за умови відсутності обставин, передбачених п.2.4 Порядку №103. Водночас, з`ясувувавши характер правовідносин, які виникли між позивачем та відповідачем, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний спосіб, можливо дійти висновку, що з огляду на явну протиправність відмови відповідача у видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки за заявою позивача від 27.09.2021, порушене право позивача має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача прийняти рішення та видати будівельний паспорт на забудову земельної ділянки, яка розташована у АДРЕСА_2 , відповідно до вимог містобудівного законодавства.

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Нормативно-правовим актом, який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 за №3038-VI (Закон №3038-VI). Наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України №103 від 05.07.2011, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №902/19640, затверджений "Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (Порядок №103). Цей Порядок розроблений відповідно до ст.27 Закону №3038-VI і призначений для використання уповноваженими органами містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок. Відповідно до п.1.4 Порядку №103 розроблення будівельного паспорта здійснюється: в межах населеннх пунктів - відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні; за межами населених пунктів - відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств. Пунктом 2.4 Порядку №103 передбачено, що пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. 27.09.2021 до Відділу містобудування архітектури та житлово комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, в порядку ст.27 Закону №3038-VI, надійшла заява ОСОБА_1 про намір забудувати, реконструюючи існуючі будівлі та зводячи нові, належну йому земельну ділянку кадастровий номер 2322188401:07:002:0790, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , та отримання відповідного будівельного паспорту. До зави на видачу будівельного паспорта було додано: копію поспорту та коду; нотаріально засвідчену копію Договору купівлі-продажу земельної ділянки з витягом; проектну документацію. Під час розгляду вказаної заяви встановлено, що згідно з наявною містобудівною документацією, а саме відповідно до «Генерального плану та плану зонування (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населеного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області» затвердженого рішенням тридцять четвертої позачергової сесії сьомого скликання Долинської сільської ради від 02.04.2020 за №1, який знаходиться у вільному доступі на офіційному сайті Долинської сільської ради, земельна ділянка за кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 знаходиться у санітарно-захисній зоні кладовища. Відповідно до п.3.5 ДСанПіН 2.2.2.028-99 кладовища повинні бути розміщені в приміській зоні міських поселень і поблизу місць розташування сіл. Санітарно-захисна зона від території кладовища традиційного поховання і крематорію до житлових і громадських будівель, зон відпочинку, а також колективних садів та городів повинна бути не меншою 300 м. (Державні санітарні правила №379/1404. Отже, в санітарно-захисній зоні не можна допускати розміщення житлових будинків з придомовими територіями. Таким чином, в зв`язку із невідповідністю намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, ОСОБА_1 в задоволені заяви щодо видачі будівельного паспорта - відмовлено. Листом від 28.09.2021 за вих.№52 відповідач повідомив йому причини відмови та повернув документи. Окрім того, згідно зі ст.114 Земельного кодексу України санітарно-захисні зони створюються навколо об`єктів, які є джерелами виділення шкідливих речовин, запахів, підвищених рівнів шуму, вібрації, ультразвукових і електромагнітних хвиль, електронних полів, іонізуючих випромінювань тощо, з метою відокремлення таких об`єктів від територій житлової забудови. У межах санітарно-захисних зон забороняється будівництво житлових об`єктів, об`єктів соціальної інфраструктури та інших об`єктів, пов`язаних з постійним перебуванням людей. Правовий режим земель санітарно-захисних зон визначається законодавством України. Враховуючи вище зазначене, посадові особи відповідача діяли в межах та у спосіб передбачений чинним законодавством. Вимоги наведеного законодавства не дозволяють відповідачу прийняти рішення щодо задоволення заяви позивача та видати будівельний паспорт, а історична забудова, яка склалася у с.Розумівка, Запорізького району з розташуванням кладовища майже у центрі села, не дозволяє змінити містобудівне становище.

Відповідач проти позовної заяви заперечував.

Ухвалою судді від 18.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Ухвалою суду від 14.02.2022 допущено заміну первісного відповідача на належного відповідача.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

06.03.2018 між ОСОБА_2 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено Договір купівлі-продажу земельної ділянки (посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Кияницею Н.В., зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №592), згідно з п.1 якого продавець продає та передає майно у власність покупця, а покупець, купує та приймає майно за цим договором, що складається з земельної ділянки №4 (чотири), площею 0,1800 га., розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , та зобовязується сплатити за неї обговорену грошову суму. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Категорія земель: землі житлової та громадської забудови. Кадастровий номер земельної ділянки 2322188401:07:002:0790. Склад угідь: під житловою забудовою одно- та двохповерховою.

При цьому, у вказаному Договорі купівлі-продажу земельної ділянки від 06.03.2018 зазначено, зокрема: "... 4.Продавець свідчить, що відчужувана земельна ділянка нікому іншому не продана, не подарована, іншим способом не відчужена, під заставою, забороною /арештом/ не перебуває, обмежень, обтяжень, судового спору щодо неї, а також прав у третіх осіб/, у тому числі за договорами найму /оренди/ чи за шлюбним контрактом/, як у межах, так і за межами України та заборгованості по податках чи інших платежах, які б стосувалися відчужуваного майна немає, як внесок до статутного капіталу юридичних осіб не внесена, самовільних об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці немає. ... 5.Відповідно до інформаційних довідок № 116314175, 116314851 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна актуальна інформація про обтяження, іпотеки, інші речові права щодо відчужуваної земельної ділянки та Продавця відсутня. Під податковою заставою згідно з витягом з Державного реєстру обтяжень рухомого майна за №55040211, виданим ОСОБА_3 , приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу «06» березня 2018 року відчужувана земельна ділянка не перебуває. 6.Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, встановлені Порядком ведення Державного земельного кадастру, не зареєстровані, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виданим державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру «02» березня 2018 року за №НВ-2304033202018. ...".

Також, 06.03.2018 між ОСОБА_2 (продавець) та ОСОБА_1 (покупець) укладено Договір купівлі-продажу (посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Кияницею Н.В., зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №590), згідно з п.1 якого продавець продає та передає майно у власність покупця, а покупець, купує та приймає майно за цим договором, що складається з житлового будинку АДРЕСА_2 , загальною площею 45,3 кв.м., житловою площею 28,5 кв.м. з господарськими будівлями та спорудами та зобов`язується сплатити за нього обговорену грошову суму. Відчужуваний житловий будинок розташований на земельній ділянці площею 0,1800 га., кадастровий номер земельної ділянки: 2322188401:07:002:0790, що належить продавцю на праві приватної власності на підставі Державного акту на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЕ №063206, виданого відділом земельних ресурсів у Запорізькому районі Запорізької області «03» червня 2008 року на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого Карташовою Т.М., приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області «01» жовтня 2007 року за реєстровим №7189, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010826000255. На зазначеній земельній ділянці розташовано: житловий будинок, зазначений в плані літ. А, матеріали стін глиноб.+1/2 цег., загальною площею 45,3 кв.м., житловою площею 28,5 кв.м., з господарськими будівлями та спорудами.

27.09.2021 позивачум подано до відповідача Заяву на видачу будівельного паспорта, в якій зазначено: "... Прошу видати (внести зміни в) будівельний паспорт забудови земельної ділянки загальною площею 0,18 га., посвідченої Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності інд.№116344892 від 06.03.2018р.; Договір куплі-продажу від 06.03.2018р. №592 Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності інд.№116343458 від 06.03.2018р.; Договіркупівлі-продажу від 06.03.2018р. №590, яка розташована АДРЕСА_2 . До заяви додається: ескізи намірів, нотаріально посвідченні документи на земельну ділянку, копія громадянського паспорту, копія коду платника податків. ...".

У Повідомленні про відмову в наданні будівельного паспорта від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01:2597-0023-7775-8415), надісланого позивачу Відділом містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області зазначено: "... На Ваше звернення №б/н від 27.09.2021р., щодо видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки 2322188401:07:002:0790 на об`єкт будівництва Реконструкція існуючого житлового будинку під літню кухню з будівництвом індивідуального житлового будинку на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_2 ВІДДІЛ МІСТОБУДУВАННЯ АРХІТЕКТУРИ ТА ЖИТЛОВО- КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА ДОЛИНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ (42994698) відмовляє в наданні будівельного паспорта забудови земельної ділянки відповідно до пункту 2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунапьного господарства України №103 від 05.07.2011, а саме: Невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівепьним нормам, стандартам і правилам. ...".

У листі відповідача від 28.09.2021 за №52 на адресу позивача зазначено: "... Розглянувши Вашу заяву від 27.09.2021р. та наданий пакет документів щодо надання будівельного паспорту на реконструкцію існуючого житлового будинку під літню кухню з будівництвом індивідуального житлового блудинку на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_2 , Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради, Запорізького району, Запорізької області повідомляє наступне. Згідно ст.33 п.4 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» розміщення об`єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території здійснюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районною державною адміністрацією відповідно до їх повноважень шляхом надання містобудівних умов та обмежень або видачі будівельного паспорта відповідно до містобудівної документації у порядку, передбаченому цим Законом. Відповідно до Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 №103 (далі - Наказ) будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці. Згідно п.1.4. Наказу «Про затвердження Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки», розроблення будівельного паспорта здійснюється: в межах населених пунктів - відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні; за межами населених пунктів - відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств. Відповідно п.2.4. Наказу «Про затвердження Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки» пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 Наказу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. Також повідомляємо, що згідно з наявною містобудівною документацією, а саме «Генеральний план та план зонування (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населеного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області», що знаходиться у вільному доступі на офіційному сайті Долинської сільської ради (https//dolynska-gromada.gov.ua/), земельна ділянка за кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 знаходиться у санітарно-захисній зоні кладовища. Згідно з п.3.5. ДСанПіН 2.2.2.028-99 кладовища повинні бути розміщені в приміській зоні міських поселень і поблизу місць розташування сіл. Санітарно-захисна зона від території кладовища традиційного поховання і крематорію до житлових і громадських будівель, зон відпочинку, а також колективних садів та городів повинна бути не меншою 300 м. (Державні санітарні правила №379/1404 (z0379-96). У санітарно-захисних зонах не можна допускати розміщення: - житлових будинків з придомовими територіями, гуртожитків, готелів, будинків для приїжджих; - дитячих дошкільних закладів, загальноосвітніх шкіл, лікувально-профілактичних та оздоровчих установ загального та спеціального призначення зі стаціонарами, наркологічних диспансерів; - спортивних споруд, садів, садівницьких товариств; - джерел централізованого водопостачання, водозабірних споруд, споруд водопровідної розподільної мережі. Враховуючи вищевикладене, повертаємо Вам додані документи. ...".

Судом досліджено: Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 06.03.2018 за №116343458 та за №116344892; Єскіз схеми забудови земельної ділянки; План першого поверху житлового будинку; Фасади житлового будинку; Технічні паспорти на житловий будинок індивідуального житлового фонду за адресою - АДРЕСА_2 ; Витяг з містобудівної документації "Генеральний план та план зонування території (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населенного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області", затверджений рішенням Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 02.04.2020 за №1; інші матеріали справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

Згідно з ч.4 ст.33 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення об`єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території здійснюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районною державною адміністрацією відповідно до їх повноважень шляхом надання містобудівних умов та обмежень або видачі будівельного паспорта відповідно до містобудівної документації у порядку, передбаченому цим Законом.

У ст.27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" зазначено: "1.Забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі. 2.Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника. 3.Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. 4.Порядок видачі будівельного паспорта визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування".

Відповідно до п.1.1 розділу І "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки", затвердженого 05.07.2011 наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №103 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 25.02.2013 за №66), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №902/19640 (надалі - "Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки"), цей Порядок розроблений відповідно до статті 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» і призначений для використання уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок.

Як зазначено у п.1.2 розділу І "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.

Розроблення будівельного паспорта здійснюється: в межах населених пунктів - відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні; за межами населених пунктів - відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств (п.1.4 розділу І "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин)).

Згідно з п.2.1 розділу ІІ "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

У п.2.3 розділу ІІ "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено, що уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Відповідно до п.2.4 розділу ІІ "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Як зазначено у п.2.5 розділу ІІ "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), повернення пакета документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього здійснюється з відповідним обґрунтуванням уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, який не перевищує строк його надання.

Згідно з ст.38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм (ст.39 Земельного кодексу України).

У ст.111 Земельного кодексу України зазначено: "... 2.Законом, прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами, договором, рішенням суду можуть бути встановлені такі обмеження у використанні земель: а) умова розпочати і завершити забудову або освоєння земельної ділянки протягом встановлених строків; б) заборона на провадження окремих видів діяльності; в) заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки, ландшафту; г) умова здійснити будівництво, ремонт або утримання дороги, ділянки дороги; ґ) умова додержання природоохоронних вимог або виконання визначених робіт; д) умови надавати право полювання, вилову риби, збирання дикорослих рослин на своїй земельній ділянці в установлений час і в установленому порядку; е) обов`язок щодо утримання та збереження полезахисних лісових смуг. Містобудівною документацією на місцевому рівні також встановлюються гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд, максимально допустима щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону), мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд, планувальні обмеження використання приаеродромних територій, встановлені відповідно до Повітряного кодексу України (обмеження у використанні земель у сфері забудови). Обмеження у використанні земель у сфері забудови, що встановлюються певним видом містобудівної документації на місцевому рівні, визначаються Порядком розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації, що затверджується Кабінетом Міністрів України, та вносяться до Державного земельного кадастру, містобудівного кадастру. 3.Обтяження прав на земельні ділянки (крім обтяжень, безпосередньо встановлених законом) підлягають державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у порядку, встановленому законом. 4.Обмеження у використанні земель (крім обмежень, безпосередньо встановлених законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами) підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі у порядку, встановленому законом, і є чинними з моменту державної реєстрації. Обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, є чинними з моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, якими вони були встановлені. Обмеження у використанні земель, встановлені містобудівною документацією на місцевому рівні, є чинними з моменту внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру. Це положення не поширюється на обмеження, встановлені до набрання чинності цим абзацом. 5.Відомості про обмеження у використанні земель зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічних обґрунтуваннях використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), містобудівній документації. Відомості про такі обмеження вносяться до Державного земельного кадастру".

Відповідно до "Класифікації видів цільового призначення земель", затвердженої 23.07.2010 наказом Державного комітету України із земельних ресурсів №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за №1011/18306, землі житлової та громадської забудови включають, зокрема, землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва) - до яких відносяться землі для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01).

У п.3.5 Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99, затверджених 01.07.1999 постановою Головного державного санітарного лікаря України №28 (надалі - Державні санітарні правила та норми "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99), зазначено: "3.5.Кладовища повинні бути розміщені в приміській зоні міських поселень і поблизу місць розташування сіл. Санітарно-захисна зона від території кладовища традиційного поховання і крематорію до житлових і громадських будівель, зон відпочинку, а також колективних садів та городів повинна бути не меншою 300 м (Державні санітарні правила №379/1404 (z0379-96), а від території кладовища для поховання урн після кремації до житлових і громадських будівель та об`єктів, що прирівнені до них, має бути не меншою 100 м. Примітка. У санітарно-захисних зонах не можна допускати розміщення: - житлових будинків з придомовими територіями, гуртожитків, готелів, будинків для приїжджих; - дитячих дошкільних закладів, загальноосвітніх шкіл, лікувально-профілактичних та оздоровчих установ загального та спеціального призначення зі стаціонарами, наркологічних диспансерів; - спортивних споруд, садів, садівницьких товариств; - джерел централізованого водопостачання, водозабірних споруд, споруд водопровідної розподільної мережі".

З наявних у матеріалах справи Технічних паспортів на житловий будинок індивідуального житлового фонду за адресою - Запорізька область, Запорізький район, с.Розумівка, вул.Хортицька, 4, вбачається, що житловий будинок, піддашок та сарай було збудовано у 1920 році, а господарські будівлі та інше будувалось у 1954 та 1964 роках.

Тобто, будівництво об`єктів за адресою - Запорізька область, Запорізький район, с.Розумівка, вул.Хортицька, 4, відбулось ще до прийняття Державних санітарних правил та норм "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99 та містобудівної документації "Генеральний план та план зонування території (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населенного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області".

Звідси, суд вважає не обгрунтованим посилання відповідача на Державні санітарні правила та норми "Гігієнічні вимоги щодо облаштування і утримання кладовищ в населених пунктах України" ДСанПіН 2.2.2.028-99 та містобудівну документацію "Генеральний план та план зонування території (у складі генерального плану), оновлення з розширенням меж населенного пункту с.Розумівка, Запорізького району Запорізької області".

Відповідачем не надано до суду щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790, яка належить на праві приватної власності позивачу, доказів: державної реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно обтяження прав на земельну ділянку; державної реєстрації в Державному земельному кадастрі обмеження у використанні землі - як то передбачено ст.111 Земельного кодексу України.

Норми права не передбачають можливість відповідача "відмовити в наданні будівельного паспорту забудови земельної ділянки".

За матеріалами справи, позивачем для видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки подано відповідачу повний пакет документів, визначений п.2.1 розділу ІІ "Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Дії відповідача, за результатами розгляду Заяви позивача на видачу будівельного паспорта від 27.09.2021, щодо відмови в наданні позивачу будівельного паспорту забудови земельної ділянки та повернення позивачу пакету документів для видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки порушують права та інтереси позивача з приводу володіння та користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 за її цільовим призначенням.

Повідомлення про відмову в наданні будівельного паспорта від 28.09.2021 за №52 (реєстраційний номер документу в ЄДЕССБ LC01: НОМЕР_2 ) не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні п.19 ч.1 ст.4, п.1 ч.1 ст.19 Кодексу аміністративного судочинства України (надалі - КАС України), а тому суд не може визнати його протиправним та скасувати.

З огляду на наведене, суд вважає протиправними дії відповідача, за результатами розгляду Заяви позивача на видачу будівельного паспорта від 27.09.2021, щодо відмови в наданні позивачу будівельного паспорту забудови земельної ділянки та повернення позивачу пакету документів для видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки.

На думку суду, з метою захисту прав та інтересів позивача відповідач має бути зобов`язаний видати позивачу будівельний паспорт забудови земельної ділянки з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 площею 0,1800 га., розташованої за адресою: АДРЕСА_2 .

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Враховуючи обставини справи, суд вважає, що на користь позивача мають бути стягнуті за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 972 грн. 40 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (вул.Шкільна, буд.5-А, с.Долинське, Запорізький район, Запорізька область, 70420; код ЄДРПОУ 42994698) про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за результатами розгляду Заяви ОСОБА_1 на видачу будівельного паспорта від 27.09.2021, щодо відмови в наданні ОСОБА_1 будівельного паспорту забудови земельної ділянки та повернення ОСОБА_1 пакету документів для видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки.

Зобов`язати Відділ містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області видати ОСОБА_1 будівельний паспорт забудови земельної ділянки з кадастровим номером 2322188401:07:002:0790 площею 0,1800 га., розташованої за адресою: АДРЕСА_2 .

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Відділу містобудування архітектури та житлово-комунального господарства Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області (вул.Шкільна, буд.5-А, с.Долинське, Запорізький район, Запорізька область, 70420; код ЄДРПОУ 42994698) судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору у сумі 972 грн. 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 25.03.2022.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103764487
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —280/37/22

Рішення від 24.03.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні